• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przebieg Drogi Zielonej i rozbudowy sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Pod skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną zaplanowano tunel dla ruchu bezpośredniego z i do tunelu pod Pachołkiem.
  • Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną rozpoczynać się będzie ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem.
  • Istniejący odcinek między al. Grunwaldzką a Ergo Areną.
  • Droga Zielona zostanie poprowadzona przez parking Ergo Areny pod kładką dla pieszych.
  • Kładką prowadząca do Ergo Areny nad rezerwą pod Drogę Zieloną.
  • Rezerwa terenowa dla Drogi Zielonej na wysokości osiedla Tysiąclecia.
  • Odcinek między ul. Obrońców Wybrzeża a al. Jana Pawła II.
  • Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości al. Jana Pawła II.
  • Odcinek między al. Jana Pawła II a al. Hallera.

Droga Zielona, czyli wewnętrzna obwodnica Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, powstaje etapami od lat. W najbliższym czasie może zyskać kolejne odcinki. Nie wiadomo jednak, czy będzie przyjazną dla pieszych ulicą czy kolejną rozcinającą miasto arterią, która przyczyni się do wzrostu ruchu w pasie nadmorskim.



Temat Drogi Zielonej oraz tunelu pod Pachołkiem, z którym poprzez prawie gotowy już tunel pod Martwą Wisłą, ma stanowić wewnętrzną obwodnicę Gdańska od strony wschodniej i północnej, stał się znowu głośny za sprawą dokumentu "studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku". Opracowanie to powstało w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego na zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Wiele znaków zapytania

Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem). Urzędnicy odmówili nam ujawnienia najnowszej wersji opracowania, ze względu na to, że jest już... nieaktualna.

- Temat był omawiany na kolegium 8 lipca br. Prezydent zlecił dokładne przeanalizowanie m.in. struktury własnościowej gruntów, po których pobiegnie ta droga oraz wykonanie dokładnych analiz wyboru ewentualnej metody budowy tunelu pod Pachołkiem - wyjaśnia Emilia Salach z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W podobnym tonie wypowiada się też Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta: - Przedstawione prezydentowi koncepcje Drogi Zielonej zostały cofnięte do ponownej analizy i uzupełnień. W związku z tym nie ma jeszcze żadnych decyzji. A to znaczy, że zdecydowanie za wcześnie mówić o ewentualnych kosztach (te często się zmieniają w czasie), terminach oraz wyborze konkretnego wariantu.

Mała obwodnica Gdańska: dwa tunele, trochę drzew

Co zatem wiadomo z wstępnych, ujawnionych wcześniej projektów? Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego chciałoby zbudować możliwie wygodną dla kierowców drogę, która tylko na krótkim odcinku, w rejonie Jelitkowa, zyskałaby miejski charakter. Miałyby jej nadać drzewa, na wzór al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Auta do Gdańska miałyby wjeżdżać od zachodu tzw. ul. Nową Kielnieńską oraz rozbudowanym do pełnej "koniczyny" węzłem z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska. Dalej jechałyby w stronę Oliwy poszerzoną ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskatunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska.

Tunel wyprowadziłby ich na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego na granicy Gdańska i Sopotu. Dalej kierowcy jechaliby istniejącym już fragmentem Drogi Zielonej między al. Grunwaldzką a Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, a następnie wzdłuż pasa nadmorskiego aż do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Stąd istniejącym odcinkiem zobacz na mapie Gdańska równoległym do ul. Uczniowskiej dotarliby do tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Domknięcie wielkiego ringu stanowi Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska oraz obwodnica południowa zobacz na mapie Gdańska, która łączy się z Obwodnicą Trójmiasta, zobacz na mapie Gdańska, a ta z początkiem całej trasy w Osowej.

Zakorkuje czy odkorkuje miasto?

Jaki charakter powinna mieć Droga Zielona?

Mimo że taka droga zachęcałaby kierowców do tranzytowej jazdy przez miasto, autorzy tej koncepcji wzbraniają się przed taką interpretacją.

- Naszym celem nie jest stworzenie trasy, która będzie generowała ruch, lecz odwrotnie - która wyprowadzi ruch z miasta i poprawi warunki życia w mieście. To, co jest bolączką miast w Polsce, to suburbanizacja, czyli rozrastanie się przedmieść. Nam chodzi o stworzenie na tyle atrakcyjnych warunków, by miasto było miejscem atrakcyjnym do zamieszkania - przekonywał w maju Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

BPBK przygotowało kilka wariantów budowy tej trasy, które różnią się przede wszystkim przekrojami jezdni oraz prowadzeniem tramwaju. Miałby on nadać całej drodze charakter bardziej ekologiczny i być może stanowić argument przy pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej, która bardziej od dróg ceni szynowy transport zbiorowy.

Wytyczne: ma być bardziej miejsko i przyjaźnie dla pieszych

Z naszych informacji wynika, że największą szansę na realizację ma budowa dwóch tuneli pod Pachołkiem (każdy mieszczący dwupasmową jezdnię), skrzyżowanie dwupoziomowe z al. Grunwaldzką (jeden tunel z dwoma pasami jezdni dla przeciwnych relacji), jedna dwupasmowa jezdnia między Jelitkowem a al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera.

Dodatkowo usłyszeliśmy zapewnienie, że projektanci mają zapomnieć o antymiejskim charakterze drogi, który znamy z dwóch ostatnio zbudowanych odcinków Drogi Zielonej. Ma nie być wielkich wysp centralnych, pasów bezużytecznej zieleni oraz ignorowania potrzeb pieszych. To szczególnie wyraźnie widać przy stadionie, gdzie chodnika nie ma wcale, a piesi muszą korzystać z drogi serwisowej wzdłuż ogródków działkowych lub z odległej (z perspektywy ruchu pieszego) ul. Uczniowskiej.

Tramwaj ważny, ale nie priorytetowy

Trasa tramwajowa miałaby łączyć al. Hallera z ul. Obrońców Wybrzeża, z możliwością przedłużenia jej do ul. Pomorskiej i pętli w Jelitkowie. Miasto chciałoby zbudować ją już w latach 2014-2020, przy czym posiada ona dość odległe, bo siódme miejsce w miejskich priorytetach inwestycyjnych.

- Rozwój komunikacji zbiorowej tramwajowej jest jednym z priorytetów Gdańska, ale ważna jest też kolejność budowy nowych tras, zważywszy na potrzeby transportowe mieszkańców poszczególnych dzielnic - dodaje Salach.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy z urzędu wynika, że pierwsze miejsce zajmuje ul. Nowa Bulońska Północna (szacunkowy koszt wraz z drogą to 254 mln zł). Tuż za nią jest Nowa Warszawska (128 mln zł z drogą) oraz Nowa Politechniczna (385 mln zł z drogą). Kolejne miejsca zajmują: Nowa Świętokrzyska (311 mln zł z drogą), Nowa Jabłoniowa (130 mln zł z drogą) oraz Nowa Wałowa (287 mln zł z drogą). Tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zajmuje dopiero 7. miejsce z szacunkowym kosztem 184 mln zł wraz z drogą. Listę zamyka Nowa Bulońska Południowa (161 mln zł z drogą).

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Obecnie największy priorytet w całej inwestycji posiada tunel pod Pachołkiem. Jego szacunkowy koszt to nawet 2 mld złotych (czyli ponad dwa razy więcej niż tunel pod Martwą Wisłą). Przy pozyskaniu funduszy z UE na latach 2014-20, powstałby on w nieodległej perspektywie czasowej. Pozostała część projektu Drogi Zielonej nie wiadomo kiedy ma szansę na realizację.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r. from Trojmiasto.pl


Sami szykujemy sobie problemy na dziesięciolecia - komentarz autora
Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat. Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat.
Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (nawet w wariancie minimalnym) spowoduje, że już teraz sprowadzimy na siebie problemy, z którymi borykać się będą następne pokolenia. Budowa tak szerokiej drogi wjazdowej do miasta wymaga nie tylko analiz drożności skrzyżowań czy danych odcinków, ale skutków jakie niesie wzmożony ruch. Auta po przekroczeniu tunelu nie rozpływają się przecież w powietrzu - one będą potrzebowały miejsc parkingowych oraz szerszych dróg na Dolnym Tarasie.

Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których mieszkańcy najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystają. To nie mieszkańcy Osowej, ale właśnie miejscowości położonych bardziej na zachód będą głównie korzystać z tej arterii.

Co więcej, budowa tunelu sprawi, że automatycznie obniżona zostanie sensowność (i rentowność) Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To na niej powinien kończyć się ruch indywidualny, bo w rejonie obwodnicy, a nie Dolnego Tarasu, istnieją tanie i możliwe do zagospodarowania tereny na parkingi.

W sytuacji, gdyby tunel miał jednak okazać się jedyną szansą na uratowanie Oliwy przed rozjechaniem autami (zakładając rezygnację z budowy dużo tańszej ul. Nowej Opackiej), należałoby już teraz pomyśleć o wprowadzeniu do niego buspasów "uruchamianych" znakami zmiennej treści. W godzinach szczytu, gdy tworzyłyby się korki, jeden z dwóch pasów ul. Nowej Spacerowej (na odcinku tunelowym lub/i między "starą" Spacerową a Osową) stawałby się pasem tylko dla komunikacji zbiorowej - rano w kierunku al. Grunwaldzkiej, po południu - w stronę obwodnicy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy z Osowej wreszcie nie musiałaby tkwić w korku, a jednocześnie byłby to kolejny powód do przesiadki - jeszcze przed obwodnicą - na transport zbiorowy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (253) 2 zablokowane

  • A koń z furmanką to gdzie pojedzie?

    najbardziej EKO pojazd, a nikt nawet nie myśli o takowej potrzebie!!

    A tak całkiem serio. Jeżeli budować drogi, to od razu z podziemnymi darmowymi parkingami i placach zieleni nad nimi. Parkingi naziemne pożerają tylko miejsce i są najbardziej "nie si" w planach urbanizacyjnych. A tak w ogóle to się wszystkim samochodziarzom we łbach poprzewracało. Niedługo będą chcieli dwupasmówki nadmorskiej (bo tak bywa w Holandii) i tunelu na Hel (bo pod kanałem La Manche też jest)...

    • 8 8

  • (4)

    Ludzie są uzależnieni od:
    komputerów, pralek,lodówek, mikrofali, telefonów komorkowych, telewizorów, kosiarek, żalazek, ipadów, notebooków i setek innych rzeczy zakłocajacych politykę zrównoważonego rozwoju
    teraz jeszcze podstępnie i niecnie buduje sie drogi aby uzaleznić ich od samochodów
    czeka nas los Detroit

    • 14 8

    • kolejny bełkot trolla kradnącego nicki (1)

      nie wszyscy ludzie są uzależnieni: trolle bywają uzależnieni od swoich hejterskich emocji. To się leczy. Pogłębianie uzależnienia od samochodów jest dla miasta bardzo kosztowne: dlatego lepiej zapobiegać niż leczyć.
      skądinąd warto sobie coś poczytać na temat bankructwa Detroit jako miasta.

      • 2 10

      • Ja czytałem i widzę podobieństwo debilnego zarządzania

        • 4 2

    • "zakłocajacych politykę zrównoważonego rozwoju" a co to takiego? Bo z twojej wypowiedzi wynika, że należałoby pozbyć się wszelkiej elektroniki i wrócić do uprawy roli...
      Powiedz proszę, dla kogo ty to piszesz? Masz jakieś zlecenia na pisanie takich głupot a potem na plusowanie ich? Dla jakiej organizacji piszesz te głupoty?

      • 0 3

    • elementarz polityki komunikacyjnej

      wrociles ;) ;)

      • 0 1

  • Dość! (3)

    Potrzeba zwęzić drogi samochodowe, spowolnić auta, rozbudować drogi dla rowerów i chodniki dla pieszych, a nie budować kolejne autostrady i tunele wewnątrzmiejskie!

    • 30 18

    • zapomniałeś o sprawnym transporcie publicznym

      i poprawie dojść do niego: na przykład jeśli tunel, to do południowej strony peronu SKM w Oliwie od strony Droszyńskiego.

      • 11 3

    • d*pil

      zwęzić do 1,5 metra żeby pańci się lepiej chodziło.

      • 3 4

    • spodnie sobie zwęź

      co miałoby na celu wprowadzanie twoich pomysłów? Wydłużenie wszystkim solidarnie drogi do pracy? W Gdańsku nie ma sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Jak ktoś ma bezpośrednie połączenie między domem a pracą to jest szczęściarzem. Większość z nas nie ma. Do wyboru pozostaje nam dojazd do pracy w 15 minut samochodem lub w 40 komunikacją miejską.
      Inna sprawa - gościu mieszkasz w dużym mieście a nie na wsi. Oczekujesz braku hałasu, samochodów, dróg, samych chodników i ścieżek rowerowych? To może lepiej się wyprowadzić gdzieś za miasto?

      • 7 3

  • Haga

    Dlaczego tylko Gdańsk buduje nowe drogi a Gdynia nie?

    • 5 9

  • "...układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku" (7)

    "Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem)"
    Część tzw.N.Słowackiego pobiegła po skraju Zaspy-Młyniec i stanęła na Centrum Handlowym ETC i dalej PO starych ulicach sypialni Zaspy"Rozstaje" - kolejny od TIR -ów zrobiono ogromne zwłaszcza na JPII część skręca nawet w drogi osiedlowe korzystając z niestabilnej spółdzielni "Rozstaje", a właściwie jej władzy. Czy w artykule" al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera" jest usankcjonowaniem tego stanu rzeczy, bo wcześniej planowany łącznik "sie wykupił" (poprzez fińskie domki i ogródki działkowe) czy dał możliwość wygrania dalej w tej okolicy przedstawicielom PO do Rady Miasta?
    Pani architekt-radna w protokole na ten temat nawet tego nie zaprzecza i o czym my tu mówimy?

    Chcecie zniszczyć nasze bloki i mieszkania tylko dlatego, że Zaspa-Rozstaje nie ma obecnie właściwych przedstawicieli, ponieważ za sprawą paru pań się bardzo skłóciła i nie wiadomo czy jedna z nich nie jest prowadzona przez znajomych z urzędu i f.developerskie?.

    Pozostaje wiele pytań?

    • 10 8

    • Jeszcze raz,po polsku i bez paranoicznych wtrętów,poproszę...

      • 9 4

    • (4)

      Tak, pozostaje jedno pytanie zasadnicze: "Czy chcesz płacić 2x większy czynsz za swoje betonowe mieszkanko w bloku na Rozstajach?"
      A to grozi członkom s-ni Rozstaje wskutek hałaśliwych działań grupki oszołomów z Burzyńskiego, którzy za wszelką cenę chcą zablokować nową inwestycję mieszkaniową na obsr***nej łące między Burzyńskiego a Żwirki i Wigury. Może, zamiast mieszać ludziom w głowie farmazonami, zaproponuj rozwiązanie jak spłacić dewelopera? Poprzedni zarząd (K.G.) poszedł na tyle daleko, że obecnie do zjedzenia pozostaje kupa i żadne protesty niczego dobrego nie przyniosą. I tak te nędzne klitki w tych betonowych (ale za to infantylnie posmarowanych po styropianie na kolorowo) bunkrach kosztują swoich mieszkańców stanowczo za wiele za ich utrzymanie - absurdalne czynsze rzędu 1000 zł za 70m2, przez co ludzie nie używają ogrzewania, a do tego chodzą śmierdzący, bo na wodzie też oszczędzają. Taka jest Zaspa AD.2014. A może być drożej, jeśli ci z Burzyńskiego się nie opamiętają!

      To tak na marginesie, odnosząc się do Twojego postu - bo z Drogą Zieloną nie ma on niczego wspólnego. A przy okazji - "rozstajowy" odcinek Al. Jana Pawła II, wraz z fragmentem ul. Leszczyńskich, nie należy ani do gminy, ani do spółdzielni, tylko do Skarbu Państwa. Warto się zapoznać (gis.gdansk.pl) zanim zacznie się wypaszczać.

      • 5 4

      • Jeśli jesteś tak dobrze poinformowany, to dlaczego nie odpowiadasz na pytanie? (3)

        - i dalej to co w artykule""Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy"

        To że nie należą te ulice do .. to chyba nie znaczy, że należy je zanieczyszczać spalinami, drganiami, hałasem itd. i niszczyć zdrowotnie mieszkających tu LUDZI !!!

        To co piszesz wyżej może odwrócić się przeciwko PROJEKTANTOM i co wtedy? Czy zależy Wam na destabilizacji całego programu "Drogi Zielonej..."???

        • 3 3

        • faktycznie

          pełna tajność:((

          • 3 0

        • (1)

          "Wam"? Tzn. jakim nam? Jako zwykły mieszkaniec reprezentuję pogląd indywidualny.
          Co ma Droga Zielona do Al. JPII? Mowa jest o projektowanych odcinkach biegnących prostopadle do wylotu Al. JPII, a nie o samej alei! Czytać ze zrozumieniem! Czyli, upraszczając, o "nowej ulicy Czarny Dwór".
          Niszczyć zdrowotnie mieszkających tu ludzi? To osiedle w centrum miasta - w opinii mieszkańców to właśnie jego główna zaleta - co stanowi o utrzymującej się stosunkowo wysokiej cenie m2 lokali w tej nędznej architekturze. A zatem ruch samochodowy jest nieunikniony. A jak komuś zależy na zdrowej atmosferze i małym ruchu ulicznym, to proszę bardzo: Kowale, Banino (no, tam latają samoloty), Żukowo, Kolbudy itd.
          Brakuje zdrowia na Zaspie? Zawsze można np. zapisać się do TKKF :-)

          • 5 1

          • "To osiedle w centrum miasta - w opinii mieszkańców to właśnie jego główna zaleta - co stanowi o utrzymującej się stosunkowo wysokiej cenie m2 lokali w tej nędznej architekturze."

            Za czasów Gierka była to najlepsza architektura sprowadzona w tamtym czasie z Niemiec. A, że jest w centrum miasta, to wcale nie oznacza, aby po nim jeździły TIR-y i przeładowane kontenery, tylko dlatego, że mamy obecnie interesownych lub debilowatych urbanistów i planistów z swoimi chorymi anty-ludzkimi często zmieniającymi programami.

            • 2 2

    • ta radna jest w ogóle niebezpieczna....

      To prawda, że Zaspa i Przymorze dostaną po tyłku najbardziej.
      Może ktoś by zaproponował w końcu żeby Droga Zielona skręciła trochę w stronę VII Dworu, z zaoraniem kawałka lasu za osiedlem....

      • 0 0

  • jeżeli takie rozwiązania drogowe mają zapobiegać suburbanizacji (1)

    to znaczy że przy pomocy uczonych formuł można wypowiedzieć każdy nonsens.
    Im więcej dróg "szybkiego" ruchu tym większa skłonność do uciekania do sąsiednich gmin. Inaczej mówiąc budowa tunelu pod Pachołkiem zwiększy tendencje do suburbanizacji. Ta z kolei zwiększy obciążenie sieci drogowej miasta ruchem samochodów i będziemy mieli błędne koło. Drogi mające służyć do "wyprowadzania ruchu" z miasta służą równie dobrze do "wprowadzania ruchu" do miasta. Mam nadzieję, że rady dzielnic będą bardziej kumate niż "eksperci" BPBK z jego prezesem na czele.

    • 24 2

    • hahaha. rady dzielnic.. juz widze Struga z Oliwy, ktoremu rowery zablokowaly cala dzielnice i rozjezdzaja ludzi na chodnikach, jak protestuje przeciwko Nowej Spacerowej. On gotow predzej wziac slub z autem.

      • 11 2

  • I co na go gdynia?

    gdynia na to nato nic

    • 4 3

  • Bo projektów pisać nie umieją

    • 2 1

  • Beton i spaliny UE (1)

    Jak można rozbudowę drogi z pewnym przejazdem hord samochodów ciężarowych nazywać ZIELONĄ? Odwalcie się od tego jeszcze w miarę zielonego rejonu miasta!!! Rozumiem, że Pan Prezydent Adamowicz nie posiada mieszkania w tej części miasta i można śmiało puścić ogromny ruch samochodowy przez Zaspę, Przymorze i Jelitkowo? Brawo!!! W czasach Komuny było hasło :Proletariusze wszystkich krajów łączcie się. Teraz władzom miasta Gdańska należy się nowe hasło: "Debile wszystkich krajów łączcie się"!!!

    • 21 5

    • adamowicz ma w tyle mieszkańców jak i tereny zielone, jak i turystów, jak i ośrodki, kafejki pensjonaty które powinny powstać na pasie nadmorskim. Lepiej apartamenty na których miasto zarobi TYLKO RAZ.

      • 2 2

  • Nie tirom przy morzu (1)

    Miasto dla ludzi nie dla samochodów. Droga Zielona jeśli już ma powstać z jedną jezdnią po jednym pasie ruchu i nadmorską linią tramwajową , która woziłaby plażowiczów pomiędzy Brzeźnem a Jelitkowem , oraz drogą rowerową , która odciążyła by nieco zatłoczoną w sezonie trasę nadmorską i byłaby alternatywnym dojazdem do Sopotu , natomiast trasa nadmorska , byłaby w końcu bardziej rekreacyjna.

    • 29 5

    • I jeszcze wadliwe nowe skrzyżowanie/rondo na Halerra

      Na wyjeździe z Brzeźna w kierunku Zaspy/Przymorza brakuje prawoskrętu, jako jedynego na całym skrzyżowaniu. Może warto zobaczyć co się teraz dzieje.

      • 1 3

  • 50% za pseudo-autostradą 100 pasów w jedną stronę?! (3)

    Ludzie, czy wy dopiero za 50 lat przejrzycie na oczy, że takie drogi niszczą miasto? Zobaczcie, co Podwale Przedmiejskie zrobiło z Dolnym Miastem...

    • 31 6

    • (1)

      Niestety tych debili ciężko przekonać :(

      • 9 6

      • warto jednak próbować

        jak na razie widzę wiele sensownych prób - nawet na tym anonimowym portalu

        • 1 0

    • Nic nie zrobilo

      Dolne Miasto to zawsze było xuj, pupa i kamieni kupa

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane