• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Czekam jeszcze na poradnik w kwestii roweru metropolitalnego by OMGGS (1)

    • 13 5

    • a ja czekam po prostu na uruchomienie systemu roweru metropolitalnego

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Więcej rowerów = więcej miejsc parkingowych = mniejsze zatłoczenie centrum (11)

    Cieszę się, że ktoś to dobrze przemyślał. "Fale dunaju" to najgorsze co może być. Do tego rowerzysta musi ustąpić samochodom, które znajdują się już na wyjeździe. Przeniesienie ścieżki na ulice odwróciłoby relację. Do tego kierowcy nie musieliby patrzeć w obie strony. Rowery powinny mieć swoje miejsce na szosie. Oczywieście w tych spokojnych strefach.

    • 39 15

    • a dlaczego korelować drogę dla rowerów z ulicą/jezdnią/chodnikiem? (10)

      przecież jest wiele fantastycznych lokalizacji odległych od spalin i pieszych; a nawet po prostu krótszych. Wystarczy tylko małe oznakowanie kierunkowe i spoko.

      • 5 6

      • By dojechać do miejsca docelowego, np. do pracy. (9)

        Nawet do tych fantastycznych lokalizacji też trzeba jakoś dojechać i właśnie po to jest potrzebna infrastruktura rowerowa w mieście.

        • 11 0

        • obawiam sie, że nie rozumiesz. (8)

          Nie trzeba np. robić ścieżki wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku - co bardziej kumaci mieszkańcy Osowy od dawna jeżdżą z powodzeniem Drogą Węglową do Wrzeszcza i Oliwy albo Reja do Sopotu. Największym wyzwaniem jest jednak dla nich pokonanie Obwodnicy - jednej z lepszych inwestycji w infrastrukturę drogową Trójmiasta. Poza tym droga dla rowerów to nie musi być "wyfiokowana paniusia" z czerwonym asfaltem i malunkami po drodze...
          Nie żebym się czepiał, ale.. chyba tego tez nie zrozumiesz

          • 5 5

          • niestety nie zrozumiałeś co napisał przedmówca, jeździsz w ogóle na rowerze? (4)

            Owszem, są miejsca gdzie jest alternatywa oddalona od ulic ale w gęstej zabudowie miejskiej zwykle jej nie ma a nawet tam gdzie jest to nie na całej długości trasy.

            Przy użytkowaniu roweru typowo komunikacyjnie ważny jest też dystans, czas przejazdu i trudność trasy, nie żebym się czepiał, ale... tego najwyraźniej też nie rozumiesz.

            Choćby ten przykład z Osową:
            Reja jest bardzo fajna ale komunikacyjnie ma sens tylko w stronę Sopotu lub, w drugą stronę, w kierunku zachodnich dzielnic Gdyni.
            Droga Węglowa wymaga znacznego nadłożenia drogi a krótsza Kościerska nie jest utwardzona co utrudnia jazdę a w niektórych przypadkach (np. rower szosowy) ją wręcz uniemożliwia.
            Jest jeszcze droga wzdłuż Spacerowej ale jedzie się po niej trudniej niż po ulicy no i nie prowadzi do samego końca, niełatwo tez włączyć się potem do ruchu na jezdni.
            Żadna z powyższych leśnych dróg nie jest też ani oświetlona ani choćby odśnieżana.

            Przy jeździe rekreacyjnej bez zastanowienia wybieram jedną z powyższych.
            W celach komunikacyjnych najczęściej jadę jednak Spacerową, jest znacznie szybciej a w niektórych warunkach pogodowych bezpieczniej!

            A Osowa to przecież specyficzny przykład, dzielnica odcięta od reszty miasta przez lasy TPK.
            W innych miejscach najczęściej nie ma tylu alternatyw, czasem uda się pojechać jakąś boczną drogą o mniejszym natężeniu ruchu lub z mniejszą liczbą postojów na światłach a na niektórych relacjach można wykorzystać trasę nadmorską, zwykle jednak przynajmniej część trasy prowadzi przez główne ulice.

            PS. Infrastruktura rowerowa to nie tylko asfalt z malunkami na drodze, czasem to tylko znak, albo organizacja wymuszająca spowolnienie lub ograniczenie ruchu samochodowego albo nawet tylko obniżenie krawężnika umożliwiające zjazd na jezdnię.

            • 3 0

            • a to ty byś chciał odśnieżanie i oświetlenie w pakiecie? (3)

              a nie chciałbyś sygnalizacji świetlnej, tablic o zmiennej treści, informacji meteo, informacji o liczbie pojazdów na drodze rowerowej i estymacji czasu jazdy?
              przepraszam, ale mogę ci tylko zasugerować wyjazd do lekarza. Jak najszybciej.

              • 0 5

              • (1)

                Nie nie chciałbym ale rozumiem, że ktoś (np. starsza osoba albo dziecko) może nie być w stanie przejechać nieoświetloną (a to najmniejszy problem), zasypaną śniegiem leśną drogę pod górę (jezdnia Spacerowej ma najłagodniejszy przebieg z pośród wszystkich alternatyw).

                Infrastruktura jest również dla takich osób a dla wszystkich powinna być użyteczna przez cały rok.
                Niby zimy są słabe, w mieście śniegu prawie nie ma ale w lesie nie wygląda to już tak różowo.

                Dla tego nawet do Osowej potrzebna jest bardziej cywilizowana alternatywa jak droga wzdłuż Spacerowej.

                • 4 0

              • Po pierwsze: "dlatego" piszemy razem!

                Po drugie: Zadowolą cię drogi rowerowe na San Escobar.
                Nam tutaj nie trolluj.

                • 1 3

              • jezdnie są odśnieżane i oświetlone... rowerzyści gorsi? im się nie należy? tylko kierowcom?

                • 1 1

          • Prosty przykład. Droga Matemblewska (2)

            Posadź swoją mamę lub starszą osobę na rowerze miejskim i niech podjedzie i zjedzie tą trasę.
            Daj znać jak przeżyje czy jej się podobało.

            Drogi rowerowe ( komunikacyjne ) tym się różnią od duktów leśnych że umożliwiają poruszanie się rowerem niemal w każdych warunkach, o każdej porze, niemal każdemu (niezależnie od wieku czy kondycji ) bez względu na typ roweru jakim się ta osoba porusza....

            Ty dasz rade sobie "drogą węglową" ale przeciętny rowerzysta może mieć z nią już problem i zrezygnuje z roweru wybierając samochód. Zwłaszcza teraz kiedy jest wcześnie ciemno. zwierzyna wyskakuje. można ulec wypadkowi. do cywilizacji tam kawałek.
            a przy ruchliwej drodze (spacerowej) to zawsze inaczej. jest oświetlona. masa ludzi tam jest więc w razie co ktoś pomoże. Dostrzegasz tą różnice?

            • 5 0

            • tiaaa (1)

              powiedz to mojemu 90 letniemu wujkowi, żeby sobie zimą po ciemku na rowerku pojeździł ul. Spacerową... Baran to mało powiedziane

              • 0 5

              • spacerowa jest oświetlona. prędzej trasą wzdłuż spacerowej pojedzie niż taką drogą węglową.

                • 2 0

  • no brawo (2)

    teraz to już wszystkie drogi dla rowerów będą absolutnie do niczego - od przebiegu do wykonawstwa. Będą sie nadawały do wszystkiego - tylko nie do bezpiecznego poruszania się rowerem.
    A pozostała infrastruktura to nie tylko żółte barierki - wciąż modne i wciąż tak samo niepotrzebne

    • 10 10

    • I bardzo dobrze. Chcesz pedałować? (1)

      wypad za miasto, do zieleni TPK.

      • 0 11

      • w sam raz miejsce dla twojego ciągnika i gumofilców

        • 4 1

  • (1)

    Uczą wszystkich jak to ma wyglądać a sami robią inaczej hahhahaha

    • 15 2

    • dlaczego kłamiesz?

      elementy infrastruktury rowerowej są regularnie przebudowywane zgodnie z nowymi zasadami. Kolejne elementy są budowane już zgodnie z wytycznymi zawartymi w podręczniku, opartym o najlepsze wzorce zaczerpnięte z Holandii. Tam też jest wiele elementów starych rozwiązań, nie wszystko zostało poprawione. Warto pamiętać, że 47% ruchu rowerów w miastach holenderskich odbywa się nie na wydzielonych drogach dla rowerów, ale na jezdniach zwykłych ulic, wraz z normalnym ruchem kołowym. Po prostu rowerzystów się szanuje, a nie wysyła "do lasu" jak próbują tutaj niektórzy.

      • 2 1

  • OMGGS będzie doradzać? haha. śmiechu warte (1)

    W 3mieście nie ma praktycznie żadnej kompleksowej porządnej trasy rowerowe. Żadnej.
    90% To slalomy z przeszkodami w postaci wąskiego różowego paska poprowadzonego na wąskim chodniku raz z jednej, raz z drugiej strony jezdni ( zamiast z obu ) lub wspólne pieszo-rowerowe chodniki które totalnie nic nie mają wspólnego z prawdziwą infrastrukturą rowerową i w każdym cywilizowanym mieście byłyby zdelegalizowane jako niespełniające żadnych standardów.

    • 29 5

    • i co, ulżyło ci ? jak długo jeszcze swój kompleks niższości będziesz próbował leczyć dyskredytując innych

      tak jak lokator pewnej willi na Żoliborzu?

      • 1 1

  • Napisane jest, że oficerowie rowerowi z Trójmiasta będą doradzać? (3)

    Czyli z Gdyni i Sopotu też?

    Oni raczej powinni być sami przeszkoleni, biorąc pod uwagę efekty ich pracy. Oficer z Sopotu doradzi kostkę bauma, zakaz na alei Niepodległości? To chyba jakiś żart jest. :)

    • 21 1

    • ciekawe czy bedzie też jakis rowerowy podchorąży (1)

      • 2 0

      • rozumiem, że sam się uważasz co najmniej za majora

        • 0 0

    • oni się cały czas uczą, tak jak i znany w kraju amator narciarstwa

      doceń ten wysiłek wreszcie i przestań złośliwie trollować

      • 0 2

  • bedą też doradzać jak wdrożyc rower miejski? (1)

    dajcie spokuj. Każde duże miasto w Polsce juz ma lepszą infrastrukturę rowerową niż Gdańsk. U nas są tylko chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem. Jest coraz gorzej bo zabiera się rowerzystom jezdnie i wrzuca na chodniki.

    • 13 6

    • nie będą doradzać, tylko będą wdrażać. Ten podręcznik dotyczy infrastruktury, a nie zasad wdrażania

      systemu rowerów miejskich/ metropolitalnych.

      • 2 0

  • (2)

    Ja sie pytam kiedy Kolobrzeska od Grunwaldzkiej ?

    • 12 4

    • na swietego dygdy

      ktory bedzie nigdy

      • 0 2

    • w swoim czasie lub trochę później

      • 1 0

  • (1)

    A gdynskie kontrapasy wymalowane farbą na jezdni dla zmotoryzowanych? Mają jakiś standard? Czy to jest lokalny sr*ndard czyli kubeł z farba i do przodu?

    • 7 7

    • Jakbyś przeczytał artykuł, albo chociaż obejrzał zdjęcia w tymże

      to byś wiedział. Ale nie wymagajmy za wiele.

      • 4 1

  • W Gdyni ścieżki rowerowe to biała farba na dziurawej ulicy (1)

    Jak już coś zbudują to z nikąd do nikąd, patrz 400 metrów przy ul. Unruga

    • 9 6

    • Płk. Dąbka, nie Unruga

      I nie do końca takie znikąd donikąd, bo już w I poł. przyszłego roku powinna powstać droga rowerowa wzdłuż Kwiatkowskiego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane