• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • Zakaz dla Tirów na Podwale !!!

    To priorytet, a sposoby rozwiązania tego problemu szukajcie konkretnie Panowi Planiści !!!

    • 3 2

  • Zgadzam się konkertnie i SZYBKO .

    • 1 0

  • Korki zginą jak gdanski Lukaszenko zakończy panowanie !!

    • 6 4

  • Za 20 lat nie będzie już Budynia

    • 3 1

  • 1 (1)

    A ja proponuje zeby w godzinach szczytu (od g 14) na podwalu w kierunku centrum ustawiac panow policjantow zeby wylapywali wszystkich cwaniaczkow mykajacych bus pasem :]:]:]:]

    • 8 0

    • A tego...

      nie pozwoli na panujący. Już dawno zakazał kirerowania ruchem przez policjantów w czasie powrotu ludzi z pracy. Che tym zmusić kierowców osobówek do korzystania z komunikacji miejskiej. A o tym nie mówi się głośno no mieście

      • 0 1

  • (1)

    Atrakcyjnie to wygląda, tylko co to jest za zielona kreska od Wypy Spichrzów do Węzła ,,Czerwony Mont " ??? Jakaś projektowana droga ?
    Czy w pobliżu tych dróg powstaną nowe osiedla mieszkaniowe (poza Nowym Miastem) ?
    I jeszcze jedna dygresja ,,Nowa Wałowa" i ,,Nowa Sandomierska" - to już oficjalne nazwy dla tych projektowanych dróg ? Głupio to brzmi :))) nie lepiej zmienić na np. Uni Lubelskiej, Konfederacji Barskiej, Bitwy pod Kircholmem, Hetmańską, Norwida, Wały Saskie, Marszałkowka, Senatorska, Trakt Św. Tomasza albo Św. Marcina itp. ???

    • 4 1

    • To jest Chmielna

      takie kocie łby wśród ruin

      • 0 1

  • Za 20 lat (2)

    będzie w mieście o 20 tyś więcej samochodów i problem będzie taki jak teraz. Jedyne rozwiązanie dla miasta to autostrada czteropasmowa w kierunkach - wschód - zachód i północ - południe pod ziemią. Z rozjazdami na naważniejsze osiedla. Taka jak np w Berlinie. To jedyne rozwiązanie na lata. Długie lata...

    • 5 5

    • W Berlinie? Buahahahaha, Ty chyba w życiu tam nie byłeś. Poza ringiem, nie ma żadnych przelotowych arterii. Wszędzie jest metro, szybka kolej, a we wschodnim także tramwaj. Nikt autem tam nie jeździ, bo i po co? Wszędzie szybciej dojedzie się KM, nie trzeba szukać parkingu i za niego płacić. Tylko w Polsce ludzie musza wszędzie pchać się swoim złomem, bo w końcu 20 letnią furę trzeba pokazać sąsiadom i kolegom.

      • 7 1

    • gcba - dlaczego nie piszesz, ile w Berlinie płaci się za parkowanie samochodu

      a także, że od pewnego czasu liczba samochodow na 1000 mieszkańców jest coraz mniejsza (o circa 20% mniejsza niż w Warszawie)

      a także, że na 73% ulic jest strefa "Tempo 30"

      więc nie odwracaj uwagi od rzeczywistych i duzo tańszych w praktyce rozwiązań

      • 5 0

  • Przyszłość

    Mieszkam przy tej ulicy.O ruchu samochodowym i smrodzie spalin lepiej nie mówić.Aktualnie najgorzej jest z oczyszczaniem chodników ze śniegu.Może ktoś spróbuje przejść od tunelu przy ul.Żabi Kruk w stronę mostu na Motławie.Syberia to zabawa.

    • 4 1

  • z całym szacunkiem,ale nie wierzę

    iz za 20 lat bedzie tak pieknie,bowiem Pan Prezydent nie bedzie juz Głównodowodzącym,juz to ze wzgledu na ordynacje,juz to z uwagi na wiek-poza tym nie wiem czy za 20 lat bede jezdzic samochodem po Podwalu-wg dalekosieznych planow ma tam powstac pole golfowe dla pracownikow biurowcow,poniewaz po obu stronach tego Podwala maja powstac biurowce z widokiem na wyjazd do Warszawy.

    • 0 1

  • futuryzm ?

    Toż to futuryzm czystą gębą. Absurdalne pomysły z likwidacją tuneli i ograniczeniem pasów ruchu. O likwidacji estakady nie wspomniawszy. Na razie lepszych i bezkolizyjnych rozwiązań nie ma, więc po co kombinować. Błędy planistów z lat 50 i 60 są nie do naprawienia(z późniejszymi realizacjami oczywiście). Nie da się połączyć tkanki miejskiej w miejscach pociętych trasami tranzytowymi. Ta tkanka już umarła, punktowce, które miały otaczać stary Gdańsk od tego nowego (w mniemaniu lepszego) są jak sztylety rozrywające prawdziwie historyczną tkankę. Gdańszczanie lubują się w niszczeniu historycznych budynków by Michel zbudował im ich lepszą bardziej gdańska wersję. (Skończcie z tą Patologią!!!)Trasy tranzytowe są jak nie gojące się rany, z których sączy się samochodowa ropa. Nie da się przywrócić XIX wiecznych rozwiązań planistycznych w tkance, która już zmieniła planistyczna gangrena. Ciągle nasi planiści mają kreacyjne pomysły na tkankę miejską. Jednak nigdy one nie oparte są na rzeczywistych potrzebach mieszkańców. Dlaczego nie wspieracie się np.: na rozwiązaniach szwedzkich, gdy chcą poprawić życie mieszkańców dostosowują się do ich aktualnych potrzeb. (abstrahując)Robią chodniki tam gdzie ludzie już wydeptali ścieżki, a nie trzymają się planu w którym chodnik jest pod kątem prostym i po którym w rzeczywistości nikt nie chodzi. Popatrzcie sobie na pętle tramwajową na Chełmie tam wszyscy chodzą trawnikiem a nie zaplanowaną ścieżką. Nowa Sandomierska i Nowa Wałowa nie rozwiążą problemów ponieważ przynajmniej podwoi się liczba samochodów do czasu ich wybudowania. Te trasy powinny powstać co najmniej 10 lat temu. Powstawanie nowych tras tramwajowych to dobry pomysł ale te trasy już powinny być realizowane.!!!!!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane