• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto i Mietek

    Jak zawsze potolenie. A pół jednej estakady pójdzie na oświetlenie nikomu nie potrzebnego stadionu. Jak zawsze źle postawione priorytety.

    • 14 1

  • Czy jedyne co dyrektor może wymyslić to kolejne buspasy? (3)

    Buspas pewnie by się przydały ale wiadukt jest już Konieczny. Nie kupuję usprawiedliwień że i tak do Okopowej czy Świętokrzyskiej staniemy w kolejnym korku. Do tego czasu wiele samochodów i autobusów ma szanse się rozproszyć zjeżdżając w kolejne zjazdy i osiedla. Nie ma kasy? Podpowiem. 1/4 tej kwoty można przejąć za "wymianę żarówek" na stadionie bo ta akurat inwestycja nie jest aż tak konieczna okiem mieszkańca.

    • 22 3

    • Do tego czasu wiele samochodów i autobusów ma szanse się rozproszyć zjeżdżając w kolejne zjazdy i osiedla. (2)

      ..Ale żeś p..nął. No, zjazdów od Łostowickiej do 3 Maja są wszak dziesiątki...

      Kolejny zadufany, roszczeniowy kierowczyk.

      • 1 5

      • Już większa szansa że im wyrosną skrzydła i odlecą :-)

        • 0 0

      • Rozumiem że to jedyny odcinek Armii Krajowej który znasz pokonując go zresztą tramwajem?

        • 0 0

  • Nie da się !!!

    • 8 0

  • 9 mln już znalazłem (1)

    Zamiast inwestować w oświetlenie na stadionie może lepiej przeznaczyć te pieniądze na wiadukty?
    Pewnie znalazło by się jeszcze kilka pozycji w budżecie miasta, które mogłyby być lepiej spożytkowane.

    • 15 1

    • 9,5

      Nie zaokrąglajmy, bo ktoś te pol miliona przytuli zaraz. 9,5 juz jest. zamiast zajmowac sie glupotami są naprawde rzeczy większej potrzeby, z których ludzie korzystają codziennie, a nie raz na rok na meczu...

      • 0 1

  • Buspas na Łostowickiej? (3)

    Ten kto myśli o zrobieniu buspasa na Łostowiciej.... nie myśli. Tam w piątek po południu samochody (np. ci, którzy wyjeżdżają na weekend na Kaszuby) stoją godzinę w korku, bo prawoskręt w Armii Krajowej jest tyci. Buspas sparaliżuje ruch na amen.

    • 23 3

    • (1)

      Tam chyba nie ma miejsca na dłuższy prawoskręt ;C. Trzeba byłoby usunac chodnik. Chociaż może to nie takie złe, gdyż duży chodnik jest po drugiej stronie. Nie wiem tez czy to nie wjezdza w rejon cmentarza

      • 1 1

      • Może pas jezdni sobie usuń

        • 0 0

    • Mylisz sie

      Buspas ułatwi ruch wszystkim oprocz januszom w pasatach i sebom w oktawiach.

      • 0 0

  • 40 mln to nie tak dużo

    Chciałbym zaznaczyć, że mniej więcej o tyle wzrósł koszt Bulońskiej (teraz Pawła Adamowicza), aby na odcinku chyba 200 czy 300 metrów przedłużyć linię tramwajową pod szkołę.

    • 16 1

  • Nie da się.

    Estakada zbyt droga. Lewoskręt, wymaga rozbiórki nasypu pod estakadę (która jest za droga ale może, kiedyś jednak powstanie). No i tym sposobem jest i będzie jak do tej pory. Czyli do d**y.

    • 20 0

  • Tak

    Zrobić tunel i metro i wszystko pod ziemią

    • 3 2

  • Czy kierofczyki już dostrzegły (1)

    że jedynym efektem powstania Al Adamowicza jest korek na Bulońskiej?

    • 12 5

    • byłeś może na osiedlach na końcu tej alei świętego?

      To teraz jest druga droga wyjazdowa z ogromnego osiedla. Jeżeli miasto się rozwija a niby tak, to wyobraź sobie ze drogi i komunikację trzeba planować i rozwijać. Nie można poprzestać na polnych drogach które kiedyś tam były od 100 lat.

      • 0 0

  • Buspas

    Buspas, tylko BUPAS!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane