- 1 Podejrzany o morderstwo w Jagatowie zatrzymany (110 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (104 opinie)
- 3 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (389 opinii)
- 4 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (87 opinii)
- 5 Jedna oferta w przetargu na linię z piętrusami (105 opinii)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (154 opinie)
Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy
61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.
Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.
Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.
Średnie prędkości na liniach PKP SKM
Linia S1:
- Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h
S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h
Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?
- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.
Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:
- Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
- Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
- Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
- Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
- Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h
- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.
SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot
- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-21 07:27
(8)
W takich statystykach powinno się również uwzględniać opóźnienia, postoje i liczne awarie, dopiero wtedy można podać "średnią" prędkość.
A może mi ktoś wytłumaczyć po co kolejny przystanek pomiędzy Orłowem a Redłowem? Bardziej przydatny przystanek przydał by się pomiędzy Rumią a Redą.- 80 15
-
2021-05-21 11:15
(3)
Niezupełnie. Taka średnia o jakiej piszesz jest interesująca tylko i wyłącznie z matematycznego punktu widzenia (a i to właściwie tylko dla tych po prostu czepialskich), ale w żaden sposób nie wnosi nic dla planistów, szarego śmiertelnika i statystyka. Osoba korzystająca z SKM powinna być dużo bardziej zainteresowana medianą, a na tą nie wpływają
Niezupełnie. Taka średnia o jakiej piszesz jest interesująca tylko i wyłącznie z matematycznego punktu widzenia (a i to właściwie tylko dla tych po prostu czepialskich), ale w żaden sposób nie wnosi nic dla planistów, szarego śmiertelnika i statystyka. Osoba korzystająca z SKM powinna być dużo bardziej zainteresowana medianą, a na tą nie wpływają znacząco kolejne wartości ekstremalne. Z opóźnieniami mógłbym się zgodzić jeśli występują one przy znaczącym procencie przejazdów (np. coś w stylu 40%). Te 3-4 minuty miałyby drobny efekt na medianę i kwartyle. Co do awarii, to miałoby ewentualnie sens podanie procentowego udziału przejazdów z awariami. Ale to pewnie jest mniej niż 1% (wartość rzucona z rękawa), co dla osoby dojeżdżającej codziennie do pracy oznacza problem mniej więcej 4x w roku.
- 1 3
-
2021-05-21 15:22
Bezedura (2)
Tutaj akurat mediana nie jest potrzebna. Mediana przydaje sie w analizie zarobkow, lepiej mowi o tym na co moze liczyc sredni Polak.
Natomiast przy czasie dojazdu jak najbardziej srednia jest ta wartoscia, ne ktora musisz patrzec. Przynajmniej z perspektywy kogos, kto dojezdza codziennie do pracy, poniewaz w jego przypadku ten czasTutaj akurat mediana nie jest potrzebna. Mediana przydaje sie w analizie zarobkow, lepiej mowi o tym na co moze liczyc sredni Polak.
Natomiast przy czasie dojazdu jak najbardziej srednia jest ta wartoscia, ne ktora musisz patrzec. Przynajmniej z perspektywy kogos, kto dojezdza codziennie do pracy, poniewaz w jego przypadku ten czas bedzie wlasnie usredniony. W przypadku kogos, kto nie korzysta regularnie, a o dczasu do czasu, w losowych momentach to mediana jak najbardziej jest wartosciowa, bo to wartosc oznaczajaca 50% szans na to, ze podroz potrwa tyle lub mniej. Ale to rzadki scenariusz, generalnie ludzie uzywaja skm do regularnych dojazdow.- 1 1
-
2021-05-21 15:33
9x dojechałeś w 10 minut, a raz była awaria i stałeś godzinę (1)
Co Ci da średnia w planowaniu przyszłych podróży?
- 0 2
-
2021-05-21 15:46
9 x rzuciles moneta i za kazdym razem wypadl orzel
to kolejna bedzie teraz reszka?
Oczywiscie, szanse na wystapienie duzego opoznienia sa takie, ze w planowaniu konkretnej podrozy, dojazdu do pracy, patrze na mediane albo po prostu na rozklad, ale to nie jest tak, ze srednia moge wywalic do smieci. Zarzadzam ryzykiem opoznienia po prostu po jego wystapieniu a nie na etapie planowanie, nieto kolejna bedzie teraz reszka?
Oczywiscie, szanse na wystapienie duzego opoznienia sa takie, ze w planowaniu konkretnej podrozy, dojazdu do pracy, patrze na mediane albo po prostu na rozklad, ale to nie jest tak, ze srednia moge wywalic do smieci. Zarzadzam ryzykiem opoznienia po prostu po jego wystapieniu a nie na etapie planowanie, nie dlatego, ze nie biore go pod uwage, ani tym bardziej nie dlatego, ze tego ryzyka nie ma, tylko dlatego, ze jest to prostsze i tansze. Natomiast z perspektywy roku to srednia mowi mi ile czasu strace w SKM, wiec jest to lepszy miernik i tak, srednia mnie interesuje, bo cenie sobie swoj czas.
Nie wspominajac np. o sytuacji gdy pociag sie opoznil o ponad 30 minut i zamiast siedziec u lekarza w poczekalni te 30 minut to sie na wizyte spoznilem. Mediana mediana, ale koszt opoznienia zaleznie od sytuacji moze byc rozny.- 1 0
-
2021-05-21 07:50
Pomiędzy Rumia a Redą (1)
... to już nie jest linia SKM. Tam zresztą też pkp plk planuje przystanek.
