• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przebieg Drogi Zielonej i rozbudowy sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Pod skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną zaplanowano tunel dla ruchu bezpośredniego z i do tunelu pod Pachołkiem.
  • Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną rozpoczynać się będzie ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem.
  • Istniejący odcinek między al. Grunwaldzką a Ergo Areną.
  • Droga Zielona zostanie poprowadzona przez parking Ergo Areny pod kładką dla pieszych.
  • Kładką prowadząca do Ergo Areny nad rezerwą pod Drogę Zieloną.
  • Rezerwa terenowa dla Drogi Zielonej na wysokości osiedla Tysiąclecia.
  • Odcinek między ul. Obrońców Wybrzeża a al. Jana Pawła II.
  • Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości al. Jana Pawła II.
  • Odcinek między al. Jana Pawła II a al. Hallera.

Droga Zielona, czyli wewnętrzna obwodnica Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, powstaje etapami od lat. W najbliższym czasie może zyskać kolejne odcinki. Nie wiadomo jednak, czy będzie przyjazną dla pieszych ulicą czy kolejną rozcinającą miasto arterią, która przyczyni się do wzrostu ruchu w pasie nadmorskim.



Temat Drogi Zielonej oraz tunelu pod Pachołkiem, z którym poprzez prawie gotowy już tunel pod Martwą Wisłą, ma stanowić wewnętrzną obwodnicę Gdańska od strony wschodniej i północnej, stał się znowu głośny za sprawą dokumentu "studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku". Opracowanie to powstało w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego na zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Wiele znaków zapytania

Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem). Urzędnicy odmówili nam ujawnienia najnowszej wersji opracowania, ze względu na to, że jest już... nieaktualna.

- Temat był omawiany na kolegium 8 lipca br. Prezydent zlecił dokładne przeanalizowanie m.in. struktury własnościowej gruntów, po których pobiegnie ta droga oraz wykonanie dokładnych analiz wyboru ewentualnej metody budowy tunelu pod Pachołkiem - wyjaśnia Emilia Salach z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W podobnym tonie wypowiada się też Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta: - Przedstawione prezydentowi koncepcje Drogi Zielonej zostały cofnięte do ponownej analizy i uzupełnień. W związku z tym nie ma jeszcze żadnych decyzji. A to znaczy, że zdecydowanie za wcześnie mówić o ewentualnych kosztach (te często się zmieniają w czasie), terminach oraz wyborze konkretnego wariantu.

Mała obwodnica Gdańska: dwa tunele, trochę drzew

Co zatem wiadomo z wstępnych, ujawnionych wcześniej projektów? Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego chciałoby zbudować możliwie wygodną dla kierowców drogę, która tylko na krótkim odcinku, w rejonie Jelitkowa, zyskałaby miejski charakter. Miałyby jej nadać drzewa, na wzór al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Auta do Gdańska miałyby wjeżdżać od zachodu tzw. ul. Nową Kielnieńską oraz rozbudowanym do pełnej "koniczyny" węzłem z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska. Dalej jechałyby w stronę Oliwy poszerzoną ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskatunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska.

Tunel wyprowadziłby ich na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego na granicy Gdańska i Sopotu. Dalej kierowcy jechaliby istniejącym już fragmentem Drogi Zielonej między al. Grunwaldzką a Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, a następnie wzdłuż pasa nadmorskiego aż do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Stąd istniejącym odcinkiem zobacz na mapie Gdańska równoległym do ul. Uczniowskiej dotarliby do tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Domknięcie wielkiego ringu stanowi Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska oraz obwodnica południowa zobacz na mapie Gdańska, która łączy się z Obwodnicą Trójmiasta, zobacz na mapie Gdańska, a ta z początkiem całej trasy w Osowej.

Zakorkuje czy odkorkuje miasto?

Jaki charakter powinna mieć Droga Zielona?

Mimo że taka droga zachęcałaby kierowców do tranzytowej jazdy przez miasto, autorzy tej koncepcji wzbraniają się przed taką interpretacją.

- Naszym celem nie jest stworzenie trasy, która będzie generowała ruch, lecz odwrotnie - która wyprowadzi ruch z miasta i poprawi warunki życia w mieście. To, co jest bolączką miast w Polsce, to suburbanizacja, czyli rozrastanie się przedmieść. Nam chodzi o stworzenie na tyle atrakcyjnych warunków, by miasto było miejscem atrakcyjnym do zamieszkania - przekonywał w maju Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

BPBK przygotowało kilka wariantów budowy tej trasy, które różnią się przede wszystkim przekrojami jezdni oraz prowadzeniem tramwaju. Miałby on nadać całej drodze charakter bardziej ekologiczny i być może stanowić argument przy pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej, która bardziej od dróg ceni szynowy transport zbiorowy.

Wytyczne: ma być bardziej miejsko i przyjaźnie dla pieszych

Z naszych informacji wynika, że największą szansę na realizację ma budowa dwóch tuneli pod Pachołkiem (każdy mieszczący dwupasmową jezdnię), skrzyżowanie dwupoziomowe z al. Grunwaldzką (jeden tunel z dwoma pasami jezdni dla przeciwnych relacji), jedna dwupasmowa jezdnia między Jelitkowem a al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera.

Dodatkowo usłyszeliśmy zapewnienie, że projektanci mają zapomnieć o antymiejskim charakterze drogi, który znamy z dwóch ostatnio zbudowanych odcinków Drogi Zielonej. Ma nie być wielkich wysp centralnych, pasów bezużytecznej zieleni oraz ignorowania potrzeb pieszych. To szczególnie wyraźnie widać przy stadionie, gdzie chodnika nie ma wcale, a piesi muszą korzystać z drogi serwisowej wzdłuż ogródków działkowych lub z odległej (z perspektywy ruchu pieszego) ul. Uczniowskiej.

Tramwaj ważny, ale nie priorytetowy

Trasa tramwajowa miałaby łączyć al. Hallera z ul. Obrońców Wybrzeża, z możliwością przedłużenia jej do ul. Pomorskiej i pętli w Jelitkowie. Miasto chciałoby zbudować ją już w latach 2014-2020, przy czym posiada ona dość odległe, bo siódme miejsce w miejskich priorytetach inwestycyjnych.

- Rozwój komunikacji zbiorowej tramwajowej jest jednym z priorytetów Gdańska, ale ważna jest też kolejność budowy nowych tras, zważywszy na potrzeby transportowe mieszkańców poszczególnych dzielnic - dodaje Salach.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy z urzędu wynika, że pierwsze miejsce zajmuje ul. Nowa Bulońska Północna (szacunkowy koszt wraz z drogą to 254 mln zł). Tuż za nią jest Nowa Warszawska (128 mln zł z drogą) oraz Nowa Politechniczna (385 mln zł z drogą). Kolejne miejsca zajmują: Nowa Świętokrzyska (311 mln zł z drogą), Nowa Jabłoniowa (130 mln zł z drogą) oraz Nowa Wałowa (287 mln zł z drogą). Tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zajmuje dopiero 7. miejsce z szacunkowym kosztem 184 mln zł wraz z drogą. Listę zamyka Nowa Bulońska Południowa (161 mln zł z drogą).

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Obecnie największy priorytet w całej inwestycji posiada tunel pod Pachołkiem. Jego szacunkowy koszt to nawet 2 mld złotych (czyli ponad dwa razy więcej niż tunel pod Martwą Wisłą). Przy pozyskaniu funduszy z UE na latach 2014-20, powstałby on w nieodległej perspektywie czasowej. Pozostała część projektu Drogi Zielonej nie wiadomo kiedy ma szansę na realizację.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r. from Trojmiasto.pl


Sami szykujemy sobie problemy na dziesięciolecia - komentarz autora
Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat. Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat.
Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (nawet w wariancie minimalnym) spowoduje, że już teraz sprowadzimy na siebie problemy, z którymi borykać się będą następne pokolenia. Budowa tak szerokiej drogi wjazdowej do miasta wymaga nie tylko analiz drożności skrzyżowań czy danych odcinków, ale skutków jakie niesie wzmożony ruch. Auta po przekroczeniu tunelu nie rozpływają się przecież w powietrzu - one będą potrzebowały miejsc parkingowych oraz szerszych dróg na Dolnym Tarasie.

Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których mieszkańcy najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystają. To nie mieszkańcy Osowej, ale właśnie miejscowości położonych bardziej na zachód będą głównie korzystać z tej arterii.

Co więcej, budowa tunelu sprawi, że automatycznie obniżona zostanie sensowność (i rentowność) Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To na niej powinien kończyć się ruch indywidualny, bo w rejonie obwodnicy, a nie Dolnego Tarasu, istnieją tanie i możliwe do zagospodarowania tereny na parkingi.

W sytuacji, gdyby tunel miał jednak okazać się jedyną szansą na uratowanie Oliwy przed rozjechaniem autami (zakładając rezygnację z budowy dużo tańszej ul. Nowej Opackiej), należałoby już teraz pomyśleć o wprowadzeniu do niego buspasów "uruchamianych" znakami zmiennej treści. W godzinach szczytu, gdy tworzyłyby się korki, jeden z dwóch pasów ul. Nowej Spacerowej (na odcinku tunelowym lub/i między "starą" Spacerową a Osową) stawałby się pasem tylko dla komunikacji zbiorowej - rano w kierunku al. Grunwaldzkiej, po południu - w stronę obwodnicy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy z Osowej wreszcie nie musiałaby tkwić w korku, a jednocześnie byłby to kolejny powód do przesiadki - jeszcze przed obwodnicą - na transport zbiorowy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (253) 2 zablokowane

  • pogadac mozna "na kazdy temat" , pobujajmy w oblokach wsponie a , a

    kiedy skończycie nowa Słowackiego ???? miała prowadzić do stadionu ,a narzazie kończy sie w KRZACZORACH .

    proponuje dalsze dywagacje na temat Drogi Zielonej wstrzymac do czasu kiedy nie skonczycie czesci tunelowej ,bo inaczej to powstanie (tak mimowoli ) tor do wyscigow nocnych : Hallera -> droga zielona -> Chłopska

    • 13 4

  • Czy chodziliście Państwo kiedyś po omacku? (2)

    To właśnie tak wygląda planowanie przestrzenne w Gdańsku. Najgorszym grzechem jest gettoizacja miasta przez drogi komunikacyjne, np. PKM i Drogę Zieloną. Z artykułu przemawia już duch nieodległych wyborów samorządowych. Już wiem na kogo na pewno nie zagłosuję.

    • 12 6

    • nie wrzucaj PKM i Drogi Zielonej do jednego wora (1)

      to są projekty oparte o zupełnie innych filozofiach planowania ruchu w mieście.

      • 0 0

      • Nowe pomysły

        Może i wory różne ale filozofia ta sama. Podzielić miasto na kawałeczki, bez więzi z sobą. Koszmar. Przypomnij sobie Dolne Miasto!!!

        • 0 0

  • (2)

    Dalej będą nowe i piękne ale już nie takie kameralne. No trochę jednak tak, bo pozostaną ogrodzone z cieciem na posterunku przy szlabanie. Chcesz ciszy i spokoju kup dom na wsi z polem dookoła.

    • 4 12

    • mózgi niektórych działają chyba w systemie... (1)

      zero jedynkowym

      albo autostrada, albo polna droga. nic pomiędzy nie ma

      • 6 2

      • mam wrażenie, że jednak rozważa się więcej wariantów

        • 0 1

  • I jeszcze do tego wadliwe nowe skrzyżowanie/rondo na Halerra

    Na wyjeździe z Brzeźna w kierunku Zaspy/Przymorza brakuje prawoskrętu, jako jedynego na całym skrzyżowaniu. Może warto zobaczyć co się teraz tam dzieje. Poza sezonem też tworzą się korki.

    • 8 3

  • nie powiemy wam co zrobimy...

    ...nie powiemy wam czego nie zrobimy...jak zrobimy to zobaczycie...a wy macie klaskać, ale wtedy kiedy my chcemy abyście klaskali... Jakiś gruby absurd! Pracownia robi opracowanie za pieniądze nas wszystkich, podatników, są uwagi do tego opracowania (to dobrze) ale to wszystko MUSI BYĆ JAWNE - moglibyśmy wtedy ocenić jakość wykonanej za nasze pieniądze pracy i jakość wniesionych do niej uwag wniesionych również za nasze pieniądze...

    • 15 3

  • Naprawdę proste rozwiązanie. (2)

    Tyle czasu się marnuje na jakieś dywagacje, a wystarczy naprawdę niewiele. Poszerzyć Spacerowa o dodatkowy pas, jesli nie w obie, to chociaż pod górę. Jak wiele to zaoszczędzi, nie musze mówić tym, którzy często tamtędy muszą podróżować. Nie mówiąc o tym ile pieniędzy mogłoby zostać, gdyby zrezygnować z budowy tunelu - za jak piszecie miliardy. Przypuszczam, że spokojnie starczyłoby na ścieżkę rowerową i pewnie coś jeszcze.
    Pz.

    • 12 6

    • dokladnie

      po co ten tunel pod Pacholkiem?
      Zrobic Nowa Opacka i poszerzyc Spacerowa, ogromna kase przeznaczyc na spowolnienie ulic i uczynienie ich bardziej miejskimi

      • 2 0

    • Rozsądny

      Masz rację, brawo, oby rozsądnych jak najwięcej, a nie takich co im tylko Pachołek po głowie chodzi!

      • 0 0

  • Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których (4)

    Panie Koprowski - to może odwróćmy sytuację tak, aby i wilk był syty i owca cała. Gdańsk nie chce budować kolejnych dróg dojazdowych, ale potrzebuje pracowników. No to niech Gdańsk wybuduje w ościennych gminach P+R i doprowadzi komunikację, przecież to powinna być jego inicjatywa, nie?

    • 10 3

    • (3)

      A kto niby buduje węzły przesiadkowe przy PKM? Krasnoludki czy Gdańsk?

      • 3 2

      • (2)

        Ani krasnoludki, ani Gdańsk, tylko Samorząd Województwa Pomorskiego.

        • 4 1

        • (1)

          samorząd buduje kolej. Za dojazdy i węzły przesiadkowe odpowiada (w tym finansowo) Gdańsk.

          • 3 0

          • Poza terenem gminy Gdańsk też?

            • 1 0

  • to będzie zwykła obwodnica z ekranami (1)

    A w parku będą spaliny i hałas

    • 14 5

    • tak nie musi być

      po to cała dyskusja

      • 4 0

  • Gierek mual projekty

    Pan Gierek mial projekty Drogo Zielonej, teraz je powielaja i przelewaja kase na konta kolesi

    • 11 3

  • Nie rozumiem tylko dlaczego tunel długości kilkuset metrów drążony w piachu miałby być

    aż tak drogi ? Chyba, że niemal cały odcinek leśny ma być pod ziemią ? O nie, to bez sensu. Na pewno da się to bez większych problemów zaprojektować tak, aby przy kilku krótkich tunelach wyjść przez las do obwodnicy i dalej na północ od Osowej na zachód. To byłaby dobra koncepcja ale nie za tak wysoką cenę !!

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane