• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się ul. Toruńska? Pięciu chętnych do projektu przebudowy

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką. Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką.

Wiadomo już wstępnie, jak będzie wyglądała przebudowana ul. Toruńska, stanowiąca chętnie wybieraną przez kierowców alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego przy dojeździe na Dolne Miasto lub południową część Wyspy Spichrzów. Istniejący asfalt zostanie zastąpiony kostką, zaś miejsca parkingowe nie będą sytuowane na chodnikach. Termin realizacji nie został jeszcze ustalony, ale projekt powinien być gotowy w tym roku.



Jaką nawierzchnię jezdni powinna mieć przebudowana ul. Toruńska?

Ulica Toruńska, choć stanowi jedną z ważniejszych ulic Starego Przedmieścia, nie jest dzisiaj chlubą tej części Śródmieścia. Jezdnia i chodniki są z asfaltu, który od dawna wymaga naprawy, a do tego kierowcy parkują w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia ruch pieszy. Ten obraz ma szansę zmienić się w najbliższych latach.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która posłuży do ogłoszenia przetargu na gruntowną przebudowę ulicy na odcinku od ul. Dobrej/Kamiennej Grobli do ul. Rzeźnickiej.

Wytyczne dla przebudowy ul. Toruńskiej



DRMG bazuje przy tym na wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi na przebudowanej ul. Toruńskiej:
  • nawierzchnia jezdni powinna być wykonana z kostki kamiennej, łupanej o górnej nawierzchni ciętej i płomieniowanej (tj. płaskiej nawierzchni), w formie zbliżonej do kostki rzędowej,
  • ewentualne miejsca postojowe należy wykonać w układzie równoległym, stosując przy tym nawierzchnię z kostki pozyskanej spod asfaltu ul. Toruńskiej,
  • infrastruktura rowerowa powinna być zaprojektowana w miarę możliwości w jezdni, z płaską nawierzchnią z kostki granitowej o odmiennym kolorze niż pozostała część jezdni,
  • chodniki muszą być wykonane z betonowych płytek chodnikowych 20 x 20 cm w tzw. układzie karo, z elementami prowadzącymi (tzw. guzki) dla osób niedowidzących i niewidomych oraz z zachowaniem ciągłości na zjazdach,
  • w miarę możliwości terenowych należy przewidzieć nowe nasadzenia drzew,
  • w ramach elementów małej architektury należy uwzględnić montaż ławek, śmietników oraz stojaków rowerowych.

Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Oferty od pięciu potencjalnych wykonawców



W ramach ogłoszonego zamówienia publicznego wpłynęły oferty od pięciu firm projektowych:
  1. Projektowanie i Obsługa Inwestycji Piotr Wojczal - 59,9 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 84,7 tys. zł
  3. Mg Invent z Gdańska - 151,8 tys. zł
  4. Maxprojekt z Gdyni - 170 tys. zł
  5. Diogenes Studio z Gdańska - 225,1 tys. zł

Miasto wstępnie planowało przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł. Obecnie nie ma jednak decyzji, czy dołożone zostanie brakujące niespełna 10 tys. zł do najkorzystniejszej cenowo oferty, czy zostanie rozpisane nowe postępowanie.

Biura projektowe z Trójmiasta i okolic


Dokumentacja jeszcze w tym roku, budowa w przyszłości



Termin rozpoczęcia prac budowlanych nie jest jeszcze ustalony.

- Realizacja będzie uzależniona od zabezpieczenia środków w budżecie miasta - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Znany jest natomiast termin przygotowania pełnej dokumentacji, która posłuży do przeprowadzenia prac budowlanych - nie później niż do 30 listopada 2020 r.

Czytaj też: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Miejsca

Opinie (156)

  • Skończcie z tym brukiem w kazdym miejscu

    Od tego ulica nie stanie się prestiżowa. A tylko hałas większy i sypie się po kilku latach.

    • 36 4

  • Remont przed wielką inwestycją Invest Komfortu przy Toruńskiej?

    Rzeczywiście: przeładowane wywrotki i betoniarki powinny mieć granitowy dojazd i kosteczkę w karo...

    • 29 1

  • Wszystko pod deweloperów !! (2)

    Tam nie ma żadnej starej zabudowy. Więc kostka brukowa jest tylko po to by zrobić z tego wewnętrzna drogę dojazdowa dla powstających tam nowych osiedli zamkniętych !!
    Nic dla mieszjancow

    • 21 8

    • Ty chyba slepy jestes. Nawet na zdjeciach masz bloki trolu

      • 2 3

    • Są tam kamienice, budynek muzeum narodowego, zaraz obok kościół św Trójcy i Piotra i Pawła.

      • 5 1

  • Obawiam się że będą ofiary.. (1)

    Kostka jest niebezpiecznie śliska, po najmniejszych opadach radykalnie zwiększa się droga hamowania. Zarówno kamienna jak i betonowa..
    A zwolennikom rowerów i nowych ulic z przeszkodami terenowymi ograniczających prędkość do 15 kmh proponuję aby dorobili się żony w ciąży i poczuli emocje wioząc ją na porodówkę w takich warunkach. A potem wioząc dziecko z pilną sprawą do lekarza.

    • 18 8

    • Nawierzchnia betonowa jest akurat mniej śliska na mokro, niż asfalt. A jak będziesz jechał zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami, to i dużej różnicy w drodze hamowania na kostce kamiennej nie będzie.
      A co do wożenia kobiet w ciąży - to niezły musisz być "w tych sprawach", skoro tak często ciężarne żony do szpitala wozisz ;). Raz w tygodniu - czy częściej?

      • 4 3

  • do SM - zobaczcie jak parkują na Toruńskiej i Rzeźnickiej - masakra (4)

    • 17 5

    • Zobaczyliśmy

      • 4 1

    • parkują jak wszędzie. jak kierofczykowi wygodnie tak parkuje

      • 5 2

    • na Rzeźnickiej SM nie widzi bo tam parkują urzędnicy. Cały dzień przystanek zastawiony i zero reakcji

      • 3 0

    • poprosze o rade

      tam.jest skarbówka i biuro paszportowe. to poproszèo radę gdzie intetesanci majà parkować ? setki ludzi dziennie. no chyba jednak miasto powinno byç dla ludzi. Chociażby w takich dość istotnych miejscach. słucham

      • 2 0

  • znowu kostka-ręce opadją (1)

    na Łakowej kostka nie dawno położona jest zapadnięta i pofałdowana co 10 metrów-czy nie mozna z tego wyciągnąć jakieś logiczne wnioski? Tak jak kocie łby na Kwietnej - średniowieczne rozwiązanie komunikacyjne jako wartość-to jakiś absurd. Nawet w Bawarii gdzie ulice i domy mają po 600 lat -kocie łby zamieniono na piękne równe drogi .

    • 30 6

    • Bo jeżdzi po niej cięzki sprzęt. Dlatego kolejnośc powinna być taka: najpierw zabudowa działek, potem odbudowa drogi. A jesli się nie da, deweloper powinien być zobowiązany do naprawy wszywtkich wyrządzonych szkód.

      • 4 1

  • Toruńską (2)

    można bezpiecznie poszerzyć w kierunku północnym i nie pakować się ze ścieżką rowerową w jezdnię. Remont powinien być kompleksowy dla całego kwartału: Chmielna, Żabi Kruk, Kocurki, Rzeźnicka. A co z odcinkiem od Rzeźnickiej do Okopowej?

    • 8 9

    • i jeszcze Lastadia

      I Św. Trójcy. W tej chwili ją rozkopują. Jest okazja do naprawy nawierzchni na całej długości ulicy od Okopowej do Rzeźnickiej.

      • 3 0

    • "ściezki" są w lesie.
      W mieście tworzy się pasy ruchu dla rowerów w jezdni.
      Tak jest w każdym normalnym cywilizowanym kraju

      • 4 0

  • chmielna

    A co z remontem ul. Chmielnej - deweloperzy sprzedali tam nieruchomości za ciężkie pieniądze tylko na remont drogi zabrakło im kasy. Miasto zamiast zobligować bogatego dewelopera do remontu nawierzchni w ramach prowadzonych inwestycji - woli za wszystko płacić z własnego budżetu.

    • 16 0

  • Rowerzysta (1)

    Nie zgadzamy się na kostkę brukowa na ścieżce rowerowej

    • 9 7

    • "ściężki" to są w parkach lasach i pomiędzy polami.
      utwardzone są drogi.

      • 1 1

  • Toruńska powinna

    wyglądać jak pobliska Chmielna ! Im mniej aut tym lepiej...

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane