• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka zabudowa pasa startowego? Rozstrzygnie konkurs architektoniczny

Ewa Budnik
5 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
  • Teren pasa startowego bliżej kolejki, który zabudować ma Budimex Nieruchomości. Nie jest do końca jasne jaka zabudowa tu powstanie.
  • Inwestycja spowoduje, że zniknie funkcjonujące tu od lat targowisko.
  • W bezpośrednim sąsiedztwie działki znajduje się obszerna zabudowa handlowo-usługowa. Jej standardy nie są współczesne, ale są to setki metrów kwadratowych powierzchni handlowych.
  • Współcześnie powstająca zabudowa pasa startowego uwzględnia funkcję handlowo-usługową w parterach budynków wielorodzinnych.

Budimex Nieruchomości, właściciel niezabudowanej części pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, rozpisał konkurs urbanistyczno-architektoniczny na przyszłą zabudowę. Konkurs jest jednocześnie początkiem dyskusji na temat funkcji zabudowy jaka powinna tam powstać, dlatego pracownie przygotują dwa warianty koncepcji - uwzględniające wielkopowierzchniowy obiekt handlowy lub zabudowę mieszkaniową z usługami w parterze.



Jaka zabudowa powinna powstać na pasie startowym?

Pasy startowe na Zaspie wyłożono betonowymi płytami w latach 20. XX wieku. Po wojnie lotnisko rozbudowano, również samą płytę lotniska - stało się ono portem cywilno-wojskowym. Starsi mieszkańcy Gdańska pamiętają lądujące tu samoloty z Warszawy i innych lotnisk krajowych, ale także np. z Berlina, Budapesztu, Kopenhagi czy Sztokholmu. Pod koniec lat 60. zaniechano lotów nocnych. 30 marca 1974 roku wystartował stamtąd ostatni samolot. Później port lotniczy został przeniesiony do Rębiechowa. Od tego momentu do połowy lat 80. trwała budowa wielkich zespołów mieszkaniowych Zaspa Młyniec i Zaspa Rozstaje.

Czytaj też: Jak to z lotniskami w Gdańsku było?

Przez lata teren zabudowany był halami handlowymi, na działce należącej aktualnie do Budimexu rozwinął się osiedlowy rynek. W 2004 roku między rynkiem, a blokami spółdzielni przy Dywizjonu 303 zobacz na mapie Gdańska firma Inpro oddała do użytkowania pierwsze w tym obszarze budynki wielorodzinne we współczesnym rozumieniu tego słowa - z podziemnymi halami garażowymi, terenami zielonymi i lokalami usługowymi w parterach.

Obecnie pas startowy zabudowywany jest wzdłuż al. Jana Pawła II - firma Inpro zakończyła tu budowę kompleksu City Park, Allcon Osiedla stawia kolejne budynki osiedla Awiator. Chociaż dominującą funkcją powstającej zabudowy jest funkcja mieszkaniowa, to jednak w parterach powstają lokale usługowe. Ich obecność wprowadza życie (handel, gastronomia, usługi) między budynki.

Konkurs pokaże możliwości

Przed pasem startowym kolejny krok - na przełomie marca i kwietnia warszawski deweloper za 11 mln euro kupił niemal ostatnią niezagospodarowaną cześć pasa startowego - 5,1 hektara. Właśnie ogłosił on konkurs na koncepcję zabudowy tego obszaru. Sens konkursu wydaje się jednak szerszy - ma on wywołać publiczną dyskusję na temat funkcji, która ma tam ostatecznie powstać, tym bardziej że pracownie mają przygotować dwa warianty zabudowy - w pierwszym pojawi się 50 tys. m kw. usług, w drugim zabudowa mieszkaniowa z usługami na parterze.
Pierwszy wariant wpisuje się w obowiązujący aktualnie plan zagospodarowania przestrzennego, drugi widziałby w tym miejscu deweloper, ale też część mieszkańców dzielnicy.

- Wolą inwestora jest znalezienia właściwej formy architektoniczno-urbanistycznej spełniającej wymagania stawiane nowoczesnym budynkom mieszkalno-usługowym, z jednoczesnym jej wkomponowaniem w różnorodny kontekst urbanistyczny dzielnicy Zaspa. Chodzi o to, żeby teren ten zmienił się w przestrzeń miejską z prawdziwego zdarzenia - wyjaśnia Andrzej Miś z biura prasowego Budimex Nieruchomości.
Do konkursu zaproszonych zostało sześć pracowni architektonicznych z Trójmiasta. Dla inwestora ważne było, aby byli to miejscowi architekci.Zaproszenie otrzymały: Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe Fort, gdyńskie Arch-Deco, Studio Architektoniczne Kwadrat, Atol Studio Andrzej Tołkin, Art Biuro Projektowe Wojciech Wyka, 3A Studio s.c. Fiszer.

- Osoby znające historię miejsca i jego kontekst będą mogły najlepiej spełnić oczekiwania zarówno nasze, jak i mieszkańców Gdańska - wyjaśnia Henryk Urbański, prezes zarządu firmy Budimex Nieruchomości.
Z pracownią, która wygra konkurs zawarta zostanie umowa na zaprojektowanie zabudowy. Pula nagród wynosi 70 tys. zł. W jury znajdują się przedstawiciele miasta, dzielnicy i dewelopera. Wyniki ogłoszone zostaną 23 października. Deweloper podkreśla jednak, że prace nie zostaną rozpoczęte zanim nie wyjaśni się jakie są plany dotyczące tego obszaru.

Centrum handlowe czy mieszkania?

