• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • Tiaaa (13)

    PicNaWodęFotomontarz.

    • 241 36

    • coś za dużo się kręci wokół Podwal Przedmiejskich, remont drogi, poszerzenie i dłuugiee zielone dla nich, niby z jakiej racji?

      • 1 5

    • planiści pokazują,że jest tylko jedna ulica w Gdańsku, o reszcie zapomnieli? (2)

      Najpierw dokończcie to co rozpoczeliście, Powst.Warszawskich,Łostwicką, itp

      • 8 13

      • Nie, zostawią tak.

        • 0 2

      • czyli z jedna wiedza co bedzie... za 20 lat. lol

        • 0 0

    • PicNaWodęKupSłownik (1)

      jw

      • 8 2

      • słownig

        • 2 0

    • ...gdańsk to jednak wieś jeżeli chodzi o drogi i komunikacje miejską... (1)

      takie moher/miasto !!!! z tuskomatołami na czele
      oczywiście pozostałe głaby z pis sld psl niczym nie odbiegają od tusko.....ów !!!!

      buahahahhahaha

      tylko niskie podatki a nie wiara w eurokołchoz !!!!

      • 12 17

      • Ostro Cię pogięli na PG.

        • 4 1

    • .. znów w modzie kładki na księzyc

      .. oby ci wizjonierzy poszli w pi.... do nieba na wieki

      • 7 4

    • o!

      Znowu jakieś "nowe" . Nowa Wałowa, Nowa Sandomierska, Nowa 3 maja...

      • 4 1

    • Portal frustratów.

      i narzekaczy.

      • 9 2

    • budyniowa metropolia (1)

      gdańsk - platformerska dziura w pupie niedługo zapadnie sie do środka

      • 3 3

      • Ktoś Cię tu trzyma? Wyjedź! Proszę!

        • 2 3

  • (3)

    zburzyc i wyrównać, a pozniej ze 30 banków tam postawic

    • 146 21

    • (1)

      Jestem ZA - a potem się w tych bankach zatrudnimy :))

      • 2 1

      • Nie przyjmą Cię.

        Rekrutacja, konkurencja, 200 osób na jedno miejsce. Mówi Ci to coś?

        • 1 3

    • to samo pomyślałem, po przeczytaniu tytułu. I NIC NIE BĘDZIE ! :D

      • 0 0

  • Tylko czy tego dożyjemy? (6)

    • 117 7

    • W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2104 r.) (1)

      Rewelka.

      Na chwilę obecną prosiłbym tylko o odśnieżenie dróg w Gdańsku. Ale to takie przyziemne życzenie. Wierzę, że w 2100 roku będą podgrzewane drogi.

      Szerokości życzę.

      • 14 2

      • Nadzieja matką głupich, szkoda, że nikt nie pamięta dat

        Parę lat temu zapewniano, że Nowa Wałowa ruszy w 2009-2010, miesiąc temu podawano jako rozpoczecie budowy termin 2011, a teraz nagle zrobił się termin 2014?

        • 4 2

    • (1)

      Nie ważne czy dożyjemy, pomyśl o dzieciach. Twoi przodkowie myśleli zapewne o Twoim pokoleniu, to jest życie.

      • 3 4

      • hehe, chore podejscie.

        • 0 0

    • Nie

      • 1 2

    • Nie dożyjemy.

      20 lat to długo. Dopadnie nas rak, wylew albo choroba serca.
      Przykro mi, że odbieram nadzieję.

      • 0 1

  • Jak na wiekszości ulic Gdańska TRAGEDIA (1)

    oby sie coś zmieniło

    • 70 9

    • Zrobbic ruch na wprotty WZ pozostawic prawoskręt tylko autobusom

      • 0 0

  • podwale przedmiejskie (3)

    zrzucić bombę jądrową i będzie spokój

    • 20 46

    • podwale przedmiejskie (1)

      długo nad tym myślałaś?

      • 2 0

      • taka jest prawda tam zawsze jest korek zrównać z ziemią i bedzie ok

        • 1 2

    • A Tobie ustrzelic jadra wtedy bedziesz gdakala jak wykastrowana kura

      • 2 0

  • 20 lat zleci jak z bicza strzelił (6)

    • 111 7

    • Już Adamowicz się o to postara (4)

      • 7 3

      • Super bede mial wtedy prawie 50 lat!!! (2)

        Masakra!

        • 3 5

        • a nic się nie zmieni!!

          Założę się ,ze nic nie zrobią .... Pewnie kasę wywalą na jakąś kolejną halę albo na spłatę długów po Euro...

          • 3 2

        • No..

          A jak ma się 50 lat, to już "wacek" odmawia posłuszeństwa. Wiesz co to oznacza?

          • 3 0

      • Za 20 lat Adamowicz będzie nadal.

        Czy czujecie radość z tego faktu?

        • 5 1

    • a w tym czasie zdazysz juz umrzec

      a w tym czasie zdazysz juz umrzec

      • 2 1

  • Czy to Wigilia? (4)

    Planiści przemówili ludzkim głosem?
    Ograniczenie ruchu samochodów w centrum, likwidacja przejść podziemnych i estakady... nie.. to chyba zbyt piękne by było prawdziwe...

    Ale jestem całym sercem za!
    czyżby ktoś w BRG wreszcie dostrzegł, że miasto jest dla ludzi?

    • 79 9

    • (2)

      Powinno dążyć się do wpuszczenia jak największej ilości dróg, zwłaszcza przelotowych, pod ziemię.

      • 6 0

      • (1)

        powinno się dążyć do ich wyrzucenia ze Środmieścia za pomocą takich dróg jak Nowa Wałowa/Sandomierska nie do wpuszczania ich w tunele. Aleje 2x2 ze światłami, tramem po środku tak ale nie przelotowe eSki z 80 która dzielą miasto jak solenizant nożem tort ;D

        • 9 1

        • zobacz Bruksele Paryz Boston

          pojedz tam a zobaczysz ile drog jest pod ziemia - tylko to rozwiaze problem korkow

          • 1 3

    • Za 20 lat...

      ...to sę mogą - że tak to ujmę.

      Za 20 lat pod Gdańskiem mogłoby jeździć metro, a oni robią łaskę że dwie ulice wybudują aby odkorkować śródmieście.

      • 6 1

  • Czy to ten Pan Mendel, który blokuje rozbudowę dróg na zachód Gdańska? (1)

    W Gdańsku jest taki Pan Mendel, który ma swoja wizję rozwoju miasta, blokuje rozwoju dróg na górnym tarasie i lobbuje stworzenia jego koncepcji węzła Czerwony Most. Wiadomo budżet nie jest z gumy więc jak nie ma wizji rozwoju na górnym tarasie to realizowany będzie Czerwony Most.

    • 44 9

    • Most czerwony jest ważniejszy niz jakieś tam drogi na górnym tarasie

      • 4 6

  • za 20 lat bede mial 60 (8)

    I nie bede juz jezdzil samochodem

    • 78 11

    • i dlatego właśnie przez to ruch się zmniejszy! proste? proste!

      • 14 5

    • ziomuś, gdyby wszyscy nasi przodkowie mieli takie poryte myślenie jak Ty to byś po Gdańsku jeździł konno po polach.

      • 12 5

    • A ja 82 będę miał

      i dalej będę pływał na kitesurfingu i jeździł samochodem

      • 16 1

    • a ja wtedy będę obchodził osiemnastkę (2)

      ach w końcu mi sprzedadzą piwo, to będzie wielki dzień

      • 10 0

      • eee synek

        słuchaj no

        • 4 0

      • lol

        krew się poleje

        • 0 0

    • ja będę miał 59 (1)

      nie zamierzam być pierdzielem i starym grzybem - będę jeździł samochodem !

      • 4 1

      • Jo.., ale nie bzykniesz już żadnej panny.

        no chyba, że w swoim wieku :-)

        • 1 2

  • A kiedy pojawi się Nowa Sikorskiego z przedłużeniem tramwaju z Chełmu na Orunię Górną? (6)

    Wiem że Pan Tadeusz Mendel jest przeciwnikiem rozwoju trakcji tramwajowej w Gdańsku gdyż inaczej jego wizja nie zostanie szybciutko zrealizowana.

    • 46 12

    • (3)

      Nowa Sikorskiego z tramwaje to niestety juz historia miasto sprzedaje grunt i nie ma rezerwy na szeroką drogę.

      • 11 1

      • A przeciez władze miasta obiecały że powstanie Nowa Sikorskiego wraz z tramwaje po 2013 r. (2)

        To jak to jest ?

        • 14 1

        • (1)

          rezerwa terenowa jest ale tramu nie będzie bo został puszczony przez Nową Łódzką...

          • 4 1

          • ale tram miał być na Nowej Łódzkiej i na Nowej Sikorskiego

            • 9 1

    • wypier...lic Mendla i bedzie spokoj (1)

      • 12 0

      • to chyba taki "Mendel gdański". Z pochodzenia.

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane