• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • wyliczenia planistów (2)

    Czy to ci sami, którzy policzyli i zaplanowali rondo turbinowe ?

    • 24 3

    • tak to Ci sami "eksperci"

      • 5 1

    • będzie dłuższa droga do pokonania... generalnie lepiej zabrać się za remont dróg, bo jest tragicznie

      i pomyśleć nad przyrostem naturalnym, dostępem dla młodych ludzi do mieszkań, bo z zarobkami 1500zł-2000złnetto nikt nie dostanie kredytu hipotecznego

      • 5 3

  • za 20 lat -to wstęp do powieści SF ? ;)

    fajnie,.
    Co prawda między 1920 a 30 zbudowano Gdynię, ale wiadomo co się stało w 39

    • 4 3

  • (4)

    Juz widze jak pozal sie boze urbanisci uspokajaja ruch. Oni wciaz sa zachlysnieci Le Corbusierem i miastem wylacznie dla aut. Najlepszy przyklad - zamkniecie przejscia przy Miniaturze, wolny tramwaj wzdluz WZ (bo na WZ skreslili rezerwe pod bezkolizyjny), brak SKM przez Poludnie, tunele dla pieszych na SLowackiego i oblesna estakada "Kliniczna II", brak rezerwy pod tramwaj wzdluz morza od PGE Arena do Falowca itd...

    • 17 4

    • YYY??? (1)

      A kto pisał "śmierć ulicy"? Może wujek Władek spod siódemki? Nie da się zakryć głowy ręcznikiem i udawać, że problemu wzrastającej liczby aut (przynajmniej tak ma być do 2015?)

      • 0 1

      • Zobacz na zachód. Tam każdego stać na auto, a nikt nie buduje przelotowych arterii i nie zmusza pieszych do łażenia tunelami. Nawet zasypują takie tunele i przywracają przejścia naziemne (np. Alexanderplatz w Berlinie). Przyszłość to komunikacja miejska.

        • 7 2

    • w styczniu zaczyna się remont wezeł Kliniczna

      • 1 0

    • A co ich to interesuje

      Planiści i tak nie ponosza odpowiedzialności za błedne wizje - dostaja co miesiąc pensje i to się dla nich liczy.

      • 6 1

  • Czerowny Most jest nam na razie nie potrzebny

    BRG mają futurystyczne wizje nawet o wiele gorsze niż za poprzedniego ustroju.

    Liczy się rezerwa w terenie, za komuny planowali szerokie arterie, przymorska SKM rozwój tramwajów i dziś dzięki temu mamy rezerwę w terenie pod nowe drogi a dziś co robi BRG widać na Ujeścisku ul. Świętokrzystka, ul. Warszawka itd brak rezerwy w terenie na poszerzenie dróg

    • 10 5

  • "– Hej, młody junaku, smutek zwalcz i strach,

    Może na tym piachu za 30 lat,
    Przebiegnie, być może, jasna, długa, prosta,
    Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska...
    – A tego nie rozumiem... A dlaczego „być może”?
    – No... „być może”, bo... on jeszcze nie wie....
    – Dlaczego nie wie? No jak to – nie wie? Ty popatrz, bracie! No? Młody człowiek... chłopak, tak? Na warszawskim brzegu i dookoła pracują jego koledzy. Ty widzisz to? (...)
    Przecież na tym piachu za 30 lat,
    Przebiegnie, z pewnością, jasna, długa, prosta..."

    i to wystarczy za komentarz tego durnego artykulu ;)

    • 31 1

  • Panie Mendel czy widzi Pan żeby z roku na rok spadała liczba samochodów? (1)

    Wróżenie z fusów i tyle i proszę nie lobbować juz tego Czerwonego Mostu bo i tak kierowcy wybiora Podwale Przedmiejskie nikt nie będzie chciał jeździć na około

    • 18 4

    • a będzie samochodów więcej, bo już się zapowiada podwyżka płac (oczywiście nie wszędzie)

      • 2 0

  • za 20 lat, to ze zbrojowni zostaną fundamenty, słowackiego będzie polną drogą, a stolica będzie w ułan bator (1)

    • 16 14

    • i tylko gallux wciąż będzie trollował w internecie

      • 5 0

  • TO DOSKONAŁY POMYSŁ!!!

    Brawo!!!

    • 6 12

  • zapachniało komuną w czystej postaci

    nowa wałowa
    nowa sandomierska
    nowa 3 maja

    no i ponad wszystko nowa WIZUALIZACJA
    to się nazywa skok miejskich władz PO i ich urzędników w świetlaną przyszłosć
    nową przyszłość
    gdzie będa drogi, które ktoś będzie odśnieżał, takoż i chodniki

    "Przeciez na tym piachu za 30 lat, przebiegnie z pewnoscia jasna długa prosta, szeroka jak morze trasa..."

    • 17 9

  • za 20 lat...

    Za 20 lat to bedziemy jezdzic rowerami

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane