• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka może być metropolia roku 2030?

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.). Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.).

Przyszłość rozwoju cywilizacji już dzisiaj drzemie w potężnych aglomeracjach i metropoliach, w których skupia się działalność gospodarcza. Nad przyszłością polskich metropolii, w tym Trójmiasta, dyskutowano przez dwa dni w ramach kongresu Miasto Plus.



Co powinno stanowić priorytet działań w zakresie rozwoju metropolii?

W kongresie, który odbył się w centrum targowym Amber Expo oraz w PGE Arenie, wzięło udział pół tysiąca uczestników, wśród których byli przede wszystkim urbaniści, architekci, samorządowcy oraz ludzie mediów. Dyskusje dotyczyły gospodarowania przestrzenią miejską, zarządzania miastem, innowacyjnej gospodarki, przestrzeni komunalnej miasta oraz jakości życia w mieście.

Właśnie o jakości życia rozmawiali uczestnicy panelu pt. Dlaczego warto mieszkać w Gdańsku? Wbrew tak postawionemu pytaniu, dyskusja wcale nie była łaskawa dla władz miasta, a w zasadzie - Trójmiasta. Rozmówcy zwracali uwagę, że miasta muszą ze sobą lepiej współpracować przy pozyskiwaniu inwestorów nie z Polski, lecz z Europy czy nawet całego świata. Tradycyjnie zwracano też uwagę, że zbyt wiele jest zbędnych podziałów w ramach Trójmiasta.

- Obraz życia w Gdańska wcale nie jest taki różowy. Być może żyje nam się lepiej niż w Warszawie, ale to nie znaczy, że mieszkańcy innych polskich miast wybiorą właśnie Gdańsk jako miejsce do życia - przestrzegał Maciej Krupa, gdański radny i pomysłodawca debaty o jakości życia w Gdańsku.

Co waszym zdaniem trzeba zmienić, by podnieść jakość życia w Trójmieście? Piszcie w komentarzach pod artykułem.

- Podczas kongresu poznaliśmy opinie ekspertów, ale chcemy też poznać oczekiwania mieszkańców - zapewnia Tomasz Drozdowski, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Podczas kongresu sporo ich wyartykułowano, ale w większości zgłaszali je studenci, stanowiący poza ekspertami najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkań.

Na ważny udział społeczeństwa w tworzeniu aglomeracji zwracał również w kontekście organizacji Euro 2012 Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Ta impreza wprowadziła kapitał społeczny na zupełnie inny poziom. Pomagali nam wolontariusze, a więc coś, czego wcześniej nie było. Ponadto nauczyliśmy się również rozmawiać z różnymi instytucjami, a także z kibicami.

Dyskusje mają posłużyć znalezieniu drogi rozwoju Gdańska jako aglomeracji nowoczesnej, innowacyjnej, a przede wszystkim wyjątkowej na tle innych. Takie zadanie stawiają sobie uczestnicy kongresu, biorąc pod uwagę perspektywę wbrew pozorom niezbyt odległą, bo rok 2030.

- Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Jak mamy zasób, który odróżnia nas od innych? Czy mamy do zaproponowania coś wyjątkowego? Dopiero na tym budować swoją specyfikę. Jak to uczyniły wcześniej Szanghaj czy Paryż - namawiał prof. Dariusz Filar, ekonomista i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Zobacz też:
Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej
Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Wydarzenia

Zarządzanie metropoliami XXI wieku

wykład, konferencja

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Spacerowa! (21)

    Powinna zostać poszerzona z rozbudowę wjazdu na obwodnicę i wjazdu do Oliwy wraz z realizacja tunelu pod Pohulanką. Uważam, że to jest jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, która powinna być chociaż ujęta w planach. poza tym komunikacja publiczna bez kolizyjna, budowa kolei metropolitarnej.

    • 102 17

    • Spacerowa i kazda inna droga do obwodnicy powinna byc czteropasmowa jak Slowackiego! (10)

      W miare mozliwosci obwodnica powinna byc poszerzana do 3 pasow w kazda strone!

      • 30 7

      • to nie jest wcale taki dobry pomysł (7)

        wbrew pozorom na 3 pasmowych drogach występuje więcej zagrożeń, niż na 2 pasmówkach; trzeba bardziej uważać przy zmianie pasa choćby. lepiej byłoby po prostu zbudować drugą obwodnicę kawałek dalej, takie zresztą są plany.

        • 9 17

        • Jakos na 3 pasmowym krotkim odcinku nigdy nie ma tloku, korkow itd a na 2 pasmowce? (3)

          ciagle ktos kogos pogania, ostro hamuje, zajezdza itd

          • 9 4

          • na 3-pasowym może nie,

            ale gdzieś dalej... przecież 3 pasy kiedyś schodzą się do jednego, więcej samochodów trzeba "upchnąć"

            • 4 3

          • bredzisz, jakbyś samochodem jeździł od wczoraj (1)

            korki bywają i to codziennie na czteropasmowych autostradach. Całe szczęście, że ludzie podróżują i widzą różnice w sposobie myślenia o miastach na świecie: w Moskwie coraz szersze drogi i coraz więcej korków na nich; w Europie w wielu miastach likwidacja estakad i miasta dla ludzi.

            • 7 4

            • bywalec

              Ale nie w Polsce. W Polsce panuje mentalność tępego samochodziarza, o czym świadczą wypowiedzi tutejszych internautów.

              • 1 0

        • oj ktoś ma problem z komunikacja lewej półkuli z prawą ;)))

          • 9 1

        • Tu niechodzi o zagrozenia (1)

          tylko o korki pajacu

          • 0 1

          • kw

            korki nigdy nie znikną, niezależnie od ilości wybudowanych dróg pajacu

            • 1 0

      • Drogi będą zwężone a ludzie na rowery

        jak w chinach

        • 3 3

      • Jak tam wyciąłbym od razu lasy

        Po co one komu? Hamują tylko rozwój. Spacerowa i Słowackiego powinna mieć po 4 pasy e jedną stronę, a obwodnica po 8. Dodatkowo powinno się pobudować pełno dróg przez lasy. Precz z przyrodą

        • 5 2

    • Przy okazji mogliby dokonczyć tą ścieżkę rowerową przy spacerowej (2)

      Nie wiem co chodziło po głowie temu co zdecydował by zbudować 1/3 ścieżki. Doskonały symbol niektórych inwestycji miasta.

      • 32 1

      • Sciezki rowerowe w tym mieście nie służą do jeżdżenia rowerem (1)

        owszem da się ale często jest to skrajnie niewygodne
        (w porównaniu do ulicy).

        one budują (statystyczną) potęgę Budyniogrodu -- rowerowej
        stolicy Polski

        • 11 14

        • No nie wiem

          Mi się całkiem wygodnie jeździ po tych atrapach ;)

          • 17 3

    • Jaką Pohulanką?!

      wtf

      • 12 1

    • Pod Pohulanka powiadasz...?;)

      • 7 0

    • Taa poszerzona. Niech wieśniaki z GWE stoją sobie w korkach.Ot cała logika

      • 2 1

    • Ej, Pachołku!

      Pohulać możemy sobie przy Biskupiej

      • 3 0

    • Przepraszam pod czym??

      Pohulanke to masz zna zadupiu przy chełmie,...

      kolego.. Tunel tu ty tutaj możesz puszczac co najwyżej pod

      p a c h o ł k i e m ! ! !

      • 3 2

    • Poszerzanie dróg w nieskończoność (1)

      dojdzie do sytuacji jak w Montrealu gdzie na głównej drodze mamy po 8 pasów w jedną stronę. Zgadnijcie czy tam też nie ma korków? Nieważne ile mamy pasów (2 3 to jest max logiki) Im więcej pasów zbudujesz tym więcej samochodów się zmieści RACJA, ale te 8 pasów musi się gdzieś rozjechać zwężać na zjazdach. Jestem za budową dróg ale ile by ich nie zbudowali zawsze będzie za mało.

      • 4 0

      • ghost

        Ale te argumenty nie trafiają do Polaków. Polak jest tak zakochany w samochodzie, że nawet jak będzie musiał stać 2h w korku to będzie chciał mieć autostradę do sypialni. Świadczą o tym wypowiedzi internautów na tym forum

        • 2 0

  • Jaka może być metropolia 2030? (17)

    Czysta, dobrze skomunikowana, wspierająca wzajemnie swoje inwestycje, promująca się pod jedną marką.

    • 73 4

    • Wiecej burdeli na starowce i ogolnie w trojmiescie a rozwinie sie turystyka! (1)

      • 10 8

      • Więcej burdeli? Hmmyy... Jeden Gdańsk nam wystarczy ;D

        • 5 7

    • Może nas nie być do tego czasu, sprzedadzą Nas UE, IV rozbiór Polski... (4)

      • 11 10

      • Brunon K. czy co? (3)

        smutasom na tym portalu nasze stanowcze NIE

        • 8 8

        • (2)

          Dlaczego uzywasz "nasze"? Jakie wasze do ciezkiej chol..ry lemingu?! Twoj to jest smrod z lozka twojej starej! Taki jezyk zasluguje tylko na cytat mistrza "niesiola" WON STAD!

          • 3 11

          • nasze, bo skonsultowałem z przyjaciółmi (1)

            jak masz argument, to go przedstaw, jak nie masz, nie obrażaj innych.

            • 5 1

            • a ja konsultowałem się z przyjaciółmi i doszlismy do wniosku że powinienes się leczyć

              • 1 0

    • Bez Lisickiego !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 6 3

    • (7)

      Jak mamy mówić o rozwoju aglomeracji, o zjednoczeniu Trójmiasta jak w kółko i to w kółko gada się o Gdańsku jak o głównym mieście. Gdańsk musi się pogodzić, że z Gdyni sobie nie zrobi swojej dzielnicy na której będzie sobie robić pieniądze itd. Gdynia to nie Szadółki czy coś w tym stylu! Cały czas Gdańsk i Gdańsk. Ja się nie dziwię że Gdynia ma w czterech literach wchodzenie w spółę z Gdańskiem skoro Gdańsk ma chęć przygarnięcia Gdyni do siebie, a nie stworzenia WSPÓLNIE z Gdynią potężnego miasto i tyle.

      • 13 15

      • (4)

        Dokładnie. Nawet w tym artykule ile jest wspomniane o Gdyni? Nic! Tylko Gdańsk.
        Gdynio miej gdzieś to i idź swoją drogą jak do tej pory ;)
        ...ale z większym rozmachem ;)

        • 7 12

        • Gdańsk ma problem ze zroumieniem jednego iż... (3)

          iż miał szansę z wioski rybackiej zrobić swoją kolejną dzielnice, ale tej szansy nie wykorzystał, bo leżał wówczas w Niemczech ;) Teraz, ok. 80 lat później ta wioska rybacka nazywa się Gdynia i już wioską rybacką nie jest, tylko jest miastem, które się rozwinęło i rozwija dalej na szybkich obrotach i już jest niemożliwe aby z tego konkretnego miasta sobie zrobić dzielnice, bo to miasto ma głęboko gdzieś ten cały Gdańsk i żyje swoim nadmorskim życiem. Wioska rybacka może by się ucieszyła jakby została Gdańskiem, ale Miasto Gdynia ma to w d*pie ;)

          • 8 9

          • (2)

            Nie badz zabawny, bo niektorych tu brzuch moze ze smiechu rozbolec. Prawda jest taka, ze Gdansk na tle Polski wypada tak sobie, na tle europejskim blado. Natomiast Gdynia to maly grajdolek w porownaniu z Gdanskiem. Nie te naklady na inwestycje, za to duzo autopromocji czesto bez powiazania z rzeczywistoscia.

            Wystarczy sie przejechac w godzinach szczytu przez Gdynie i mozna dojsc do wniosku, ze gdyby nie dostep do morza to Gdynia by byla takim kolejnym Gorzowem Wielkopolskim.

            • 10 3

            • (1)

              Chodzi ci o to, że w godzinach szczytu w Gdyni nie ma korków ! Ano nie ma, bo Gdynia ma dobre rozwiązania komunikacyjne, i wcale nie chodzi o szerokość ulic. Gdańsk ma najszersze ulice w całej Polsce, to pewno wschodni sentyment nowych gdańszczan.

              • 3 6

              • No widze, ze El Presidente Szczurinho ladnie miesza. Takie bajki to mozesz opowiadac gdzie indziej. Jadac od strony Rumii, ul. Morska to jakis koszmar. Swiatla zostaly poustawiane, delikatnie mowiac przez jakichs imbecyli. Podczas wjezdzania do Sopotu juz jest ulga, a wjezdzajac do Gdańska swiatla mnie dopiero zatrzymaly przy Al. Wojska Polskiego.

                Najsmieszniejsze we wszystkim jest to, ze wielu Gdynian tak opluwa Gdansk, a skoro on jest taki be, a Gdynia najlepsza metropolia galaktyki, to po jakie licho tu przyjezdzacie do pracy? Mi to nie przeszkadza, ale jest takie stare powiedzenie "nie gryz reki, ktora cie karmi", a poniekad tak jest.

                Pozatym skad jakies dane wyssane z palca, ze Gdansk ma najszersze ulice w Polsce?

                • 2 0

      • Przecież Gdynia NIE jest członkiem aglomeracji. (1)

        Zrezygnowała z członkostwa w niej jakiś czas temu. To czemu miałaby tu być o niej mowa?

        • 0 1

        • Gdynia jak najbardziej jest częścią aglomeracji, gdyż ją współtworzy razem z Gdańskiem i Sopotem. Gdynia zrezygnowała ze struktury biurokratycznej szumnie nazwanej Metropolią Gdańską. Aglomeracja to żywe miasta, wszelkie urzędy są jej częścią, ale jej nie stanowią.

          • 1 0

    • Przede wszystkim sprawnie zarządzana.

      Z mądrymi mieszkańcami żyjącymi w zgodzie.

      • 3 2

  • Jeszcze rzadziej skm, jeszcze drożej zkm (3)

    I żadnego bus pasa czy ścieżek rowerowych w Gdyni. Wtedy będziemy megalopolis

    • 63 16

    • akurat dobrze że buspasów nie ma. (2)

      W Gdyni gigantycznych korków nie ma, chyba, że jest remont. Buspasy to głupota. Tylko spójrz, jak mniej zakorkowany byłby Gdańsk, gdyby ten pas na Grunwaldzkiej (chyba?) włączyć normalnie do ruchu...

      • 2 4

      • Ależ skąd, korków nie ma

        Będąc palaczem nałogowym z nadwagą, rowerem jestem zawsze szybciej niż komunikacją. Bynajmniej z kondycji mojej ten stan się nie bierze.

        • 4 0

      • buspas na grunwaldzkiej? i już widać jaki ekspert z ciebie

        znasz się jak...

        • 0 0

  • Kontynuował bym obecną politykę zasiedlania aglomeracji.

    W ścisłym reprezentacyjnym centrum zorganizować więcej mieszkań socjalnych i komunalnych, finansowanych ze sprzedaży peryferii miasta developerom, którzy osiedlą tam przynajmniej na 30 lat nowobogackie lemingi.

    • 20 35

  • Promocja regionu poprzez piłkę (7)

    Tak jak w Katalonii jedynym klubem o światowej sławie jest FC Barcelona, tak na Pomorzu w trójmiejskiej metropolii powinniśmy postawić również na jeden klub, który będzie mógł mierzyć się z gigantami światowej piłki. Tym klubem jest Lechia. Metropolia roku 2030 powinna zatem jednoczyć wszystkich kibiców piłkarskich pod wspólnym biało-zielonym sztandarem.

    • 34 100

    • Zawsze możesz dać dobry przykład wpłacając np. 20 mln

      na ten cel
      nie oglądaj się na Budynia

      • 19 4

    • lechi daję 2 lata i z ekstraklasy zostaną wspomnienie

      • 14 21

    • Promocja regionu poprzez piłkę?

      Naprawdę, Gdańsk ze względu na swoją wielowiekową historię, wydarzenia kulturalne, miejsca do inwestycji itp. ma dużo więcej do zaoferowania, bez tego prymitywnego sportu ;)

      • 21 3

    • (1)

      Dlaczego na piłkę? Ja wolę inne dyscypliny sportowe. A poza tym, co to za promocja, bogactwo bierze się z dobrej gospodarki opartej na przemyśle, a nie z promocji miasta. Jak region jest bogaty, to sam sobą jest reklamą.

      • 10 3

      • czy przemyśle....

        Raczej handlu i usługach.

        Przemysł jest kapryśny. Jeśli zaczyna się tam dziać dobrze, to zaczynają się strajki.

        Dać papu, załatwić wszystkie sprawy, opiekę socjalną na najwyższym poziomie, a potem "wolność". Tylko, że wolność bez odpowiedzialności za swoje życie. Ot, tylko swobody.

        • 0 0

    • Asseco Prokom Gdynia

      Trefl Sopot
      Vistal Łączpol Gdynia
      Atom Trefl Sopot
      Mamy drużyny które promują region przez sport

      • 12 9

    • Nie lękajcie się, Wielka Lechia to nasza przyszłość

      • 4 17

  • być może żyje się nam lepiej niż w Warszawie? (6)

    Zdaniem radnego chyba, gdyż ja tego nie zauważam, to że stoimy nieco krócej w korkach z pewnością nie rekompensuje bardzo dużej różnicy w zarobkach, to jest naprawdę frustrujące.
    O komunikacji miejskiej nie wspomnę, pomiędzy Warszawą a Gdańskiem jest to przepaść. Wiem, że Warszawa dopłaca setki milionów do swojego ZKM, ale fakt jest faktem, widocznie ją na to stać. Niestety zbyt wiele słyszałem głosów z głębi POlski,że wjeżdżajac do Gdańska i w nim przebywając bardzo wiele spraw jest do załatwienia, a generalnie nasze miasto jest brudne i zaniedbane (potwierdzam). Przecież generalna zasada naszych włodarzy to kupic coś za duże pieniądze i o to nie dbać (np. przystanki, tramwaje i autobusy, windy, schody ruchome - uwaga JEDNE - metropolia? śmiechu warte, chcę tu mieszkać, ale mi się odechciewa, za dużo zmian w innych polskich miastach widziałem, a Warszawa to Europa, Państwo w Państwie, nie porównujmy się nawet

    • 64 16

    • Warszawa (4)

      do pięt nie dorasta Europie proponuję zwiedzić, Berlin,Paryż ,Londyn ,Madryt, Barcelonę a zobaczysz różnicę.

      • 2 3

      • też sie włóczę

        różnica Wawa-Blin jest mniejsza niż Wawa-3m

        • 1 0

      • Berlin to akurat niefortunny przykład... (2)

        strasznie brzydkie miasto, commieblocki w centrum,mało zabytków no i ten nieszczęsny język niemiecki

        • 3 1

        • wagabunda (1)

          a w Warszawie ten nieszczęsny język polski

          • 2 3

          • dla zrzędów językowych, nie ma jak Helsinki

            • 2 0

    • schody ruchome - uwaga JEDNE ??

      akurat tego nie rozumiem

      • 1 0

  • Co to za metropolia, którą zamieszkuje ok 750 tys ludzi.

    Nawet doliczając wszystko w promieniu 50 km da maksymalnie 1 mln. Z każdym rokiem ubywa Polaków to w 2030 będzię zapewne o 100 tys mniej. W przypadku pogłebiającego się bezrobocia i biedy w kraju może wyjechać nawet 30% młodych.

    • 72 9

  • Metropolia? Jeszcze bardziej papierowa niż 2012

    • 46 6

  • zadłużona po uszy? (5)

    • 61 7

    • (4)

      Wywóz śmieci za 160 złotych, spłukanie wody za 6 złotych...

      • 21 3

      • będę strzelal klocka za okno i oszczędzał na wodzie (3)

        • 20 4

        • Twoi sasiedzi zrobia tak samo i bedziesz mieszkal w guanolandzie! (2)

          • 6 2

          • Tylko że ja mieszkam na samej górze (1)

            i zanim dojdzie do mnie to oni padną

            • 6 1

            • oni będą wychodzić na dach :-)

              • 7 1

  • konferencje dla centrów targowych, aby zarabiały nie dla wizji

    konferencje dla centrów targowych, aby zarabiały nie dla wizji. Wizji nie ma nawet przy realnych projektach. Co wizualizacja to rozczarowanie.

    • 16 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane