• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przystań na kanale Na Stępce? Gdańsk analizuje oferty

Katarzyna Moritz
20 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kanał na Stępce, jest obecnie zaniedbany, od lat są plany, by powstała tam przystań żeglarska.
  • Most Kamieniarski, prowadzący do kanału na Stępce, powinien być zwodzony, by mogły tam wpłynąć większe jednostki czy żaglówki.
  • Kanał na Stępce także z drugiej strony wyspy zamknięty jest mostem.
  • Do zagospodarowania jest przeznaczone blisko 380 m kw nabrzeża kanału na Stępce

Urzędnicy chcą, aby prywatny inwestor zagospodarował nabrzeże Ołowianki od strony kanału Na Stępce zobacz na mapie Gdańska i utworzył tam miejsca do cumowania. Choć oferty już wpłynęły, urzędnicy nie chcą ujawnić informacji na ich temat, ani nawet poinformować o tym, kto je złożył.



Czy miasto dobrze robi nie informując o oferentach?

Kilka tygodni temu urzędnicy ogłosili przetarg ustny nieograniczony na oddanie w odpłatne użytkowanie nabrzeży przy kanale Na Stępce na wyspie Ołowianka. Sam kanał należy do Skarbu Państwa i zarządzany jest przez miasto. Na działce o powierzchni 358 m kw., która ciągnie się wzdłuż nabrzeża wyspy, miałaby powstać infrastruktura pozwalająca na cumowanie niewielkich jachtów, motorówek czy skuterów.

Teren ten ma trafić do inwestora najpierw na pięć, a docelowo może nawet na 35 lat. Czas trwania umowy będzie zależeć od rodzaju inwestycji, jakie zrealizuje tam dzierżawca.

Postępowanie, które ma wyłonić inwestora, podzielono na dwa etapy. W pierwszym, który zakończył się 13 czerwca, chętni musieli przedstawić koncepcje programowo-przestrzenną i architektoniczną. 14 lipca wybrani w pierwszym etapie oferenci będą mogli licytować stawkę najmu gruntu. Cena wywoławcza wynosi 183 tys. zł.

Próbowaliśmy ustalić kto zgłosił się do przetargu, ale urzędnicy odmówili nam takiej informacji. Dlaczego?

- Obecnie jest za wcześnie na podanie informacji dotyczących oferentów w przetargu. Będzie to możliwe 30 czerwca, zgodnie z zasadami przetargu, który składa się z dwóch etapów. Dopiero po pierwszym z nich komisja wybierze te oferty, które przystąpią do drugiego etapu (licytacji gruntu - red.) i ujawni listę podmiotów. Dane te są niejawne i rozumiem, że firmy mogą nie chcieć, by ktoś dowiedział się, że ich propozycja nie spełniła warunków - tłumaczy Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Miasto zasłania się tym, że to normalna procedura w przetargu w trybie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Jedynie w przypadku zamówień publicznych, podaje się nazwy wszystkich oferentów.

Co dokładnie ma powstać na nabrzeżu Ołowianki?

Te informacje są zapisane w zarządzeniu prezydenta Gdańska, poprzedzającym przetarg. Przede wszystkim chodzi o wybudowanie dojść oraz pachołków cumowniczych. Ale miasto oczekuje także umocnienia skarpy pod projektowany chodnik wzdłuż nabrzeża, ustawienia ławek i śmietników, urządzenia zieleni i wykonania oświetlenia.

Z tego, co ustaliliśmy, na wąskim kanale będzie problem z wykonaniem chodnika wzdłuż nabrzeża, kolejny problem to głębokość samego kanału, ma on miejscami jedynie 70 cm głębokości, a do tego z każdej ze stron zakończony jest mostem. Kiedyś miasto miało plany, by ten bliżej mariny, most Kamieniarski, był zwodzony, teraz się jednak o tym nie mówi. Oznacza to, że pod mającym około dwóch metrów wysokości mostem będą mogły pływać jedynie niewielkie jednostki, skutery czy kajaki. Przy tej działce mogłoby powstać około 30 miejsc do cumowania.

Wyspa Ołowianka mogłaby dzięki temu być bardziej atrakcyjna, tym bardziej, że w przyszłym roku prowadzić do niej będzie kładka, ponadto w 2018 roku planuje się ustawienie na niej całorocznego, 60-metrowego, koła widokowego.

Przystań żeglarska na kanale Na Stępce?

Co ciekawe, dla tej samej lokalizacji miasto ma od lat plany i chce by powstała tam przystań żeglarska w ramach programu "Pętla Żuławska". W związku z tym w marcu tego roku, gdańscy radni podjęli uchwałę, która otworzyła władzom miasta drogę do podjęcia współpracy w ramach przedsięwzięcia pn. "Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska" z partnerem spoza sektora finansów publicznych, wyłonionym w drodze konkursu.

Jeszcze w 2015 roku w ramach programu "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej" Gdańsk zaproponował Urzędowi Marszałkowskiemu utworzenie nowych przystani żeglarskich. Były trzy propozycje podstawowe i trzy rezerwowe. Obecnie wybrano cztery lokalizacje dla nowych przystani.

W tym też wspomnianą wyżej - przy kanale Na Stępce. W 2015 roku zakładano, że jej utworzenie miałoby się wiązać z przebudową Mostu Kamieniarskiego na most zwodzony, a szacunkowy koszt przebudowy kanału oszacowano aż na 98 mln zł.

Kolejna przystań (za około 12 mln zł) miałaby powstać na Wyspie Sobieszewskiej przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska (naprzeciwko hotelu Renusz), ponadto zaplanowano też rozbudowę i modernizację miejskiej mariny żeglarskiej w Górkach Zachodnich przy kanale Płonie zobacz na mapie Gdańska oraz budowę przystani w Świbnie, w pobliżu skrzyżowania ul. Świebnieńskiej i ul. Boguckiego zobacz na mapie Gdańska.

Te inwestycje w ramach "Pętli Żuławskiej" miałyby być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, w zakresie wsparcia atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego przy wsparciu środków z Unii Europejskiej.

Ponadto, mimo że miasto szuka partnerów prywatnych, to w uchwale podjętej przez radnych w tej sprawie jest zapis, że Gdańsk ma być partnerem wiodącym projektu oraz że to miasto będzie zarządzać projektem i środkami finansowymi wpływającymi z RPO.

Obecnie nie wiadomo kiedy będą ogłoszone konkursy na wyłonienie prywatnych podmiotów do realizacji tych przystani. Trwają jednak przygotowania przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla tych obszarów. Planowany termin opracowania dokumentacji to III kwartał 2017 roku.

Opinie (40) 1 zablokowana

  • 183k PLN :) (1)

    Mieszkania 100m dalej chodzą po 1M PLN :) Bo najlepsza inwestycja to ta słomiana :)

    • 15 13

    • o chciałeś nam przekazać?

      "Mieszkania 100m dalej chodzą po 1M PLN :) Bo najlepsza inwestycja to ta słomiana :)" Czy 1M PLN to jeden milion złotych? Za jeden metr kwadratowy czy za całe mieszkanie? A ile takie mieszkanie ma metrów kwadratowych. Czy też literka "M" oznacza 1 Megawat? A może jeszcze coś innego.
      Daj znać to może kupię tam mieszkanie i zrealizuję słomianą inwestycję (cokolwiek to znaczy).

      • 8 0

  • W Gdańsku to codziennie jakaś inwestycja a u nas tylko plany i projekty. (3)

    Szczurek ponoć na biurku nie ma miejsca żeby postawić kubek z kawą, bo całe zawalone jest rulonami z projektami.

    • 33 8

    • to nie inwestycja,to wydatek.

      • 8 11

    • Milcz trolu z PO (1)

      Wszędzie to wpisujesz . Naród wam już podziękował w skali ogólnopolskiej. W Gdańsku wytrwacie do końca kadencji i niebyt. Ucz się fachu jakiegoś bo PIS za trolowanie nie płaci a z wolontariatu w KODzie czy Nowoczesnej nawet na internet nie starczy.
      A Gdańskie inwestycje to dziurawe drogi migające jarzeniówki w szkołach publicznych i zbędne pętle tramwajowe dla treamwajów dwukierunkowych.
      Szczurek jest pierwszym kandydatem na prezydenta Gdańska gdyby tylko chciał objąć jednocześnie urząd w Gdańsku gdyni i Sopocie to zapewne wszędzie by wygrał.

      • 5 22

      • A tobie wystarcza te 50gr za komentarz...

        ...które oferuje firma PijaR Adasia Hoffmana? Myślisz, że gdańszczanie są ślepi jak pelikany pisowskie i nie widzą jak miasto się zmienia? Idź szukać ciemnego ludu gdzieś indziej, my nie kupujemy pisiackiej propagandy.

        • 15 4

  • Nie przesadzałbym z tymi kajakami i skuterami. Można sobie rzucić okiem na streetview, że zaraz obok cumują motorówki (jak jest kabina to jachty motorowe?), które bez problemu przejdą pod mostem, a zwolnią miejsce dla jachtów z masztem.

    • 23 1

  • (1)

    To byłoby niezłe miejsce dla "domów na wodzie"

    • 50 1

    • nie w bolandii tu zraz pojawiłaby się armia urzędników walczących z taką samowolą

      • 4 0

  • Rury (5)

    Sorry, ale oprócz tych dwóch mostów w w kanale Na Stępce są jeszcze potężne rurociągi przerzucone nisko nad wodą. Co z nimi?

    • 41 0

    • wydają się być na takiej samej wysokości co most, patrz streetview.

      • 2 0

    • to się wytnie :))

      he he :)))

      • 5 0

    • z gumy zrobią - to się naciągną :)

      • 2 0

    • zrobią rurociągi zwodzone

      • 5 0

    • a rury runą, runą runą i pogrzebią stary świa-a-at!

      • 4 0

  • teraz

    To taki klimatyczny dziki kanalek, zarośnięty. ....
    Wiem, rozwój miasta ale szkoda tej bujnej zieleni.Czy nie można tak tej przystani zrobić aby pozostało jak najwięcej miejsc zielonych...

    • 34 15

  • buractwo

    Wszędzie pacną taki sam deptak, taką samą przystań i wszędzie jest tak samo. Co oni się teraz uczepili tego kanału. Przynajmniej jest bardziej zielono i naturalnie.

    • 34 16

  • Kanał Na Stępce (2)

    został wykopany dla dostaw węgla dla elektrowni. Obecnie śmierdzi szambem. Kto będzie chciał w tym syfie cumować? Należy go zasypać i odzyskać teren.

    • 13 33

    • sam się zasyp najlepiej

      Mieszkam tam - to bzdura co piszesz

      • 7 0

    • ciekawe jaką elektronie mieli w średniowieczu

      bo kanał powstał w XIV wieku

      • 5 0

  • Urzędnicy nie chcą ujawnić ofert.... (4)

    No to już jest przegięcie

    • 22 6

    • a co im zrobisz pisowcu? (2)

      • 1 10

      • Napuszczę CBA (1)

        I co zatao kakao ?

        • 4 2

        • nie bądź śmieszny

          • 3 1

    • nie mamy pana plaszcza i co nam pan zrobi

      bo cham sie upar i daj. A skont wezne jak nie mam

      • 0 0

  • Ależ problem!

    Pogłębienie niewielkiego toru wodnego jawi się w Polsce jako coś tak trudnego, jak by to były czasy budowy kanału Raduni przez Krzyżaków! A przecież ważniejsza jest głębokość niż przestrzeń ponad linią wody. Jachty mają składane maszty, ale wyciąganie miecza to spora uciążliwość, a kil to już rzadko da się wciągnąć...
    Dlatego nie wierzę w duże szanse powodzenia tego zagospodarowania.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane