Fakty i opinie

Jak zmieni się ul. Toruńska? Pięciu chętnych do projektu przebudowy

Najnowszy artukuł na ten temat

Projekt przebudowy ul. Unruga będzie za rok

Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką.
Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Wiadomo już wstępnie, jak będzie wyglądała przebudowana ul. Toruńska, stanowiąca chętnie wybieraną przez kierowców alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego przy dojeździe na Dolne Miasto lub południową część Wyspy Spichrzów. Istniejący asfalt zostanie zastąpiony kostką, zaś miejsca parkingowe nie będą sytuowane na chodnikach. Termin realizacji nie został jeszcze ustalony, ale projekt powinien być gotowy w tym roku.



Jaką nawierzchnię jezdni powinna mieć przebudowana ul. Toruńska?

asfaltową, tak jak teraz 53%
z równej i płaskiej kostki kamiennej 39%
z nieregularnej kostki kamiennej 8%
zakończona Łącznie głosów: 1464
Ulica Toruńska, choć stanowi jedną z ważniejszych ulic Starego Przedmieścia, nie jest dzisiaj chlubą tej części Śródmieścia. Jezdnia i chodniki są z asfaltu, który od dawna wymaga naprawy, a do tego kierowcy parkują w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia ruch pieszy. Ten obraz ma szansę zmienić się w najbliższych latach.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która posłuży do ogłoszenia przetargu na gruntowną przebudowę ulicy na odcinku od ul. Dobrej/Kamiennej Grobli do ul. Rzeźnickiej.

graf. Trojmiasto.pl

Wytyczne dla przebudowy ul. Toruńskiej



DRMG bazuje przy tym na wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi na przebudowanej ul. Toruńskiej:
  • nawierzchnia jezdni powinna być wykonana z kostki kamiennej, łupanej o górnej nawierzchni ciętej i płomieniowanej (tj. płaskiej nawierzchni), w formie zbliżonej do kostki rzędowej,
  • ewentualne miejsca postojowe należy wykonać w układzie równoległym, stosując przy tym nawierzchnię z kostki pozyskanej spod asfaltu ul. Toruńskiej,
  • infrastruktura rowerowa powinna być zaprojektowana w miarę możliwości w jezdni, z płaską nawierzchnią z kostki granitowej o odmiennym kolorze niż pozostała część jezdni,
  • chodniki muszą być wykonane z betonowych płytek chodnikowych 20 x 20 cm w tzw. układzie karo, z elementami prowadzącymi (tzw. guzki) dla osób niedowidzących i niewidomych oraz z zachowaniem ciągłości na zjazdach,
  • w miarę możliwości terenowych należy przewidzieć nowe nasadzenia drzew,
  • w ramach elementów małej architektury należy uwzględnić montaż ławek, śmietników oraz stojaków rowerowych.

Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach. fot. czytelnik/galeria.trojmiasto.pl

Oferty od pięciu potencjalnych wykonawców



W ramach ogłoszonego zamówienia publicznego wpłynęły oferty od pięciu firm projektowych:
  1. Projektowanie i Obsługa Inwestycji Piotr Wojczal - 59,9 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 84,7 tys. zł
  3. Mg Invent z Gdańska - 151,8 tys. zł
  4. Maxprojekt z Gdyni - 170 tys. zł
  5. Diogenes Studio z Gdańska - 225,1 tys. zł

Miasto wstępnie planowało przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł. Obecnie nie ma jednak decyzji, czy dołożone zostanie brakujące niespełna 10 tys. zł do najkorzystniejszej cenowo oferty, czy zostanie rozpisane nowe postępowanie.

Biura projektowe z Trójmiasta i okolic


Dokumentacja jeszcze w tym roku, budowa w przyszłości



Termin rozpoczęcia prac budowlanych nie jest jeszcze ustalony.

- Realizacja będzie uzależniona od zabezpieczenia środków w budżecie miasta - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Znany jest natomiast termin przygotowania pełnej dokumentacji, która posłuży do przeprowadzenia prac budowlanych - nie później niż do 30 listopada 2020 r.

Czytaj też: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Opinie (155)

  • (7)

    Moim skromnym zdaniem kostka to zły wybór. Najlepsze i najtrwalsze są nawierzchnie betonowe.Berlinka 70 lat przetrwała, a kostka przy obecnych "fachowcach" zza wschodu to daję max 3 lata jak zacznie się zapadać.Budowa będzie w przyszłości...to pozostawiam najdrożsi bez komentarza.Shadow and dust.

    • 125 28

    • (1)

      gościu, a gdzie jest "zza wschodem", na zachodzie?

      • 9 5

      • zza punktu na widnokręgu, z którego wschodzi słońce ;)

        • 5 0

    • toruńska

      berlinka przetrwała bo był uczciwie zrobiony beton z porzadnych materiałow i porządna podbudowa . teraz jest zasada syp piasek ,lej wodę a cement oszczędaj

      • 9 2

    • Ech, jechałeś nią kiedyś? (1)

      Przetrwała to dość mocno powiedziane...

      • 7 5

      • chciałbym zobaczyć drogi budowane w ubiegłej dekadzie za 80 lat. Myślę, że nic by po nich nie zostało.

        • 1 2

    • tak, bo nim zaczęliśmy zatrudniać ludzi "ze wschodu" to polskie drogi były niezniszczalne

      Ksenofob i prostak.

      • 4 0

    • Beton to głównie na tranzyt

      Betonowe jezdnie owszem są lepsze ale nadają się głównie na zatoki autobusowe lub na drogi o dużym natężeniu ruchu i obciążeniu tj. trasy szybkiego ruchu, autostrady bądź chociażby drogi zbiorcze jak Al. Zwycięstwa, ul. Podwale Przedmiejskie, itp. Głównie rozchodzi się o koszt wykonania i trwałość konstrukcji i jej wyższe parametry w stosunku do asfaltu. Żywotność 3 dłuższa i cena odpowiednio też około 2x droższa technologia

      • 2 0

  • termin realizacji prac nieznany. (4)

    tragedia

    • 62 10

    • skrzyżowanie Łąkowej i Podwala (1)

      termin rozpoczęcia prac (i tak spóźniony) był w poniedziałek. Dziś widziałem jakąś jedną osobę w kamizelce odblaskowej, która na coś wskazywała palcem. Praca wre:P Zapewne geodeci.

      • 8 5

      • zamiast wywalać kasę na to niepotrzebne skrzyżowanie zrobiliby Toruńską

        • 5 4

    • 60 tys za drogę??? Dobry żart.. (1)

      Potem sie dziwią że inwestycja 100 metroów drogi trwa latami lub wykonawca ucieka z placu budowy...

      • 0 4

      • Na zaprojektowanie, czytaj ze zrozumieniem, to nie boli...

        • 4 0

  • miejsce wygląda jak teren objęty działaniami wojennymi, strasznie zapuszczone, (5)

    • 121 11

    • Wykup teren i zrób remont.

      • 5 27

    • (2)

      ale kasa na kolejne skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim się znalazła - rozwalanie tego co było wyremontowane kilka lat temu

      • 13 8

      • (1)

        bo turysty do apartmentów muszą walizki toczyć

        • 15 3

        • A w młodym mieście to co, jak nie sam wynajem?

          • 6 1

    • Co z nową zabudowa przy Toruńskiej? Na razie tragedia i wstyd (a takie miejsce).

      • 7 1

  • (4)

    Dobre założenia,
    droga powinna przypominać to co mamy obecnie na Łąkowej. Ważne żeby przypilnować, żeby została użyta lepszej jakości kostka niż tech chiński badziew, który mamy tam i na Wajdeloty. Trzymam kciuki.

    • 51 34

    • (1)

      bez przesady, do tej gierkowszczyzny z wielkiej płyty kostkę układać? oj, chyba ktoś w urzędzie miasta ma szwagra brukarza

      • 2 6

      • Ani to gierkowszczyzna, ani wielka płyta. W czasach gdy te bloki były budowane (koniec lat 50-tych/początek 60-tych) to jeszcze nikt ani o Gierku ani o wielkiej płycie nie słyszał.

        • 2 0

    • (1)

      Za te skromne 50tys który mi dysponuje miasto to chodniki i miejsca parkingowe co najwyżej powstaną. Toc samo zerwanie asfaltu i przygotowanie nawierzchni swoje kosztuje a po drodze dwa mosty

      • 0 8

      • to na projekt

        nie na budowe.......

        • 1 1

  • (13)

    kostka na tak obciążonej drodze to tylko zwiększenie hałasu. po co ?

    • 150 22

    • Dokładnie. Dookoła bloki z lat 60-70 a konserwator kostki wymaga. Chyba oszaleli. (2)

      • 37 10

      • powinni sprawdzić na narkotyki lub psychotropy

        i jeszcze chodnik w caro
        będzie komuna modern

        • 5 1

      • Nie będą tam wiecznie.

        • 0 2

    • (1)

      bo konserwator sobie tak dla wygłupu wymyślił

      • 20 3

      • i nie jest to kwestia konserwacji, to wkład autorski "a to jezioro tam".

        • 9 2

    • (4)

      Będzie ograniczenie prędkości do 30 km.

      • 15 1

      • (3)

        już jest tam strefa 30

        • 4 4

        • Nie ma. Strefa 30 jest tylko za mostem, po stronie Dolnego Miasta. (1)

          Niestety nie wszyscy to zauważają i trzeba się wlec przez całą Toruńską 30 za kimś.

          • 7 7

          • ile sekund szybciej przyjedziesz, jak bedziesz jechal 50 a nie 30?

            • 7 7

        • kostka będzie najlepsza dla rowerów

          • 11 1

    • (1)

      Zeby zmniejszyc tam ruch

      • 13 4

      • ruch będzie jeszcze większy jak zrobią skrzyżowanie Łąkowej z Podwalem

        • 4 2

    • Przecież tam zaraz będzie ogromne osiedle. Jeśli zrobią drogę z niewygodnej kostki, to kierowcy nie będą używali tej drogi jako skrótu, a będą nią jeździć jedynie ludzie, którzy będą wynajmować te mieszkania. Wszystko dla deweloperów, turystów i wielkiej polityki - nic dla mieszkańców...

      • 2 1

  • na inwestycje piniedzy nie ma i nie będzie, (1)

    • 33 15

    • Sa i dalej beda

      • 2 2

  • Zmieni się nie do Poznania (1)

    • 26 2

    • Do

      Gdańska

      • 1 0

  • Brak racjonalnego podejścia do nadzoru infrastruktury w Gdańsku,

    wielkie remonty pochłaniające dużo pieniędzy sypią się po kilku latach, przykład Przeróbka ul. Lenartowicza. Takie podejście jest tylko dobre dla wykonawcy, który później nie spełnia warunków gwarancyjnych.

    • 58 9

  • dokumentacja kosztuje tyle co swego czasu wywiad w newsweeku?

    • 42 10

  • Zmieniają się jedynie okolice gdzie buszuje deweloperka (9)

    Wtedy miasto stawia im ławki, buduje skweru, remontuje drogi, wszystko żeby deweloper wziął wysoką cenę za m2

    • 97 17

    • a widzisz ile tam już jest gotowych budynków a jaki plac po drorcu towarowym czeka? (2)

      to szybko zrobią zanim zaczną dziury w ziemi sprzedawać. Dobry dojazd gwarancja lepszej ceny za metr.

      • 14 5

      • Dulkiewicz (1)

        wie co robi, i zrobi wszystko dla dewelopera.

        • 26 5

        • ona tylko wykonuje rozkazy

          • 15 3

    • (1)

      Z tego wynika, że deweloperzy są wszędzie, bo w każdej części miasta coś się robi. Moim zdaniem to też za mało i za wolno, ale w takim kraju żyjemy, gdzie połowa przychodów państwa idzie na długi sprzed kilku dekad.

      • 8 5

      • Ok tak, długi sprzed kilku dekad:) Popatrz sobie na zadłużenie państw zaliczanych do rozwiniętego i bogatego Zachodu

        Władze Gdańska dzielnie postępują tą drogą.

        • 4 1

    • toruńska

      to remontuj za własne pieniądze jak takiś mądry , postaw ładne ławki na Sandomierskiej gdzie same stare familoki to ławki zginą w dwa dni a nowa kostka po tygodniu . Toruńska się rozbudowała dzieki deweloperom i wtedy warto ją wyremontować . Jak w tych rejonach nic się nie działo też było Ci z tym źle , teraz gdy się robi też nie dobrze , spórz w lustro i zastanów się o co ci chodzi

      • 14 6

    • buszuje deweloperka (2)

      Deweloperzy nie budują dla siebie. Tam będą mieszkali ludzie.

      • 3 6

      • Niestety to będzie na wynajem. Jak wszystko w tej okolicy. (1)

        • 7 1

        • Jest też tam wciaż dużo mieszkańców. Wiem, bo też tam mieszkam. Ten remont jest też dla nas.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.