- 9 3
-
2021-05-21 07:57
tory nie są linia jest ;)
- 8 0
-
2021-05-21 07:37
Dokładnie (1)
To tak jakby podać średnią prędkość przejazdu samochodem przez trójmiasto bez zatrzymywania się na światłach. :D
- 16 3
-
2021-05-21 08:07
Przecież zwolennicy wożenia d*py autkiem po fajki zawsze tak robią :)
- 7 13
-
2021-05-21 09:57
Dlatego kiedy tylko mogę wybieram kolej PolRegio
Prędkość między przez Orunie to max 120 kmh, między Gd Gł a Gdynią max 100 kmh. Czas jazdy Orunia Oliwa do nawet 13 minut.
Pol REgio takze w cenie miesięcznego ZTM GDańsk- 7 1
-
2021-05-21 08:46
(9)
20 lat temu powinny być kupione nowe składy. A nie lepienie starych en57 ulepionych i udawajacych nowoczesnosc. A prawda jest taka ze to podpudrowany stary zgnity trup bez osiagow z duzymi kosztami eksploatacji. Likwidować drogi samochodowe, parkingi.A co w zamian? Rower cargo ? Skm ze składami 60 letnimi? czy jak?
- 79 13
-
2021-05-21 14:12
(1)
Brawo. Na prezesa SKM i od razu będzie ład i porządek. XXII w. i to w rok. Ty myślisz, że koszt jednego pociągu to kilka tyś. jak samochód? To jest spora kasa a jak widać Urząd Marszałkowski nie chce nawet dać dłuższej umowy by mogli wziąć kredyt. Może marszałek zamiast podbijać stawkę powinien w końcu sprawdzić. Dać umowę na 10 lat i zobaczyć czy
Brawo. Na prezesa SKM i od razu będzie ład i porządek. XXII w. i to w rok. Ty myślisz, że koszt jednego pociągu to kilka tyś. jak samochód? To jest spora kasa a jak widać Urząd Marszałkowski nie chce nawet dać dłuższej umowy by mogli wziąć kredyt. Może marszałek zamiast podbijać stawkę powinien w końcu sprawdzić. Dać umowę na 10 lat i zobaczyć czy to prawda, że SKM wtedy zakupi 10 nowych pociągów. Zamiast tego mamy to co zawsze. UM mówi nie damy umowy, a SKM mówi, że bez umowy nie dadzą rady wziąć kredytu. Chociaż jak widać SKM sprawdza marszałka i próbuje jakieś zakupić. Zobaczymy co teraz druga strona zrobi.
- 2 1
-
2021-05-21 14:53
TO chyba jakis pilot pisał
Predkosc startowa wi łan rotejt..
A na serio to w Hamburgu tez fajnie przyspieszaja s bany. Czuc fajnego kopa ze trzeba sie trzymac poreczy ;) ale tez bez przesady, to nie ferrari i tak ma byc. Optymalnie lecz dynamicznie.- 1 1
-
2021-05-21 09:38
Stuprocentowa bzdura... (4)
EN57 po przebudowie to pociągi "z osiągami", mają inne silniki, z dużą prędkością startową, są funkcjonalne (bardziej niż Pesa) i niebrzydkie (zwłaszcza wewnątrz), a przebudowa jest dużo tańsza od nowych składów. Dla SKM powinna liczyć się duża liczba sprawnych, punktualnie jeżdżących składów, a nie "gadżety z klimatyzacją".
- 11 8
-
2021-05-21 11:05
(2)
"Duza predkosc startowa" - najlepszy dowcip jaki ostatnio slyszalem. Wiekszego kopa czujesz jak te zamki od drzwi trzaskaja jak karabin niz od przyspieszenia tego zlomu.
Zapraszam na przyklad do Danii przetestowac S-tog zeby zobaczyc jak moze funkcjonowac szybka kolej miejska i poczuc "duza predkosc startowa" :) Po co posiadac samochod jak koleja jestes w stanie dojechac na miejsce 20-25% szybciej?- 1 3
-
2021-05-21 17:04
Uwielbiam te "eksperckie" uwagi... (1)
Byłem kiedyś w Danii/Anglii/Niemczech, przejechałem się pociągiem podmiejskim, to wiem najlepiej... Kto ma kupić te nowoczesne pociągi, skąd pieniądze, kto ma to finansować? Rozmawiamy o polskich realiach, a nie o tym "jakby to mogło być...".
- 4 2
-
2021-05-21 18:03
właśnie , nie ma kasy , a tabor kapitaliziuje sie różnie 35 lat i więcej , a te en57 były to co było i
wiadomao jakie czas , jaka technologia , .
- 0 0
-
2021-05-21 10:06
można ten proces prześledzić na przykładzie kolei czeskich
Które modernizują pracowite "motoraczki" na nowoczesne cacka.
Podobnie można wzorować się na berlińskiej kolei miejskiej, której składy jeździły w Gdańsku. U nas poszły na złom, w Berlinie są ewolucyjnie rozwijane do dnia dzisiejszego.
Nowsze i inne nie znaczy lepsze... O czym świadczą również doświadczenia z następcami EN57, gdzie "rewolucyjne" zmiany powodowały wysyp usterek i uciążliwą eksploatację.- 3 2
-
2021-05-21 09:29
te staruśkie EN57 będą jeździć jeszcze długo po tym jak te nowoczesne pesy i newagi pójdą na złom (1)
do tego te nowoczesne psuja się na potęgę... a jak wspaniale się palą ... jak istne pochodnie!
- 5 10
-
2021-05-21 10:44
Jak wymienili w nich wszystko łącznie z poszyciem, to czy to w ogóle jest jeszcze "stary" en57?
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.