• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak uratować Bramę Nizinną?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż nie jest wyłączona z ruchu kołowego. Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż nie jest wyłączona z ruchu kołowego.

Czy Bramie Nizinnej grozi całkowita degradacja? Po kilku latach ponownie powraca temat zamknięcia jej dla ruchu aut i skierowania go na pobliski most kolejowy. Na ten cel brakuje jednak pieniędzy.



Jakie działania powinny być podjęte możliwie najszybciej dla ochrony Bramy Nizinnej?

Brama Nizinna zobacz na mapie Gdańska to obecnie jedyna brama, która wciąż pełni swoją pierwotną rolę komunikacyjną. Zbudowana z myślą o pojazdach zaprzęgowych, nie jest w stanie stawić czoła współczesnej motoryzacji i kierowcom, którzy tędy jadą z Olszynki i Oruni do Śródmieścia, omijając przejazdy kolejowe w poziomie torów.

- Stan techniczny bramy stwarza zagrożenie dla kierowców, jak i przechodniów. W każdej chwili spaść może cegła czy inny element konstrukcji - przestrzegał podczas ostatniej Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Andrzej Dębiec, założyciel Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy i klubu Zejman, który przenosi się do Bramy Nizinnej z Wyspy Spichrzów.

- To, co mnie zaskoczyło w Bramie, to fakt, że ona drży przy przejeździe ciężkich pojazdów, w tym autobusów, co jest efektem m.in. nierównej nawierzchni ulicy w tym miejscu. To przekłada się na fundamenty, a dodatkowo konstrukcja obiektu jest zawilgocona - dodaje Dębiec.

Zły stan techniczny potwierdza także miejski konserwator zabytków Janusz Tarnacki.

- W trybie pilnym niezbędne jest wykonanie prac zabezpieczających - zarówno w zakresie zwieńczenia Bramy, jak i zabezpieczenia murów przed wilgocią. Gołym okiem widać, że woda opadowa dostaje się w głąb murów.

Od 2004 r. Bramą Nizinną opiekowało się Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (formalnie aktem notarialnym nieruchomość przejęło w 2006 r.). Niestety brak odpowiednich środków finansowych oraz wizji, na co wykorzystać ten obiekt, sprawił, że nie udało się go zrewitalizować.

- W ostatnich latach dokonaliśmy szeregu prac zabezpieczających. Odbywały się też narady z udziałem Urzędu Miasta i służb konserwatorskich i zawsze kończyły się stwierdzeniem, że trzeba coś zrobić i ograniczyć ruch, ale nikt nie miał pomysłu, jak to zrobić - wyjaśnia Adam Koperkiewicz, dyrektor MHMG.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

W obrębie Bramy Nizinnej pojawiła się wprawdzie kamera, która miała być batem na kierowców ciężarówek (przez bramę nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich), ale została ona zdemontowana i przypuszczalnie przeniesiona w rejon niebezpiecznego przejścia przez al. Hallera.

- Odwoływanie się do sumienia kierowców, którzy nie chcą stosować się do znaków, nie ma sensu. Jedynym rozwiązaniem wydaje się "przerzucenie" ruchu przez pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Koperkiewicz.

Przejazd przez tereny PKP wymagałby nie tylko ułożenia płyt, ale też naprawy mostu nad Opływem Motławy. Przejazd przez tereny PKP wymagałby nie tylko ułożenia płyt, ale też naprawy mostu nad Opływem Motławy.
Pomysł ten nie jest nowy. Most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a jeszcze niedawno niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę. Obecnie ten skrót został zablokowany betonowymi zaporami.

- Przeanalizowaliśmy możliwość poprowadzenia drogi objazdowej i w najprostszej formule, z wykorzystaniem betonowych płyt, inwestycja wydawała się stosunkowo niewielka - ok. 300 tys. zł plus kwestia porozumienia z PKP. Niestety okazało się, że by dopuścić ruch na moście, trzeba wykonać szereg prac zabezpieczających, szacowanych na 1 mln zł, a do tego doliczyć trzeba regulację prawną terenu, co daje w efekcie wydatek ponad dwóch milionów złotych.

Na razie więc wydaje się, że miasto nie ma wolnych środków na taki cel i obecnie trwają starania, by chociaż naprawić nawierzchnię na całym odcinku od Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zobacz na mapie Gdańskapo rejon ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska ze szczególnym uwzględnieniem okolic Bramy Nizinnej.

Widok na bramę od strony Olszynki i Oruni, czyli dzielnic, dla których przejazd przez nią stanowi najkrótszą drogę dojazdu do Śródmieścia. Widok na bramę od strony Olszynki i Oruni, czyli dzielnic, dla których przejazd przez nią stanowi najkrótszą drogę dojazdu do Śródmieścia.
Pod uwagę nie bierze się też całkowitego zamknięcia dla samochodów i autobusów Bramy Nizinnej bez wykonania alternatywnej drogi. Najbliższe połączenia drogowe ze Śródmieściem są zbyt oddalone (ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska, Opłotki zobacz na mapie Gdańska) lub wymagają pokonania wspomnianych przejazdów kolejowych na Oruni, gdzie kierowcy spędzają niejednokrotnie kilkanaście minut przed rogatkami.

Z tego samego powodu Zarzad Transportu Miejskiego nie zamierza zmieniać tras autobusów.

- W ciągu dnia powszedniego autobusy przejeżdżają przez bramę 94 razy, natomiast w dni wolne od pracy 48 razy. Alternatywna trasa przez ul. Sandomierską zobacz na mapie Gdańska nie wchodzi w grę. Jest tam zbyt wąska ulica, by ruch był dwukierunkowy dla autobusów. W dodatku istnieje przejazd kolejowy kolizyjny, który nie pozwala na utrzymanie punktualności w kursowaniu pojazdów - mówi Wojciech Lemański z ZTM Gdańsk.

Jaki zatem los czeka Bramę Nizinną? Wydaje się, że bez podjęcia zdecydowanych kroków, dalej będzie skazana na degradację. Oby nie było tylko za późno na jej ratowanie i nie podzieliła ona w najgorszym wariancie losów nieodległej trwałej ruiny Baszty pod Zrębem zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (174) 3 zablokowane

  • bramę ratować! ruch przekierować! (15)

    • 360 5

    • Połaczyć Sandomierską z Chmielną po trasie torów

      • 28 1

    • (4)

      po co to w ogole ratowac? ani to ladne ani uzyteczne. zburzyc/rozebrac i po problemie.

      • 3 76

      • Ciebie też należy zutylizować dla przykładu dla innych głupków

        • 33 2

      • a ty co, thebill ?

        • 7 0

      • glupek (1)

        Nie ładne ? To historia! Jestem młody przyjeżdżam tam na studia obok i to jedyny kawałek w okolicy co powinni uratowac. W okolicy masz yachklub ładne spacerniak przy wodzie a bramę nikt nie dba drogą w połowie wylewka w połowie kocie łby .. bajzel. Uratować bramę, zrobić kocie łby wszędzie i skomponować to z istniejącymi ladnymi okolicznymi deptakami . . Po co ratować. Rozbawiles mnie, po co spuszczasz wodę w kubku? Przecież się marnuje.

        • 11 1

        • ZWOLNIC BUDYNIA

          taka mam koncepcje

          • 4 1

    • UM proszę to wyremontować i wynająć ....

      Przy okazji oczyścić kanał a z wydobytych pamiątek historycznych utworzyć w tym miejscu mini muzeum,
      podejrzewam ze po remoncie tez znaleźli by sie chętni by tam zamieszkać nawet z przejazdem pod budynkiem.

      Jakie to koszta dla miasta, województwa nie wspominając o UE ?
      Jeden podpis przy zmianie zagospodarowania terenu dla dewelopera
      więcej kosztuje.

      • 22 1

    • A przy tym ciągle rapować!
      Elo

      • 2 1

    • sprzedac! (2)

      sprzedac, sprywatyzowac i brama bedzie. a tak to psu na bude.. ehh

      • 0 10

      • (1)

        Taa i będzie jak z zajezdnią w Oliwie..

        • 15 1

        • Zajezdnia w Oliwie - następna siedziba dla klubu morskiej kultury Polski Zejman.

          A potem już tylko - Wieliczka? Zakopane? Warsiafa?

          • 9 1

    • odbywaly sie narady (1)

      Nie ma wolnych srodkow..
      A na kolejne boisko do pilki noznej na Zaspie 5 mln jest?

      • 31 0

      • ile wydano na niemieckie boisko w Oliwie?

        a potem zwinięto tam w rulon trawę i przeniesiono do Gedanii, i szlag ja trafił w OBU miejscach!!!

        • 19 2

    • Platforma potrafi robić tylko drogie interesy.

      Ecs, stadion pusty itp. to się opłaca a tani most nie daje zarobku z prowizji.

      • 15 1

    • Głupiś Wasze!!!

      • 0 0

  • (22)

    Najlepiej to wysadzić w powietrze z 300 kg ANFO , powinno dać rade. Tu jest teraz Polska nie Prusy ! Polacy o nic nie dbali od konca wojny więc jest jak jest. Po ci ten lament nad rozlanym mlekiem?

    • 19 199

    • (8)

      A ta brama jest pruska? Ciekawe...

      • 29 1

      • (4)

        I czy przypadkiem architektem nie jest polak Strakowskk?

        • 25 3

        • (3)

          Hans Strackwitz - Danziger Stadtbaumeister ( mistrz budowlany)

          • 6 3

          • Rozmaicie zapisywano w przeszłości Jego nazwisko; Strakoffsky, Strakwitz, Strokowski. Przypuszczalnie pochodził z Pomorza, choć niektórzy wywodzą go ze Śląska.

            • 12 0

          • Pomyłka =- achitekt a nie mistrz budowlany :-) (1)

            A to że niemiec zapisał Strakowski jako Strackwitz - no cóż, każdy ma swój język, my Italię nazywamy Włochami :-)

            • 8 0

            • a Baumaister oznacza do dzis przedsiebiorce ktory robi calosc robot, planowanie i budowle az do wykonczen.

              • 0 0

      • Oruska!

        • 3 0

      • dziedzic (1)

        Byl pruski ;)

        • 11 0

        • Polski dziedzic, Wawrzyniec Pruski

          • 6 0

    • (2)

      Kolejny (...)! Mam nadzieję że konserwator zabytków znajdzie pieniądze na uratowanie tej pieknej bramy. A wysadzić to tu sobie możesz durny łeb . Bo zamiast mózgu masz nawóz.

      • 30 4

      • nawóz to cenna sprawa. Dawaj mi tu jego mózg do ogródka, zobaczymy jak na tym ogórki pójdą.

        • 5 0

      • Od razu miło się poczułem.
        Mózg, nawóz , jakież to polskie!

        • 1 0

    • frdxcfrw

      wysadzić to trzeba ecs!

      • 22 3

    • Tęsknota za Orusami (1)

      A kim że to byli Orusy ?

      • 8 0

      • Orusy to to krzyżowka Prus i Vanuatu zapewne.

        • 8 0

    • wracaj do siebie za Bug i tam wysadzaj (1)

      • 18 5

      • Ciekawe a jak nie mam pochodzenia zza buga to co ?

        • 3 1

    • Durnyś (1)

      • 5 0

      • Że co ? To tylko hejt z tym ANFO Ale taka jest prawda jak by byly Prusy żylo by się lepiej!

        • 2 2

    • W tym czasie ani Prusów, ani prusaków nie bylo. (1)

      Prusacy przybyli trochę później..... :(((

      • 6 0

      • prusaka

        to ja ot tak w kuchni packiem

        • 6 0

    • Polacy zbudowali Bramę - architektem był Jan Strakowski

      Prusacy rozwalili wiele cennych budowli gdańskich, resztę dobili sowiecie w 1945 r. Komuniści nie byli zbytnio zainteresowani odbudową polskich lub znajdujących się na terenie Polski budowli. przecież nie byli stąd.
      A co do czasów tzw. wolnej Polski - no cóż, trzeba zarobić na te 10 mieszkań, dostać sie na stołek w spólkach komunalnych, po co wydawać kasę na remonty?

      Lepiej postawić jakiegoś betonowego klocka.... Najlepiej na Długim Targu! Bo to eksponowane, reprezentacyjne miejsce

      • 11 0

  • nie rozumiem (2)

    nie rozumiem tego na rewitalizację dzielnic miasto wraz z UE dają pieniądze, a na zabytki nie można uzyskać ani dofinansowania z miasta ani z UE.

    • 191 2

    • eh

      Po pierwsze, pieniądze z UE to są nasze pieniądze tylko pomniejszone o wypłaty dla urzędników.

      Po drugie, oczywiście, że są pieniądze, ale dopóki ustrój jest jaki jest, opłaca się przewalać władzy pieniądze na bzdurne pomysły.

      • 19 2

    • i pare baniek na kolejne boisko też się znajdzie!

      • 9 1

  • Zamknąć dla ruchu (5)

    Tylko ruch pieszy i rowerowy, samochody puścić przez teren PKP.
    Nie rozumiem w czym jest problem.
    Koszt budowy przeprawy nad opływem nie jest chyba taki wielki, tym bardziej że miasto trwoni kasę na naprawdę idiotyczne projekty.

    • 201 3

    • podpowiedzmy urzędnikom w taki sposób: to prawda że ci cholerni mieszkańcy skorzystają, na pewno dacie radę im jakoś inaczej życie utrudnić później, ale póki co to przy takiej budowie przeprawy czy remoncie mostu na pewno skorzysta wasz kolega albo krewny. Zbudujecie przy okazji wielki entuzjazm tych durnych mieszkańców, więc łatwiej wam będzie w przyszłości zrealizować jakieś wielkie słomiane pomysły!

      • 9 0

    • (1)

      Tak. Zabarykadować. Nie znajdą funduszy na rozebranie barykady.

      • 10 1

      • i to możemy zrobić my
        jak by zrobić demo
        i każdy by przyniósł albo deskę, lub worek ziemi, lub stary mebel
        to jak by nas było 200
        to Brama by ocalała
        a przejazd był by lepszy,szerszy bez limitu wysokości

        tak sobie plumkamy, czy się zorganizujemy?

        • 2 0

    • (1)

      Przejeżdżałem pod tą bramą jak robiłem kurs na prawko. Uważam, że nadal powinna być dostępna dla samochodów. To część mojej historii.

      • 0 1

      • wstępnie ruch tylko w jedna stronę
        a w drugą - mostkiem kolejowym

        a gdyby też przywrócić przejazd Domem Bramnym w Oliwie?

        • 1 0

  • spadnie (2)

    Cos,zabije i bedzie ojeju,to ich wina ze tam byli.
    A pawlowicz sie smieje...
    Czekamy na zgon pod brama, ladne cegly
    Niedlugo beda cegly zakazane do budowania bo zabijaja

    • 20 5

    • (1)

      Może Adamowicz będzie tamtendy przechodził przez pomyłkę ?

      • 3 0

      • on

        sie nie myli

        • 5 0

  • priorytety (6)

    ważniejsze są blachosmrody i autobusy niż jedyna zachowana oryginalna brama miejska,cóż,znak czasów...

    • 99 19

    • (2)

      niechęć cyklistów do samochodziarzy jest znacznie większa niż wzajemność... Kierowcy chcą TYLKO żeby rowerzyści stosowali się do ogólnie przyjętych norm (np. przepisy), a rowerzyści w zamian potrafią tylko bluzgać. Piaskownica.

      • 15 3

      • A dlaczego rowerzyści mieliby się stosować do przepisów, skoro przytłaczająca większość kierowców ma przepisy gdzieś?

        • 5 8

      • gdy jest temat o rowerzystach to przeciwnie są setki postów ziejacych nienawiscia

        wiec blacho smrodzie raz ze jesteś ślepy to jeszcze zwyczajnie kłamiesz !!

        • 2 3

    • Invest komfort nie chce jej kupić i zrobić tam osiedla ? Dziwne

      • 10 0

    • Kuźwa.... (1)

      ....na Limonowy teatr ,który ma udawać zabytek"gruba" kasa sie znalazła,na Bramę Nizinną,na Basztę pod Zrębem nie ma....Jedynym pomysłem miasta sa narady i przyświecająca im myśl,że "trzeba coś zrobić".....dziki kraj

      • 18 0

      • Po prostu budyniowo.

        • 5 0

  • (2)

    Olać bramę. Ważne by był Ecs i tam trzeba pompować kasę. Zabytków się zachciało remontować.

    • 115 6

    • Haaaaa , umrę ze śmiechu jak będą wygospodarowywać pieniądze na remont zardzewiałej elewacji ECS

      • 15 0

    • Jest rada

      Należy rozpieprzyć ECS,sprzedać na złom żelastwo i na ratowanie bramy jak znalazł ,ta brama to właśnie wizytówka naszych adamowiczow i jego koleżków

      • 14 0

  • to jest tak potężny obiekt... (1)

    ...że nie stać nas na jego odrestaurowanie. SARKAZM. po prostu wstyd.

    • 130 1

    • Za to mamy stadion dla podrzędnych kopaczy

      • 20 0

  • Zbudujcie ciąg Nowa Małomiejska-Nowa Chmielna i Bramę można zamknąć (1)

    Ale nie! Bo najpierw są potrzebne inwestycje w ukochanych dzielnicach, a do takich dzielnic na pewno nie zalicza się Orunia...

    • 61 3

    • a szkoda

      bo lokalizacja orunii jest przecież bardzo atrakcyjna (sam nie jestem jej mieszkańcem i szczerze mówiąc mnie po zmroku cały czas przeraża ;))

      • 7 0

  • (1)

    Przecież nie tak dawno tutaj komentatorzy mówili, że nie ma po co wygaszać Podwala i robić lepszych przejść dla pieszych, bo na Dolnym Mieście nic nie ma, nie ma w ogóle po co chodzić.

    • 42 3

    • ejjjj a dlaczego nikt nie pyta co z TKANKĄ MIEJSKĄ?? ja tam dreszczy dostaje na samo słowo "tkanka miejska"! taka tkanka miejska, ooo oooo oooo, ta dzielnica ma fest tkankę miejską

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane