• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zaprojektować przestrzeń bez barier? Gdańsk przygotował poradnik

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej. Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej.

Jak projektować przestrzeń dostępną dla wszystkich grup wiekowych i sprawności fizycznej? To zagadnienie przyświecające kolejnemu poradnikowi przygotowanemu przez Gdańsk, który ma przyczynić się do poprawy jakości przestrzeni publicznej. W poniedziałek, 14 czerwca, odbędzie się dyskusja przez internet nad treścią dokumentu.



Poprzednie poradniki:

Gdańsk opracował wytyczne projektowania ulic


Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne



Czy przestrzeń publiczna Trójmiasta jest dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności?

"Poradnik projektowania uniwersalnego - szczegółowe standardy dostępności dla kształtowania przestrzeni i budynków w Gdańsku" - taką pełną nazwę nosi projekt dokumentu przygotowanego we współpracy miasta Gdańska z Centrum Projektowania Uniwersalnego Politechniki Gdańskiej.

W zakresie merytorycznym jego proponowane zapisy powstawały przy udziale eksperckim zespołu roboczego powołanego w lipcu 2019 r. przez prezydent miasta Gdańska.

W kwietniu ubiegłego roku pozytywną opinię na temat jego zawartości wydała Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.

W poradniku zawarto kompendium wiedzy przygotowane w formie kart standardów dostępności z rekomendacjami i wytycznymi dla projektantów i inwestorów. Jego zapisy mogą być pomocne zarówno przy projektowaniu nowej przestrzeni od podstaw, jak i modernizacji istniejącej - zarówno na terenach gminnych, jak i prywatnych.

Rehabilitacja - lekarze, poradnie, gabinety w Trójmieście



  • Minimalne zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych grup pieszych. Warto odnotować, że w Polsce minimalna szerokość chodników to 1,5 m, co uniemożliwia swobodnie minięcie się niektórych osób.
  • Przykładowe zagospodarowanie platformy widokowej z uwzględnieniem potrzeb osób o niższym wzroście (w tym dzieci) oraz na wózkach.
  • Zalecana forma poręczy przyschodowej.

Różne potrzeby w projektowaniu przestrzeni publicznej



Z dokumentu dowiemy się m.in. o sposobie postrzegania przestrzeni przez osoby niewidome i niedowidzące, optymalnym zagospodarowaniu dla osób na wózkach inwalidzkich, a nawet doborze najwygodniejszej poręczy.

Z punktu widzenia przestrzeni publicznej dużo uwagi poświęcono odpowiednim elementom małej architektury. Wśród tych zaleceń warto wymienić m.in.:
  • kontrastowe oznakowanie stopni na chodnikach,
  • uwzględnienie w zagospodarowaniu przestrzeni zacienionych,
  • montaż ławek z oparciami i podłokietnikami, które pomagają wstawać i siadać osobom starszym,
  • projektowanie platform widokowych w taki sposób, by osoba na wózku inwalidzkim również mogła w pełni podziwiać krajobraz, a nie wyłącznie elementy konstrukcyjne ogrodzenia,
  • dobór pachnących roślin rozbudzających zmysły najmłodszych na wysokości dopasowanej do wzrostu dzieci i osób na wózkach,
  • zasady tymczasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem m.in. podjazdów i wyraźnie odcinających się od otoczenia kolorów na elementach wygrodzeniowych,
  • odpowiednie oznakowanie wejść do budynków i tablic kierunkowych,
  • zasady montażu płytek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących.


  • Pożądana forma zaznaczenia schodów w przestrzeni publicznej.
  • Przykładowy sposób zacienienia przestrzeni, gdy niemożliwe jest nasadzenie drzew. Warto odnotować także podest ułatwiający wjazd na plażę osobom na wózku i swobodne wejście osobom o ograniczonej mobilności.

Prezentacja i dyskusja publiczna w poniedziałek, 14 czerwca



Projekt dokumentu dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska oraz pod treścią artykułu. 14 czerwca o godz. 17 na platformie Microsoft Teams odbędzie się jego oficjalna prezentacja połączona z dyskusją publiczną (odnośnik do spotkania w MS Teams).

Wnioski i uwagi do projektu dokumentu można składać do 30 czerwca w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk) lub pocztą elektroniczną (bez potrzeby stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego) - brg@brg.gda.pl

Poradnik projektowania uniwersalnego - pdf (19 MB)



Projekt poradnika projektowania uniwersalnego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (56)

  • (6)

    Niestety ilość przeszkód dla niepełnosprawnych w Trójmieście jest ogromna.Lata zaniedbań robią swoje,potrzebne są wielomilionowe inwestycje w podjazdy,windy i inne ułatwienia.Krótko mówiąc nie ma na co czekać drodzy włodarze,jest jeszcze tyle do zrobienia a czas ucieka.

    • 17 4

    • windy? (1)

      w czym pomagają niedziałające przez 3/4 czasu windy?

      • 2 2

      • W tym że się piesi na wózkach nie pałętają po drodze dla rasy panów.

        • 3 0

    • Jak zwykle o niczym...

      Można merytorycznie... jakieś przykłady ?

      • 1 0

    • Tak Svenus, tylko w Trójmieście o_O

      Twoje komentarze dobitnie pokazują, że najdalej gdzie byłeś w życiu to Kolbudy.

      • 3 1

    • pyt-krótko: wymień mi Polskie Miasto - które ma % więcej poobniżanych krawężników i wind niż Gdynia

      • 1 1

    • Tak czytam twoje komentarze i widzę Sven, że ty tylko narzekać na Trójmiasto potrafisz.

      Więc mam taką małą radę dla ciebie, weź się przeprowadź może na Podlasie gdzie samorządy są obstawione przez twój ukochany PiS, będziesz miał cud, miód i orzeszki, a z kranu będzie płynąć dżony łoker.

      • 3 2

  • W Gdańsku zresztą tak jak np. w Rzeszowie osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wiele udogodnień! (4)

    To efekt wieloletniej pracy naszych gospodarzy xd

    • 3 13

    • Rzeszów już spalony, dotacje z budżetu państwa drastycznie się skurczą na rzecz Pcimia. (3)

      • 3 2

      • włoszczowa już jest passe. (2)

        podobnie jak miasto premierki stulecia - Brzeszcz.

        • 4 1

        • Brzeszcz tak jak Rzeszów mają przenieść w okolice Szczecina.

          Prezes wspominał.

          • 3 1

        • Brzeszcze chyba?

          • 3 1

  • forum gdańsk (2)

    od strony 3 maja schody bez podjazdu. Możesz sobie zadzwonić pod stacjonarny numer telefonu do ochrony, żeby przyszła za parę minut i uruchomiła dla Ciebie wyciąg umieszczony wzdłuż schodów. Doskonałe rozwiązanie. Wymagania odbębnione, dziękujemy, do widzenia.

    • 26 1

    • jak jest pytanie, czy bariery istnieją (1)

      to większość zgodnie, że tak

      jak ma być budowane przejście naziemne, to "wszyscy" jęczą

      • 14 2

      • Nie "wszyscy"

        Tylko ci od świętej przepustowości XD

        • 6 2

  • Ma to sens, pytanie dlaczego dopiero teraz i dlaczego 'dla Gdańska'. W Gdyni, Poznaniu czy Sopocie oczekiwania są inne?

    • 9 1

  • bardzo to wszystko piękne i mądre, ale urzędnicy mają to w kompletnym poważaniu! (1)

    przykład pierwszy z brzegu i mi geograficznie najbliższy - al. Adamowicza. Projektowane to było w szczerym polu, wiec miejsca pod dostatkiem. Efekty - chodnik o szerokości 1,80m + krawężniki, po jednej stronie skarpa, po drugiej jezdnia. Jak na tym ma się minąć matki z wózkami? A to jest chodnik (jedyny!) prowadzący na jedyny przystanek tramwajowy obsługujący całe osiedle WSM Jasień.

    • 22 3

    • najwięcej hipokryzji

      jest w remontowaniu chodników, które z powrotem dalej służą parkującym samochodom, bo urzędnikom, straży miejskiej i prezydentom kompletnie nie chce się rozwiązywać takiego problemu.

      • 7 1

  • Ławki z oparciami? W konkursie GOS wygrał niefunkcjonalny koszmar

    Punkty widokowe? Na Oruni żeby się w ogóle na niego dostać trzeba pokonać schodki a i tak niepełnosprawny ma przed oczami barierkę. Po co to wymyślają skoro nikt tego nie stosuje

    • 10 1

  • Wszystkie pieniadze pochlonie (jak zawsze) projektowanie. Na wykonanie (tez jak zawsze) nie bedzie ani grosza.

    • 7 2

  • Dlaczego na sławo "niepełnosprawny" zdecydowana większość ludzi myśli tylko o niepełnosprawnym ruchowo na wózku czy o kulach? (1)

    Do grupy niepełnosprawnych zaliczają się też osoby niewidome czy głuche gdzie o udogodnieniach dla nich jest mowa w artykule czy oni są gorszym sortem osób niepełnosprawnych?

    Osobami niepełnosprawnym są też osoby, u których nie widać niepełnosprawności ale chorują na chorobę przewlekłą np. cukrzyca, epilepsja. Może oni nie potrzebują szczególnych rozwiązań architektonicznych ale to nie umniejsza ich niepełnosprawności.

    • 16 5

    • mongoły

      • 0 3

  • Najwięcej mogą w tej materii doradzić pracodawcy z Pomorza. Popatrzcie jakie są dostępne oferty pracy. Poszukują magazyniera, nauczyciela, ochroniarza, konwojenta(!) lub księgowe, oczywiście warunek konieczny to grupa niepełnosprawności ...

    • 9 1

  • Wydawałoby się że w dzisiejszych czasach nie powinno być to trudne. A potem okazuje się że projektujący i zatwierdzający projekty nigdy nie pomyślą. Nigdy nie odwiedzą miejsca w którym planują przestrzeń. A potem zadziwieni. Kwestia wyczucia i nauki chyba. Ewentualnie wymagań że strony zamawiającego projekt. Tak na chłopski rozum prostego czytelnika w porównaniu do wykształconego architekta i niesamowitych urzędników.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane