• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przebieg Drogi Zielonej i rozbudowy sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Pod skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną zaplanowano tunel dla ruchu bezpośredniego z i do tunelu pod Pachołkiem.
  • Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną rozpoczynać się będzie ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem.
  • Istniejący odcinek między al. Grunwaldzką a Ergo Areną.
  • Droga Zielona zostanie poprowadzona przez parking Ergo Areny pod kładką dla pieszych.
  • Kładką prowadząca do Ergo Areny nad rezerwą pod Drogę Zieloną.
  • Rezerwa terenowa dla Drogi Zielonej na wysokości osiedla Tysiąclecia.
  • Odcinek między ul. Obrońców Wybrzeża a al. Jana Pawła II.
  • Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości al. Jana Pawła II.
  • Odcinek między al. Jana Pawła II a al. Hallera.

Droga Zielona, czyli wewnętrzna obwodnica Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, powstaje etapami od lat. W najbliższym czasie może zyskać kolejne odcinki. Nie wiadomo jednak, czy będzie przyjazną dla pieszych ulicą czy kolejną rozcinającą miasto arterią, która przyczyni się do wzrostu ruchu w pasie nadmorskim.



Temat Drogi Zielonej oraz tunelu pod Pachołkiem, z którym poprzez prawie gotowy już tunel pod Martwą Wisłą, ma stanowić wewnętrzną obwodnicę Gdańska od strony wschodniej i północnej, stał się znowu głośny za sprawą dokumentu "studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku". Opracowanie to powstało w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego na zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Wiele znaków zapytania

Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem). Urzędnicy odmówili nam ujawnienia najnowszej wersji opracowania, ze względu na to, że jest już... nieaktualna.

- Temat był omawiany na kolegium 8 lipca br. Prezydent zlecił dokładne przeanalizowanie m.in. struktury własnościowej gruntów, po których pobiegnie ta droga oraz wykonanie dokładnych analiz wyboru ewentualnej metody budowy tunelu pod Pachołkiem - wyjaśnia Emilia Salach z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W podobnym tonie wypowiada się też Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta: - Przedstawione prezydentowi koncepcje Drogi Zielonej zostały cofnięte do ponownej analizy i uzupełnień. W związku z tym nie ma jeszcze żadnych decyzji. A to znaczy, że zdecydowanie za wcześnie mówić o ewentualnych kosztach (te często się zmieniają w czasie), terminach oraz wyborze konkretnego wariantu.

Mała obwodnica Gdańska: dwa tunele, trochę drzew

Co zatem wiadomo z wstępnych, ujawnionych wcześniej projektów? Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego chciałoby zbudować możliwie wygodną dla kierowców drogę, która tylko na krótkim odcinku, w rejonie Jelitkowa, zyskałaby miejski charakter. Miałyby jej nadać drzewa, na wzór al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Auta do Gdańska miałyby wjeżdżać od zachodu tzw. ul. Nową Kielnieńską oraz rozbudowanym do pełnej "koniczyny" węzłem z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska. Dalej jechałyby w stronę Oliwy poszerzoną ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskatunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska.

Tunel wyprowadziłby ich na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego na granicy Gdańska i Sopotu. Dalej kierowcy jechaliby istniejącym już fragmentem Drogi Zielonej między al. Grunwaldzką a Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, a następnie wzdłuż pasa nadmorskiego aż do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Stąd istniejącym odcinkiem zobacz na mapie Gdańska równoległym do ul. Uczniowskiej dotarliby do tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Domknięcie wielkiego ringu stanowi Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska oraz obwodnica południowa zobacz na mapie Gdańska, która łączy się z Obwodnicą Trójmiasta, zobacz na mapie Gdańska, a ta z początkiem całej trasy w Osowej.

Zakorkuje czy odkorkuje miasto?

Jaki charakter powinna mieć Droga Zielona?

Mimo że taka droga zachęcałaby kierowców do tranzytowej jazdy przez miasto, autorzy tej koncepcji wzbraniają się przed taką interpretacją.

- Naszym celem nie jest stworzenie trasy, która będzie generowała ruch, lecz odwrotnie - która wyprowadzi ruch z miasta i poprawi warunki życia w mieście. To, co jest bolączką miast w Polsce, to suburbanizacja, czyli rozrastanie się przedmieść. Nam chodzi o stworzenie na tyle atrakcyjnych warunków, by miasto było miejscem atrakcyjnym do zamieszkania - przekonywał w maju Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

BPBK przygotowało kilka wariantów budowy tej trasy, które różnią się przede wszystkim przekrojami jezdni oraz prowadzeniem tramwaju. Miałby on nadać całej drodze charakter bardziej ekologiczny i być może stanowić argument przy pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej, która bardziej od dróg ceni szynowy transport zbiorowy.

Wytyczne: ma być bardziej miejsko i przyjaźnie dla pieszych

Z naszych informacji wynika, że największą szansę na realizację ma budowa dwóch tuneli pod Pachołkiem (każdy mieszczący dwupasmową jezdnię), skrzyżowanie dwupoziomowe z al. Grunwaldzką (jeden tunel z dwoma pasami jezdni dla przeciwnych relacji), jedna dwupasmowa jezdnia między Jelitkowem a al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera.

Dodatkowo usłyszeliśmy zapewnienie, że projektanci mają zapomnieć o antymiejskim charakterze drogi, który znamy z dwóch ostatnio zbudowanych odcinków Drogi Zielonej. Ma nie być wielkich wysp centralnych, pasów bezużytecznej zieleni oraz ignorowania potrzeb pieszych. To szczególnie wyraźnie widać przy stadionie, gdzie chodnika nie ma wcale, a piesi muszą korzystać z drogi serwisowej wzdłuż ogródków działkowych lub z odległej (z perspektywy ruchu pieszego) ul. Uczniowskiej.

Tramwaj ważny, ale nie priorytetowy

Trasa tramwajowa miałaby łączyć al. Hallera z ul. Obrońców Wybrzeża, z możliwością przedłużenia jej do ul. Pomorskiej i pętli w Jelitkowie. Miasto chciałoby zbudować ją już w latach 2014-2020, przy czym posiada ona dość odległe, bo siódme miejsce w miejskich priorytetach inwestycyjnych.

- Rozwój komunikacji zbiorowej tramwajowej jest jednym z priorytetów Gdańska, ale ważna jest też kolejność budowy nowych tras, zważywszy na potrzeby transportowe mieszkańców poszczególnych dzielnic - dodaje Salach.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy z urzędu wynika, że pierwsze miejsce zajmuje ul. Nowa Bulońska Północna (szacunkowy koszt wraz z drogą to 254 mln zł). Tuż za nią jest Nowa Warszawska (128 mln zł z drogą) oraz Nowa Politechniczna (385 mln zł z drogą). Kolejne miejsca zajmują: Nowa Świętokrzyska (311 mln zł z drogą), Nowa Jabłoniowa (130 mln zł z drogą) oraz Nowa Wałowa (287 mln zł z drogą). Tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zajmuje dopiero 7. miejsce z szacunkowym kosztem 184 mln zł wraz z drogą. Listę zamyka Nowa Bulońska Południowa (161 mln zł z drogą).

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Obecnie największy priorytet w całej inwestycji posiada tunel pod Pachołkiem. Jego szacunkowy koszt to nawet 2 mld złotych (czyli ponad dwa razy więcej niż tunel pod Martwą Wisłą). Przy pozyskaniu funduszy z UE na latach 2014-20, powstałby on w nieodległej perspektywie czasowej. Pozostała część projektu Drogi Zielonej nie wiadomo kiedy ma szansę na realizację.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r. from Trojmiasto.pl


Sami szykujemy sobie problemy na dziesięciolecia - komentarz autora
Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat. Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat.
Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (nawet w wariancie minimalnym) spowoduje, że już teraz sprowadzimy na siebie problemy, z którymi borykać się będą następne pokolenia. Budowa tak szerokiej drogi wjazdowej do miasta wymaga nie tylko analiz drożności skrzyżowań czy danych odcinków, ale skutków jakie niesie wzmożony ruch. Auta po przekroczeniu tunelu nie rozpływają się przecież w powietrzu - one będą potrzebowały miejsc parkingowych oraz szerszych dróg na Dolnym Tarasie.

Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których mieszkańcy najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystają. To nie mieszkańcy Osowej, ale właśnie miejscowości położonych bardziej na zachód będą głównie korzystać z tej arterii.

Co więcej, budowa tunelu sprawi, że automatycznie obniżona zostanie sensowność (i rentowność) Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To na niej powinien kończyć się ruch indywidualny, bo w rejonie obwodnicy, a nie Dolnego Tarasu, istnieją tanie i możliwe do zagospodarowania tereny na parkingi.

W sytuacji, gdyby tunel miał jednak okazać się jedyną szansą na uratowanie Oliwy przed rozjechaniem autami (zakładając rezygnację z budowy dużo tańszej ul. Nowej Opackiej), należałoby już teraz pomyśleć o wprowadzeniu do niego buspasów "uruchamianych" znakami zmiennej treści. W godzinach szczytu, gdy tworzyłyby się korki, jeden z dwóch pasów ul. Nowej Spacerowej (na odcinku tunelowym lub/i między "starą" Spacerową a Osową) stawałby się pasem tylko dla komunikacji zbiorowej - rano w kierunku al. Grunwaldzkiej, po południu - w stronę obwodnicy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy z Osowej wreszcie nie musiałaby tkwić w korku, a jednocześnie byłby to kolejny powód do przesiadki - jeszcze przed obwodnicą - na transport zbiorowy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (253) 2 zablokowane

  • A kiedy będzie trasa kaszubska S6??? (1)

    Bieńkowska zamiast dać wsparcie najbardziej obleganemu odcinkowi S6 gdzie trzeba się przebijać przez wąskie/niebezpieczne gardło, zagwarantowała pieniądze na trasę Szczecin - Koszalin gdzie ruch jest mały.

    Polecam pani Bieńkowskiej przejechać z Gdańska do Gdyni przez Redę Rumię Wejherowo do Lęborka.

    • 22 7

    • Z pretensjaminie do ministry,tylko do gdańskiej GDDKiA

      • 4 4

  • urzędasy łapska precz od Oliwy !

    • 13 6

  • Jak sobie pomyśle, że za chwilę nie będziemy mieć kasy z UE to wiem że już nic nie będzie zbudowane (4)

    jesteśmy jak żebracy w Europie, nasza gospodarka nie jest w stanie wygenerować dochodów potrzebnych do rozwoju,

    smutne to ale prawdziwe

    • 21 7

    • A nasza Gdańskie GDDiKa tak się spieszy z inwestycjami, że szkodza gdać. (3)

      Niestety lady Sorry Bieńkowska ma wywalone na woj. pomorskie i promuje regiony gdzie trzeba odbudować pozycje PO przez wyborami.

      • 3 6

      • Noooo,to Kieleckie będzie mieć 10 ekspresówek,w tym 3 obwodnice Włoszczowy :) (2)

        Ogarnij sie,kartoflarzu,to nie minister,tylko taką mamy sprawną Generalną Dyrekcję w Pomorskiem ... Jakos u sasiadow na wschod i na zachod powstaja ekspresowki,jak grzyby po deszczu.

        • 4 4

        • A pusty łbie - Generalna Dyrekcja to nie sitwa z PO??? (1)

          Kolesie, rodzina, pociotki partyjniaków z PO

          • 6 3

          • I motocykliści (bo motocykliści też są wszędzie)

            • 3 1

  • Jak nicy wybory idą

    Adam owicz razem z bud y niem udają, że cokolwiek obchodzi ich górny taras, wiecznie zakorkowana osowa itp...

    • 8 7

  • w ogole zrobcie z miasta wielka autostrade na wzor rosyjskich prospektow i bedzie pieknie.

    • 19 2

  • Brak konsultacji ze społeczeństwem (4)

    Korki na Spacerowej to wina braku patroli Policji na obwodnicy przez co są ciągle wypadki oraz absurdalnie długich cykli świetlnych przy wjeździe na Grunwaldzką. Nabudowano bubli i by uzasadnić ich istnienie zmieniono cykle świateł tak że ani piesi przejść nie mogą ani samochody na Grunwaldzką a prostopadłych ulic wjechać nie mogą...ale grunwaldzką jedzie się trochę szybciej a teraz już planują kolejne buble. Tunel pod Pachołkiem przez ten fakt nic nie zmieni i lepiej by było poszerzyć Opata Rybińskiego do linii drzew o dodatkowy pas ruchu. Przystanki Kolei Metropolitalnej są zlokalizowane z myślą tylko o deweloperach bo nie powstały w rejonie już istniejących dzielnic (np.: Zaspa) tylko w szczerym polu lub w okolicach gdzie mają być budowane nowe osiedla.

    • 22 9

    • Korki na spacerowej to wina nadmiernego uzależnienia od samochodów (2)

      i braku alternatyw w postaci choćby PKM - gdyby powstała wcześniej niż Słowackiego, to miasto by wyglądało inaczej. Tunel pod Pachołkiem to sposób na wyprowadzanie kolejnych grup mieszkańców do gmin podmiejskich na zachód od Trójmiasta.

      • 10 4

      • (1)

        właśnie, towarzysz słusznie zwrócił uwagę że nie powinniśmy pozwalać wyprowadzać się ludziom na Zachód

        • 5 3

        • każdy ma taki zachód na jaki stać jego wyobraźnię

          • 1 0

    • skąd wy się bierzecie?

      "Korki na Spacerowej to wina braku patroli Policji na obwodnicy" Świetny tekst. Gratuluję. Ej, powiedźcie szczerze, skąd wy komentatorzy jesteście? Piszecie te swoje głupoty i potem je pulsujecie na zlecenie jakiejś organizacji czy lobby? Bardzo mnie to ciekawi

      • 2 2

  • nazjeżdżało do Gda kaszubów, warmiaków i kij wie jakiego jeszcze buractwa ze swoimi szrotami (4)

    i autostrad w mieście żądają... kopnąć w D i niech wracają na wieś.

    • 22 22

    • zabużanie niech się nie odzywają

      • 4 11

    • ty pajacu

      pewnie sam jestes burakiem takim których tu w trójmiescie nie brakuje... opanuj sie nieco bo burakiem zostaniesz do konca zycia...

      • 2 2

    • ta jasne

      wszystkiemu zawsze winni są przyjezdni, a nie miejscowi. Miejscowi zawsze są święci.

      • 4 1

    • i pomyśleć że to było takie porządne miasto kiedys

      Sami swoi, przesiedleńcy zza Buga.

      • 1 0

  • Przeginka (3)

    Za projektowaną trasę tramwajową budyń powinien trafić do więzienia, co najmniej rwa mać. Chce pociąć dzielnicę tramwajami ? Autobusy na tym odcinku nie wystarczają ? Powinniśmy protestować pod jego domem bo pod urzędem to mają głęboko w tyle.

    • 9 17

    • (2)

      jak widzisz tramwaj, to wstawiasz gromnice w oknie?

      • 10 7

      • Tak,bo un jest na prund i gromy spod czapki sypie! (1)

        • 3 3

        • widać że po.....ów nie brakuje, proponuję na każdej ulicy tramwajową linię a po dwie linie koło tych po.....ów

          • 6 4

  • Północna obwodnica Gdańska nazywana dla zmylenia mieszkańców

    Drogą Zieloną to sposób na oddzielenie Gdańska od Sopotu i od pasa nadmorskiego. Śmieszą mnie te zapisy prezentacji że ma to służyć odciążeniu sieci drogowej miasta. Budowa takich dróg zwykle generuje dodatkowy ruch na ulicach dojazdowych i zwiększa uzależnienie mieszkańców od samochodu. Generalnie poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko przesuwa je gdzie indziej.

    • 32 7

  • Autor super star mega ekspert! (5)

    Autor zna się na urbanistyce i drogownictwie jak kura na pieprzu i jego opinie są tyle warte co owej kury....

    • 22 11

    • a co konkretnie proponujesz? (3)

      • 3 2

      • Proponujemy zostawić ten pomysł w spokoju

        • 7 4

      • Popieram (1)

        Niech się autor wypcha i zostawi swoje opinie dla siebie. JA JAKO MIESZKANIEC GDAŃSKA ŻĄDAM ODKOROWANIA OSOWY. I niech mi się autor tutaj nie wpiernicza.

        • 4 5

        • ta droga jeszcze bardziej zakorkuje Osowe, bo wiecej kaszebow bedzie sie chcialo wciskac do miasta szeroka arteria.

          • 4 2

    • za to twoje opinie są wyryte na każdej płycie chodnikowej z posypką by zdiz.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane