• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy komunikacją miejską przy węźle Śródmieście?

Maciej Naskręt
29 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.
  • Budowany Węzeł Śródmieście przy Forum Gdańsk.

W ramach budowy Forum Gdańsk powstaje duży węzeł przesiadkowy. W czwartek ZTM przedstawił koncepcję organizacji ruchu komunikacji miejskiej w tym miejscu. Sprawdzamy, jak pasażerowie będą się tam poruszać i przesiadać wiosną 2018 r., gdy inwestycja zostanie oddana do użytku.



Jak oceniasz pomysł na komunikację przy Forum Gdańsk?

Budowa Forum Gdańsk to nie tylko gmachy ze sklepami czy budynki biurowe, inwestycja zakłada też stworzenie węzła przesiadkowego dla różnych środków komunikacji zbiorowej. Powstanie on na końcu al. Armii Krajowej i będzie można dzięki niemu łatwo przesiąść się np. z pociągu SKM do tramwajów, autobusów miejskich czy autobusów podmiejskich, a nawet taksówek. Doprowadzone zostaną tam również drogi rowerowe.

Węzeł ma w sposób znaczący odciążyć przystanki w rejonie dworca głównego PKP.

- Prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia - mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Nowy węzeł powstaje na nowym wiadukcie - znajdą się tam dwa perony tramwajowe - do jazdy w obu kierunkach - a także dwa perony autobusowe. Dodatkowo nowy węzeł będzie umożliwiał zawracanie autobusom. Ponadto do przystanku SKM będą prowadziły z peronów schody i windy.

Węzeł Śródmieście z planowaną trasą autobusów w kierunku Oruni. Węzeł Śródmieście z planowaną trasą autobusów w kierunku Oruni.
Oprócz węzła przesiadkowego otwarty ma być też tunel pod ul. Okopową w rejonie Muzeum Narodowego. Ma on umożliwić przejście od ul. Toruńskiej do Forum Gdańsk przez peron SKM lub zachodni fragment ul. Okopowej. Na obiekcie skorzystają przede wszystkim pracownicy instytucji zlokalizowanych w tej części miasta.

Przy zejściu do tunelu od strony ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ponadto przystanek autobusowy, na którym zatrzymują się autobusy jadące od strony Oruni. Pasażerom umożliwi to przejście do SKM-ki i Forum Gdańsk.

Nadmieńmy, że jedną ze ścian tunelu stanowi elewacja Bastionu Kot. Został on wyeksponowany i oświetlony. Co dalej się z nim się stanie - na razie nie wiadomo. Pewnym jest za to, że niebawem ruszy przebudowa znajdującego się nad nim wiaduktu Biskupia Górka. Dalszy los historycznego obiektu zależy od konserwatora zabytków.

Nowe przystanki i węzeł wokół Forum Gdańsk. Nowe przystanki i węzeł wokół Forum Gdańsk.
Nowa linia tramwajowa z Moreny na Stogi

Tramwaje przez Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska pojadą już pod koniec października 2017 r. By tak się stało, wykonawca musi wbudować w skrzyżowanie nowy rozjazd. Warto zaznaczyć, że po zakończeniu inwestycji nie zniknie przystanek przy ul. 3 Maja, który powstał na potrzeby przebudowy torowiska w rejonie ul. Rogaczewskiego.

- Zakładamy, że tramwaje linii 4 i 11 kursowały z Chełmu właśnie przez ul. 3 Maja. Mieszkańcy jadący z górnego tarasu miasta będą mieli dostęp do instytucji zlokalizowanych przy ul. 3 Maja - mówi Zomkowski.
Tramwaje nr 2, 7 i 6 pojadą według dawnych tras - przez Węzeł Śródmieście.

- Nowością natomiast ma być linia tramwajowa łącząca Morenę ze Stogami. Na razie nie mamy pomysłu na numer tej linii, ale pewnym jest, że taka linia zostanie uruchomiona. Pojazdy będą przejeżdżać właśnie przez Węzeł Śródmieście. Całość jednak ruszy po otwarciu torowiska w ciągu ulic: Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej - dodaje Zomkowski.
  • Wejście do tunelu pod ul. Okopową od strony ul. Toruńskiej.
  • Wejście do tunelu pod ul. Okopową od strony ul. Toruńskiej.
  • Tunel pod ul. Okopową i wyeksponowany Bastion Kot.
  • Tunel pod ul. Okopową i wyeksponowany Bastion Kot.
  • Tunel pod ul. Okopową.
  • Zejście do tunelu z ul. Okopowej.
  • Zejście do tunelu pod ul. Okopową z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
Autobusy na Węźle Śródmieście będą zawracać

Duże zmiany czekają miejskie linie autobusowe kursujące z centrum w kierunku południowych dzielnic Gdańska i do Pruszcza Gdańskiego. Wyjeżdżając z centrum będą one przejeżdżać przez Węzeł Śródmieście. Po zabraniu pasażerów pojazdy zawrócą i pojadą dotychczasową trasą. Autobusy, które będą wracać do centrum z południa Gdańska, nie będą już wjeżdżać na Węzeł Śródmieście - zatrzymają się na nowym przystanku na wysokości ul. Toruńskiej. zobacz na mapie Gdańska

Zniknie przystanek autobusów podmiejskich przy dworcu

Po otwarciu Forum Gdańsk autobusy podmiejskie będą musiały zniknąć sprzed dworca - przystanek przy Hotelu Central zostanie zamieniony w prawoskręt w ul. Nowe Podwale Grodzkie. O tej ulicy pisaliśmy w czwartek bardzo szczegółowo.

Pojazdy komunikacji podmiejskiej zostaną przeniesione na kamienny fragment ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - za bastion św. Elżbiety. Dodatkowo tego rodzaju autobusy będą zajeżdżać też na Węzeł Śródmieście kierując się w stronę Pruszcza Gdańskiego.

Opinie (221) ponad 20 zablokowanych

  • Krok do przodu

    Ucieszył mnie ten tramwaj ze Stogów, o ile nie będzie to taka 9 , która rzadko jeździ tylko w określonych godzinach i tylko w dni robocze. To jedyna rzecz, która umożliwi mieszkańcom Stogów, Przeróbki, Długich Ogrodów i Dolnego Miasta korzystanie z tego węzła. Wysiadanie na przystanku Okopowa, tunel, przejście przez dwie jezdni przy KW Policji, znowu tunel - no nie, to już wolę po staremu przy dworcu PKP. Rozumiem jednak, nie da się zadowolić wszystkich.

    • 7 1

  • skrzyżowanie Armii Krajowej z Łostowicką

    w tych dniach na skrzyżowaniu A. Krajowej - Łostowicka przekładane są chodniki i budowane ścieżki rowerowe dla bardzo znikomego w tym regionie ruchu zarówno pieszych jak i rowerzystów. Na bardzo szerokich chodnikach wystarczyło postawić znak "ciąg pieszo - rowerowy". Natomiast wąskim gardłem skrzyżowania jest lewoskręt z Łostowickiej w Al. A. Krajowej. W godzinach szczytu trzeba odczekać co najmniej 4 zmiany świateł, jak nie więcej. Kolejki do lewoskrętu niejednokrotnie siegaja wjazdu na cmentarny parking. Światło lewoskrętu pozwala na przejazd max 8 pojazdów, w tym ostatni na czerwonym. Dlaczego nie buduje się drugiej nitki lewoskrętu, tak jak zrobiono to kilka lat temu w przeciwnym kierunku?

    • 8 3

  • I pewnie żadnych parkingów i dodatkowych ulic.

    To jest "gdański sposób"... czy osiedla, czy centrum - bezmyślnie, byle nachapać się : )

    • 10 7

  • Przejście podziemne

    Przejście podziemne Jak FRAG mógł do tego dopuścić?
    Tunel samochodowy pod Forum szkoda ze jednopasmowy i nie puszczony wykopem PKP aż do Oruni
    będzie wpuszczał spory ruch w nieprzygotowana Toruńską sprzyjać temu będzie również degradacja przejściami Podwala i likwidacja estakady
    Czy o takie ożywienie dzielnicy chodziło

    • 10 5

  • (4)

    Chcemy dopuszczenia ruchu rowerowego przez Nowe Podwale Grodzkiej. Zakaz ten jest absurdalny a i tak rowerzyści pojawiali by się tam sporadycznie głównie zimą bo miasto nie odśnieża DDR. To by też była szybka droga do Dworca. Dzięki niej z pominięciem świateł można by zdążyć szybciej np na pociąg gdy się jedzie dalej. Ale beton jest głuchy na argumenty

    • 2 13

    • nie chcemy (1)

      • 4 1

      • a ja chcę!.

        My prezes, nadprezydent i nadpremier Rzeczpospolitej Polskiej?

        Mam wrażenie, że można odpowiedzieć: sp...j dziadu!

        • 0 2

    • Rowery...

      na traktory.

      • 0 0

    • nigdzie nie napisali że będzie zakaz. zresztą czemu mieliby zakazywać?. miasto jest antyrowerowe ale nie aż tak

      • 0 1

  • Miało być pięknie a tu kolejna petla typu SIEDLCE

    Kierowcy autobusów na SIEDLCACH tracą ok 8 min. na nawrotkę. Gdzie tu logika. Na tym węźle też tak będzie. 108 zamiast 12min. na chełm bedzie jechał 20min. 118,154,111,112,i całą resztę autobusów też to dotyczy. Ja chcę szybko dojechać z pracy do domu a nie krążyć mo pętlach. Pewnie przerwy posiłkowe kierowcom autobusów zabiorą, bo przy zachowaniu teraźniejszej częstotliwości kursowania autobusów gdzieś te 5-7min. musi się znaleźć. Nie popieram takich inwestycji w moim mieście.

    • 21 10

  • szykuje się niezłe skrzyzowanie

    toruńska, okopowa, trakt Wojciecha, tam było ciasno a teraz jeszcze dojdzie nowe podwale. Czy też przy wyjeździe z tunelu w kierunku Oruni będziemy z dwóch pasów wbijać się w jeden jak to kiedyś było bo do tego jeszcze dojdą boczne wjazdy i wyjazdy? W godzinach popołudniowych od opery będziemy stali ?

    • 12 4

  • nie pojedziemy :(

    nie pojedziemy, będziemy stać w mega korku

    • 6 3

  • ten tramwaj musi mieć numer 0

    dlatego, że nie ma możliwości skrętu torami z Nowych Ogrodów w kierunku Armii Krajowej. Tramwaj będzie musiał robić koło ( Nowe Ogry, Hucisko, Okopowa węzeł Śródmieście, 3 Maja i Hucisko a dalej jak 8 czy 9

    • 4 4

  • Linia tramwajowa (1)

    A przydałaby się też linia tramwajowa Stogi- Chełm.Byłoby super.

    • 7 2

    • mało ci, jest 68 :)

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane