• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się ul. Toruńska? Pięciu chętnych do projektu przebudowy

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką. Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką.

Wiadomo już wstępnie, jak będzie wyglądała przebudowana ul. Toruńska, stanowiąca chętnie wybieraną przez kierowców alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego przy dojeździe na Dolne Miasto lub południową część Wyspy Spichrzów. Istniejący asfalt zostanie zastąpiony kostką, zaś miejsca parkingowe nie będą sytuowane na chodnikach. Termin realizacji nie został jeszcze ustalony, ale projekt powinien być gotowy w tym roku.



Jaką nawierzchnię jezdni powinna mieć przebudowana ul. Toruńska?

Ulica Toruńska, choć stanowi jedną z ważniejszych ulic Starego Przedmieścia, nie jest dzisiaj chlubą tej części Śródmieścia. Jezdnia i chodniki są z asfaltu, który od dawna wymaga naprawy, a do tego kierowcy parkują w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia ruch pieszy. Ten obraz ma szansę zmienić się w najbliższych latach.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która posłuży do ogłoszenia przetargu na gruntowną przebudowę ulicy na odcinku od ul. Dobrej/Kamiennej Grobli do ul. Rzeźnickiej.

Wytyczne dla przebudowy ul. Toruńskiej



DRMG bazuje przy tym na wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi na przebudowanej ul. Toruńskiej:
  • nawierzchnia jezdni powinna być wykonana z kostki kamiennej, łupanej o górnej nawierzchni ciętej i płomieniowanej (tj. płaskiej nawierzchni), w formie zbliżonej do kostki rzędowej,
  • ewentualne miejsca postojowe należy wykonać w układzie równoległym, stosując przy tym nawierzchnię z kostki pozyskanej spod asfaltu ul. Toruńskiej,
  • infrastruktura rowerowa powinna być zaprojektowana w miarę możliwości w jezdni, z płaską nawierzchnią z kostki granitowej o odmiennym kolorze niż pozostała część jezdni,
  • chodniki muszą być wykonane z betonowych płytek chodnikowych 20 x 20 cm w tzw. układzie karo, z elementami prowadzącymi (tzw. guzki) dla osób niedowidzących i niewidomych oraz z zachowaniem ciągłości na zjazdach,
  • w miarę możliwości terenowych należy przewidzieć nowe nasadzenia drzew,
  • w ramach elementów małej architektury należy uwzględnić montaż ławek, śmietników oraz stojaków rowerowych.

Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Oferty od pięciu potencjalnych wykonawców



W ramach ogłoszonego zamówienia publicznego wpłynęły oferty od pięciu firm projektowych:
  1. Projektowanie i Obsługa Inwestycji Piotr Wojczal - 59,9 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 84,7 tys. zł
  3. Mg Invent z Gdańska - 151,8 tys. zł
  4. Maxprojekt z Gdyni - 170 tys. zł
  5. Diogenes Studio z Gdańska - 225,1 tys. zł

Miasto wstępnie planowało przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł. Obecnie nie ma jednak decyzji, czy dołożone zostanie brakujące niespełna 10 tys. zł do najkorzystniejszej cenowo oferty, czy zostanie rozpisane nowe postępowanie.

Biura projektowe z Trójmiasta i okolic


Dokumentacja jeszcze w tym roku, budowa w przyszłości



Termin rozpoczęcia prac budowlanych nie jest jeszcze ustalony.

- Realizacja będzie uzależniona od zabezpieczenia środków w budżecie miasta - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Znany jest natomiast termin przygotowania pełnej dokumentacji, która posłuży do przeprowadzenia prac budowlanych - nie później niż do 30 listopada 2020 r.

Czytaj też: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Miejsca

Opinie (156)

  • A co z Chmielną? (3)

    Toruńska jeszcze wytrzyma. Ale na Chmielnej stan nawierzchni woła już od lat o remont. Tylko kiedy?

    • 35 3

    • Chmielna

      Chmielną niech wyremontuja deweloperzy którzy realizuja tam swe inwestycje A z Torunska bym poczekał do momentu zakonczenia zabudow dawnego wdorca kolejowego bo inaczej ciezarowki zniszcza nowa nawierzchnie

      • 26 1

    • Zgadzam się, możnaby ewentualniew miedzyczasie wyrównać teren i przełożyć leżacą już tam kostkę. Bo można nogi połamać albo koło zerwć w tym momencie.

      • 3 1

    • Toruńska jest tak samo pilna jak Chmielna

      Tylko ten pomysł z kostką jest głupi. Bo późniejsze budowy ( ktoŕe w końcu na pewno bedą w tym miejscu) taka nawierzchnię zmasakrują

      • 2 0

  • I obowiązkowo skarbonki na ulicy

    Z bezpośrednim transferem do Torunia

    • 12 9

  • rowerem po kostce?

    dobrze ze chociaż pasy normalne będą, a nie jakieś rózowe esy floresy szlaczki zygzaczki na chodniku.

    • 14 4

  • droga dla rowerów w jezdni (2)

    i na dodatek z koski. Gorzej już sie nie da.

    • 29 8

    • pasy ruchu dla rowerów to nie droga dla rowerów

      • 2 0

    • Da się

      Kostka będzie pomalowana farbą

      • 0 0

  • W tym tempie rewitalizacji i realizacji inwestycji to ja już nie dożyję estetycznego, harmonijnego, miejskiego Gdańska

    To pisałem ja, 40 latek, który spędził życie w poniemiecko-azjatyckim Gdańsku, z bajzlem architektonicznym, krzywymi chodnikami zastawionymi przez samochody, chaosem reklamowym, brakiem spójnej zabudowy.

    • 19 5

  • pięknie będzie pasowała do wielkiej płyty i dużego natężenia ruchu - w PL bez zmian, wszystko bez sensu (1)

    • 25 4

    • Bo to nie autostrada. Powinien tam byc uspokojony ruch

      • 8 1

  • Czyli w miarę sensowny alternatywny przejazd rowerem z Oruni na Stogi z pominięciem Głównego miasta szlag trafi. (2)

    • 14 7

    • Będzie tak jak w całym śródmieściu. Nieprzejezdnie rowerem

      skoro nie da się od strony Wrzeszcza na stogi dojechać to po co od strony Oruni ma się dać :D

      • 5 2

    • Dlaczego nie będzie się dało?

      • 2 2

  • Nareszcie. (1)

    A przy okazji skoczy wartość nieruchomości. W tym mojej.

    • 7 6

    • Na nieruchomości ponoć via gra pomaga

      • 3 0

  • Ja dam Wam remont....

    Na pewno nie w tej kadencji!

    • 8 3

  • (4)

    Remont nawierzchni gdy przy tej ulicy trwa jedna budowa, zaraz rusza druga a trzecia - największa też rusza niebawem. Przypadek Łąkowej nic nie nauczył? Ciężki sprzęt z budowy Lpp zniszczył nawierzchnię. Nie warto z tym poczekać? Kolejna sprawa to bruk. Ładnie, ale czy praktycznie? Takie rozwiązania mają sens na mniej ruchliwych uliczkach, jak w starej Oliwie.

    • 52 2

    • Zgadza się (1)

      takie "bruczki" to mogą robić na np. Świętej Trójcy. Współczuję mieszkańcom co mieszkają przy brukowanych ulicach.

      • 17 0

      • brukowane ulice są super, o ile są dobrze wykonane i prawidłowo użytkowane, czyli nie robi się z nich autostrady.

        • 0 4

    • Sens nie jest najważniejszy

      Ważne widzimisię i zarobek

      • 8 2

    • Czy LPP jest zobowiązane do naprawienia wyrządzonych szkod? Pytam bo naprawdę nie wiem a to jest jakieś nieporozumienie żeby takie zniszczenia zostały bez konsekwencji...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane