• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • bus pas jakas kpina

    mam dosyc tego, że na bus pas wjeżdzają samochody. gdyby wszyscy jeździli zgodnie z przepisami juz byłoby inaczej. a policji wtedy niema bo spisuje jakąś babcie co sprzedaje pietruszke.prawda?

    • 7 1

  • bzdura (2)

    Jakim cudem zwezenie Podwala ma przyczynic sie do zmniejszenia tam korkow ? Miejsce na drogi w centrum jest bardzo trudno wygospodarowac, jak za pare lat to zweza i zabuduja, to juz nie bedzie odwrotu. Za 10 lat obudza sie z reka w nocniku.

    • 2 4

    • wtórny analfabetyzm? (1)

      Przeczytaj i postaraj się zrozumieć - a potem komentuj !!!

      • 2 0

      • My prawdziwi Polacy komentujemy po przeczytaniu tytułu

        co nam tam jakiś pismak będzie tłumaczył

        • 0 0

  • Ja wiem co trzeba zrobic !

    rondo turbinowe :D

    • 3 2

  • 1 kwietnia ?

    Do 1 kwietnia jeszcze trochę czasu, dajcie spokój. A Nową Wałową mieli zacząć robić na wiosnę 2009, nawet było uroczyste wbicie łopaty. I mamy 5 lat poślizgu. Na razie. Nie ma sensu więc zwracać uwagi na bzdurne przepowiednie. Zaraz przyjdzie ktoś inny i będzie mówił inne bzdury, żeby pokazać jaki jest ważny.

    • 5 1

  • co za meksyk..

    Przestańmy żyć marzeniami,lepiej niech te władze miasta biorą się za to co teraz,za drogi zwłaszcza w zimie..parkingi..drogi nowe -po co by był gorszy syf niz jest chyba..jak i tak nie dają rady z tymi co są teraz.. Żeby w mniejszej Kościerzynie, Żukowie o wiele lepiej się jeździło jak w Gdańsku...

    • 2 1

  • Dopiero za 20 lat, wolałbym szybciej teraz Gdańsk w samym centrum ma autostradę i to jest porażka, piesi w podziemiach, taki styl miast to przeżytek; ale to temat rzeka... polecam książkę Jan Gehl ,,Życie między Budynkami" może ktoś zmieni perspektywę patrzenia na miasto

    • 0 3

  • Planiści za dychę (2)

    Nie mogę się doczekać skrzyżowania na Łostowickiej z kolizyjnym przejazdem tramwaju i światłami, które musi opracować Politechnika Gdańska.
    Zaplanujcie choć raz coś z głową i na bieżąco, a nie za 20 lat.
    Ukształtowanie terenu wręcz KRZYCZY - zbudujcie tu ESTAKADĘ i skrzyżowanie BEZKOLIZYJNE !!!
    Za 20 lat....

    • 12 1

    • Pieniądze poszły na wiszący most !!! (1)

      I kasa pusta :(
      też jestem ciekawy jak te tory z boku przejdą na środek ulicy Nowolipie ??

      • 1 0

      • Nic ciekawego

        Jak zawsze, czyli beznadziejnie

        • 0 0

  • NY know-how

    • 1 1

  • czwarta kadencja i kolejne plany i tylko plany !!! nie łudzcie się gdańszczanie!!!

    • 2 1

  • niech ktos mi wytlumaczy czemu w usa w miastach i miasteczkach drogi maja po 8 pasow w jedna strone? dlaczego nie buduja jak w

    PL po gora 2 paski hahahahha hmm?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane