• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie metropolitalna przyszłość Trójmiasta?

10 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wokół Trójmiasta zachodzą zmiany, których na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy, ale które sprawią, że w ciągu kilku lat będzie to zupełnie inne miejsce do życia niż dziś. Jak powinniśmy na to zareagować - zastanawia się Roman Sebastyański, urbanista, którego głos inicjuje naszą debatę o przyszłości Metropolii Trójmiejskiej. W najbliższych dniach opublikujemy głosy przedstawicieli różnych środowisk na ten temat.



Inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną w i wokół Trójmiasta sprawią, że mobilność mieszkańców aglomeracji znacznie wzrośnie. To może być szansa, ale i zagrożenie dla Gdańska, Gdyni i Sopotu. Inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną w i wokół Trójmiasta sprawią, że mobilność mieszkańców aglomeracji znacznie wzrośnie. To może być szansa, ale i zagrożenie dla Gdańska, Gdyni i Sopotu.
W ostatnich 20 latach, rozwój przestrzenny Gdańska i Gdyni - biegunów obecnego Trójmiasta - był w zasadzie podobny i charakteryzował się dynamiczną ekspansją mieszkańców na peryferia. W Gdańsku jest to głównie południowa, a w Gdyni zachodnia część miasta. Zgadza się to (niestety) z procesami rozwojowymi miast zachodniej Europy, które rozpoczęły się o 10-15 lat wcześniej i zostały nazwane "suburbanizacją" (od ang. suburbia - przedmieście).

Zachodnie doświadczenia pokazują jednak wyraźnie, że ekspansja mieszkańców nie zatrzymała się na granicach miast, ale szybko je przekroczyła. W latach 1970-90, uprzemysłowione miasta o podobnej wielkości co Gdańsk (Bolonia, Brema, Dublin, Lipsk, Lyon, czy Rotterdam) straciły średnio 15 proc. mieszkańców. W tym czasie, mniejsze miasta przemysłowe, podobne do Gdyni (Padwa, Utrecht, czy Verona) straciły średnio o połowę mniej mieszkańców (8 proc.).

Procesy, w wyniku których liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna dużych miast zaczęła spadać, na rzecz okolicznych gmin, które zaczęły się dynamicznie rozwijać, nazwano "dezurbanizacją", czyli inaczej mówiąc rozpadem tradycyjnych, dużych miast poprzemysłowych.

Czy metropolizacja Trójmiasta jest potrzebna?

Duże, postprzemysłowe miasta zachodniej Europy, które zaczęły podupadać ekonomicznie w latach 80., wskutek utraty, na rzecz okolicznych gmin, zamożnych mieszkańców oraz dynamicznie się rozwijającego małego i średniego biznesu (a tym samym poważnej części bazy podatkowej), odpowiedziały na sytuację kryzysową w dwójnasób.

Po pierwsze, próbowały objąć wspólną polityką cały obszar metropolitalny, dążąc do zrównoważenia rozbieżnych i współzależnych interesów w większej skali.

Po drugie, rozpoczęły procesy rewitalizacji centralnych obszarów miasta, często uwolnionych od tradycyjnego, ciężkiego przemysłu, tworząc tam bardzo atrakcyjne warunki do zamieszkania i życia. Miasta centralne, którym się to udało pozyskały nowych mieszkańców oraz biznesy i ponownie zaczęły rosnąć (zarówno demograficznie, jak i ekonomicznie). Ten proces nazwano "reurbanizacją".

Gdańsk i Gdynia są dziś nie tylko w bardzo podobnej sytuacji, jak wiele miast zachodniej Europy 20 lat temu, ale reagują na zbliżający się, poważny kryzys (fiskalny) w bardzo podobny sposób. Obserwując obecny i przewidując jeszcze dynamiczniejszy odpływ swoich mieszkańców do sąsiadujących gmin, po opracowaniu planów budowy trzech potężnych inwestycji komunikacyjnych: Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej, rozpoczęły negocjacje z sąsiadami w celu stworzenia wspólnej polityki o charakterze metropolitalnym. We wrześniu 2011 roku powstały dwie odrębne organizacje: stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitalny (GOM) z inicjatywy prezydenta Pawła Adamowicza oraz Metropolitalne Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA, zainicjowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka.

Władze Gdańska i Gdyni przystąpiły również do istotnych programów rewitalizacyjnych, mających znacząco poprawić jakość życia w centrum tworzącej się metropolii i powstrzymać tym samym najbardziej aktywną część swoich mieszkańców (i ich biznesy) przed ucieczką do gmin sąsiednich, a być może nawet pozyskać nowych, jeszcze bardziej dynamicznych i kreatywnych obywateli.

Gdańsk postawił na Dolne Miasto, Biskupią Górkę, Dolny Wrzeszcz, Letnicę, Nowy Port i Orunię. Gdynia skoncentrowała swoje strategiczne myślenie głównie na atrakcyjnym, poprzemysłowym obszarze frontu wodnego w północnej części śródmieścia, na terenach Dalmoru, Stoczni Nauta, tzw. 'międzytorza' i Stoczni Gdynia.

Które miasto może zwyciężyć w tej rywalizacji i czy są szanse na zamianę rywalizacji Gdańska i Gdyni na ich ewentualną współpracę? Dokąd może zaprowadzić nas proces metropolizacji? Jaki może być bilans zysków i strat odpływu od 100 do 200 tysięcy mieszkańców Trójmiasta do okolicznych gmin?

W związku z wieloma wątpliwościami dotyczącymi kształtu i funkcjonowania metropolitalnie zurbanizowanego środowiska, w którym przyjdzie wkrótce żyć nam i (być może) naszym dzieciom w przyszłości, proponuję już obecnie przedyskutować publicznie kilka istotnych kwestii.

Oto one:

1. Jak będzie funkcjonować nowa Metropolia Zatoki Gdańskiej, po realizacji trzech potężnych inwestycji komunikacyjnych: Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej?

2. W jaki sposób będą równoważone rozbieżne interesy centralnego obszaru Trójmiasta (Gdańska, Sopotu i Gdyni) z interesami jego sąsiadów, w celu podjęcia wspólnych i wzajemnie korzystnych działań o charakterze metropolitalnym?

3. Jakie szanse na powstrzymanie negatywnych skutków zakładanego, masowego odpływu mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin będzie miała obecna polityka rewitalizacyjna, zwłaszcza Gdańska i Gdyni?

O odpowiedź na te i inne, bardziej szczegółowe pytania, poprosimy zarówno obecnych decydentów z metropolitalnej części naszego województwa, jak również różnego typu organizacje społeczne i biznesowe, mogące mieć wpływ na podejmowane decyzje. Przede wszystkim jednak, będziemy chcieli podyskutować o naszych wspólnych nadziejach i obawach związanych z procesem metropolizacji Trójmiasta. Zapraszamy do dyskusji wszystkich obywateli Trójmiasta i Pomorza zainteresowanych tym tematem.

Roman Sebastyański - urbanista, współtwórca strategii rozwoju śródmieścia Gdańska oraz pomysłodawca i inicjator Kolonii Artystów w Stoczni Gdańskiej. Obecnie bada partycypacyjne metody planowania urbanistycznego w ramach doktoratu na Uniwersytecie Zachodniej Szkocji w Glasgow.

Opinie (238) 6 zablokowanych

  • Rewitalizacja (1)

    Miasto poszatkowane,zaniedbane, chodniki krzywe,dziurawe,a władze będą debatować. Trzeba dbać na co dzień o każdą elewacje, chodnik ,ulice.
    A tu zamyka się przejścia dla pieszych ,nie sprząta ulicy jest syf,szaro i ponuro.Apteki banki, i salony GSM.

    • 24 4

    • wlasnie

      Po 1 sprzatac,a nie gadac

      • 0 0

  • Polska jak i świat zmierza w kierunku rozpadu państw. Polska się rozpadnie. (2)

    Powstanie " Teren Gdański " jakby go nie nazywać , Gdańsk zdominuje tak swoją okolicę , że Metropolia powstanie niejako sama z siebie.

    Nie musicie nic robić na siłę , sił ciążenia jeszcze nikt nie oszukał , no , czasami chwilę je powstrzymał co najwyżej.

    Pamiętaj Ojcze ! Kobiety czasami np. mają lekarza w Gdyni i tam chcą urodzić dziecko z tego powodu , zwłaszcza te z Sopotu - to nie jest dobrym rozwiązaniem dla dziecka na przyszłość.

    • 4 11

    • Prawdziwe : (1)

      Do końca życia będę miał w papierach skazę "Urodzony w Gdyni" :<

      Chyba, że uda się zmienić papiery (joke) ;)

      • 2 2

      • no jak to

        jedź do niemiec i zmień na Gotenhafen

        • 3 1

  • "Metropolia" w której nie ma jednego systemu komunikacji, z której ludzie

    wyjeżdzają do Warszawy i za granicę do pracy bo tu jej nie ma.

    Śmieszne, poronione ambicje włodarzy miast i województa!

    • 16 5

  • Gdyby nie zasilały nas rzesze ludzi np. z Warmińsko-Mazurskiego... (4)

    To już byśmy wyglądali jak Tczew.

    W tym Kraju / Mieście człowieka mają za nic.

    I to jest prawdziwy problem tego kraju - tutaj człowiek jest traktowany tak jak na wschodzie.

    • 13 8

    • (3)

      Czy to przypadek, że twórcy Układu Zamkniętego umieścili akcję filmu w Trójmieście? Chociaż pierwowzór to Kraków.

      • 6 6

      • Miliony pytań (2)

        i nikt nie chce odpowiedzieć, co ciekawe, nikt też za nic nie odpowiada.

        Prawdziwy układ.

        • 3 4

        • (1)

          zgaduję, że nasza porypana trójmiejska rzeczywistość to w

          1/3 zaszłość historyczna i inercja
          1/3 kanty, oszustwa, układy, nepotyzm itd
          1/3 święta polska głupota i zacietrzewienie

          zgaduję też, że jeśli by ktokolwiek, choćby nawet SLD, choćby nawet PJN, choćby PLLG postulowało scalenie trójmiasta, dostanie 20% głosów więcej na dzień dobry

          • 0 2

          • nie dla żadnego scalenia!!!

            nie zgadzam się!!!

            Dlaczego nami mają rządzić nieudacznicy i polityczni cwaniacy z Gdańska!!!

            Tylko dwie Metropolie, albo ograniczenie gdańskiej hegemonii i mocarstwowości wpisany w Statut przyszłej METROPOLII i to jako warunek bezwzględny.

            • 0 5

  • pawel a

    Dxiury beda wieksze i glebsze a syf bedzie wszedzie

    • 1 8

  • MÓJ GDAŃSK ...

    Jak długo będzie nie - rządził tłuścioch Budyń razem ze swoją PO-matolską sitwą , Gdańsk będzie zaściankiem Polski. Wystarczy pojechać na Śląsk czy innego miasta . Budyń tylko dba o swój tłusty tyłek a nie o gdańszczan i miasto.

    • 10 16

  • Zdecydowanie potrzeba wymienic aktualne szefostwo wladz samorzadowych! (2)

    To konieczne , potrzeba nowej krwi , nowego spojrzenia , nowej dynamiki , zarzadzania i wspolpracy METROPOLITALNEJ bo ( jak zwasze ) widac zastoj , samozadowolenie i co nagorsze brak wspolpracy i dobrej woli prezydentow ze swita na niekorzysc wszystkich mieszkancow Trojmiasta

    • 15 5

    • witam minusujacych urzednikow (1)

      • 2 3

      • minusują nie tylko urzędasy, podospawywani do stołków, ale też autentyczne głupki-prawdziwki.

        Jak ich jest w Polsce dużo, wystarczy zerknąć na dowolną statystykę parapolityczną. Np o Smoleńsku, albo o in vitro, albo o emeryturach, dowolną...

        • 1 1

  • Jest współtwórcą strategii rozwoju śródmieścia Gdańska

    LOL

    • 4 4

  • wiadukty na rogatkach zróbcie barany.

    dawać mi tu tego inżyniera co wymyślił ruch pod czas remontu estakady,za łeb debila i do kopania ryzu zatrudnić. murbanistów i myślicieli w tym kraju jest juz wielu i im juz dziękujemy.

    • 1 7

  • Clippo

    Wszystko fajnie tylko gdzie tereny pod zabudowę jednorodzinną skoro w każdym miejscu, którego cena gruntu jest rozsądna jest planowana jakaś obwodnica nie koniecznie potrzebna np. obwodnica Metropolitalna która nie wiem jak miałaby odciążyć ruch...

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane