• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Krzysztof Koprowski
20 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Chęć zapewnienia maksymalnego komfortu kierowcom w parkowaniu zmusza nieraz pieszych do poruszania się jezdnią, która w dodatku pozbawiona jest oświetlenia. Nz. ul. Biała we Wrzeszczu. Chęć zapewnienia maksymalnego komfortu kierowcom w parkowaniu zmusza nieraz pieszych do poruszania się jezdnią, która w dodatku pozbawiona jest oświetlenia. Nz. ul. Biała we Wrzeszczu.

Jak sprawić, by poruszanie się pieszo po mieście było bardziej komfortowe? Oceniając efekty prac projektantów drogowych, można odnieść wrażenie, że dotychczas nikt się tym nie przejmował. Szansą na zmianę jest wdrożenie dokumentu, który właśnie powstaje w Gdańsku.



Jak oceniasz warunki ruchu pieszego w Trójmieście?

Organizacja ruchu pieszego i rowerowego była tematem ubiegłotygodniowych warsztatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Dyskusja toczyła się wokół pojęcia "walkability", które próbuje się tłumaczyć jako "spacerowalność", "pieszność" czy "zdolność do poruszania się pieszo".

- Ruch pieszy był zawsze tak naturalny i oczywisty, że nie powstały określenia, które miałyby mierzyć jego jakość - zwraca uwagę Karolina Orcholska z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
"Spacerowalność" w rozumieniu planistyczno-inżynieryjnym to przede wszystkim rozwiązania przestrzenne, które sprawiają, że ruch pieszy jest wygodny, a istniejąca infrastruktura zachęca do korzystania z własnych nóg, zamiast samochodu np. podczas robienia zakupów w sklepie oddalonym o kilka-kilkanaście minut pieszo od domu.

- Nie chodzi o to, by za każdym razem był to deptak, ale by istniała odpowiednia dostępność piesza do danego obiektu. Ważne, by myśleć o ruchu pieszym w aspekcie komunikacyjnym - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Przesuń aby
porównać

Korzyści płynące z ruchu pieszego

Promocja ruchu pieszego przekłada się przede wszystkim na mniejsze użycie samochodów w transporcie miejskim, a to z kolei oznacza mniejszy hałas i zanieczyszczenie powietrza (w Paryżu podczas Dnia bez Samochodu w 2015 r. smog zmniejszył się nawet o 40 proc., zaś poziom hałasu na głównych ulicach spadł o trzy decybele).

Tworzenie przestrzeni przyjaznej pieszym nie tylko pozytywnie wpływa na aktywność fizyczną mieszkańców, a tym samym lepsze zdrowie i samopoczucie, ale zmniejsza też przestępczość i ożywia miasta.

W Kansas City odnotowano spadek przestępczości aż o 74 proc. na ulicach, gdzie ruch aut ograniczono do minimum na rzecz pieszych. Piesi i rowerzyści chętniej dokonują zakupów, dzięki czemu w parterach budynków powstają sklepy oraz lokale gastronomiczne. Przestrzeń publiczna przyjazna pieszym przyciąga również turystów - w Barcelonie 30 lat polityki przestrzennej promującej chodzenie przełożyło się na ponad trzykrotny wzrost liczby turystów.

Przesuń aby
porównać

Sukces Wajdeloty i Stągiewnej

Pozytywne efekty tworzenia przestrzeni przyjaznej pieszym obserwować możemy również w Gdańsku. Metamorfozy ulic Wajdeloty zobacz na mapie GdańskaStągiewnej zobacz na mapie Gdańska sprawiły, że miejsca te cieszą się dużą popularnością, choć dojazd do nich autem jest mocno utrudniony.

Ulice Wajdeloty czy Stągiewna to jednak nieliczne pozytywne wyjątki, na tle wielu innych złych rozwiązań. Uczestnicy warsztatów zgodnie twierdzili, że ruch pieszy w Polsce traktowany jest "po macoszemu", jako ostatni pod względem priorytetów w szeroko pojętym procesie planowania przestrzennego i inżynierii drogowej.

Polska przestrzeń piesza jest traktowana jako parking. To efekt fatalnego prawa, które na to pozwala. Polska przestrzeń piesza jest traktowana jako parking. To efekt fatalnego prawa, które na to pozwala.
Auta muszą zniknąć z chodników

Najczęściej poruszanym problemem były chodniki zaanektowane na parkingi samochodowe, co jest w głównej mierze podyktowane fatalnym polskim prawem, które na to pozwala (w przeciwieństwie do większości krajów europejskich) oraz nieprzemyślanymi projektami drogowymi.

- Zamiast kompleksowo rozwiązać problem i od początku wybudować zatoki do parkowania, po wykonaniu nowych chodników próbuje się ratować sytuację stawianiem kolejnych słupków czy donic. To tylko zwiększa koszty - zwraca uwagę Maciej Kałas, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo? oraz Na remontach chodników korzystają kierowcy

Nieprzemyślane projekty remontów chodników, na których dopuszcza się parkowanie, próbuje się ratować montażem słupków. Nieprzemyślane projekty remontów chodników, na których dopuszcza się parkowanie, próbuje się ratować montażem słupków.
Anielska cierpliwość pieszego

Polskie prawo utrudnia pieszemu również pokonywanie jezdni. Brak pierwszeństwa pieszego przed przejściem sprawia, że kierowcy notorycznie rozwijają nadmierną prędkość (stąd taka popularność w naszym kraju progów zwalniających), a pieszy musi nieraz spędzić kilka minut, by w ogóle przejść na drugą stronę ulicy. Ale nawet na przejściu pieszy nie może czuć się bezpiecznie.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo?

- Pieszy w Polsce musi cały czas zachowywać czujność. Nie dość, że mamy zastawione autami chodniki, to w dodatku kierowcy nie respektują zasad zielonej strzałki na przejściach dla pieszych. Nasze przepisy zakładają, że pieszy nie może przejść przez jezdnię na czerwonym świetle, nawet gdy jezdnia jest całkowicie pusta [dopuszczone jest to m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoszech, Francji - dop. red.]. Jednocześnie cykle świateł są tak ustawione, że musi on bardzo długo czekać na światło zielone - wylicza Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego, wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów w latach 2011-2016.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Legalnie przejdziemy na czerwonym świetle?

Pieszy w naszym kraju nie może pokonać na świetle czerwonym nawet tak wąskiej uliczki, jak Liczmańskiego w Oliwie... Pieszy w naszym kraju nie może pokonać na świetle czerwonym nawet tak wąskiej uliczki, jak Liczmańskiego w Oliwie...
- Oprócz długiego oczekiwania na światło zielone, wciąż projektuje się przejścia dwuetapowe. Dzieje się to w dodatku w miejscach, gdzie panuje duże natężenie ruchu pieszego - dodaje Anna Golędzinowska, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Aniołki.
Uczestnicy warsztatów w ramach usprawnienia ruchu pieszego proponowali także likwidację sygnalizacji świetlnych tam, gdzie nie są one niezbędne oraz rezygnację z montażu przycisków dla pieszych, które na większości skrzyżowań nie mają większego uzasadnienia ze względu na układ świateł, blokujących w danym momencie co najmniej jeden z kierunków ruchu aut.

... a jednocześnie kierowca może na czerwonym świetle (połączonym z zieloną strzałką) przejeżdżać ze znaczną prędkością przez przejście, na którym są piesi. ... a jednocześnie kierowca może na czerwonym świetle (połączonym z zieloną strzałką) przejeżdżać ze znaczną prędkością przez przejście, na którym są piesi.
Zimowe utrzymanie tylko dla kierowców i rowerzystów

Wskazywano także na problem zimowego utrzymania chodników. Obecnie służby miejskie skupiają się wyłącznie na odśnieżaniu jezdni oraz - od niedawna - części dróg rowerowych, zaś odpowiedzialność za stan przestrzeni dla pieszych przerzuca się na właścicieli przyległych posesji. Prowadzi to do sytuacji, w której piesi poruszają się drogami dla rowerów, bo nawet te są lepiej odśnieżone niż chodniki.

Nie lepsza sytuacja panuje przy opadach deszczu - brakuje odpowiednich osłon oraz przynajmniej doraźnych remontów jezdni w pobliżu chodników.

Bariery architektoniczne

Pojawiały się również głosy sprzeciwu wobec grodzenia osiedli i naturalnych przejść dla pieszych, fatalnej organizacji ruchu pieszego podczas remontów oraz postulaty likwidacji barier architektonicznych, w tym przejść nadziemnych i podziemnych, które wygodne są wyłącznie dla kierowców, a pieszych skazują na nadkładanie drogi, pokonywanie schodów (lub korzystania z wind - o ile są sprawne) oraz przemieszczanie się zaniedbanymi tunelami.

Czytaj też: Cztery miesiące bez wind w przejściu pod Słowackiego, Piesi w potrzasku podczas budowy Forum Gdańsk oraz Gdańsk promuje budowę ogrodzeń

  • Zimowe utrzymanie chodników w pobliżu Europejskiego Centrum Solidarności.
  • Piesi zimą wybierają drogi rowerowe, bo nawet te są lepiej utrzymane.
  • Stawianie płotów znacznie utrudnia ruch pieszy. Nz. płot wokół nowego osiedla, który zagrodził przejście z rejonu tzw. bloków leningradzkich do szpitala na Zaspie.
  • Przejścia podziemne stanowią barierę dla ruchu pieszego, a ponadto zdecydowana większość z nich jest zaniedbana. Nz. przejście pod Podwalem Przedmiejskim.
  • Zbyt krótkie światło zielone utrudnia pokonywanie szerokich arterii.
- Potrzebny jest audyt przestrzeni pieszej - inwentaryzacja przejść i skrótów, określenie dostępności dla osób na kółkach [rowerzystów, niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi - dop. red.], tworzenie większej liczby przejść bez kładek i tuneli na drugą stronę ulicy oraz projektowanie ulic w standardzie miejskim - ze sklepami w parterach, z dobrymi jakościowo nawierzchniami i elementami małej architektury - dodaje Kuropatwiński.
Czytaj też: Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych

Pierwsze pozytywne zmiany

Jednak nie wszystkie działania miasta oceniono negatywnie. Chwalono m.in. rozwój stref tempo 30 (choć wskazywano na problem respektowania prędkości), ciągłość chodników i dróg rowerowych na skrzyżowaniach (rozwiązanie zastosowane m.in. na al. Grunwaldzka - ul. Uphagena zobacz na mapie Gdańska czy ul. Jaśkowa Dolina - Sienkiewicza zobacz na mapie Gdańska), wymalowanie miejsc postojowych, co nieco ograniczyło chaos parkingowy, wprowadzanie ulic jednokierunkowych z przeniesieniem parkowania na jezdnię (m.in. ulice w Oliwie i fragment ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu) oraz budowę chodników w dzielnicach górnego tarasu.

Czytaj też: Gdańsk zyskał nowy deptak i chodniki wolne od aut

Ciągłość chodnika i drogi rowerowej to jedno z pozytywnie ocenianych rozwiązań wdrożonych w ostatnim czasie w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie ul. Jaśkowa Dolina - Sienkiewicza. Ciągłość chodnika i drogi rowerowej to jedno z pozytywnie ocenianych rozwiązań wdrożonych w ostatnim czasie w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie ul. Jaśkowa Dolina - Sienkiewicza.
Efekty warsztatów posłużą do opracowania Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej, który ma być kolejnym dokumentem pomocnym przy projektowaniu dróg i planowaniu przestrzennym w Gdańsku.

Wcześniej na temat pożądanych rozwiązań ruchu pieszego w przestrzeni miejskiej dyskutowano w ramach Strategii 2030+, co jednak nie uchroniło przed zaprojektowaniem ul. Nowej Świętokrzyskiej jako typowej drogowej arterii, tnącej dzielnice Południa.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Miejsca

Opinie (323) 1 zablokowana

  • wszystkie również nowe chodniki są źle położone i zaniedbane (1)

    fatalna jakość nawet najnowszych chodników na GM, fatalne kostki przed MIIWŚ, fatalne koło nowej kładki, fatalne, źle spasowane płyty na Grobli i w okolicach, właściwie to jest absolutna tragedia. A mówimy o super centrum.

    Niech Grzelak nie mieli powietrza, to jest Miasto całkowitego zlasowania

    Pieszy jest dla Grzelaka obornikiem. Nikt po ulicach nie chodzi. Polecam 20 km codziennie przez miesiąc dla jednego z drugim urzędnika i eksperta. Wniosków starczy na Britannice.

    • 13 2

    • Jakość idzie w parze z ceną. Z gó..a bata nie ukręcisz.

      • 0 0

  • Poruszanie się w Gdańsku pieszo to dramat. (2)

    Spróbujcie urzędasy przejść się wzdłuż całej Świętokrzyskiej. Powodzenia

    • 27 1

    • A obwodnicą to już w ogóle ciężko iść..

      • 2 5

    • oj tam oj tam

      Po prostu trzeba parę razy zmienić stronę, no a od Bergiela chodnik w ogóle się urywa😃

      • 2 0

  • (3)

    No, światła na Liczmańskiego to absurd.

    • 10 1

    • (2)

      więcej jest takich dziwnych świateł.

      bo w Polsce, jak skrzyżowanie ma ruchliwe i bardzo nieruchliwe "wyjścia" i tak światła muszą być we wszystkich kierunkach i są równoważne. inny w pobliżu absurd, to skrzyżowanie Starego Rynku Oliwskiego z Polankami, a na przedłużeniu jest Kanapariusza. mimo że mniej niż 1% jadących Polankami kontynuuje Kanapariusza, a w drugą stronę jest zakaz, Kanapariusza jest pod prąd, i tak przejscie dla pieszych i przejazd rowerów wzdłuż Starego Rynku są blokowane przez światła.

      w efekcie niecierpliwi piesi i rowerzyści jadą/idą na czerwonym, bo to jest DEMORALIZUJĄCE i bez sensu

      oczywiście łamiąc chore polackie prawo, nie pozwalajace pieszym iść w takim miejscu, choć nic tamtędy nie jedzie. bezkarnie, bez mandatu i bez potrącenia.

      wniosek normalnego kraju był by, albo dopuszczenie marszu na czerwonym przy ustąpieniu pierwszeństwa (jak w wielu krajach) i/albo dopuszczenie skrzyżowań niesymetrychnych (też w wielu krajach). ale to niestety przerasta możliwości percepcji naszych p'osłów. oraz możliwości represji naszych policjantów. w efekcie prawo jest olane, alla polacca, co IMHO jest raczej objawem naszego zdrowia psychicznego, a nie naturalnej polskiej krnąbrności

      • 5 0

      • (1)

        Z 2 str. nalezy pochwalić, bo do niedawna były światła na Smoluchowskiego koło Centrum Sportu, mimo, że z tamej uliczki raz na ruski rok ktos skręcał na Al. Zwycięstwa. Ostatnio jechałam i zlikwidowano.

        • 2 0

        • Światła w tym miejscu to przykład trwonienia kasy. Postawili je po to, by zlikwidować. Od początku były bezsensowne i wystarczyło tego nie ruszać.

          • 1 1

  • Dobrze napisane ,ale to tylko działania pozorne ,bo urzędasy ma planach kolejna likwidacje trawników pod parkingi na osiedlach. (2)

    Z powodu kiepskiej i drogiej komunikacji przybywa aut.To stare kilkudziesięcioletnie szroty ,bo sa najtańsze.Zatruwają środowisko i ludzi spalinami.I niestety ale urzedasy nie reagują,często też ci z rad dzielnic właśnie takie rozwiązania lobbują .Dlatego te warsztaty nie mają znaczenia bo juz są plany zniszczenia trawników w dzielnicach,bo przy remoncie chodników jest zaplanowana likwidacja trawników tworząc parkingi zamiast nich tak jest na Gdańskim przymorzu.

    • 6 5

    • (1)

      No i dobrze! Od przymorza to ty się odczep.

      • 2 1

      • Wolne Przymorze!

        Dokladnie

        • 0 0

  • Chwileczkę... (2)

    Stągiewna i tak przyciągała turystów, bo kto nie zaparkował na Dl. Ogrodach to musiał sie przez nią przespacerować. Tej ulicy starczyłoby i na chodnik i na jezdnię. Ale lepiej naszpikować ja kamieniami i niech stoi pusta, bo przeciez nikt nie chce po tych kamieniach chodzić.

    • 15 6

    • naszpikowana kamieniami (1)

      Dobrze ujęte! Te urzędasy to chyba nie wiedzą jak się płaskie posadzki robi.
      Na szkolenie do Wrocka!

      • 3 0

      • Naszpikowana bo widze jak jadę na rowerze i bywam u znajmego. Znikoma ilość ludzi korzysta z bruku, reszta idzie i jeździ na płytach chodnikowych. Było likwidowac asfalt?

        • 0 0

  • u nas na arkę urząd miasta dał 8 milionów a ciekawe ile dał na poprawę chodników i ścieżek? ? (3)

    • 5 4

    • Jakbyś nie zauważył to co roku remontuje się w mieście bardzo dużo chodników....

      • 0 6

    • Wejdz na strone UM i sprawdz to sie zdziwisz

      • 1 3

    • W Gdańsku na lechie wydali tyle samo a na stadion kilkadziesiat milionów rocznie wiec nawet niema porównania

      • 1 3

  • Hmmm (7)

    Raczej jak zrobić Trójmiasto przyjaźniejsze kierowcą broniąc ich przed pieszymi i rowerzystami którzy wchodzą jak małpy na czerwonym lub wbiegają pod auto itd.o ped**arzach już nie wspomnę

    • 18 18

    • mózg zatruty spalinami, bo inaczej bys wiedział ze masz 3 pedały w aucie (4)

      • 5 6

      • na 100% to inwalida (2)

        albo to paralityk inwalida, lub nie ma nóg
        i ma furkę z wszystkim na rączki, zamiast pedału gazu - manetka

        albo chłoptaś po lobotomii i nie kuma pojęcia empatia a kulturę myli z kulturwą

        • 2 1

        • hhmm

          Na 100 % możesz ty być inwalidą cwaniaczku tacy tu wszyscy kozaki bez mózgu pewnie aut nie macie tylko ubieracie obcisłe gacie i na rower

          • 0 1

        • Hmm

          A zapomniałem rzeczywiście wszyscy ped**arze i piesi mają kulturę no to ci gratuluję mózgu wielkości orzeszka

          • 0 1

      • Hmm

        Taki z ciebie kozaczek powiedz mi to w cztery oczy

        • 0 1

    • Kierowcą? Naprawdę?

      • 1 0

    • Analfabeta

      Trójmiasto przyjaźniejsze kierowcą!!!111

      • 0 0

  • dzien pieszego pasazera

    W Gdańsku dzien pieszego pasażera jest niemal codziennie. ZTM i twoje serce przypomina: Piechota zdrowiej!

    • 8 0

  • Mieszkam przy Białej (1)

    Biała przypomina obecnie podrzędne miasta w Indiach, gdzie chodzi i jeździ każdy jak chce. Parkowanie bez żadnych zasad, wózki z zakupami, wózki dziecięce i piesi oraz rowerzyści - makabra! Bałagan powiększył jeszcze znak umożliwiający jazdę rowerem "pod prąd". Sam jeżdżę samochodem, ale w mieście tylko wtedy, gdy naprawdę muszę (duuuuże zakupy, trudności w dojeździe komunikacją miejską, godziny nocne). Poruszanie się wszędzie i zawsze samochodem to po prostu LENISTWO. Może ktoś wreszcie zadba o pieszych. Tak wychwalana metamorfoza ul. Wajdeloty kompletnie zapchała samochodami ul. Białą i Waryńskiego. Im więcej miejsc do parkowania, tym więcej samochodów na ulicach. Taka jest prawda. Rozumiem przedstawicieli handlowych, matki odwożące dzieci do przedszkola, osoby niepełnosprawne - im rzeczywiście samochód w mieście jest niezbędny. Dbajmy o pieszych!!!

    • 17 2

    • A ja

      muszę jeździć samochodem nie z lenistwa tylko muszę dojechać do klientów.
      Gwarantuję, że nikt nie jeździ samochodem dla zabawy, albo się spieszy albo ma ważne sprawy, albo nie jest młody i zdrowy ! XXI wiek i widzę że są tacy dla których samochód to potwór który krowom mleko odbiera. !

      • 0 2

  • (3)

    Jako pieszemu najbardziej mi przeszkadzają tabuny rowerzystów łamiących nagminnie przepisy jeżdżąc po chodnikach i wyznaczonych przejściach dla pieszych. Do tego nagminnie dzwonią na pieszych.

    Do tego bawią mnie dziecinna tłumaczenia, iż boją się ulicy bo ... kierowcy łamią przepisy.

    • 28 13

    • Zgadzam się w 100%

      • 10 1

    • Tobie przeszkadza ograniczenie umysłowe jakie masz i prezentujesz (1)

      • 1 4

      • Ograniczenia umysłowe bo domagam się respektowania prawa pieszych do wolnych od rowerzystów chodników?

        Jak ktoś boi się jechać rowerem po ulicy, może iść na piechotę po chodniku.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane