- 1 Parking przy Kieleckiej. "Pusty, bo płatny" (139 opinii)
- 2 Pociąg tak popularny, że omija przystanki (176 opinii)
- 3 Dużo aut na cmentarzu, bo Dzień Matki (34 opinie)
- 4 Dziki na plaży w Gdyni wśród ludzi (289 opinii)
- 5 Masz narkotyki? Nie rób awantur jak oni (72 opinie)
- 6 Nie-tak-stary hotel jest ruiną (171 opinii)
Jak zmieni się plac Inwalidów Wojennych w Oliwie? Miasto prezentuje koncepcję planu
Atrakcyjna przestrzeń publiczna z nową zabudową usługowo-handlową, łącząca ul. Wita Stwosza z parkiem Oliwskim - taką wizję zmian dla placu Inwalidów Wojennych proponuje Biuro Rozwoju Gdańska. Na zmianach nie stracą kierowcy, bo zyskają parkingi w innych miejscach.
Wnioskodawcami rozpoczęcia prac nad planem byli lokalni działacze społeczni: radny miasta z klubu Wszystko dla Gdańska, fundator i pierwszy prezes Zarządu fundacji Wspólnota Gdańska, prowadzącej m.in. Oliwski Ratusz Kultury Andrzej Stelmasiewicz oraz przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug (Rada Dzielnicy przyjęła też stosowną własną uchwałę w tej sprawie).
Rezygnacja z historycznego układu celem stworzenia placu
Teraz prace nad planem wchodzą w etap koncepcji, która została przedstawiona podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Rozmowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków rozpoczęliśmy już jesienią 2019 r. Mieliśmy kilka wariantów zagospodarowania tego terenu. Ostatecznie konserwator zgodził się na to, aby wysokość budynków skrajnych wokół placu nawiązywała do zabudowań przyległych ulic oraz pozwolił na ich podwyższenie w części środkowej placu. Konserwator zrezygnował też z ustaleń obowiązującego planu, akceptując pomysł otwarcia placu na park Oliwski - wyjaśniała podczas posiedzenia komisji RMG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Atrakcyjna przestrzeń publiczna przed wejściem do parku
Wspomniane otwarcie na park Oliwski to rozwiązanie ahistoryczne, gdyż przed wojną wzdłuż ul. Opata Rybińskiego istniała pełna zabudowa willowa, a połączenie z ul. Wita Stwosza odbywało się nieistniejącą już ulicą z torowiskiem tramwajowym.
Obowiązujący plan przewiduje uzupełnienie zabudowy wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w nawiązaniu do historycznego układu przestrzennego oraz obustronną zabudowę placu, który w dużej mierze nadal pełniłby funkcję parkingu naziemnego.
Koncepcja nowego planu zakłada natomiast pełne otwarcie przestrzenne "na przestrzał" pomiędzy ul. Opata Rybińskiego a ul. Wita Stwosza, tworząc w zamyśle atrakcyjne "przedpole" parku Oliwskiego dla osób docierających w to miejsce tramwajem.

Oś widokowa z ul. Wita Stwosza na wejście do parku Oliwskiego
Podtrzymana zostaje obustronna zabudowa usługowa, do której w tym przypadku zaliczają się usługi: kultury, edukacji, gastronomii, administracji, działalności artystycznej lub/i rzemieślniczej, sportu, rekreacji, zdrowia, turystyki, biur do 1 tys. m kw. pow. użytkowej oraz handlu o powierzchni jednego lokalu do 250 m kw.
Plan nie dopuszcza budowy w tym miejscu osiedla mieszkaniowego, które pod względem funkcji nie mieści się w zapisach planu dotyczących usług.
Wzdłuż wschodniej strony placu przewiduje się zachowanie istniejących nasadzeń drzew, stanowiących kontynuację zadrzewionej ul. Wita Stwosza.
W centralnej części drzewa lub inne stałe elementy krajobrazu przesłaniające oś widokową w stronę parku Oliwskiego są bezwzględnie zakazane. Nie przewiduje się jednak wycinki okazałych dwóch daglezji.
Radni: przykład dobrej, zrównoważonej mobilności...
- Ta koncepcja to przykład planu zrównoważonej mobilności w praktyce. Osobom docierającym do parku od strony drogi rowerowej czy przystanku tramwajowego oferujemy bardzo atrakcyjną strefę wejścia. To przykład, gdzie nie warto za wszelką cenę odtwarzać układu historycznego - ocenia radna KO Anna Golędzinowska.
- Byłoby świetnie, gdyby powstało również zgodnie z wizualizacją takie wyniesione przejście przez ul. Opata Rybińskiego - mówi Karol Ważny, radny KO. - Czekamy jednocześnie na prace dotyczące oliwskiego SUMP [Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dop. red.], a do czasu jego wdrożenia będziemy dążyć do wprowadzenia płatnego parkowania na pl. Inwalidów Wojennych.
Czytaj też:
Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?
...ale nie zapominajmy o budowie parkingów dla aut
Radni nie chcą jednak pozbawić kierowców całkowicie możliwości zaparkowania przy parku Oliwskim, a wręcz przeciwnie - zamierzają dążyć do zapewnienia komfortu kierowcom i realizacji parkingów zapisanych w obowiązujących planach zagospodarowania m.in. przy ul. Opackiej oraz Tatrzańskiej.
- Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta". Łatwo się mówi, gorzej się to robi i dlatego rozmawialiśmy z prezydentem Piotrem Grzelakiem [zastępcą prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - dop. red.] o realizacji parkingów, które są zapisane w planach zagospodarowania - zapewnia Andrzej Stelmasiewicz, radny WdG. - Nie chcemy być radykałami czy fundamentalistami i powiedzieć kierowcom, aby przesiedli się na rowery lub na inne środki transportu, bo to nie zawsze jest możliwe. Dlatego chcemy stworzyć alternatywę. Parking w tym miejscu [na pl. Inwalidów Wojennych - dop. red.] nie ma jednak sensu.
- Czekamy na deklarację ze strony miasta, który z tych parkingów zostanie zrealizowany jako rekompensata za likwidacje parkingu na pl. Inwalidów Wojennych - dodaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Odnośnie do samej koncepcji zastanawiam się, czy nie należy zmniejszyć udziału przestrzeni wybetonowanej. Obawiam się, że w tej formie będzie to wpisanie się w tendencję betonowania miast.
Czytaj też:
Biurowce w Oliwie. Radni poparli wnioski o nowe parkingi
Na gotowy projekt planu trzeba jeszcze poczekać
Plan zagospodarowania musi zyskać jeszcze pełne uzgodnienie ze wszystkimi instytucjami. Jego wyłożenie do publicznego wglądu, ustawowe konsultacje społeczne, a następnie ewentualne poddanie pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska to perspektywa co najmniej kilku miesięcy.
Dopiero w kolejnym etapie możliwa jest realizacja zabudowy, np. po sprzedaży gruntów deweloperom, lub zastosowanie innej formuły inwestycyjnej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-15 07:08
Wreszcie zrobią porządek (27)
Miejsce to przestanie straszyć i przede wszystkim znikną samochody.
- 150 243
-
2022-04-15 08:20
a pojawią się budy i beton (5)
- 50 27
-
2022-04-15 09:22
taa, to na wizualizacji to budy (4)
nie tak piekne, jak sliczny betonowy parking i masa mysli niemieckiej z lat 90 XX wieku
- 22 22
-
2022-04-15 10:35
nawet nie rozumiesz robaczku o co sie toczy gra ... (3)
- 17 9
-
2022-04-15 11:34
(2)
To go oświeć, zamiast rzucać ogólnikami.
- 14 7
-
2022-04-15 12:13
Po co? I tak nie zrozumie. Nie widzisz tego?
- 6 17
-
2022-04-15 12:53
mądrej głowie dość dwie słowie
- 8 3
-
2022-04-15 09:28
Samochody to najgorsze zło. Zaraz po tym są motory, sklepy, budynki i ludzie. (2)
Powinni być tylko rowerzyści.
- 14 24
-
2022-04-15 11:37
Ale tylko ci w jajogniotowych pantalonach.
- 13 3
-
2022-04-16 06:35
Przeczytaj co napisałeś i się zastanów nad tym.
- 0 2
-
2022-04-15 09:30
Lewactwo to stan umysłu (1)
- 16 18
-
2022-04-15 13:26
Dlaczego cytujesz Putina i Hitlera?
- 9 2
-
2022-04-15 09:47
Gdzie parking przy Tatrzańskiej, chyba to klepisko od str Czyżewskiego, no to przydaloby się ogarnąć bo wstyd
- 6 2
-
2022-04-15 11:28
tak umiera miasto
- 10 12
-
2022-04-15 11:35
Pozdrawiamy zapracowanych urzędników magistrackich. (1)
Czy wyróżnienie tej opinii poszło z budżetu miasta?
- 10 3
-
2022-04-15 12:11
nie
wyróżnienie zostało wprowadzone po merytorycznej analizie opinii
- 4 5
-
2022-04-15 13:39
(7)
no i jak mam przyjechać do parku z innej części trójmiasta niż oliwa? :D np z Oksywia? Nawet mogę zapłacić za parking, ale go po prostu fizycznie nie będzie. tam jest potrzebny remont nawierzchni i ogarnięcie tego parkingu (albo powiększenie) a nie likwidacja. banda i**otów
- 12 8
-
2022-04-15 13:51
SKMką (5)
Ja kumam, że z innych części Polski często jedzie się samochodem, ale z Gdyni?
- 12 3
-
2022-04-16 00:37
(4)
sorry mam jechać 2h śmierdzącą komunikacją która jeździ według własnego widzimisie a mogę też pojechać jak cywilizowany czlowiek swoim wygodnym autem zrobić to samo w 20 minut (w akompaniamencie muzyki jaką sam sobie wybieram :D i ustawioną klimatyzacją na temperaturę która mi odpowiada) to pojadę autem. Jak nie tam to gdzie indziej. Szkoda mi życia na jeżdżenie zbiornikiem
- 2 9
-
2022-04-16 02:20
(2)
Wspaniała historia, ale dlaczego mamy wszyscy się składać na parking, bo ty jesteś wygodny?
- 9 2
-
2022-04-17 17:11
A dlaczego wszyscy mamy składać się na ścieżki rowerowe, skoro nie wszyscy jeżdżą rowerami? (1)
- 2 1
-
2022-04-18 13:28
Wszystko sobie, tylko ja ja ja
A dlaczego mam płacić na szkoły i przedszkola, skoro nie mam dzieci? A czemu mam płacić na drogi, skoro nie jeżdżę autem? Albo na służbę zdrowia, skoro nie chodzę do lekarza? Najlepiej siedź w domu i nie wychodź, imbecible
- 0 0
-
2022-05-16 17:58
jadąc samochodem zasmradzasz miasto.
- 0 0
-
2022-05-16 17:57
Drogi Człowieku
SKM, pociągiem lub tramwajem możesz przyjechać. Nawet z Krakowa pociągiem da się podjechać 500 m pod Park Oliwski.
- 0 0
-
2022-04-15 13:58
pojawią się dalej a nowe budynki wygenerują kolejne samochody
- 4 1
-
2022-04-15 16:23
znam to miejsce od dzieciństwa - nigdy się go nie bałem
- 7 0
-
2022-04-16 00:20
Wspaniale, dość kierofczyków
Niech żyje deweloper
- 0 3
-
2022-05-16 17:54
Jak znikną
Skoro wyraźnie jest napisane że nie znikną (parking ma być). Jedyne co zniknie to pewnie drzewa, bo żadne nie wytrzyma takiej budowy.
- 0 0
-
2022-04-15 08:43
Zdecydowanie zmienić proporcję beton/zieleń (7)
W tamtym miejscu nie potrzeba aż tak dużej wybetonowanej powierzchni
- 288 25
-
2022-04-15 09:26
Więcej zieleni faktycznie by się przydało ,ale zdecydowanie wywalić ten parking (1)
- 27 9
-
2022-04-15 11:36
Zastąpienie go betonowymi stodołami to rzeczywiście będzie postęp.
- 32 5
-
2022-04-15 11:13
Bo w pobliżu nie ma zieleni? (1)
Przypomnę, ze to jest 50 m od Parku Oliwskiego
- 10 24
-
2022-04-15 13:16
skoro chcą zrobić deptak to powinna być zieleń bo inaczej będzie to patelnia.
- 25 0
-
2022-04-15 12:16
Dokladnie
Też chciałabym widzieć w tej okolicy mniej betonu, skoro już ma się coś zmienić. W projekcie ilość betonu jest przytłaczająca....komu jest potrzebna taka akurat nawierzchnia?
- 29 0
-
2022-04-16 09:51
Chcesz jeszcze więcej betonu?
Powiedz tylko słowo a będzie wysłuchane
- 1 0
-
2022-05-08 17:11
to tylko wizualizacja ideowa, nie ma wspólnego nic prócz kubatury z ostateczną formą zabudowy.
- 0 0
-
2022-04-15 08:29
super - w końcu (17)
ten niby parking to było calkowite nieporozumienie w tym miejscu. Niech stworzą piękne miejsce do dojścia do Wita Stwosza z restauracjami i drzewami.
- 132 93
-
2022-04-15 10:51
Z którego nikt nie będzie korzystał... (9)
Zapytajcie się przedsiębiorców z okolicy, czy po likwidacji parkingu ktoś będzie zostawiał pieniądze w ich biznesach. Ci, którzy płacą, chcą dojeżdżać samochodami - ci którzy dojadą tramwajem, nie mają pieniędzy by płacić. No i w końcu, trzy razy się zastanowią czy warto płacić za bilety na tramwaj by przejść po banalnym deptaku. Można połączyć te
Zapytajcie się przedsiębiorców z okolicy, czy po likwidacji parkingu ktoś będzie zostawiał pieniądze w ich biznesach. Ci, którzy płacą, chcą dojeżdżać samochodami - ci którzy dojadą tramwajem, nie mają pieniędzy by płacić. No i w końcu, trzy razy się zastanowią czy warto płacić za bilety na tramwaj by przejść po banalnym deptaku. Można połączyć te dwa stanowiska, wystarczy pod deptakiem wybudować wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą. Ale trzeba przestać kierować się chorą ideologią i zacząć myśleć racjonalnie. A tego nie można się spodziewać po obecnych władzach Miasta.
- 31 25
-
2022-04-15 12:45
ciekawa teoria, zapewne z instytutu badan z Dee (1)
jak wiemy, na Monciaku i Długiej jest calkowita bieda, bez samochodow tylko sami biedacy tam uczeszczaja, nie to co elyta w centrum handlowym matarnia itepe
- 22 9
-
2022-10-11 14:44
Przecież tam (w rejonie Monciaka i Długiej) są parkingi. Drogie co prawda, ale są.
- 0 0
-
2022-04-15 13:43
(1)
Zobacz sobie jak się zmieniła Stągiewna po wywaleniu aut, żaden przedsiębiorca nie narzeka :)
- 14 4
-
2022-04-15 16:14
ok ale tam kabzę nabijają turyści
- 2 3
-
2022-04-15 13:44
xD no tak biedota jeździ tramwajem, a bogacze autami. Wyjdź z lat 60
- 13 1
-
2022-04-15 13:45
(2)
"wystarczy pod deptakiem wybudować wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą" to dawaj wybuduj, powodzenia spięcia biznes planu na wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą
- 7 5
-
2022-04-15 16:16
takich rzeczy to pani D nie potrafi "załatwić" - parking w Oliwie to nie jest "dobry geszeft"
- 1 4
-
2022-04-17 16:41
Ale tu właśnie chodzi o to,
że się nie opłaca, więc oczekujemy od miasta, że taki parking podziemny zalatwi, nawet ze stratą, równocześnie zmniejszając ilość miejsc parkingowych naziemnych. Kształtowanie miasta w sposób zrównoważony (czyli nie macie rowery i komunikację i radźcie sobie sami tylko właśnie budując parkingi- płatne, ale schowane pod ziemia z bezwzględnym zakazem postoju w innych miejscach) kosztuje i to spora kasę.
- 0 0
-
2022-04-15 16:13
ExDanziger - o to, to 100% racji
wyjąłeś mi pan to z ust
- 0 6
-
2022-04-15 11:14
Wazeliniarze urzedu miasta maja takie zadanie pisac posty ze kazdy przykład niszczenia miasta jest super
- 9 7
-
2022-04-15 11:29
ha, ha dobre ....
nie odróżniasz wizualizacji od rzeczywistości
- 2 1
-
2022-04-15 11:34
A gdzie mają parkować odwiedzający Park Oliwski i Muzeum Narodowe? (4)
Czy może też już są plany, aby tam dewelopera wpuścić?
- 18 13
-
2022-04-15 13:41
(2)
mają przestać je odwiedzać i poszukać atrakcji gdzie indziej. Potem zamkną park z uwagi na brak zwiedzających.. :D
- 10 6
-
2022-04-15 13:55
I postawimy biurowce, albo nowe "apartamenta"! A co! (1)
- 7 3
-
2022-04-15 16:19
np. w Palmiarni . Palmy już nie ma , więc można tam zrobić jakiś wypasiony apartament
- 6 3
-
2022-04-15 16:17
nie tylko plany , geszeft pewnie już "przyklepany"
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.