Wojciech Targowski, jeden z trójmiejskich architektów, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej wspomina rok 1989 roku, kiedy wraz z Piotrem Mazurem i Andrzejem Gołębiewskim z sukcesem brał udział w konkursie ogłoszonym przez istniejącą w tamtym czasie spółkę Pas, na którą składało się kilka - częściowo urynkowionych podmiotów.

- Wielkim marzeniem było wtedy wybudowanie w tym miejscu wielofunkcyjnego centrum. Mówiło się, że będzie to największy plac budowy Europy Wschodniej. Założenia konkursowe świadczyły o wybujałym wizjonerstwie. Powstał między innymi pomysł na wbudowanie w centrum schronu, z którego można by dowodzić wszystkimi polskimi elektrowniami atomowymi - wspomina Wojciech Targowski. - Pomysł nigdy nie został zrealizowany, jego niewielkim pokłosiem jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa między aleją Jana Pawła II a ulicą Dywizjonu 303.
Dziś Wojciech Targowski, podobnie jak wielu mieszkańców Zaspy, nie jest wielbicielem koncepcji kolejnej koncentracji handlu wielkopowierzchniowego. W międzyczasie takich obiektów w Trójmieście powstało wiele, a de facto powodują one "wymieranie miasta". Jest szansa na wyznaczenie nowego kierunku myślenia o tej części miasta - radni właśnie uchwalili przystąpienie do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Prace nad nim potrwają wiele miesięcy, ale byłoby ono podstawą do uchwalenia zmienionego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego również działkę Budimexu.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • zaorać i trawę posiać

    • 11 4

  • A na fotografii...

    część bliżej kładki nad torami tramwajowymi.

    • 1 1

  • Fragment pasa jako zabytek!

    A czy zachowana i wyeksponowana zostanie część dawnego pasa startowego jako dziedzictwo historyczne Gdańska dla potomnych?

    • 11 3

  • my (4)

    z Młyńca prosimy o jakieś wielkie centrum handlowe ,galerie handlowe , cos w tym stylu .W poblizu nie ma nic z takich ogromniastych przestrzeni handlowych !! Plissss !

    • 12 17

    • Przawidywane w planach są :

      cztery "Biedronki" , cztery "Lidle" , dwa "Tesco" , trzy "Auchan" i kilkanaście innych .

      • 6 1

    • Mieszkańcy Młyńca

      nie mają pieniędzy, więc po co centrum handlowe?

      • 4 5

    • do bałtyckiej rzut beretem (1)

      to miejsce nie jest dobre na wysoką zabudowę, tym bardziej na jakieś centra handlowe, rzut beretem do bałtyckiej, obok lidl, biedronka, niedaleko real z alfą a potem galeria przymorze - a no przecież i przy bałtyckiej budują kolejne.

      przy lidlu zrobiło się małe centrum zaspy, jest gdzie wydać pieniądze, po co robić kolejne ;)

      brakuje faktycznie czegoś dla "młodych" - skatepark, jakiś fajny plac zabaw - chociaż nie do końca to bezpieczne zwłaszcza że to teren przy dość często uczęszczanej ulicy, trochę zieleni, ławek, taka oaza w środku miasta

      • 2 3

      • centra handlowe - nie

        Ale wysoka zabudowa - jak najbardziej.

        • 0 4

  • garnizon lub idea

    fajnie by było gdyby powstało coś w rodzaju garnizonu hossy lub idei eurostylu - to są jedyne dwie rewelacyjne inwestycje w gdańsku
    jeżeli nawiążą do zabudowy młyńca górskiego to będzie tragedia... znowu byle jakie bloczydła

    • 20 4

  • Będzie konkurs, wizualizacje, a potem powstanie ogrodzone płotem osiedle jak wszędzie.

    • 12 1

  • pas startowy (2)

    Czemu nikt nie bierze pod uwagę wytyczenia drogi-połączenia z Grunwaldzką,tramwaj Zaspa-Grunwaldzka.Trzeba robić nową oś komunikacji a nie zabudować domami a potem dojazdy są problemowe.Chyba nie problem postawić most na wprost Wojska Polskiego i spiąć Zaspę drogą i tramwajem.Czemu tramwaje jeżdżą tylko wzdłuż miasta a brak jest połączeń miedzy osiedlami.Jedna Słowackiego-Kościuszki-zresztą bez tramwaju i nie ukończna niczego nie załatwia.Nie stety przy obecnych beznadziejnych władzach miasta jest utopia.

    • 34 5

    • Meczyłem się dojeżdżając do uniwerku trzy przesiadki i marsz albo zwiedzanie miasta tramwajem. W końcu kupiłem tani samochód i ... jak oni chcą zachęcić do korzystania z komunikacji zbiorowej ? Do Galerii Bałtyckiej szybciej z buta niż jakimkolwiek środkiem maskomu.

      • 8 0

    • Lub chociażby skręt w lewo z Grunwaldzkiej na most Lewonieckich.

      • 6 0

  • Nikt nie układał płyt betonowych w latach dwudziestych , a lali grube pasy startowe na mokro . (1)

    Kto widział niemieckie mapy Gdańska z ciekami wodnymi, ten wie, że na tym terenie są skrzyżowania wielu dużych cieków wodnych . A jak to wpływa na zdrowie , to wiele osób wie z własnego doświadczenia .

    • 9 12

    • Adin, dwa, tri, ćetyre, smatrjiu mnie w głaza....

      • 4 4

  • Trzeci wariant

    całość terenu należy przeznaczyć na mieszkania dla pana Pawła Adamowicza a osiedle nazwać Pudding Urban

    • 26 4

  • maksymalizacja zysku

    Minimalizacja kosztów. To będzie. Mega wysoko i dużo i brak miejsc postojowych.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane