• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?

Maciej Naskręt
27 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni

Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.



Czy budowa lewoskrętu odkorkowałaby nieco ul. Kartuską?

Wyjazd z ul. Kartuskiej na ul. Morską w kierunku obwodnicy to spory problem dla wielu kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich czy Demptowa. W godzinach porannego szczytu skręt w lewo zajmuje tam nawet 20 minut. Wszystko przez krótkie światło zielone.

- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.

Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Co na to urzędnicy?



O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.

Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.

Jakie konkretnie?

  1. długość sygnału zielonego na wlocie,
  2. liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
  3. natężenie ruchu pieszego,
  4. natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.


- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.

Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.

Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.

Propozycja naszego czytelnika Propozycja naszego czytelnika

Co z pomysłem nowego pasa ruchu?



Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.

- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.

Wpływ ma także obwodnica



Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.

Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.

Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.

Urzędnicy: będziemy obserwować



W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.

- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • To jest znacznie bardziej fundamentalne pytanie (3)

    Brzmi ono: Jak poprawić sytuację na drogach w Gdyni?
    Gdynianie mieli szansę na nie odpowiedzieć miesiąc temu, ale widocznie są arcyzadowoleni z najlepszych dróg w historii nowożytnej.

    • 32 1

    • (2)

      Myślisz ze co jakby Horala czy inny d*pek wygrał by rozwiązał zaraz wszystkie problemy w tym te najuciazliwsze ?

      • 1 6

      • Tego nie wiemy. Wiemy natomiast ze stuprocentową pewnością, że Szczurek tych problemów nie rozwiąże, bo a) przez dwie dekady zebraliśmy dowody empiryczne, b) w swojej najnowszej kadencji już zdążył wymyślić idiotyczne rozwiązanie rowerowe przy UM, które nie służy ani rowerzystom, ani pieszym, ani zmotoryzowanym.

        • 7 2

      • Nie wiem co by było gdyby Horała wygrał

        Ale zdaje się doszliśmy już do tego momentu, w którym szympans Bongo z cyrku Zalewscy wydaje się atrakcyjnym kontrkandydatem.

        • 4 0

  • Proponuję obydwie ulice nazwać

    L. Kaczyńskiego

    • 6 8

  • Juz jestem spokojny. Urzednicy będą obserwować. Następny komunikat w sprawie przed najbiższymi wyborami samorzadowymi

    • 20 0

  • rondo

    Te głupie angliki polikwidowali skrzyżowania, i porobili ronda iiiiiiii CO? wyszło że, można rozwiązać problem A, w polandii ,tylko dołożyć światełka, pomalować jakieś paski ,i wszyscy stoją w korkach.Można skomplikować ruch w mieście -można,tylko trzeba chcieć myśleć wbrew logice i rozsądkowi .pozdrawiam kierowców w korkach,a ja pije piwo

    • 8 0

  • Podobnie na Puckiej (1)

    Podobnie wygląda sytuacja na skrzyżowaniu Pucka z Hutniczą. Światło czerwone pali się ok. 2 minuty, i też przez to zielone światło dla pieszych też ok. Tyle trwa. A jak zmieni się na zielone dla aut i autobusów trwa zaledwie kilka sekund i przejazd tylko dla dwóch aut.I tak od rana do nocy, codziennie. Wiem, bo dojeżdżam porannym 198 do pracy. I raz na tych światłach czekałam 6 minut Czy to jest też w porządku, bo też nie.

    • 6 1

    • Światło się świeci, choinka się pali

      • 2 0

  • wydrazyc w Gdyni kolej podziemna

    tak jak np. New York czy Berin

    • 6 2

  • Zator

    Proponuje kolejne przyjście dla pieszych na skos skrzyżowania abym miał bliżej do sklepu...

    • 6 2

  • Mam na to pomysł

    Zwińcie asfalt i problem z głowy!

    • 5 1

  • oko z boku

    zamknąć morską i kartuską będzie spokój

    • 6 2

  • Prosta sprawa (3)

    Sytuacja na tym skrzyżowaniu jest bardzo prosta gdyż korzystam z niego codziennie. Zainstalowanie lewoskrętu z kartuskiej w Morska tak jak to jest z Morskiej w Kartuską. I nie trzeba przebudowywać skrzyżowania. Chyba że chce się pieniądze wyciągnąć z budżetu dla firmy jakieś za robotę.

    • 8 4

    • Lewoskręt z Kartuskiej plus prawoskręt w Morską, to by rozluźniło korki. Piszecie o Pustkach i Demptowie, a czemu nikt nie

      • 2 1

    • Lewoskręt z Kartuskiej w Morską, ale jednocześnie lewoskręt.

      Nie można zajmować się tylko lewoskrętem, kiedy znakomita część skręca w prawo. Nie można pisać tylko o Demptowie i Pustkach, bo to tylko część tego ruchu. Znakomitą większość stanowią auta z poza granicy Gdyni: z Koleczkowa i Bojano. Nie można o nich zapominać, bo co rano pod oknami przejeżdża od kilku lat coraz większa ich ilość. Oczywiście część jeździ przez Witomino, ale tylko część. Dodatkowo, wybudowano na Rozewskiej( prostopadła do Kartuskiej) wieżowiec na 70!! mieszkań. Kolejne 70 aut będzie wyjeżdżać. Muszą być prawoskręty z Kartuskiej i Wiejskiej w Morską, bo nie tylko tędy wyjeżdża Demptowo, Pustki, ale i Bojano i Koleczkowo. Nie możemy tego faktu nie zauważać, bo są poza naszą granicą. Przyjeżdżają przez naszą dzielnicę!

      • 3 0

    • Jasne

      Przecież wszysko jest takie proste

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane