• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?

Maciej Naskręt
27 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni

Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.



Czy budowa lewoskrętu odkorkowałaby nieco ul. Kartuską?

Wyjazd z ul. Kartuskiej na ul. Morską w kierunku obwodnicy to spory problem dla wielu kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich czy Demptowa. W godzinach porannego szczytu skręt w lewo zajmuje tam nawet 20 minut. Wszystko przez krótkie światło zielone.

- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.

Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Co na to urzędnicy?



O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.

Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.

Jakie konkretnie?

  1. długość sygnału zielonego na wlocie,
  2. liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
  3. natężenie ruchu pieszego,
  4. natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.


- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.

Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.

Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.

Propozycja naszego czytelnika Propozycja naszego czytelnika

Co z pomysłem nowego pasa ruchu?



Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.

- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.

Wpływ ma także obwodnica



Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.

Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.

Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.

Urzędnicy: będziemy obserwować



W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.

- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Kierowca zaw.

    To i tak nic nie da. Jak każdy bawi się telefonem to zanim ruszy to i kilka pasów w lewo nie pomoże.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane