• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powstaje asfalt? Przekonaj się sam

Borys Kossakowski
1 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lody Calypso mają już 60 lat

Zbadaliśmy jak produkuje się asfalt.


5 do 7 procent - tylko tyle asfaltu znajduje się w mieszance, z której zrobiona jest nawierzchnia drogowa. Reszta to kruszywo i wypełniacz. Sprawdzamy drogę, jaką przebywa asfalt od momentu produkcji do wylania mieszanki na ulicy.



Stan nawiwerzchni dróg w Trójmieście oceniam jako:

Mało kto wie, że produkcją asfaltu zajmuje się gdańska rafineria, a dokładnie spółka Lotos Asfalt. Proces produkcji trudno jest prześledzić. Kolejne etapy przeprowadzane są w szczelnie zamkniętym systemie rur, zbiorników, pionów i destylatorów. Ze względów bezpieczeństwa możemy oglądać je tylko z zewnątrz.

Czym jest asfalt, czyli próżnia na drogach

Ropa naftowa, która trafia do rafinerii, poddawana jest wielostopniowej destylacji. Otrzymuje się z niej półprodukty, z których wytwarza się benzynę lotniczą, samochodową, paliwo opałowe itp. To tak zwane frakcje lekkie. Z frakcji ciężkich otrzymuje się m.in. pozostałość próżniową, czyli niemal gotowy asfalt.

- Pozostałość próżniowa ma konsystencję bardzo gęstej cieczy, którą utwardza się za pomocą gorącego powietrza - mówi Adam Wojczuk, dyrektor ds. strategii i rozwoju Lotos Asfalt.
W efekcie otrzymujemy asfalt, który sam w sobie też jest dość miękki - wygląda trochę jak plastelina.

Z takiego asfaltu nie da się wylać nawierzchni drogowej. Koleiny powstałyby już po godzinie. Dlatego drogi zbudowane są w znakomitej większości z kruszywa i wypełniacza - czyli w dużym uproszczeniu żwirów i piasków. Asfalt stanowi rodzaj lepiszcza, które spaja wszystko w całość.

Godzina na wylanie asfaltu

Wytrzymałość warstwy ścieralnej nawierzchni drogowej oceniana jest na ok. 10-15 lat
- Można to porównać do robienia ciasta - śmieje się Andrzej Pek, kierownik Wytwórni Mas Bitumicznych MTM. - Tylko zamiast jajka, mąki i wody mamy asfalt, kruszywo i wypełniacz.

Substancja przewożona jest do Wytwórni Mas Bitumicznych MTM w Gdyni za pomocą cysterny. Asfalt o temperaturze ok. 200 stopni przelewany jest do ogromnego mieszalnika. Poparzenie ciekłym asfaltem należy do bardzo nieprzyjemnych doświadczeń, dlatego przyglądamy się z daleka. W przeciwieństwie do wody, ciekły asfalt przykleja się do skóry i konsekwencje mogą być bardzo bolesne.

Parująca mieszanka ładowana jest na tzw. "łódki", czyli samochody ciężarowe. Stąd musi trafić na teren inwestycji i zostać wylana w ciągu ok. godziny, inaczej całość zastygnie.

Procesowi przyglądamy się podczas kładzenia nawierzchni na ul. Rakoczego w Gdańsku (17-19.07 br.). Wcześniej położono warstwę podbudowy (11 cm) oraz warstwę wiążącą (8 cm). Została nam ostatnia warstwa - ścieralna (4 cm).

W procesie układania nawierzchni niezwykle ważna jest systematyczność i płynność. Dostawy mieszanki muszą przychodzić w dokładnie określonych odstępach czasu, a walce poruszać się bez przerwy ze starannie dobraną prędkością. Wówczas mamy pewność, że nawierzchnia będzie należycie przygotowana - tak by powstał produkt bezpieczny, wytrzymały i gładki, a dzięki temu cichy.

- Na godzinę układamy około 80-90 ton masy, czyli około dwustu metrów bieżących - mówi Robert Kamiński, koordynator robót bitumicznych. - Wytrzymałość warstwy ścieralnej oceniana jest na ok. 10-15 lat.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • W 2000r bylem w Szwecji (3)

    To co sie dzieje na ich drogach to... pelne zaskoczenie :D W Polsce walka o przetrwanie - zarowno przez innych kierowcow jak i stan drog/oznakowanie.

    W Szwecji po prostu suniesz do przodu, kola same sie tocza, mozna jechac bez nawigacji... i tylko patrzysz jak na liczniku przybywa kilometrow :)

    Daleka polnoc - Storuman (1400km od Karlskrony) drogi bardzo chropowate, zapewne robione zupelnie inaczej niz nasze. Nie ma opcji zeby przesunac butem noge na takim asfalcie... Kiedys pojechalismy na granice norweska - Mo Rana - szok... w Norwegii drogi jeszcze lepsze niz w Szwecji...

    W Polsce jest lepiej ale nadal jestesmy dziadami w czarnej ...pie :D

    • 14 1

    • bo zlecenie projektowania, budowy drog organizuja zlodzieje (1)

      kazda asfaltowa droga sie niszczy, wyciera, pracuje pod wpływem temperatury..

      nawet na zajęciach mówiono nam, zeby budowac tak zeby wytrzymała 10lat max- bo 15 sie już nie opłaca- a najlepiej gdyby po 4-5latach zaczeły sie dziury robic- odlepiać od podłoża i kruszyc.

      rozumiecie? to czysty biznes jak kazdy inny i dlatego nie uzywa się zbrojonego betonu do budowy dróg- z nim się nic nie dzieje

      • 12 0

      • wiele firm stosuję gwarancję na 15-20 lat. poza tym koszty eksploatacyjne betonu są droższe - w długim okresie będziesz w plecy

        • 2 1

    • Dlatego przy omijaniu łosia ich samochody dachują... Mimo wszystko wolę jezdnię o nie aż tak dużej przyczepności.

      • 0 3

  • beton!!! zaden zafalt!! TYLKO BETON! (5)

    beton nie pracuje tak jak asfalt, nie robią się w nim koleiny, nie zapadają sie w nim studzienki no i jest łatwiejszy w naprawie

    nie wciskajcie mi, ze nie bo przez 17lat jezdzilem po drogach betonowych i na przestrzeni lat i milionów mil/ kilometrów i jedyne naprawy to typowe pod infrastrukture (studzienki, rury, przewody)

    • 15 8

    • ten kto minusuje musi miec w tym biznes hehe

      • 3 3

    • beton jest trudniejszy w naprawie (2)

      • 4 1

      • kruszy sie

        I dziury asfaltem nie dolepisz

        • 3 0

      • Trudniejszy? Nie rozsmieszaj mnie. Nawet odkuc zbrojenie jesli trzeba to kwestia 2-3godzin i znow jest na lata :)

        • 1 2

    • jaki beton

      droga betonowa w zimę/deszczu to zerowa przyczepność - kwestia bezpieczeństwa też się liczy

      • 3 0

  • Ciekawy artykuł jak na sobote

    • 4 0

  • 10 -15 lat?

    Za rok juz beda sie zapadac studzienki i do poprawki

    • 8 1

  • Misiu a ty nie boisz się ten asfalt tak wozić? Strach jest, ale zawsze staramy się mieć kwit.

    • 5 0

  • ...asfalt asfaltem ale wlodarze dzialaja doraznie.

    Taka Piecewska potrafili wyremontowac po 30 latach ale juz kawalek dalej jest Wilenska z pieknymi dziurami.juz od lat Czy zawsze musi byc tlumaczenie ,ze to osiedlowa uliczka?Kiedy miasto otworzy oczy i zacznie dzialac kompleksowo.?Amortyzatory i felgi kosztuja .

    • 2 2

  • ls la

    • 1 0

  • Coś mi się wydaje, że asfalt jako taki to kopalina. (4)

    Wydobywa się z ziemi w rejonach wulkanicznych.
    U nas drogo robi się z masy bitumicznej, potocznie zwanej asfaltem.
    Nie żeby być upierdliwym.

    PS/Jest taka wyspa gdzie wydobywa się asfalt i to nie metodą rabunkową. Wydobywa się rocznie tyle ile samoczynnie uzupełnia się jezioro tego materiału. I to rozumiem.

    • 3 1

    • A ta wyspa należy do Trinidad Tobago

      • 1 0

    • za komuny .....

      asfalt jako kopalinę sprowadzano z Albanii . -:)

      • 1 0

    • dokadnie

      Zobaczcie na yt film galileo pt. Asfalt naturalny z Trynidadu
      Czemu tu nic o tym nie wspominaja. Nie chca brac przykladu od niemcow aby drogi za dobre niw wyszly?

      • 1 0

    • asfalt to produkt przerobu ropy naftowej

      • 2 0

  • Lepiej napiszcie jak powstały orliki (1)

    Czy czasem tam zamiast kauczukowego granulatu nie dawano tańszego i szkodliwego z zużytych opon który podczas upałów wytwarza trujący kadm.
    Trzeci świat

    • 4 1

    • Laki (isl. Lakagígar Kratery Laki) wulkan szczelinowy w południowej Islandii, na południowy zachód od lodowca Vatnajökull, niedaleko miasteczka Kirkjubæjarklaustur.

      • 0 0

  • (2)

    Szkoda tylko, że ten polski asfalt po pół roku pęka i się wykrusza, a za granica potrafi trzymać latami.

    • 4 1

    • (1)

      W polsce nie ma czegoś takiego jak system utrzymania nawierzchni

      • 2 0

      • dokładnie, to nie kwestia jakości tylko brak maintenance. dobry asfalt kosztuje, a jego cena głównie oparta jest na notowaniach ropy. może to dobry czas na prace utrzymaniowe w tricity?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane