• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zostawić tak jak jest!

    Mamy spowolniony ruch i o to chodzi. Bo inaczej trzeba byłoby budować spowalniacze. hi

    • 0 2

  • chłopaczki z rowerowej metropolii pewnie maja pomysły (1)

    kolejne przejścia naziemne

    • 6 0

    • Taa! Mają pustkę w Głowie

      Ogólny brak procesora, został wykorzystany do ulubionych gierek.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    W ciągu 10 lat zrealizowano sporo inwestycji rodem z latem 70': al. Żołnierzy Wyklętych (z tunelami dla pieszych), al. Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą (bez chodnika, drogi rowerowej), al. Havla, Węzeł Groddecka (na którym pieszy czeka 2 min by dostać zielone na 5 sekund), trasę W-Z (polecam przejażdżkę krajoznawczą autobusem 167 albo 168, który teraz "kręci bączki" bo niedałosię wyznaczyć przystanków przy głównej jezdni). Ktoś na tym zyskał? Piesi olani, rowery olane, komunikacja miejska olana, a dla samochodów niby lepiej, ale jakoś w godzinach szczytu wszystko jak stało, tak stoi nadal.
    Zacznijmy uczyć się na błędach.

    • 191 35

    • Bo ta są wszystko prowizorki takie na teraz a właściwie na wczoraj. Brakuje spójnego patrzenia w przyszłość.

      • 1 0

    • zapomniałeś o Obwodnicy też przebiega przez miasto i do tego brak chodnika oraz ścieżki rowerowej

      • 1 1

    • Duch Bielawskiego wyje i straszy

      • 2 0

    • (2)

      Jeżdżę do pracy Chełm-Kokoszki. Chętnie przy dobrej pogodzie pojechałbym rowerem ale włos się jeży na głowie jadąc ul. Kartuską. Kilka razy udałem się autobusem 167 - to jest jakiś żart! Zostaje niestety tylko samochód.

      • 12 1

      • "Chętnie przy dobrej pogodzie pojechałbym rowerem ale włos się jeży na głowie jadąc ul. Kartuską."

        Co nie tak ze ścieżką rowerową na Kartuskiej ? NO chyba że chodzi ci o górny kawałek ;)

        • 2 0

      • a co ci nie pasuje w 167 rano w kierunku Kokoszek?

        Mieszkam na Kokoszkach i co rano jadę na Siedlce - jest korek , w dużej mierze przez przebudowę drogi na jasieniu (no cóż trzeba przecierpieć) ale w tym czasie w stronę obwodnicy jest luźno .....
        autobus jak to autobus musi zatrzymać się na przystankach a to generuje czas ;)

        • 4 1

    • zapomniałeś napisać o tristarze za grube miliony

      Pamiętam jak budowali nasypy a mieszkałem nieoopodal to zadnych podpór ani betonowych fubdamentów - podpory i betony to mają ZDIZ we łbach!

      • 2 2

    • Sam bym lepiej tego nie napisał. (2)

      Piesi i rowerzyści olani tak to wygląda. Proponuje temu geniuszowi co wymyślił ten guzik do zmiany świateł na al Havla / Warszawska żeby sam się przejechał tam rowerem !

      • 14 8

      • fajnie się też czeka na przejściach przy węźle przy CH Gdańsk (1)

        nic nie jedzie, już dawno poza godzinami szczytu, ale twardo czerwone 2 minuty... no i dwie fazy, żeby dostać się na drugą stronę, to moje ulubione rozwiązanie...

        • 29 0

        • To nie jest CH Gdańsk. To jest CH Dziedzictwo Budynia. Tak samo jak przestarzały, nieprzyjazny układ dróg w tym mieście.

          • 6 3

    • racja (2)

      druga sprawa to pomysł na miasto. do tej pory buduje się korytarze do centrum i z centrum i nikogo nie najdzie refleksja, że zamiast topić kasę w rozszerzaniu przepustowości, powinno się tego zaprzestać, a zamiast tego planować wyrzucenie z centrów biur, urzędów, szkól itd. trzeba rozproszyć ruch. opłata za wjazd do centrum też wpłynęłaby na wiele wygodnych osób. znam co najmniej kilka osób jeżdżących z Chełmu 3km do miasta autem co rano do pracy. nie dość, że powiększają korki to zapychają parkingi. nie tak powinno wyglądać miasto. tak się robi na wsi. wszyscy za to płacimy podatki.

      • 17 4

      • tworzenie miejsc pracy i innych źródeł i celów podróży powinno być realizowane w ramach (1)

        zintegrowanej polityki przestrzennej (miasto krótkich odległości) i komunikacyjnej. W warunkach aglomeracji trójmiejskiej miejsca pracy powinny być skupiane wokół stacji i przystanków SKM i PKM, której częstotliwość połączeń powinna istotnie wzrosnąć: równy takt nie rzadziej niż co 5 minut w przypadku SKM na całym odcinku od Tczewa do Wejherowa, na początek od Pruszcza do Rumi. Oczywiście kolej do Gdańska Południe, ale na pewno nie budowa estakady dla samochodów nad Łostowicką.

        • 8 1

        • Ale ja jestem prezydentem ds klimatu

          Wiec nie mam pojecia o co chodzi

          • 4 0

    • Jest nieliczna grupa takich... (1)

      ... Co twierdzą, że uczyć się trzeba w szkole, a nie na błędach.

      • 3 0

      • najlepiej się uczyć i w szkole i na błędach innych

        et haec facienda et illo non omittenda: i to robić, i o tamtym nie zapominać

        • 4 0

  • PRL jednak budować potrafił.

    Zobaczcie jednak za PRL jakie projekty się robiło. Nie mogę zrozumieć, że w dzisiejszych czasach tak funkcjonuje to skrzyżowanie. To jest wstyd, gdyż cała idea trasy W-Z w tym momencie nie funkcjonuje, a tak niewiele brakuje by to zmienić. Nasypy z fundamentami są, miejsce jest. Nic wyburzać nii trzeba. Kompletnie nie rozumiem czemu tego jeszcze nie ma.

    • 1 0

  • Jak co zrobić ?!

    1.Zamknąć forum, które ewidentnie pogorszyło sytuacje.
    2. Naprawić sygnalizację świetlna, żeby faktycznie się płynnie jeździło a nie co 40metrow się stawało. (Niby tak miał działać TriStar)

    A po za tym
    Teraz ciężko coś zrobić bo każdy pcha się do centrum, bo każdy musi się swoim autem pochwalić

    • 0 0

  • a może by tak dwupasmowe rondo?

    Przykładem miasta Bydgoszcz, dwupasmowe ronda znacznie poprawiły płynność komunikacji w mieście. Może by tak nasze skrzyżowanie trasy W-Z z Łostowicką oraz Havla zamienić na dwupasmowe rondo.

    • 0 1

  • Skonfiskowac samochody!!!

    • 0 1

  • Rozumiem, że coś by wybudowali z chęcią, ale hajsu nie ma... (1)

    No to podpowiadam: wstrzymać dofinansowywanie stadionu - dobrych kilka baniek rocznie do przodu. Nie zakładać nowego oświetlenia na stadionie - 10 baniek. Przenieść ECS do budynków stoczniowych, rdzę opylić na galerię handlową, zracjonalizować wydatki - myślę, że 5mln rocznie spokojnie i 50 baniek że sprzedaży. Likwidacja kilku spółek miejskich typu instytut kultury ( nie chce mi się szukać, ale kiedyś mieli 3 mln rocznie na organizację spacerów itp.) - szacuję 10mln oszczędności na wydmuszkach dla kolesi. Sądzę, że bez problemu uda się osiągnąć 30mln rocznych oszczędności plus jednorazowa kasa że sprzedaży. I już mamy na wiadukty, nasypy, lewo i prawoskręty i co tam kto chce jeszcze.

    • 5 0

    • Ale na urzednikow nie bedzie. Kto wowczas zaglosuje na Dulska?

      Przeciez urzednicy to najtwardszy elektorat.

      • 0 0

  • DAN (1)

    wprowadzić zakaz dla samochodów osobowych.

    • 0 1

    • Zakaz? No oczywiscie! Jakie to proste!

      Proponuje od razu zakazac tez biedy, bycia nieszczesliwym i umierania.

      • 0 0

  • estakada w kierunku obwodnicy (1)

    Aby uniknąć pompowania ruchu do miasta najsensowniejsze jest wybudowanie estakady w kierunku do obwodnicy, aby wypuścić ruch z miasta, a do miasta regulować sygnalizacją.

    • 3 1

    • Jezeli mowiac o "miescie" myslisz o Srodmiesciu to krotko - nie. Powinny byc estakady w obie strony.

      Nie kazdy jadacy AK jedzie do samego konca. Duzo ludzi zjezdza na Chelm. Po co maja stac w korku i spalac beznyne?

      Podobnie mieszkancy Siedlec - jak nie zjechali Lostowicka to zjada w 3 Maja, nie beda sie pchac na Okopowa.

      Na dwustronnych estakadach Srodmiescie wedlug mnie w ogole nie ucierpi.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane