• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?

Maciej Naskręt
27 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni

Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.



Czy budowa lewoskrętu odkorkowałaby nieco ul. Kartuską?

Wyjazd z ul. Kartuskiej na ul. Morską w kierunku obwodnicy to spory problem dla wielu kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich czy Demptowa. W godzinach porannego szczytu skręt w lewo zajmuje tam nawet 20 minut. Wszystko przez krótkie światło zielone.

- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.

Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Co na to urzędnicy?



O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.

Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.

Jakie konkretnie?

  1. długość sygnału zielonego na wlocie,
  2. liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
  3. natężenie ruchu pieszego,
  4. natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.


- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.

Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.

Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.

Propozycja naszego czytelnika Propozycja naszego czytelnika

Co z pomysłem nowego pasa ruchu?



Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.

- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.

Wpływ ma także obwodnica



Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.

Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.

Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.

Urzędnicy: będziemy obserwować



W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.

- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • (1)

    tylko rondo i pas dla rowerów

    • 6 9

    • Na tych ciasnych gaciach sobie namaluj..

      • 3 2

  • (1)

    Czyżby Miszewski to ostatni urzędnik w ZDiZ Gdynia który jeszcze nie ewakuował się do Gdańska?

    • 22 1

    • Z tego co wiem to jutro zaczyna się ewakuacja urzędnika

      • 3 0

  • Postawić sygnalizację kierunkowa , tak samo na skrzyżowaniu z Kcynska i w Redlowie (zwycięstwa/stryjska)

    • 8 0

  • ! (3)

    No i tak wlasnie powinno wygladac rozwiazywanie problemow z plynnoscia ruchu w konkretnych miejscach - poprzez zasiegniecie opini tych ktorzy w tych miejscach na codzien w korkach stoja. W nastepnej kolejnosci prosze o publikacje opini uzytkownikow ulicy Chwarznienskiej.

    • 11 5

    • Jasne (2)

      i co ty myślisz, że jak 5 osób wyjeżdzające z kartuskiej powie, że im nie pasuje, to kolejne kilkanaście tysięcy na morskiej ma się dopasować?

      • 8 5

      • Jak by były dwa pasy w lewo to zamiast 3 aut przejedzie 6. (1)

        Dla kierowców na Morskiej nic by się nie zmieniło.

        • 4 3

        • Zmieniłoby się, bo skrócone fazy

          • 2 1

  • To samo jest przy Riwierze

    i przy każdym lewoskręcie w Gdyni. Odkąd wprowadzono tristar

    • 7 6

  • ZDIZ i URZAD kawka pasjans (7)

    Cały zarząd ZDiZ oraz urząd obserwują hahahaha - może my was poobserwujemy co robicie w biurach cały dzień - kawka, pasjans itp.
    Nawet łatanie dziur na Kartuskiej zawsze trwa 3 tygodnie a dziury w jezdni od pół roku.
    Powiem jasno pitolenie kotka za pomocą młotka - i najlepiej zimą!!!!!
    1.Sytuację poprawiło by też wyrąbanie kawałka ścieżki rowerowej w stronę Chyloni zrobienie prawo skrętu.
    2.Środkowy pas tylko do jazdy na wprost
    3. Lewy pas do skrętu w lewo
    4. Wstrzymanie zielonego światła od strony dworca aby samochody mogły skręcić w lewo.
    A tak do ZDIZ kilka lat temu było że to skrzyżowanie będzie totalnie przerobione a tu co obiecanki cacanki.
    Cały ZDiZ powinien być zwolniony za takie postępowanie bo ruch na ul. kartuskiej rośnie w ekspresowym tempie a z tym nic się nie robi

    • 24 8

    • (2)

      W ZDiZ mało kto już został. Marna pensja, dużo obowiązków i na nic nie ma kasy.

      • 5 0

      • (1)

        Jak niema kasy dopiero co kupili nowego opla movano to kasy niema

        • 2 1

        • opel jest pożyczony!

          • 4 0

    • (3)

      Ja nie mam czasu do kibla iść, a Ty piszesz pasjans??
      Aktualnie marna pensja, obowiązków coraz więcej bo nie ma komu robić. Kasy na nic nie ma. Ogólnie dno.
      Całe szczęście pracuje w ZDiZ tylko do końca tygodnia. Po 10 latach czas na zmiany.

      • 7 0

      • Kasa byłą przed wyborami na Wiśniewskiego, Morską i co nie da się

        • 3 0

      • A tak serio kiedy w ZDiZ była kasa? Wychodzi na to że prorocze są słowa Morawieckiego robicie tam za michę ryżu

        • 3 0

      • 10 lat wytrzymałeś to faktycznie czas na zmiany teraz to za późno

        • 0 3

  • gdynia drogi (1)

    przepraszam ze nie na temat ale przed chwila sluchalem audycji w Radio Gdansk o obwodnicy metropolitarnej .Czy dobrze arozumialem ale bedzie to obwodnica Gdanska a jak zawsze Gdynia pominieta czyli wszyscy kierowcy jadac w kierunku Szczecina portu beda pieknie omijac Gdansk i pchac sie do Gdyni Dlaczego wladze miasta tak jak np Zukowa nie walczyly aby ta nowa droga omijala nasze zakorkowane maiasto no chyba ze sie myle

    • 10 1

    • Tak to trasa Gdańsk - Kartuzy

      • 4 0

  • Jak widać na filmie 5 minut i skręca tylko 2 samochody a pitoli ktoś że 30 sekund porażka

    • 12 0

  • (1)

    Czy Urzędnik Miszewski to ten co obok pani Joanny siedzi?

    • 7 0

    • Nie

      • 0 2

  • Trzeba postawić pomnik, to jedyne rozwiązanie. Ew. dwa.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane