- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (91 opinii)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (114 opinii)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (308 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (308 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (38 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (32 opinie)
Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Ma być ładny czy wygodny? Powinien być taki i taki, ale nie zawsze się to udaje. Bo wybór odpowiedniej nawierzchni chodnika - wbrew pozorom - nie jest banalną sprawą. Sprawdziliśmy chodniki wokół kilku obiektów Trójmiasta, gdzie priorytetem powinna być wygoda pieszych.
Jaki powinien być idealny chodnik? W Trójmieście nie ma dokumentu, który by to określał, więc sięgnijmy do projektu rozporządzenia prezydenta Warszawy:
"Nawierzchnia powinna być trwała i stabilna, gwarantując odporność na deformacje, odkształcenia i zniszczenia; równa i szorstka, zapewniająca możliwość poruszania się bez ryzyka poślizgnięcia, bez względu na warunki pogodowe i sposób przemieszczania się - na wysokich obcasach, na wózku inwalidzkim, o kulach; wykonana z materiałów jednoznacznie określających funkcje pasa terenu (...); estetyczna."
Niestety, w Trójmieście mamy wiele przykładów, jak nie należy wykonywać chodników.
Dworzec Gdynia Główna: fatalna i nieprzemyślana nawierzchnia
Podręcznikowym (anty)przykładem jest kostka brukowa ułożona wokół wyremontowanego kilka lat temu dworca kolejowego Gdynia Główna .
Jej nierówna nawierzchnia jest nie tylko niewygodna dla kobiet na obcasach czy przechodniów z cienką podeszwą, ale stanowi znaczne utrudnienie dla pasażerów ciągnących za sobą walizki na kółkach.
Jakby tego było mało, projektanci wykonali rampę wjazdową do budynku... z kratownicy - przeprowadzenie przez nią walizki na kółkach może skończyć się jej uszkodzeniem.
Na pytanie o przyczynę zastosowana takiej nawierzchni i szansę na jej ewentualną zmianę lub chociaż korektę, kolejarze odpowiedzieli nam krótkim oświadczeniem:
- Inwestycja została zakończona w 2012 roku. Obecne kierownictwo PKP SA dokładnie analizuje opinie korzystających z dworca podróżnych. Aktualnie jednak wymiana nawierzchni pociągnęłaby za sobą groźbę utraty unijnego dofinansowania do tej części inwestycji.
Teatr Muzyczny: po kostce lub płytach
Zdziwienie budzi także nawierzchnia przy przebudowanym Teatrze Muzycznym .
- Zupełnie nie rozumiem, jak można było ułożyć tak nierówną kostkę brukową w miejscu, gdzie nie brakuje pań na obcasach i to jeszcze wieczorami, gdy nawierzchnia chodnika jest mniej widoczna. Moja żona prawie tu złamała nogę - alarmuje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.
Przedstawiciele teatru tłumaczą, że nawierzchnia z kostki pełni głównie rolę ozdobną.
- Kostka brukowa jest ułożona pod oknami. Widzowie mogą wejść do budynku po równych płytach chodnikowych. Nie ma potrzeby korzystania z chodnika wykonanego z kostki. Element ten nawiązuje do czasów budowy Gdyni - zachowaną kostkę mamy wciąż na ul. 10 Lutego czy Starowiejskiej. Dotychczas nie mieliśmy żadnych skarg na zastosowane nawierzchnie - mówi Aleksandra Borowiak, rzecznik Teatru Muzycznego w Gdyni.
Dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się, Teatr Muzyczny oferuje możliwość asysty pracownika i dotarcie na widownię drogą pozbawioną barier architektonicznych.
Filharmonia Bałtycka: wejście tylko po bruku
Gorzej wygląda sytuacja wokół Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance . Tutaj nie da się ominąć kostki brukowej.
Paradoksalnie ułożona jest ona wyłącznie wokół budynku, podczas gdy już chodniki po drugiej stronie ulicy, parkingi czy wreszcie sama nawierzchnia jezdni są wykonane z płaskich materiałów (płyt chodnikowych i asfaltu).
- Zastosowana nawierzchnia wynika z zaleceń konserwatora zabytków. Obiekty Filharmonii Bałtyckiej są wpisane do rejestru zabytków. Nie otrzymaliśmy żadnych skarg ani nie odnotowaliśmy zdarzeń związanych z taką nawierzchnią - informuje Małgorzata Maciejewska z działu promocji Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Nierówna kostka na ul. Stara Stocznia i nowych nabrzeżach
Nierówna kostka brukowa zdominowała nowe nabrzeża Motławy (w tym częściowo na Wyspie Spichrzów) oraz chodnik na ul. Szafarnia .
Podobnie jest z wyremontowaną ul. Stara Stocznia , gdzie chodnik i jezdnia są wykonane z tej samej nierównej nawierzchni, przy czym sam chodnik zaczął pełnić dodatkowo funkcję parkingu.
Zarząd Dróg i Zieleni tłumaczy, że zastosowana nawierzchnia wokół Muzeum II Wojny Światowej to efekt projektu zagospodarowania najbliższego otoczenia, ale zapowiada, że nowe realizacje będą bardziej przemyślane.
- Wyciągając wnioski z wcześniejszych realizacji, obecnie stosuje się już standardy określające obowiązek wprowadzenia w ciągach pieszych pasa z materiału gładkiego, takiego jak płyty kamienne, kostka kamienna cięta lub płyta betonowa - zapewnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
Dobre przykłady z Trójmiasta
Na szczęście w nowych inwestycjach stopniowo pojawiają się przemyślane rozwiązania.
Na plus należy ocenić wyremontowaną ul. Stągiewną , gdzie pozostawiono bruk na jezdni, ale chodniki wykonano z równych płyt kamiennych. Szkoda jedynie, że projektanci nie pokusili się o lepsze oznakowanie schodów lub zastosowanie nieco innego odcienia płyt na stopniach, które "zlewają" się z pozostałą nawierzchnią.
Płyty kamienne pojawiły się także wzdłuż budynków osiedla Brabank . Jak podkreślają urzędnicy, to właśnie jeden z przykładów stosowania nowych zaleceń Zarządu Dróg i Zieleni wobec inwestorów.
W Sopocie, przy okazji budowy nowego dworca kolejowego wyciągnięto wnioski z gdyńskich błędów i cała nawierzchnia została wyłożona płytami. Z drugiej strony jakość ich ułożenia pozostawia wiele do życzenia - są one w wielu miejscach źle spasowane i nierówne. Co ciekawe, perfekcyjnie ułożono chodnik na poziomie +1.
W Gdyni idealnie gładki jest nowy betonowy chodnik na Placu Grunwaldzkim , czyli tuż obok Teatru Muzycznego.
Pozytywnie ocenić można również nawierzchnię wyremontowanej ul. Wajdeloty . Minusem są jednak rozsunięte kamienne płyty na rondzie, pomiędzy którym odstępy nie zostały dostatecznie wypełnione, zaś od ronda do ul. Waryńskiego płyty zastąpiono drobną kostką brukową.
Czytaj też: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na "mocną czwórkę"
Jak połączyć bruk i równe płyty?
Ciekawe rozwiązanie łączenia dwóch rodzajów nawierzchni zastosowano na terenie osiedla Garnizon we Wrzeszczu . W nawierzchni dominuje niezbyt wygodna kostka brukowa, ale jest ona poprzecinana płaskimi paskami z kamiennego materiału. Wykorzystują to kobiety w butach na obcasach oraz rodzice z dziecięcymi wózkami.
- Pasy z płaskich płyt kamiennych to pomysł zarówno na urozmaicenie nawierzchni, jak i na ułatwienie poruszania się w butach na wysokim obcasie. Z reguły pasy te poprowadzone są wzdłuż głównych ciągów pieszych, ale czasami są też elementem kompozycyjnym placu - wyjaśnia Justyna Glazar z Grupy Hossa, która wybudowała Garnizon.
Deweloper zapewnia, że wsłuchując się w głosy użytkowników, w kolejnych etapach będzie zwiększał udział gładkich nawierzchni w stosunku do kostki. Bruk jednak pozostanie, by utrzymać historyczny charakter terenów pokoszarowych.
Gdańsk pracuje nad standardami ulic
W Gdańsku bez większego rozgłosu rozpoczęto w ostatnich tygodniach prace nad dokumentem, który określi standardy projektowania ulic miejskich. Powstaje on przy okazji prac nad nowym studium, a koordynacją tematu zajmuje się Biuro Rozwoju Gdańska.
Skupiono się w nim głównie na rozwiązaniach urbanistycznych (m.in. sytuowaniu parkingów względem frontów budynków, prowadzeniu linii zabudowy, dostępie do lokali w parterach itp.), a nie na szczegółowych zapisach na wzór Wrocławia czy Warszawy (patrz ramka niżej).
Warto odnotować, że w Gdańsku już przed wojną chodniki wykonywano z myślą o komforcie pieszych. Na wielu starych fotografiach możemy zobaczyć gładkie kamienne płyty lub betonowe płytki chodnikowe, otoczone drobną kostką brukową. Nieliczne fragmenty tych chodników zachowały się do dzisiaj.
W 2013 r. Wrocław opracował "Katalog standardów nawierzchni chodników", obowiązujący przy kapitalnych remontach chodników i nowych inwestycjach miejskich. W ostatnim czasie z myślą o pieszych, niepełnosprawnych czy rodzicach z dziecięcymi wózkami, wymieniono fragment nawierzchni rynku, tworząc tzw. szpilkostradę o szerokości sześciu metrów wzdłuż jego czterech pierzei.
- Nawierzchnię tzw. szpilkostrady wykonano z granitowej kostki cięto-łupanej, która różni się od poprzednio stosowanej regularnym geometrycznym kształtem i starannym przycięciem, gwarantującym ułożenie również nawierzchni o wąskich szczelinach. Kostki były dodatkowo na placu budowy docinane i ręcznie dobierane przez brukarzy, aby uzyskać właściwy efekt. Szczeliny zostały zalane zaprawą (sklejone). Wcześniej, w 1996 r., płyta rynku została zabudowana kostką łupaną, mającą imitować historyczną nawierzchnię. Kostka ta ma nieregularny kształt, jest wysklepiona, szczeliny są szerokie i zasypane kruszywem - wyjaśnia Ewa Mazur, rzecznik Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta Wrocławia.
We Wrocławiu działa także - obok doskonale znanego w Trójmieście stanowiska "oficera rowerowego" - "oficer pieszy", który dba o komfort piechurów.
- Najczęściej wnioskuję o stosowanie materiałów o jak największych powierzchniach równych i szorstkich (płyt betonowych lub kamiennych). Dbam o utrzymanie ciągłości nawierzchni chodników na zjazdach, stosowanie wyniesień przejść dla pieszych przez ulice podporządkowane i w strefach uspokojonego ruchu - mówi o swojej pracy Tomasz Stefanicki, wrocławski oficer pieszy.
Oficer pieszy współpracuje z wrocławskim Rzecznikiem Osób Niepełnosprawnych, Bartłomiejem Skrzyńskim, który sam jeździ na wózku.
Dodatkowo tematem ruchu pieszych w wielu swoich publikacjach zajmuje się wrocławskie stowarzyszanie Akcja Miasto. Przygotowała ona m.in. opracowanie "Wpływ przepisów i stanu infrastruktury na jakość ruchu pieszego" czy "Poradnik ochrony chodników przed parkowaniem".
Również Warszawa w ostatnich latach zmieniła sposób myślenia o ulicach: już nie patrzy na nie wyłącznie z perspektywy fotela kierowcy, lecz także pieszego (w tym na wózku) czy rowerzysty. W stolicy przygotowano, przywołany na samym początku artykułu, wielostronicowy dokument, będący elementem "polityki tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju ruchu pieszego".
W najdrobniejszych szczegółach zawarto w nim zasady projektowania chodników. Znajdziemy w nim nie tylko wytyczne co do ich materiałów, ale także przebiegów czy nawet sytuowania zieleni.
Duży nacisk położono na sytuowanie miejsc parkingowych. Praktycznie zakazuje się budowy chodników tylko po to, by parkowały na nich samochody.
"Jako optymalny sposób parkowania należy przyjąć lokalizowanie miejsc postojowych w poziomie jezdni, poniżej poziomu ciągu pieszego. Zaleca się stosowanie równoległego sposobu parkowania, szczególnie tam, gdzie ma to wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów" - czytamy w dokumencie.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy
Opinie (148) 7 zablokowanych
-
2016-08-17 11:24
Niekonsekwencja projektowania. (1)
Irytuje mnie w Gdyni na stawianie na transport samochodowy jak i niekonsekwencje w tym wymiarze. Stawiane są ponadwymiarowe progi zwalniające które generują tylko same problemy (od zwiększonej emisji spalin, hałas i zabijają płynność ruchu) a z drugiej strony jak budowane są wjazdy na posesje to muszą być równo z ulicą tak by samochód z impetem mógł przeciąć chodnik i ścieżkę rowerową. Przy tym oczywiście, przykład ulica Kartuska, idąc chodnikiem lub jadąc ścieżką rowerową to niczym fale dunaju, można się choroby lokomocyjnej nabawić. Kto to projektuje?
- 3 1
-
2019-01-06 21:42
Do lemingów
Przed wojną na Kartuskiej była gruntowa ścieżka rowerowa. Nikt nie narzekał.
- 0 0
-
2016-08-16 11:10
Co za marudy! (11)
Tylko narzekają. Są kraje w których wszystko jest tylko z kostki brukowej - choćby Portugalia i dzięki temu chce się tam spędzać czas - bo jest klimat. Czy lepiej jest wszystko zalać asfaltem i betonem, żeby walizeczkę na kółeczkach można było ciągnąć wygodnie?
- 68 83
-
2016-08-16 12:00
Są kraje, gdzie używa sie głównie asfaltu (8)
i nie wpływa to na klimat starówek i nowówek - asfalt jest zawsze równiutki, a wysoką estetykę osiąga się poprzez dbałość o wiele innych detali ulicy
- 15 10
-
2016-08-16 12:18
Miłośnik asfaltu (7)
W mieszkaniu sobie wylej asfalt i jezdzij walcem d*bilu
- 7 17
-
2019-01-06 21:34
Saab
Gdyby miejski konserwator chodził na szpilkach, problemu by nie było.
- 0 0
-
2016-08-16 13:45
(5)
Rozumiem, ze np. Norwegia to wg ciebie debile...tylko dlaczego jest w czolowce krajow najbardziej przyjaznych zyciu ludzi?
- 11 5
-
2016-08-16 14:17
Nie porownoj Norwegi do Polski (4)
W Norwegi żyje 5.200.000osob łatwiej zapanować nad taka garstka ludzi a poza tym inna mentalność ludzi i kultury której brakuje w Polsce!jak ty sobie wyobrażasz stare miasto zalane asfaltem ???
- 4 9
-
2016-08-16 14:22
(3)
nikt nie mówi, że wszędzie musi być asfalt, ale czy wszędzie musi być kostka? - jak nie betonowa to kamienna?
- 10 4
-
2016-08-16 14:55
Na starym mieście tak (2)
- 3 11
-
2016-08-16 22:38
idąc Twoim tokiem rozumowania to
na starym mieście nie powinni już stawiać nowych budynków. Jeśli by wkomponowali w ten bruk prosty chodnik to tragedii by nie było. Przejście po starówce z wózkiem lub na hulajnodze do masakra
- 3 0
-
2016-08-16 19:37
pogadamy, jak ty albo ktoś bliski będzie miał problemy z poruszaniem się
Nie licz na to, że zawsze będziesz sprawny i twoi bliscy, bo się przeliczysz.
- 10 0
-
2019-01-06 21:31
Blat
Pan Bóg dał niektórym rozum po to, żeby urządzać otoczenie wygodnie dla siebie. W tym mieści się walizeczka na kółkach na litnisku, dworcu, k. hotelu czy szpitala.
- 0 0
-
2016-08-17 02:02
Drzewa
- 0 0
-
2018-01-25 08:49
Tragedia
W Gdańsku większość chodników to totalna masakra. Nie tylko te już eksploatowane, ale te nawet świeżo układane (np. przy Forum Gdańsk) - co z tego że dopiero zostały położone, to i tak można po nich jeździć ciężkim sprzętem. Po ukończeniu tej budowy, będą do wymiany, bo już widać w nich koleiny i zbiera się wodą, nie mówiąc już o tym że są złe dociete i zaskakujące się płytki
- 1 1
-
2017-04-08 23:34
to nie polityka
Treba uczyc sie od innych ktorzy ten temat juz rozwiazali. Ciete plaskie plyty granitowe sredniej wielkosci sa doskonalym kompromisem. Wygladaja lepiej od bruku a chodzi sie po nich znakomicie. W Krakowie zrozumieli to juz ze 20 lat temu a u nas ludzie ze sredniowiecza jada z brukiem az milo. A ze ponuractwo i nie da sie po nim chodzic, jezddzic wozkiem inwalidzkim. Nieszkodzi grunt ze nazywa sie chodnik.
- 2 0
-
2016-09-12 17:37
chodniki są dla ludzi a nie na odwrót
Bardzo dobrze że ktoś wreszcie zaczyna myśleć, że miasto, zwłaszcza stare jest także dla pieszych do spacerowania i dobrze by było, żeby chodniki były bezpieczne i po prostu wygodne. Starobruk to koszmar, bolące nogi ,zniszczone buty i walizki turystów. Koszmar dla inwalidow i matek z wózkami dziecięcymi. I że niby jest piekny? uuuuu hahaha
- 1 0
-
2016-08-20 12:43
złote myśli rzeczniczki teatru
"Nie ma potrzeby korzystania z chodnika wykonanego z kostki." - czyli chodnik nie jest do chodzenia, a do oglądania... ręce opadają
- 2 1
-
2016-08-17 12:32
Kraj pełen jaj
Chodniki projektują projektanci prezerwatyw - według nich im bardziej nawierzchnia nierówna i pokarbowana tym przyjemność większa. Co kraj to obyczaj.
- 6 0
-
2016-08-17 12:24
Problem z d*py.
Dziennikarski poziom sięgnął bruku.
- 1 6
-
2016-08-17 11:11
Osobiście zgłaszałam w Muzycznym niewygodę kostek, zgubiłam i zdaralam tam kilka obcasów, usłyszałam, że tak zaprojektował projektant i koniec. tak zostanie ,na wsze czasy. czasem trzeba zobaczyć coś poza czubkiem własnego nosa...
- 3 0
-
2016-08-16 11:03
Serio mamy w mieście samych inwalidów (12)
którzy nie potrafią chodzić po chodnikach?
P.S. A kiedy w końcu tunel pod pachołkiem?- 50 216
-
2016-08-17 10:32
Troche wyobrażni
Domyśl sie idioto!
- 0 0
-
2016-08-16 21:30
Nie tylko inwalidom jest ciężko... (1)
Bruk jest romantyczny i estetyczny oraz trwalszy niż płyty chodnikowe (nie pęka od mrozu). Jednak dla niektórych kobiet chodzących w balerinach chodzenie po bruku jest bolesne. Dla mnie na pewno.
- 8 1
-
2016-08-17 02:00
Idąc do Filharmonii zdjęłam szpilki !!!
- 5 1
-
2016-08-16 11:22
(2)
tu nie chodzi o inwalidów, a o to ile można skroić na droższej nawierzchni
- 16 15
-
2016-08-16 11:27
(1)
Banialuki piszesz. Pracowałeś kiedyś przy zamówieniach publicznych? A może siedzisz w biznesie brukarskim?
- 10 12
-
2016-08-17 01:56
W całym mieście jest granitowa kostka brukowa. Nawet na nowym rondzie na Jasieniu. Masakra . Ktos miał ładny dostęp do granitu. Teraz tylko szukać kostki granitowej ,lub płyt które były tam wcześnie. Może to kostka brukowa z Wrocławia? Hm... Myślę że już można szukać na licytacjach -- kostki brukowej z zeszłego stulecia . Oj ładnie ktoś na tym zarobi. Dlaczego nie można posadzić tam drzew? W upał nie cienia. Na deptaku nie ma gdzie odpocząć. Masakra.
- 4 0
-
2016-08-16 15:47
Kolejny troll
Kolejny idiota @Jacek, który 3 minuty po publikacji obszernego artykułu ze zdjęciami, już wydaje ekspercką opinię. Kretynie Jacku, przyszedłeś tu po informacje, czy wylewać swoje żale i frustracje?
- 10 7
-
2016-08-16 12:56
równe chodniki potrzebne są nie tylko inwalidom (1)
ale wszystkim mieszkańcom, którzy od czasu do czasu mają jakiś bagaż, wózek do pchania, rower, dzieci lubiące jeździć na hulajnodze lub skateboardzie itd. itp.
Jacek przypuszczalnie wyobraża sobie, że po mieście nie można poruszać się inaczej niż tylko dobrze amortyzowanym pojazdem - to potwierdza tezę, że codzienne korzystanie z samochodu ogranicza wyobraźnię i zdolność do empatii.
Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom to miasto przyjazne mieszkańcom i
przyjezdnym.
Ale może Jacek silił się na ironię - nie zawsze każdemu wychodzi wpis mający ręce i nogi.- 42 4
-
2016-08-16 14:54
Bzdury wypisujesz
lepiej idz do garów zaraz stary wraca z tyrki
- 2 30
-
2016-08-16 13:42
nic niestoi na przeszkodzie tunelu zorganizuj własną kase na jego budowe (1)
to zaczną budować!!
- 7 6
-
2016-08-16 13:57
Panie
ja podatki płacę! Ja wymagam! :)
No dobra, ja nie z Osowy, ani z nawet z Gdańska, gdzieś mam ten tunel..
(nie, z Banina też nie)- 3 8
-
2016-08-16 12:38
Wybierz się z dzieckiem w wózku na spacer
Ciebie chyba mama wytelepała w wózku na takim uwielbionym przez Ciebie bruku jak byłeś mały.
- 35 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.