• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Krzysztof Koprowski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego zgodnego z projektem planu.
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego zgodnego z projektem planu. W dolnej części widoczne budynki wzdłuż ul. Pstrowskiego.
  • Założenia projektowe dla planu.
  • Założenia projektowe dla planu.
  • Przestrzenie publiczne w projekcie planu.
  • Gospodarka wód opadowych w projekcie planu.

Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został plan zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska i okolicznych terenów w Gdańsku. Proponowana w nim forma zwartej zabudowy z 40-metrowymi dominantami budzi sprzeciw części mieszkańców. Brak planu nie wstrzyma jednak trwających już budów.



Jaka forma zabudowy powinna dominować na terenie objętym projektem planu?

Opracowanie nowego planu zagospodarowania tej okolicy związane jest z pomysłem przeniesienia istniejącej zajezdni autobusowej w inne miejsce w Gdańsku, a następnie sprzedaży tego terenu deweloperom.

Projekt planu wyłożony jest do wglądu po raz drugi. Po pierwszym wyłożeniu złożono 29 merytorycznych uwag, ale wiele z nich dotyczyło tych samych kwestii. Pozytywnie rozpatrzono pięć z nich.

Na co zgodzili się planiści

Na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańców, do projektu planu wprowadzono zakaz budowy naziemnych parkingów wielopoziomowych i magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - Dźwigowej zobacz na mapie Gdańska.

Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.

Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.

Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej zobacz na mapie Gdańska co do zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.

Uwzględnione uwagi do projektu planu. Uwzględnione uwagi do projektu planu.
Jakie sugestie odrzucono

- Nieuwzględnione uwagi dotyczyły w większości obniżenia parametrów urbanistycznych [to m.in. wysokość i gęstość zabudowy - dop. red.], co jest sprzeczne z celem przystąpienia do sporządzania planu. Wśród nieuwzględnionych uwag znalazły się również zapytania, podczas gdy procedura planistyczna przewiduje jedynie rozpatrzenie uwag jako "uwzględnione" lub "nieuwzględnione" - informowała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusja publiczna zgromadziła sporą liczbę zainteresowanych osób: mieszkańców, przedstawicieli rady dzielnicy oraz radną miasta Emilię Lodzińską (PO).

- Rada Miasta na etapie uchwały o przystąpieniu do planu nie ma świadomości, jakie parametry urbanistyczne zostaną w planie zapisane. Jestem przeciwna zaproponowanym w planie wysokościom oraz intensywności zabudowy. Także moje uwagi do planu zostały odrzucone - mówi Lodzińska.
Zajezdnia autobusowa przy al. Hallera - stan obecny. Zajezdnia autobusowa przy al. Hallera - stan obecny.
Wspomniana "intensywność zabudowy" była w toku dalszej dyskusji wielokrotnie krytykowana: dyskutanci uważali, że odległości pomiędzy planowanymi budynkami będą zbyt małe, a one same - zbyt wysokie.

- Przedstawiona na wizualizacjach koncepcja zabudowy prezentuje możliwy układ urbanistyczny, a nie finalny projekt architektoniczny - zastrzegała dyrektor BRG. - Intensywność zabudowy przyjęta w planie odpowiada wielkościom nowych realizowanych miejskich założeń wielorodzinnych i trudno ją porównywać z parametrami np. pobliskiej modernistycznej Zaspy.
Podczas dyskusji publicznej najwięcej zastrzeżeń budziła "intensywność zabudowy". Podczas dyskusji publicznej najwięcej zastrzeżeń budziła "intensywność zabudowy".
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów (z obniżeniem do 13 m w pobliżu ul. Pstrowskiego). Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40 metrów (tj. ok. 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa zobacz na mapie Gdańska dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.

- Czy w kontekście spodziewanej liczby nowych mieszkańców, w planie została przewidziana wystarczająca liczba miejsc parkingowych? Czy były przeprowadzane analizy ruchu? Samochody nowych mieszkańców, dla których nie zostały przewidziane miejsca parkingowe przy budynkach, będą zajmowały miejsca w okolicy, dewastując zieleń przyuliczną - przekonywała Halina Królczyk z Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
Stacja prostownikowa u zbiegu al. Hallera i ul. Grudziądzkiej. Zamiast niej zaplanowano ogólnodostępny plac publiczny, z przyległą do niego zabudową o wysokości do 40 metrów. Stacja prostownikowa u zbiegu al. Hallera i ul. Grudziądzkiej. Zamiast niej zaplanowano ogólnodostępny plac publiczny, z przyległą do niego zabudową o wysokości do 40 metrów.
W opinii urbanistów nie powinno dojść do takiej sytuacji, ponieważ deweloper ma obowiązek zbudować odpowiednią liczbę miejsc parkingowych na swoim terenie. Ponadto otaczające działkę ulice oraz pobliska linia tramwajowa powinny wystarczyć do obsługi nowych mieszkańców.

- Na podstawie przeprowadzonych analiz, istniejące drogi, nawet bez zmiany ich przekroju, są w stanie przenieść ruch dodatkowych samochodów - zapewnia Joanna Kuchnowska, projektant z Zespołu Transportu BRG.
Ulica Pstrowskiego. Za domami po prawej będzie mogła powstać nowa zabudowa, oddzielona od istniejącej szpalerem drzew. Ulica Pstrowskiego. Za domami po prawej będzie mogła powstać nowa zabudowa, oddzielona od istniejącej szpalerem drzew.
Mieszkańców domów przy ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska najbardziej niepokoi jednak zbliżenie nowej zabudowy do ich działek. Obawiają się również uszkodzeń ich budynków w trakcie prowadzenia prac budowlanych.

Odpowiedź BRG: inwestor musi prowadzić prace zgodnie z prawem i nie dopuścić do uszkodzenia przyległych nieruchomości, zaś przed nową zabudową musi być wykonany szpaler drzew z odpowiednim odsunięciem nowej zabudowy.

Warto pamiętać, że nawet brak planu zagospodarowania nie wstrzyma zabudowy na tym obszarze.

Zgodnie z polskim prawem, budować można wówczas w oparciu o tzw. warunki zabudowy. Te z kolei są wydawane na podstawie parametrów okolicznej zabudowy - w tym przypadku maksymalną wysokość można ustalić nawet na poziomie bloków Zaspy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Rozbiórka dawnego Polmozbytu pod budowę kolejnego etapu osiedla Robyg. Materiał z lutego br.


Uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu podjęto w maju 2015 r. Od tego czasu wciąż trwa przygotowanie ostatecznej wersji planu. Czy zatem do jego uchwalenia grozi nam wydanie nieprzemyślanych "wuzetek" m.in. dla dewelopera Robyg, który już realizuje tutaj pierwszy etap swojego osiedla?

- W wyniku współpracy i konsultacji Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego z Biurem Rozwoju Gdańska, szczegółowe ustalenia projektu planu znajdują już odzwierciedlenie w wydawanych decyzjach o warunkach zabudowy - zapewnia Edyta Damszel-Turek.
Projekt planu dostępny jest na na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do projektu planu "Wrzeszcz Dolny rejon ulic Hallera i Grudziądzkiej" i związanej z nim prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 kwietnia.

Kontrowersyjny projekt planu dla VII Dworu

Sporo kontrowersji budzi, będący również w procedurze wyłożenia do publicznego wglądu, projekt planu zagospodarowania dla VII Dworu w rejonie ul. Norblina i Orłowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Niespełna dwa tygodnie temu negatywnie zapisy projektu planu oceniła Rada Dzielnicy VII Dwór.

Jej zdaniem, wprowadzenie zabudowy w obszar Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie negatywnie wpłynie na odprowadzenie wód opadowych, doprowadzi do destabilizacji skarpy oraz naruszenia struktury istniejących budynków w trakcie robót budowlanych. Nowa zabudowa powstanie również w miejscu bytowania (siedliska) ropuchy szarej.

Zobacz pełną treść uchwały Rady Dzielnicy VII Dwór (pdf)

Z projektem tego planu zagospodarowania zapoznać można się tutaj.

Inwestycje

Zajezdnia Wrzeszcz

Zajezdnia Wrzeszcz

ROBYG

Gdańsk Wrzeszcz, ul. Grudziądzka Mapa

30 do 120.2 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (225) 7 zablokowanych

  • zakaz budowy parkingów ? (11)

    Nic tylko gratulować radzie dzielnicy i mieszkańcom...

    • 65 20

    • Człowieku co ty za bzdury wypisujesz!

      • 0 0

    • (4)

      3,5 tys. nowych mieszkań to tyle samo samochodów. I niech nikt mi nie mówi, że ruch w tym miejscu się nie zagęści. Będą korki. A tramwaje? Linia 3 i 5 w większości jeżdzi co 20 minut. Super.

      • 21 5

      • będzie wreszcie podstawa, aby (3)

        zwiększyć częstotliwość linii. 3 i 5.
        A może i uczniowską dzięki temu zrobią 2x2, i dzięki temu korki się przesuną i trochę rozłożą.

        • 10 2

        • (2)

          Myślisz że nowobogacki, piękny i młody z kredytem na 30 lat (za coś tą klitke od robyga trzeba kupić) i audicą w garażu będzie jeździł tfu tfu, tramwajem?! Pote sie przeprowadził do miasta żeby żyć jak panisko, a nie z pksu do tramwaju wracac!

          • 6 3

          • Bzdury. To będzie miejscówka pod wynajem dla turystów na doby. (1)

            Może 1/10 to będą stali mieszkańcy. Cena za m2 jest z d... Dostałem kilka ofert uzywanych apartamentow w Hiszpanii na Costa Blanka. Lata tam tania linia z Gdańska. Np.bZa 70 m2, dwupoziomowy apart na zamkniętym osiedlu z wspolnym basenem, 5 minut od plazy, miejsce parkingowe, chcą wyjsciowo 330 tys zł. Sezon jest tam długi na 3/4 roku.

            • 1 5

            • Sprawdź jeszcze jakie są podatki.

              Też o tym myślałem...

              To tak jak tanie domy w stanach. Czemu do cholery ktoś chce sprzedać dom, nawet zdezelowany za 5k $? Właśnie dlatego...

              • 2 1

    • wyjdzie jak zawsze... (1)

      czyli robyg zrobi ustawowe minimum miejsc parkingowych, czyli 1,1 lub 1,2 miejsca postojowego na mieszkanie. A dzisiaj samochodów jest więcej. Więc owszem, skończy się jak zawsze, tj auta będą parkować ludziom na chodnikach. Kurde, zamiast wykorzystać okazję i wymóc na deweloperach zbudowanie większej ilości miejsc parkingowych, również z myślą o przyszłości, to się jak zwykle idzie na łatwiznę i rękę dewelopera.

      • 24 6

      • i jest problem posiadaczy samochodow

        nie mam najmniejszej ochoty placic za to, ze ktos chce miec 3 samochody na 4 osoby.

        W sensie - jak chce, niech ma. Ale ma miec wlasne, wykupione miejsce do parkowania.

        • 11 1

    • naziemnych - podziemne mozna ale dla robyga będzie za drogo i wyjdzie jak zawsze (1)

      • 21 4

      • Podziemny garaż na bagnach to by była komedia dopiero

        • 10 10

    • Parkingów naziemnych.

      Pojedź na Jasień i zobacz jakie one są brzydkie.

      • 10 5

  • Odpowiadam naankiete-Odp brzmi-zadna z powyzszych.

    Zadamy utrzymania tego co jest i wstrzymania rozbudowy od lini przegowej morza na 10 km w glab ladu.Zakazania zabudowy antysocjalnej i tak scislej ze wrecz klaustrofobicznej!!!!

    • 0 0

  • Precz łapy od zajezdni, zostawcie nasze miejsca pracy (2)

    nie zamierzam doginać na zad..ie do zajezdni. Lisicki pracownicy cię nienawidzą.
    Całe to ZKM zarządzane jest przez amatorów. Czy był jakiś konkurs na prezesa zajezdni?

    • 17 9

    • nie podoba się w ZKM to idz do Ubera (1)

      • 4 7

      • a ty wracaj do kibucu.

        • 1 0

  • Lisicki na motorniczego (1)

    Zmianę loga to potrafi przeprowadzić przedszkolak.? Wont z taki prezesem , czy on coś potrafi?

    • 9 7

    • Potrafi wziazsc pensje i sprzedac kolejne tereny pod deweloperke-To malo???

      • 0 0

  • (1)

    kiedy CBA sie tym zajmie?! kierowcy toalety nie maja,zajezdnie im zabrali to jest walek!!!

    • 19 8

    • Nigdy-to za gruby hajs i za potezne uklady.

      • 0 0

  • (14)

    Czytając komentarze stwierdzam, że większość ludzi to debile. Gęsta zabudowa jest jak najbardziej ok. Bardzo dobrze, że będą usługi w parterach, a parkingi pod ziemią. Jak dla mnie to osiedle urbanistycznie jest jednym z lepszych jakie powstają w Gdańsku (najlepszy chyba garnizon). To jest zabudowa miastotwórcza.

    • 22 38

    • DK (1)

      Miasto już jest, a układ komunikacyjny już dawno osiągnął maksimum swojej przepustowości. To gdzie jest ta funkcja miastotwórcza? Gdzie nowe miejsca pracy dla kilku tysięcy ludzi? Czy ty wiesz jak dzisiaj projektuje się osiedla? 7 tys mieszkańców, a może i więcej na tak małym terenie to nie osiedle, a obóz.

      • 1 2

      • dokladnie.

        • 1 0

    • dokładnie (4)

      ale januszom nie przetłumaczysz.
      wiesz wszędzie beton, złodziej deweloper itd

      • 15 3

      • jakim januszom (1)

        co wy macie z tymi Januszami?dyskryminujecie osoby o tym imieniu.jakieś uproszczenia,generalizacje

        • 1 0

        • bo to prostak na pasku dewelopera za jego judaszowe srebrniki pisze komenty.

          • 0 0

      • Grażynko (1)

        do garów!

        • 1 4

        • Ferdek idź do pracy

          • 3 2

    • (2)

      Ile tych parkingów, doczytałeś? Zabudowa raczej korkotwórcza.

      • 16 6

      • (1)

        1 miehsce na mieszkanie wystarczy. Jest komunikacja miejska

        • 6 3

        • Dlaczego

          Na Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa też kilkoma pasami jadą potoki samochodów. A mają przecież tramwaje, kolejkę, a nawet ścieżkę rowerową.

          • 2 0

    • (1)

      Samochody nowych mieszkańców, dla których nie zostały przewidziane miejsca parkingowe przy budynkach, będą zajmowały miejsca w okolicy, dewastując zieleń przyuliczną.

      • 17 5

      • Sm, laweta i wywozic az sie naucza

        • 6 1

    • Ale miejsca na parkingach podziemnych nie są obowiązkowo do wykupienia (1)

      czy są w gratisie do mieszkań? A, to co innego wtedy. Żyć nie umierać :)
      Tylko jakoś nie mogę o tym nigdzie doczytać.

      • 4 6

      • Sam jesteś gratis.

        Za darmo to można w ryj dostać.

        • 10 1

  • (6)

    Najważniejsze aby nie powstawały ulice. Detroit rozwijało się pięknie, było miastem przyjaznym osobom popierającym alternatywne środki transportu. Konie uśmiechały się do kowbojów a kowboje do Indian, a ludzie do rowerzystów. Potem tkankę miejską Detroit pocięły potworne sznyty ulic, tworząc getta. Teraz miasto umiera.
    Nie pozwólmy aby Gdańsk podzielił los Detroit.

    • 48 57

    • o boziu, znowu ten troll (2)

      zmień dostawcę

      • 19 7

      • a ty lekarza i niech sie nogami zajmie gdy na glowe juz zapozno.

        • 0 0

      • gorzej, złodziej nicków

        teraz "elementarz", potem "Jaco83" a jak mu przejdzie "Pi*da kierowca"

        • 8 3

    • Ja bym nawet mogł jechać na osiołku albo bryczką.

      Tyle, że to dobre w suchym , slonecznym klimacie. A jak marzą ci się wszyscy na rowerach to zapraszam to Indii, Chin i Wietnamu.

      • 3 0

    • najważniejsze jest tu i teraz, teraz szybko zarobić, nachapać się a co będzie za ileś tam lat...?

      kogo to obchodzi, nasze dzieci będą się martwiły my mamy na dobra doczesne kosztem tkanki miejskiej

      • 1 5

    • lecz się...

      najlepiej farmakologicznie.

      • 9 3

  • Ale wam dali aleternatywe developerzy...cha,cha cha,..

    a gdzie aleternatywa :Zadnej zabudowy a ci co sprzedali teren zajezdni i inne tereny wazne dla mieszkancow ....za kraty developer -wont do swoich?Sprzedali wam Polske i nie ta to inna dobra zmiana sprzeda resztki pod zabudowe...a parki ,jeziorka i skwerki bedziecie ogladac na pocztowkach..oni za wasza glupote i ciezko wydane pieniadze wykupuja sobie wyspy na pacyfiku..a wy frajerzy wchodzcie w 30 letni kredyt,jak nie wy to splaca wasze dzieci.

    • 0 0

  • Nic dziwnego

    Brawo panie Lisicki...Brawo...
    Co zacznę to spitolił...lę

    • 0 0

  • (19)

    Robyg wie najlepiej blok przy bloku,firanka w firanke i sie cieszcie

    • 182 13

    • jak działkowcy (5)

      Zaczną wypalac liście albo grilowac kiełbasy to będzie wesoło. Czasem będzie śmierdzialo z byłej oczyszczalni ale to nic i tak warszawinoki kupią .

      • 26 5

      • (3)

        Nie warszawka tylko Elbląg i dalsze mazurskie wsie.

        • 18 8

        • jak Pis doprowadzi do zablokowania dopłat dla rolnikow to i skończy się kupowanie mieszkań przez zamiejscowych

          • 0 0

        • przy takich cenach, to na pewno nie będa ludzie z warmińsko-mazurskiego

          • 8 4

        • Zapomniałeś o Warmii, która jest pomiędzy, czuję się urażony.

          • 13 1

      • No i można pomoczyć stopy piwnicy

        • 9 4

    • Zupełnie jak na Piwnej czy Mariackiej.

      Zburzyć to dziadostwo

      • 1 1

    • (3)

      getto to ich motto i widzec jak w lozku sie kochaja naprzeciw

      • 41 8

      • czlowieku te mieszkania robyga to schodza jak swieze buleczki

        Czy to mila baltica,czy albatros czy obok piekarniczej to mieszkania schodza. I niech schodza. Niech ludzie kupuja i maja siana jak najwiecej to i ja bede mial. Zreszta mieszkania teraz wszedzie schodza. Nawet te w centrum gdzie za metr placi sie od 14tys w gore.

        • 3 1

      • (1)

        Zawsze to jakiś inny widok niż morze czy park...

        • 15 4

        • to takie nowoczesne mieszkania

          wymiana doświadczeń mile widziana

          • 4 3

    • Masakra - 7-8p wieżowce okno w okno (2)

      Na dole słońce na krótko i tylko w lecie.
      A zwieńczeniem głupoty wieża na rogu z ul. Chrobrego. Wiadomo o co chodzi, by na górnych piętrach sprzedać apartamenty z widokiem na morze.

      • 29 5

      • Mieszkałem kiedyś w bloku ustawionym ciasno.

        Mieszkanie było od pn wsch. Niby wg ciebie g... ale jak dla mnie bylo miodzio bo południowo zachodnie slońce odbijało się od okien bloku na przeciwko. Mieszkanie może było ciemne ale za to latem było chlodno. Teraz mam inne mieszkanie - pł zachód i w salonie trzeba latem spuszczać rolety. Zastanawiam się nad założeniem klimy.....

        • 8 0

      • no nie gadaj? Biznes po to, aby zarobic?

        Rozumiem, ze budynki przy Dlugiej w latach swietnosci Gdanska to budowano, aby na tym stracic? :)

        Ludzie, zacznijcie patrzec na swiat normalnie. Biznes robi sie po to, aby zarabiac.

        Jak sprytny developer, to buduje nie tylko byle ciasniej, ale buduje dobrze.

        Czy to Browar czy Garnizon schodza po 8k za metr bez problemu, choc Garnizon zaczynal od 6k za metr. Jak sie buduje dobra jakosc przestrzeni publicznej i miasto to jest duzo lepszy zysk

        • 9 6

    • a za 10 lat wylęgarnia patologii jak w każdym takim przeludnionym miejscu. urbanistów w Polsce brak

      • 11 5

    • Jak ci sie nie podoba to nie kupuj.

      • 5 3

    • Wojtek Okoński naszym przyjacielem jest. On poprowadzi nas ...

      ... przez magistratu korytarzy las.

      • 10 3

    • Blokowisko

      im. Koprowskiego - z pomnikiem jego na rowerze!

      • 11 3

    • Tanie domeczki

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane