Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-03 07:23
Opinia wyróżniona
Szybki tramwaj pasem zieleni (19)
Tylkk i wylacznie, szybką komunikacją mozna to naprawic. Wezel przesiadkowy za miastem i tramwaj ktorym w 10 minut dojedziesz do centrum. Nie tak jak dzis 30
- 231 7
-
2020-02-03 14:23
Tramwaju nie będzie bo nasypy. Przecież nie można ich zlikwidować bo może za 10-15 lat się przydadzą i co wtedy???
- 4 2
-
2020-02-03 12:33
I tak i nie (1)
Ludzie są wygodni, bardzo chętnie korzystają ze swoich automobili jednak.
- 1 4
-
2020-02-03 13:08
jak mają płacić za wjazd do centrum miasta i za parkowanie
to zaczynają rozpatrywać inne opcje, w tym zwłaszcza rower + SKM
- 5 3
-
2020-02-03 12:32
Tylko i wyłacznie rozbudowa komunikacji miejskiej spowoduje zmniejszenie korków! (3)
Wystarczy brać przykład z miast zachodnich i innych nowoczesnych z całego świata!!
- 8 1
-
2020-02-03 13:12
żadne miasto stawiające na rozbudowę komunikacji miejskiej nie osiągnęło zmniejszenia korków (2)
tylko kompleksowe, systemowe rozwiązania nie wykluczające opłat za wjazd do centrum lub stosowanie innych ograniczeń dla ruchu i parkowania samochodów, połączone z promocją korzystania z ruchu pieszego i rowerowego: zadbanie o jakość - wygodę i bezpieczeństwo dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej, zwłaszcza - w naszych warunkach - stacji SKM
tylko kompleksowe, systemowe rozwiązania nie wykluczające opłat za wjazd do centrum lub stosowanie innych ograniczeń dla ruchu i parkowania samochodów, połączone z promocją korzystania z ruchu pieszego i rowerowego: zadbanie o jakość - wygodę i bezpieczeństwo dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej, zwłaszcza - w naszych warunkach - stacji SKM i PKM wraz z zapewnieniem częstotliwości połączeń co 5 minut w naszych warunkach może przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych. Bez linii szybkiego tramwaju lub SKM do dzielnic Gdańsk Południe nic się nie zmieni.
- 1 6
-
2020-02-03 14:41
ale wiesz ze sam sobie zaprzeczasz :) (1)
- 1 1
-
2020-02-03 17:24
nie, nie zaprzeczam sobie
podważam wiarę w możliwość zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców i przyjezdnych korkujących ul. Armii Krajowej w wyniku stawiania wyłącznie na rozwój (poprawę jakości funkcjonowania) komunikacji zbiorowej.
- 0 2
-
2020-02-03 12:22
Wincy węzłów przesiadkowych!
To na pewno zachęci wszystkich do podróży komunikacją miejską.
- 4 3
-
2020-02-03 12:17
Dokładnie tak. Za każdym razem jak tamtędy jadę to mysle o tramwaju - szkoda bo linie tramwajowe są w Gdańsku beznadziejne - ruszają się tylko jednym głównym szlakiem - powinny być odnogi. Miasto się rozbudowuje na południe a linie cały czas te same - autobusy stoją w korku. Prosze zobaczyć jak jest rozbudowana sieć komunikacji w Warszawie trwaj jest wsEdzie dodatkowo metro i autobusy. Tam nawet nie opłaca się wsiadać do samochodu.
- 15 2
-
2020-02-03 10:53
Z buta
- 3 1
-
2020-02-03 09:20
Rozwiązanie jest znacznie prostsze. (5)
przestać budować ościenne osiedla wokół miasta :)
- 14 7
-
2020-02-03 13:40
Wysłać słoiki tam skąd przyjechali i będzie ok.
- 1 3
-
2020-02-03 10:25
Jest jeszcze prościej
Jak nie da się zrobić estakady, ani wydłużyć lewoskrętu to może dorobić drugi, krótki pas do skrętu w lewo. Na ostatnim zdjęciu (nr 6) doskonale to widać, że aż się prosi ;)
- 8 2
-
2020-02-03 09:31
(2)
Dokladnie, a w miastach wprowadzic zakaz ruchu pojazdow. A parkowanie 100zł za minute. O to zlikwiduje korki. Za to codziennie bedzie widac tysiace Gdanszczan chodzace pieszo 10km do pracy... piekna perspektywa. Tak samo widok bezdomnych spiacych na stacji bo nie stac ich na kupno mieszkania (bo pewnie masz wrazenie ze osiedla powstaja na brzegach miast bo taka moda?), to bedzie piekny widok... az szkoda ze nie jestes glownym architektem i urbanista Gdanska... to by dopiero byl widok.
- 24 7
-
2020-02-03 11:32
Lepiej wprowadzić zakaz opuszczania miejsca zamieszkania (1)
Godzinę policyjną i uliczne łapanki i będzie spokój
- 13 3
-
2020-02-03 14:03
godzina policyjna + częste wyłączenia prądu
to jest najlepszy środek na powiększenie dzietności
- 3 1
-
2020-02-03 09:17
Dajcie już spokój z tymi tramwajami. (2)
Autobusy, szczególnie na gaz lub elektryczne i buspasy to jest rozwiązanie. Awaria jednego nie blokuje połowy miasta na pół dnia, można łatwo zmienić trasę w razie potrzeby, jest większa elastyczność. A do tego buspasem może pojechać karetka pogotowia, inne służby, taksówki.
Wszyscy się podniecali tym, że tramwaj doprowadzili doAutobusy, szczególnie na gaz lub elektryczne i buspasy to jest rozwiązanie. Awaria jednego nie blokuje połowy miasta na pół dnia, można łatwo zmienić trasę w razie potrzeby, jest większa elastyczność. A do tego buspasem może pojechać karetka pogotowia, inne służby, taksówki.
Wszyscy się podniecali tym, że tramwaj doprowadzili do Świętokrzyskiej i co? Skorzystałem testowo i dziękuję, 50 min trwa przejazd z pętli do Oliwy, a jeszcze na pętlę trzeba się jakoś dostać. Na razie zostaję przy samochodzie.
Podobną historię słyszałem o Kokoszkach - od kiedy podróżnych zmuszono do przesiadania się na tramwaj na Kartuskiej skracając trasę autobusów, wielu podziękowało i przesiadło się do samochodów.
Czas skończyć z tą utopią.- 19 26
-
2020-02-04 00:19
Ile minusów ale nikt tego nie skrytykował (1)
Tramwajom mówimy nie
- 2 6
-
2020-02-04 13:30
odpowiada za to planista miasta, włodarze itp. kórzy pozwalaja na zabudowe bez rozbudowy szlaków komunikacyjnych- jezeli linie tramwajowe byłyby budowane wprost proporcjonalnie co osiedla to byłby zupełnie inny komfort transportu zbiorowego.
wybudowali osiedla a teraz mysla o skm na poludnie - porazka - przykłady można mnozyc w nieskoncznosc- 1 0
-
2020-02-03 08:07
Opinia wyróżniona
(15)
W ciągu 10 lat zrealizowano sporo inwestycji rodem z latem 70': al. Żołnierzy Wyklętych (z tunelami dla pieszych), al. Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą (bez chodnika, drogi rowerowej), al. Havla, Węzeł Groddecka (na którym pieszy czeka 2 min by dostać zielone na 5 sekund), trasę W-Z (polecam przejażdżkę krajoznawczą autobusem 167 albo 168,
W ciągu 10 lat zrealizowano sporo inwestycji rodem z latem 70': al. Żołnierzy Wyklętych (z tunelami dla pieszych), al. Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą (bez chodnika, drogi rowerowej), al. Havla, Węzeł Groddecka (na którym pieszy czeka 2 min by dostać zielone na 5 sekund), trasę W-Z (polecam przejażdżkę krajoznawczą autobusem 167 albo 168, który teraz "kręci bączki" bo niedałosię wyznaczyć przystanków przy głównej jezdni). Ktoś na tym zyskał? Piesi olani, rowery olane, komunikacja miejska olana, a dla samochodów niby lepiej, ale jakoś w godzinach szczytu wszystko jak stało, tak stoi nadal.
Zacznijmy uczyć się na błędach.- 191 35
-
2020-02-06 08:29
Bo ta są wszystko prowizorki takie na teraz a właściwie na wczoraj. Brakuje spójnego patrzenia w przyszłość.
- 1 0
-
2020-02-03 23:50
zapomniałeś o Obwodnicy też przebiega przez miasto i do tego brak chodnika oraz ścieżki rowerowej
- 1 1
-
2020-02-03 17:52
Duch Bielawskiego wyje i straszy
- 2 0
-
2020-02-03 15:30
zapomniałeś napisać o tristarze za grube miliony
Pamiętam jak budowali nasypy a mieszkałem nieoopodal to zadnych podpór ani betonowych fubdamentów - podpory i betony to mają ZDIZ we łbach!
- 2 2
-
2020-02-03 12:42
Jest nieliczna grupa takich... (1)
... Co twierdzą, że uczyć się trzeba w szkole, a nie na błędach.
- 3 0
-
2020-02-03 13:18
najlepiej się uczyć i w szkole i na błędach innych
et haec facienda et illo non omittenda: i to robić, i o tamtym nie zapominać
- 4 0
-
2020-02-03 10:21
racja (2)
druga sprawa to pomysł na miasto. do tej pory buduje się korytarze do centrum i z centrum i nikogo nie najdzie refleksja, że zamiast topić kasę w rozszerzaniu przepustowości, powinno się tego zaprzestać, a zamiast tego planować wyrzucenie z centrów biur, urzędów, szkól itd. trzeba rozproszyć ruch. opłata za wjazd do centrum też wpłynęłaby na wiele
druga sprawa to pomysł na miasto. do tej pory buduje się korytarze do centrum i z centrum i nikogo nie najdzie refleksja, że zamiast topić kasę w rozszerzaniu przepustowości, powinno się tego zaprzestać, a zamiast tego planować wyrzucenie z centrów biur, urzędów, szkól itd. trzeba rozproszyć ruch. opłata za wjazd do centrum też wpłynęłaby na wiele wygodnych osób. znam co najmniej kilka osób jeżdżących z Chełmu 3km do miasta autem co rano do pracy. nie dość, że powiększają korki to zapychają parkingi. nie tak powinno wyglądać miasto. tak się robi na wsi. wszyscy za to płacimy podatki.
- 17 4
-
2020-02-03 13:17
tworzenie miejsc pracy i innych źródeł i celów podróży powinno być realizowane w ramach (1)
zintegrowanej polityki przestrzennej (miasto krótkich odległości) i komunikacyjnej. W warunkach aglomeracji trójmiejskiej miejsca pracy powinny być skupiane wokół stacji i przystanków SKM i PKM, której częstotliwość połączeń powinna istotnie wzrosnąć: równy takt nie rzadziej niż co 5 minut w przypadku SKM na całym odcinku od Tczewa do Wejherowa, na początek od Pruszcza do Rumi. Oczywiście kolej do Gdańska Południe, ale na pewno nie budowa estakady dla samochodów nad Łostowicką.
- 8 1
-
2020-02-03 13:28
Ale ja jestem prezydentem ds klimatu
Wiec nie mam pojecia o co chodzi
- 4 0
-
2020-02-03 10:24
(2)
Jeżdżę do pracy Chełm-Kokoszki. Chętnie przy dobrej pogodzie pojechałbym rowerem ale włos się jeży na głowie jadąc ul. Kartuską. Kilka razy udałem się autobusem 167 - to jest jakiś żart! Zostaje niestety tylko samochód.
- 12 1
-
2020-02-03 16:12
"Chętnie przy dobrej pogodzie pojechałbym rowerem ale włos się jeży na głowie jadąc ul. Kartuską."
Co nie tak ze ścieżką rowerową na Kartuskiej ? NO chyba że chodzi ci o górny kawałek ;)
- 2 0
-
2020-02-03 10:49
a co ci nie pasuje w 167 rano w kierunku Kokoszek?
Mieszkam na Kokoszkach i co rano jadę na Siedlce - jest korek , w dużej mierze przez przebudowę drogi na jasieniu (no cóż trzeba przecierpieć) ale w tym czasie w stronę obwodnicy jest luźno .....
autobus jak to autobus musi zatrzymać się na przystankach a to generuje czas ;)- 4 1
-
2020-02-03 08:11
Sam bym lepiej tego nie napisał. (2)
Piesi i rowerzyści olani tak to wygląda. Proponuje temu geniuszowi co wymyślił ten guzik do zmiany świateł na al Havla / Warszawska żeby sam się przejechał tam rowerem !
- 14 8
-
2020-02-03 08:58
fajnie się też czeka na przejściach przy węźle przy CH Gdańsk (1)
nic nie jedzie, już dawno poza godzinami szczytu, ale twardo czerwone 2 minuty... no i dwie fazy, żeby dostać się na drugą stronę, to moje ulubione rozwiązanie...
- 29 0
-
2020-02-03 15:17
To nie jest CH Gdańsk. To jest CH Dziedzictwo Budynia. Tak samo jak przestarzały, nieprzyjazny układ dróg w tym mieście.
- 6 3
Wszystkie opinie
-
2020-02-03 07:00
Tylko wiadukt nad Łostowicką (51)
Dlaczego jeszcze nie powstał?
- 236 28
-
2020-02-03 07:13
(26)
a dosłownie przed chwilą pojawił się artykuł o tym ze stadion dostanie 9 mln złotych na nowe oświetlenie.... nosz ku****
A ten Pan urzędnik to takie bajki może dzieciom wciskać- 78 10
-
2020-02-03 07:20
bajki sam wciskasz (23)
to są różne pozycje budżetowe
- 8 39
-
2020-02-03 07:32
(7)
No i ? Można to "przeksięgować" - ważne, że kasa jest w jakiejkolwiek pozycji.
- 20 3
-
2020-02-03 07:59
Gdańsk jest zadłużony , (2)
Kiedyś developer musiał drogi dojazdowe budować a nie miasto . Dziś datek Grodzkiego załatwia sprawę . Kiedy do was to dotrze ?
- 16 13
-
2020-02-03 09:32
(1)
samo marudzenie nic nie zmienia
- 0 4
-
2020-02-03 10:24
Wymienić nieudaczników z dworu baby
- 9 6
-
2020-02-03 08:25
Jest nowa skarbnica miasta (2)
Coś tam znajdzie , może złoto?
- 9 0
-
2020-02-03 08:30
Może czas na głos Dulkiewicz? (1)
Masz panno jakiś pomysł , czy tylko do pracy przychodzisz?
- 21 4
-
2020-02-03 08:41
o moj boze Dulkiewiczowo obrazajo naszo joanne d'arc!
- 14 4
-
2020-02-03 08:33
Biedna Panna
Musi na marsz rowerów rezerwować środki
- 14 5
-
2020-02-03 07:40
Hehe jaka nowomowa
- 4 1
-
2020-02-03 07:58
Trzeba żarówki na stadionie za 9 milionów wymienić (12)
Na ECS trzeba 12 milionów . Dalej na nich głosujecie ?
- 36 5
-
2020-02-03 08:02
(2)
a na kogo Ty bys zagłosował ?
- 4 19
-
2020-02-03 08:21
Na fachowców a nie na dzieci i wnuki ruskich
- 14 7
-
2020-02-03 18:21
On na nikogo głosować nie może,bo mieszka pod Gdańskiem.
- 0 1
-
2020-02-03 08:04
(8)
Ja u siebie w mieszkaniu wymieniłem wszystkie żarówki , zastąpiłem je drogimi ale oszczędnymi by w przyszłości mniej płacić za energię.Do tego dochodzi ochrona srodowska bo zużywm mniej energii.
- 5 17
-
2020-02-03 08:22
Sum ty głupi jesteś (7)
Zwykła żarówka świeci dłużej niż lewacka energooszczędna
- 14 11
-
2020-02-03 08:32
I jest zdrowsza dla oczu (1)
- 11 2
-
2020-02-03 09:33
tak sie martwisz o oczy ale gapisz sie w telefon i telewizor... one oczu nie niszcza?? Ksiazke poczytaj...
- 6 0
-
2020-02-03 08:32
za to eksploatacja kosztuje 5 razy więcej (1)
prawacka ekonomia
- 5 10
-
2020-02-03 10:26
Moja kasa moja eksploatacja
- 2 2
-
2020-02-03 09:33
(1)
a te lewackie energooszczedne to jeszcze maja przekaz podprogowy aby nie glosowac na PiS prawda?
- 2 1
-
2020-02-03 10:27
Jestem Szkotem kaszubskim
Nie wiem
- 1 0
-
2020-02-03 15:59
Ale bzdet !!! Stare żarówki świecą dłużej?
Odmawiasz koncernom prawo do rozwijania nowych technologii w dziedzinie żarówek ?
A ich użytkownikom prawa do oszczędności ? Każdy ma bulić zawyżone rachunki ?
W tym firmy - zamiast na płace ?- 3 0
-
2020-02-03 15:57
Ta. Mam budzet dajmy na to 5k, z tego
mam twarda narodowosocjalistyczna zasade, ze 1000pln idzie na rozrywke. Jesli nagle wyskoczy mi nagly powazny koszt np. pilny zabieg to nie ma bata, aby przesunac srodki. Wszak rozrywka, piwko i szlugi maja zarezerwowany budzet. Kiedy skonczy sie w PL narodowy socjalizm?
- 3 0
-
2020-02-03 08:40
stadion -rozebrac sprzedac teren deweloperom ...
frekwencja -5k na 45k stadionie ,koszt utrzymania i dofinansownie to fanaberia.na ten poziom gry to wystarczy klepisko na traugutta .Druga fanaberia -barierki nad motlawa (chyba ze szwagier ma firme od barierek ;) ) w wenecji ktos widzial barierki?
- 10 4
-
2020-02-03 11:18
Urzędników
Podejmujących nietrafione decyzje bez żadnej odpowiedzialności - Won!
- 0 3
-
2020-02-03 07:13
Przedłużyć prawo i lewoskręty (1)
W obu kierunkach. Ostatnio wracam w kierunku Gdańska i wydłużenie prawo i lewo skrętu bardzo by pomogło prosto mało kto jedzie. A miejsca jest z 200 m na to, koszt w stosunku do budowy estakady praktycznie szczątkowy. W drugą stronę puki co powinno się rozebrać cz nasypu nowy projekt i tak ze starym nie będzie pasował
- 8 6
-
2020-02-03 13:22
takie działania tylko przesuwają korki gdzie indziej
- 4 2
-
2020-02-03 07:15
wladze miasta mówią : (2)
Piniedzy nie ma i nie będzie!
- 15 4
-
2020-02-03 07:17
(1)
Tak też powiedział Hiacynt Vincent z PO.
- 17 5
-
2020-02-03 08:23
Dlaczego uciekł do Anglii?
- 6 2
-
2020-02-03 07:19
obywatel (2)
że nie powstał to jedno, a że się nic nawet o tym nie wspomina to już mocno śmierdzi, zwłaszcza, że teren o palowany tylko budować. Komu zależy, żeby ludzie tracili czas i nerwy?
- 13 3
-
2020-02-03 08:33
Samym ludziom
Nikt ich do 4 kółek nie wpycha
- 4 6
-
2020-02-03 09:27
Jak to komu ?
Miastu aby próbować udowodnić że komunikacja miejska jest super, choć rzeczywistość jest inna...
- 2 1
-
2020-02-03 07:23
9,5 mln na oświetlenie nikomu niepotrzebnego stadionu miasto ma. (3)
A na coś pożytecznego już nagle nie ma.
- 30 4
-
2020-02-03 08:01
Ale tam zatrudnienie mają ,,swoi,, (2)
Sprawdź spółki powiązane ze stadionem . Ciekawe nazwiska .
- 22 1
-
2020-02-03 08:24
Kiedy antypisowcy to w końcu zrozumieją ? (1)
Odpowiem, nigdy
- 12 2
-
2020-02-03 16:00
A mafijne powiązania dojnej zmiany już cię tak nie interesują?
- 5 2
-
2020-02-03 07:27
koszty
nie ma chętnych do płacenia
- 2 1
-
2020-02-03 08:19
dwa lata bez śmiesznego E C S i byłby wiadukt (4)
- 21 9
-
2020-02-03 08:24
Niemcy nie pozwolą (1)
- 9 8
-
2020-02-03 16:01
wystarczy że ruSSkie dyrygują PiSem
- 5 0
-
2020-02-03 16:01
śmieszny to jesteś ty tutaj
- 2 1
-
2020-02-03 16:33
Wolę ECS od zbędnego wiaduktu. To pieśń przeszłości, lat 70tych, Gierka itp. Dziś tylko rozwój komunikacji publicznej.
- 3 5
-
2020-02-03 08:25
Żeby taki Gdańsk nie miał pieniędzy? (1)
Ach ten Kaczyński . Ratujmy Dulkiewicz
- 6 5
-
2020-02-03 08:34
To może małe przekierowanie kasy z grzyba na potrzebne rzeczy w Gdańsku?
Przecież PiSowy rzad stać na taką wspaniałomyślność. A może nie? (HEHE)
- 5 7
-
2020-02-03 08:45
Czytałes to co mowil fachowiec
Czy tylko aby pierwszy napisać ?! Pełno takich fachowców na yt wykopie w komentarzach. Wszystko wiedzą
- 2 4
-
2020-02-03 10:47
Dlaczego nie wybudowano estakady ...
Estakada była elementem realizowanego skrzyżowania. Wykonano nasypy, które widać oraz palowanie (był projekt techniczny estakady). W tym samym czasie wystąpił nagły problem remontu wiaduktu Błędnik, na który miasto nie miało pieniędzy. Pilne ich poszukiwanie poskutkowało decyzją o rezygnacji z budowy estakady na trasie W-Z nad ulicą Łostowicką i rezygnacji z budowy tunelu dla pieszych pod ul. Grunwaldzką, który miał powstać jako wspólna inwestycja Manhattanu i Miasta. No i kropka.
- 5 1
-
2020-02-03 10:54
Gdańsk Południe w czarnej d.....
a gdzie Nowa Świętokrzyska ,SKM na południe ,węzeł Kowale ,wiadukt Łostowicka ( nad Kartuską ) .....Wyzwania czekają a tempo żówie natomiast deweloperzy mają tempo ekspresowe także w akceptacji zezwoleń na budowę ze strony Urzędu Miasta Gdańsk.Opóźnienia w inwestycjach drogowych i rozwój deweloperki powodują ,że mieszkąńcy stoją w korkach ( ci starzy ,nowi).Czy ktoś już stracił panowanie nad rozwojem miasta ? Może ktoś by przeprowadził badania nad skutkami ciągłego stresu spowodowanego gigantycznymi korkami.
- 8 1
-
2020-02-03 13:21
ponieważ nie było by to zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju
doprowadziłoby to do przesunięcia korków w stronę i tak już zakorkowanego centrum miasta.
Między jezdniami Armii Krajowej powinna powstać linia szybkiego tramwaju lub SKM, na takie rozwiązanie to może i estakada by się przydała. Nie ma sensu zwiększanie przepustowości dróg dojazdowych do centrum dla samochodów: warto natomiast zwiększać wydolność systemu transportowego dla ludzi nie korzystających z najbardziej terenochłonnych pojazdów czyli samochodów prywatnych.- 2 2
-
2020-02-03 07:00
jak ? - Proste (9)
Wybudowac kolej i tramwaje.
- 102 14
-
2020-02-03 07:35
Mam lepszy pomysł (4)
Należy jechać w przeciwnym kierunku!
- 2 3
-
2020-02-03 07:57
Wystarczy, że szlachta nie będzie spać za kółkiem (3)
Popatrzcie jak rusza się po zmianie sygnalizacji. Na żółtym to już powinien gazu dodawać ale niestety tak nie jest. Pierwszy rusza z opóźnieniem. Drugi robi to samo, rusza nie po zmianie sygnalizacji tylko wtedy kiedy pierwszy oddali się znacznie... itd. Zamiast na sekwencji przejechać mogłoby 30 samochodów to przejeżdża 15. W dużym korku po taki opróżnieniu spod sygnalizatora pojazdy uzupełniają się jeszcze wolniej. Stąd tzw jazda na półsprzęgle. I tu leży edukacja. Szkoły jazdy nie kształcą kierowców tylko roboty. Opieszałość pod sygnalizatorem to główny (nie jedyny!) powód korków. Niestety tego nie da się ogarnąć bo tego nikt nie rozumie. Słabo z wyobraźnią. Na ulicy rządzi stopa lub strach. Logiki i taktyki brak u kierowców. Jeśli ktoś się czuje obrażony to przepraszam ale ja przez wiele lat codziennej jazdy obwodnica nie zauważyłem nigdy poprawnie włączającego się auta z pasa rozbiegowego za to wypadków tym spowodowanych dziesiątki...
- 5 5
-
2020-02-03 08:10
Nie zgodze sie (1)
Dzieki temu, ze pierwszy kierowca troche zasypia, nie zderza sie z tym co wjechal na 'glębokim pomarańczu'. Najpierw niech się nauczą szanować światła.
- 5 3
-
2020-02-03 08:36
A ja się zgodzę
Połowa długości korka na Miszewskiego to efekt śpiących misiów.
Zielone światło na wprost w Do Studzienki, ale przez skrzyżowanie to przetaczanie się z prędkością 20 km/h.- 3 2
-
2020-02-03 12:02
100% racji ale tak jak mówisz, to utopia
Czasem patrzę przez szybe na sąsiedni pas to niektórzy nie potrafią obsługiwać auta. Poziom wyszkolenia kierowców to dno. Owszem zdarzy się czasem jakiś mistrz ale najczęściej też kozak a tacy psują wszystko łącznie z zieloną falą.
- 1 1
-
2020-02-03 07:54
(1)
duże rondo turbinowe
- 4 1
-
2020-02-03 09:41
Głąby nie potrafiłby się włączyć a potem poprawnie zjechać.
- 0 0
-
2020-02-03 07:58
(1)
[ co sądzisz że sypialnie wokół , Banino czy Żukowo przesiądą się na transprt publiczny? Optymista.
- 2 3
-
2020-02-03 08:10
Masz opcje w zasadzie dwie
1) Wrzucić kilka dodatkowych miliardów w ułatwianie Baninom i Żukowom dojazdu, dzięki czemu więcej podatników wyprowadzi się do Banin i Żukowów. Siłą rzeczy kupi kolejne samochody i totalnie zakorkuje tą rozbudowaną infrastrukturę.
2) Skupisz się na rozwoju transportu wewnątrzmiejskiego przy jednoczesnym ograniczaniu bezpłatnej bazy parkingowej, dzięki czemu Żukowo przypomni sobie o PKM a Banino wróci albo zapłaci. W efekcie średnia prędkość poruszania się po mieście wzrośnie.
Cały bardziej od nas doświadczona część świata już od lat 70-tych idzie opcją drugą i nie narzeka, my ciągle wierzymy w opcję pierwszą. I co roku bardziej płaczemy, a budżety miast już nie mają na bieżące remonty i dziesiątki innych potrzeb.- 12 1
-
2020-02-03 07:01
(5)
Kolej,tramwaje.I rzucić 500 mln na inwestycje a nie 10 mln na łatanie dziur.Shadow and dust...
- 51 23
-
2020-02-03 07:59
(3)
A kto ma to rzucić ? Zgodzisz sie na wyższe podatki?
- 4 0
-
2020-02-03 08:29
kartofel zamiast inwestować w 2 wieże w W-wie niech zainwestuje w Gdańsku w drogi :) (1)
Ew. banaś zamiast w hoteliki na godziny .... :)
- 3 6
-
2020-02-03 12:45
Albo działka przy Grunwaldzkiej...
... Powinna być sprzedana w przetargu a nie wymieniona z radnym za kilka mieszkań. Bo w przeciwieństwie do "wież" to był majątek gminy.
- 1 1
-
2020-02-03 14:25
500 milionów ma kosztować spalarnia
jak bym wolał nowe drogi zamiast uciążliwej elekrociepłowni opalanej śmieciami zwanej potocznie spalarnią
- 0 1
-
2020-02-03 08:39
SKM do pętli Łostowice-Świętkorzyska i dalej na południe np do Kowal czy Kokoszek, a nie ślimaczany tramwaj
- 3 0
-
2020-02-03 07:02
od kilkudziesięciu lat istnieją plany i co lepsze pomyślano o nasypach by były tam wiadukty (7)
a dzisiejsze władze zastanawiają się co tam powinno być ;//
robiąc W-Z powinniście włodarze uwzględnić te wiadukty!- 179 14
-
2020-02-03 07:33
(1)
dziw bierze że jeszcze tego wiaduktu nie ma + dłuższe lewo i prawoskręty w obie strony
- 9 2
-
2020-02-03 09:31
jeśli na wprost była by estakada
to można by wydłużyć światła dla lewoskrętnych i w poprzek AK. Korki zmniejszyły by się we wszystkich kierunkach na tym skrzyżowaniu. Co nie oznacza że nie zakorkowało by sie gdzieś dalej...
- 9 0
-
2020-02-03 08:46
Co za pajac... (1)
Należałoby zrobić analizę... To rób! Korki są od wczoraj? Korki są od dawna i taka analiza powinna być już gotowa w teczce a nie pieprzy farmazony dopiero gdy media zapytają. No a końcówka.... Estakada to nie takie proste, wydłużyć lewoskręt - nie da się bo estakada. Ej, człowieku, co ty z Gdyni jesteś? Nie da się i nie da się.
- 13 3
-
2020-02-03 10:52
Zgadzam się, ale... jak powiada klasyk.
Kasa misiu, kasa. Z kasą w Gdańsku cieniutko.- 1 1
-
2020-02-03 10:39
ale po co? (2)
te wiadukty nie są potrzebne mieszkańcom Gdańska.
Czy mieszkańcy Gdańska mają płacić za inwestycje pomagające degradować śródmieście kolejnymi tysiącami samochodów?
Dobry plan.- 3 11
-
2020-02-03 12:01
(1)
Gdańsk to nie tylko Główne Miasto. Szok, prawda?
- 4 3
-
2020-02-03 16:05
A Główne Miasto jest z gumy, aby mogło
pomieścić auta nowych pól miliona mieszkańców o czym marzy niejeden tu forumowicz, pragnący też prawa wjazdu autem do centrum każdemu mieszkańcowi ?
- 3 1
-
2020-02-03 07:04
Zrobić tam środkiem drogę dla rowerów i wszysykich zachęcić do przesiadki (9)
Rowery to przyszłość
- 46 94
-
2020-02-03 08:43
Właśnie wyburzyć drogę
albo postawić zakaz wjazdu dla samochodów. To spowoduje zanik korka i sprawa z głowy.
- 8 3
-
2020-02-03 09:51
(4)
Na ochotnika będziesz woził towary do sklepów rowerem ?
- 6 6
-
2020-02-03 09:54
To nie dostawczaki tworzą korki tylko (2)
dziesiątki tysięcy osobówek
- 5 8
-
2020-02-03 10:40
(1)
Prawda....dojedź z Banina do Gdańska autobusem
- 3 4
-
2020-02-03 11:22
pkm-ką sobie jedź
- 5 2
-
2020-02-03 16:08
A czemu nie, jak zachodni postęp
technologiczny daje rowery cargo z odpowiednim wspomaganiem elektrycznym ?
- 2 2
-
2020-02-03 10:53
Dlaczego, towarzyszu, wprowadzacie gdańszczan i gdańszczanki w błąd?
Przyszłość to teleportacja.
- 5 2
-
2020-02-03 11:21
najlepiej w tunelu areodynamicznym
- 0 1
-
2020-02-03 15:56
Riksze dla Gdanska :)
to jest to albo rowery tandemy z przyczepka :)
- 2 1
-
2020-02-03 07:04
Estakady , wiadukty , po pięć pasów w jedną stronę i centrum pęknie. (12)
Tylko transport zbiorowy rozwijać a nie drogi budować , dość spalin w mieście. Za tania jest ropa niestety i każdy dzban kupuje byle kopcącego szrota po dziadku z wermahtu i jest panem szos.
W Berlinie 300 samochodów na 1000 mieszkańców w Gdańsku 600.- 96 94
-
2020-02-03 07:15
Berlin (7)
Gdzie na m do Berlina. Tam jest kilkanaście lini metra/szybkiej kolei nadziemnej. U nas jedna SKM i budowana w tempie ślimaczym PKM. Na zbudowanie takiej sieci komunikacji miejskiej jak w Berlinie nie ma szans nawet Warszawa nie mówiąc już o Trójmieście. Po pierwsze nie ma środków ( potrzebne dziesiątki miliardów PLN, suweren woli socjal ) a do tego wola polityczna. Jak to funkcjonuje widać najlepiej przy tworzeniu wspólnego biletu w Trójmieście.
- 13 9
-
2020-02-03 07:17
(5)
Nie ma pieniędzy na transport zbiorowy, bo miliardy marnuje się na udogodnienia dla kierowców!
- 22 13
-
2020-02-03 08:06
Blad (3)
Akurat z kazdego litra paliwa jest tak wielki podatek, ze nie dosc ze kierowcy napedzaja te rozbudowy to jeszcze płacą za przejscia itd.
- 9 9
-
2020-02-03 08:26
Czyli jakby jeszcze złotóweczkę każdy z litra dopłacił, to by nas było stać na koleje.
- 3 4
-
2020-02-03 08:37
z tym, że Gdańsk nie ma z tego NIC
- 6 4
-
2020-02-03 10:04
Proponuję się douczyć
Na drogi miejskie z podatków specyficznych dla kierowców nie idzie ani złotówka, a to co idzie nie pokrywa kosztów budowy i utrzymania infrastruktury pozamiejskiej. Więc to niezmotoryzowani dotują zmotoryzowanych.
- 4 4
-
2020-02-03 08:48
Miliardy? bzdura, no ale dziesiątki milionów pewnie tak, tylko jest pewna różnica z każdego samochodu i paliwa jest "haracz" który kierowca musi zapłacić a co Państwo otrzymuje za rowerzystę albo pieszego?....nic
- 5 6
-
2020-02-03 07:19
Suweren woli socjal
A urzędnicy nic nierobienie, bo tak lepiej i bezpieczniej.
Więc jest jak jest.- 7 3
-
2020-02-03 08:45
(1)
Kolejny z du..y ekolog się znalazł...dramat, dlaczego obrażasz kierowców? czy naprawdę twój intelekt jest taki ograniczony?
- 6 6
-
2020-02-03 16:16
Kolejny z d... kierowca. Myślisz koleś
ze ja jako kierowca będę z tobą solidarny ? A z jakiej to niby racji ?
Możesz być słabym kierowcą (a takich nie brakuje, o czym świadczą kroniki wypadków czy np. filmiki z kamer samochodowych prezentowanych na youtube), a tacy powinni nie pchać się za kierownicę dla bezpieczeństwa swojego i innych i jeździć "zbiorkomem".- 1 2
-
2020-02-03 08:55
Tam jest kolejka miejska naziemna i podziemna zdaje mi się
- 3 1
-
2020-02-03 12:38
Za tania jest ropa ? Łooo Panie...
- 5 0
-
2020-02-03 07:04
Estakada koszt niewielki i cały ruch idzie górą (13)
Prosta i oczywiste rozwiązanie.
- 103 36
-
2020-02-03 07:09
(4)
I korek przenosi sie na kolejne skrzyzowanie
- 25 12
-
2020-02-03 09:35
niezupełnie (3)
ci co skręcają na tym skrzyżowaniu i ci co jadą w poprzek mieli by łatwiejszy i szybszy przejazd. Można by wydłużyć im światła zielone co udrożniło by Łostowicką i Havla
- 7 3
-
2020-02-03 09:55
I nadal korek przenosi się na kolejne skrzyżowanie (2)
- 7 5
-
2020-02-03 10:49
Na styku z Obwodnicą nie byłoby żadnego korka.
- 7 2
-
2020-02-03 16:05
A ty dalej swoje: nie bo nie!
- 3 1
-
2020-02-03 07:12
jak 40mln to mało dla ciebie to buduj za swoje (3)
- 12 7
-
2020-02-03 07:31
wolne żarty - znaleźli 157mln na niepotrzebne ECS a 40mln na potrzebną estakade nie ma ? (1)
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ile-wlasciwie-kosztuje-budowa-ECS-n54387.html
- 19 10
-
2020-02-03 16:19
ECS niepotrzebne kulturowy analfabeto ?
No tak zapomniałem, mało Polaków czyta książki.
Po co je drukować ? Lepiej kasę dać na drogi, aby janusze mogli urządzać nocne wyścigi.- 1 5
-
2020-02-03 08:12
Na oswietlenie do stadionu to maja...
- 12 3
-
2020-02-03 07:28
koszt niewielki, ale i tak budżet Gdańska go nie zawiera (1)
- 5 2
-
2020-02-03 07:30
GYPEC ma i co roku oddaje.
- 4 1
-
2020-02-03 09:22
(1)
Dasz te pieniądze w błoto bo czas jazdy będzie taki sam i staniesz na następnym skrzyżowaniu. Amerykanie to przetestowali w praktyce - nawet jak zrobisz po 5 pasów w jedną stronę i wielopoziomowe skrzyżowania to będzie korek. To nie ma sensu. Stąd i oni stawiają teraz na komunikację publiczna
- 3 6
-
2020-02-03 10:51
Tu jest specyficzna sytuacja. WZ jest drogą tranzytową do Obwodnicy Zachodniej. jak ludzie jadą do węzła karczemki i dalej np. do Gdyni to im tramwaj nie pomoże.
- 5 2
-
2020-02-03 07:05
Szybki tramwaj w kierunku Armii Krajowej (4)
Lobby samochodowe widać ma się doskonale, powinien pojawić się tramwaj na Armii Krajowej aż do Kokoszek
- 101 25
-
2020-02-03 08:12
(3)
"Szybki tramwaj" czy Ty się słyszysz?
6 min jadę samochodem ujeścisko - okopowa. Tramwaj 22 min. Rozumiesz różnice?
BTW jeżdżę na 06:00 i korków nie mam.
Jest sposób na korki- zróżnicować godziny rozpoczęcia pracy od 06:00 do 14:00 i korki znikną. Ale jeśli wszyscy muszą na 08:00-09:00 cisnąć to są tego efekty.- 8 14
-
2020-02-03 08:39
Próbujesz wdrażać sposoby, których ju z próbowano (1)
z marnym skutkiem.
Sorry, przyszłością jest transport zbiorowy.- 9 3
-
2020-02-03 13:25
ten transport zbiorowy nie zapewnia serwisu drzwi drzwi
bez poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków i stacji komunikacji szynowej nie uda się zmienić nawyków osób cierpiących na samochodozę.
- 1 3
-
2020-02-03 18:27
Tylko 6 minut,a samochodziarzom to jest zbyt długo,bo jeszcze kombinują jak przyspieszyć. Gdyby tramwaj ,czy autobus jechał szybciej niż samochód to autem jeździłaby mniejszość.Armii Krajowej przez większą część doby jest zupełnie pusta.Czy warto dla zlikwidowania czterogodzinnych korków ładować miliony?
- 1 0
-
2020-02-03 07:05
Zrobic jak w Gdyni (5)
Dolozyc kontrapasow buspasow zwezic i jezdnie. Postawic zakaz. To na pewno pomoze.
Żartuje- 57 16
-
2020-02-03 08:11
Akurat by pomogło.
- 7 4
-
2020-02-03 09:11
(1)
Chciałeś zabłysnąć kiepskim żartem, a to akurat jest dobre rozwiązanie.
- 9 4
-
2020-02-03 10:00
taa możemy obserwować efekty tych pomysłów w Bogocie
- 1 5
-
2020-02-03 10:42
ja akurat uważem, że to naprawdę dobry pomysł.
P&R przy obwodnicy. Przesiadka na autobus (co 3-5 minut, nie co godzinę, wtedy to nie ma sensu).
2 linie - jedna jeżdżąca do OBC, Druga do Gdańska Głównego.
I tak, to by pomogło. Żadna rozbudowa dróg nie pomoże. Codzienne dojazdy z punktu A do B nie powinny być realizowane samochodem w standardzie 1x1.
Nie ma fizycznie możliwości zmieszczenia w mieście codziennie 300-400k samochodów bez korków i problemów z parkowaniem. NIe mówiąc o hałasie, stresie i spalinach.- 3 2
-
2020-02-03 20:00
Zapomniałeś o zmianach w sygnalizacji!?
Najlepiej tak ustawić światła by puszczały po 3 auta pomimo braku ludzi na przejściu dla pieszych, tak jak teraz jest na starym odcinku Bulonskiej kiedy wszyscy się spieszą do pracy rano.
- 0 0
-
2020-02-03 07:06
Czyli po staremu (7)
Jakoś to będzie
- 56 7
-
2020-02-03 07:57
Nic nie można...