• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-metrowa maszyna do równania szyn tramwajowych

Arnold Szymczewski
19 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Jest warta 6 mln euro, ma 18 metrów długości, potrafi poruszać się zarówno po jezdni, jak i po torach tramwajowych. Sprawdziliśmy, jak nocą frezuje się nierówności na szynach tramwajowych w Gdańsku.



Interesujesz się wielkogabarytowymi maszynami?

Jeżdżące po mieście tramwaje oddziałują na kształt górnej warstwy szyny, powodując, że staje się ona falista. Wtedy potrzebne jest użycie frezarki - specjalnej 18-metrowej maszyny z wysuwanym podwoziem, która niweluje nierówności.

Na torach w Gdańsku pracuje austriacka dwudrogowa Linsinger SF02-FS, należąca do firmy Strabag Rail, która wykonuje swoje zadania na podstawie kontraktu z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.

Z soboty na niedzielę maszyna pracowała na odcinku między pętlami tramwajowymi ChełmŚwiętokrzyska. Frezowanie odbywa się z prędkością 0,7 km/h. Specjalne głowice zdzierają wierzchnią warstwę szyny o grubości od 0,7 do 0,9 mm.

Szyny o długości 18, 25 i 30 metrów są łączone za pomocą tzw. "płynnej stali". Wraz z upływem czasu spoiwa te również wymagają naprawy. Maszyna robi także to.

- Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleca profilowanie szyn w celu usuwania wad powierzchniowych szyn oraz złączy szynowych, co wydłuża trwałość konstrukcji torowiska, uspokaja jazdę tramwaju oraz zmniejsza hałas - mówi Paweł Podgórski, starszy inspektor nadzoru inwestorskiego z GZDiZ.
Frezowanie torów nie jest głośne, dlatego może odbywać się w nocy. Dzięki temu prace nie wstrzymują ruchu tramwajów.

Prace są też "czyste". Wióry powstałe w wyniku frezowania są wciągane rurami do specjalnego kontenera.

Miejsca

Opinie (74) ponad 10 zablokowanych

  • Widziałem ją w dzień wiec poco krecic wnocy gdzie nic nie widac (1)

    • 2 3

    • dokładnie!

      • 1 0

  • Wow maja rozmach patalachy

    • 2 3

  • (1)

    oczywiście niemiecka maszyna.
    Polakom nie pozwala się nic zaprojektować, zbudować

    • 6 2

    • ...

      Polska firma również posiada taką maszynę tylko nie ma możliwości pracy w szynie rowkowej jaka znajduje się na torach tramwajowych

      • 0 1

  • A co z hartowaniem ?

    Przecież szyny są hartowane i utwardzane powierzchniowo. Jak się taką powłokę zfrezuje to ta szyna za miesiąc będzie biła jeszcze gorzej

    • 1 0

  • Ciekawe czy XYZ?

    700 m na godzinę, to daje około 115 m na 10 minut, co daje około 11,5 m na 1 minutę. No no, całkiem nieźle. Czy wyrównywanie odbywa sie tylko w osi X czy również w osi Y i Z?

    • 1 0

  • A wystarczyloby uzywac szyn...

    Kolejowych

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film 18 metrowa maszyna frezuje szyny tramwajowe w Gdańsku

    Pisowcy frezują lepiej polskie banki

    brać z nich przykład ;-)

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film 18 metrowa maszyna frezuje szyny tramwajowe w Gdańsku

    Ciekawe, czy dałoby radę przejechać tom szlifierkom po płytach betonowych

    z jakich zbudowane są "drogi" na Gdańsku Południe, tak je troszkę by podrównał może.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane