- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (254 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (82 opinie)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (210 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (250 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (118 opinii)
Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-03 07:41
Miasto i Mietek
Jak zawsze potolenie. A pół jednej estakady pójdzie na oświetlenie nikomu nie potrzebnego stadionu. Jak zawsze źle postawione priorytety.
- 14 1
-
2020-02-03 07:41
Czy jedyne co dyrektor może wymyslić to kolejne buspasy? (3)
Buspas pewnie by się przydały ale wiadukt jest już Konieczny. Nie kupuję usprawiedliwień że i tak do Okopowej czy Świętokrzyskiej staniemy w kolejnym korku. Do tego czasu wiele samochodów i autobusów ma szanse się rozproszyć zjeżdżając w kolejne zjazdy i osiedla. Nie ma kasy? Podpowiem. 1/4 tej kwoty można przejąć za "wymianę żarówek" na stadionie bo ta akurat inwestycja nie jest aż tak konieczna okiem mieszkańca.
- 22 3
-
2020-02-03 08:45
Do tego czasu wiele samochodów i autobusów ma szanse się rozproszyć zjeżdżając w kolejne zjazdy i osiedla. (2)
..Ale żeś p..nął. No, zjazdów od Łostowickiej do 3 Maja są wszak dziesiątki...
Kolejny zadufany, roszczeniowy kierowczyk.- 1 5
-
2020-02-03 09:06
Już większa szansa że im wyrosną skrzydła i odlecą :-)
- 0 0
-
2020-02-03 19:59
Rozumiem że to jedyny odcinek Armii Krajowej który znasz pokonując go zresztą tramwajem?
- 0 0
-
2020-02-03 07:46
Nie da się !!!
- 8 0
-
2020-02-03 07:47
9 mln już znalazłem (1)
Zamiast inwestować w oświetlenie na stadionie może lepiej przeznaczyć te pieniądze na wiadukty?
Pewnie znalazło by się jeszcze kilka pozycji w budżecie miasta, które mogłyby być lepiej spożytkowane.- 15 1
-
2020-02-03 07:51
9,5
Nie zaokrąglajmy, bo ktoś te pol miliona przytuli zaraz. 9,5 juz jest. zamiast zajmowac sie glupotami są naprawde rzeczy większej potrzeby, z których ludzie korzystają codziennie, a nie raz na rok na meczu...
- 0 1
-
2020-02-03 07:48
Buspas na Łostowickiej? (3)
Ten kto myśli o zrobieniu buspasa na Łostowiciej.... nie myśli. Tam w piątek po południu samochody (np. ci, którzy wyjeżdżają na weekend na Kaszuby) stoją godzinę w korku, bo prawoskręt w Armii Krajowej jest tyci. Buspas sparaliżuje ruch na amen.
- 23 3
-
2020-02-03 08:15
(1)
Tam chyba nie ma miejsca na dłuższy prawoskręt ;C. Trzeba byłoby usunac chodnik. Chociaż może to nie takie złe, gdyż duży chodnik jest po drugiej stronie. Nie wiem tez czy to nie wjezdza w rejon cmentarza
- 1 1
-
2020-02-03 08:33
Może pas jezdni sobie usuń
- 0 0
-
2020-02-04 15:24
Mylisz sie
Buspas ułatwi ruch wszystkim oprocz januszom w pasatach i sebom w oktawiach.
- 0 0
-
2020-02-03 07:48
40 mln to nie tak dużo
Chciałbym zaznaczyć, że mniej więcej o tyle wzrósł koszt Bulońskiej (teraz Pawła Adamowicza), aby na odcinku chyba 200 czy 300 metrów przedłużyć linię tramwajową pod szkołę.
- 16 1
-
2020-02-03 07:48
Nie da się.
Estakada zbyt droga. Lewoskręt, wymaga rozbiórki nasypu pod estakadę (która jest za droga ale może, kiedyś jednak powstanie). No i tym sposobem jest i będzie jak do tej pory. Czyli do d**y.
- 20 0
-
2020-02-03 07:49
Tak
Zrobić tunel i metro i wszystko pod ziemią
- 3 2
-
2020-02-03 07:54
Czy kierofczyki już dostrzegły (1)
że jedynym efektem powstania Al Adamowicza jest korek na Bulońskiej?
- 12 5
-
2020-02-04 10:54
byłeś może na osiedlach na końcu tej alei świętego?
To teraz jest druga droga wyjazdowa z ogromnego osiedla. Jeżeli miasto się rozwija a niby tak, to wyobraź sobie ze drogi i komunikację trzeba planować i rozwijać. Nie można poprzestać na polnych drogach które kiedyś tam były od 100 lat.
- 0 0
-
2020-02-03 07:55
Buspas
Buspas, tylko BUPAS!
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.