• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Krzysztof Koprowski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego zgodnego z projektem planu.
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego zgodnego z projektem planu. W dolnej części widoczne budynki wzdłuż ul. Pstrowskiego.
  • Założenia projektowe dla planu.
  • Założenia projektowe dla planu.
  • Przestrzenie publiczne w projekcie planu.
  • Gospodarka wód opadowych w projekcie planu.

Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został plan zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska i okolicznych terenów w Gdańsku. Proponowana w nim forma zwartej zabudowy z 40-metrowymi dominantami budzi sprzeciw części mieszkańców. Brak planu nie wstrzyma jednak trwających już budów.



Jaka forma zabudowy powinna dominować na terenie objętym projektem planu?

Opracowanie nowego planu zagospodarowania tej okolicy związane jest z pomysłem przeniesienia istniejącej zajezdni autobusowej w inne miejsce w Gdańsku, a następnie sprzedaży tego terenu deweloperom.

Projekt planu wyłożony jest do wglądu po raz drugi. Po pierwszym wyłożeniu złożono 29 merytorycznych uwag, ale wiele z nich dotyczyło tych samych kwestii. Pozytywnie rozpatrzono pięć z nich.

Na co zgodzili się planiści

Na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańców, do projektu planu wprowadzono zakaz budowy naziemnych parkingów wielopoziomowych i magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - Dźwigowej zobacz na mapie Gdańska.

Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.

Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.

Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej zobacz na mapie Gdańska co do zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.

Uwzględnione uwagi do projektu planu. Uwzględnione uwagi do projektu planu.
Jakie sugestie odrzucono

- Nieuwzględnione uwagi dotyczyły w większości obniżenia parametrów urbanistycznych [to m.in. wysokość i gęstość zabudowy - dop. red.], co jest sprzeczne z celem przystąpienia do sporządzania planu. Wśród nieuwzględnionych uwag znalazły się również zapytania, podczas gdy procedura planistyczna przewiduje jedynie rozpatrzenie uwag jako "uwzględnione" lub "nieuwzględnione" - informowała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusja publiczna zgromadziła sporą liczbę zainteresowanych osób: mieszkańców, przedstawicieli rady dzielnicy oraz radną miasta Emilię Lodzińską (PO).

- Rada Miasta na etapie uchwały o przystąpieniu do planu nie ma świadomości, jakie parametry urbanistyczne zostaną w planie zapisane. Jestem przeciwna zaproponowanym w planie wysokościom oraz intensywności zabudowy. Także moje uwagi do planu zostały odrzucone - mówi Lodzińska.
Zajezdnia autobusowa przy al. Hallera - stan obecny. Zajezdnia autobusowa przy al. Hallera - stan obecny.
Wspomniana "intensywność zabudowy" była w toku dalszej dyskusji wielokrotnie krytykowana: dyskutanci uważali, że odległości pomiędzy planowanymi budynkami będą zbyt małe, a one same - zbyt wysokie.

- Przedstawiona na wizualizacjach koncepcja zabudowy prezentuje możliwy układ urbanistyczny, a nie finalny projekt architektoniczny - zastrzegała dyrektor BRG. - Intensywność zabudowy przyjęta w planie odpowiada wielkościom nowych realizowanych miejskich założeń wielorodzinnych i trudno ją porównywać z parametrami np. pobliskiej modernistycznej Zaspy.
Podczas dyskusji publicznej najwięcej zastrzeżeń budziła "intensywność zabudowy". Podczas dyskusji publicznej najwięcej zastrzeżeń budziła "intensywność zabudowy".
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów (z obniżeniem do 13 m w pobliżu ul. Pstrowskiego). Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40 metrów (tj. ok. 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa zobacz na mapie Gdańska dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.

- Czy w kontekście spodziewanej liczby nowych mieszkańców, w planie została przewidziana wystarczająca liczba miejsc parkingowych? Czy były przeprowadzane analizy ruchu? Samochody nowych mieszkańców, dla których nie zostały przewidziane miejsca parkingowe przy budynkach, będą zajmowały miejsca w okolicy, dewastując zieleń przyuliczną - przekonywała Halina Królczyk z Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
Stacja prostownikowa u zbiegu al. Hallera i ul. Grudziądzkiej. Zamiast niej zaplanowano ogólnodostępny plac publiczny, z przyległą do niego zabudową o wysokości do 40 metrów. Stacja prostownikowa u zbiegu al. Hallera i ul. Grudziądzkiej. Zamiast niej zaplanowano ogólnodostępny plac publiczny, z przyległą do niego zabudową o wysokości do 40 metrów.
W opinii urbanistów nie powinno dojść do takiej sytuacji, ponieważ deweloper ma obowiązek zbudować odpowiednią liczbę miejsc parkingowych na swoim terenie. Ponadto otaczające działkę ulice oraz pobliska linia tramwajowa powinny wystarczyć do obsługi nowych mieszkańców.

- Na podstawie przeprowadzonych analiz, istniejące drogi, nawet bez zmiany ich przekroju, są w stanie przenieść ruch dodatkowych samochodów - zapewnia Joanna Kuchnowska, projektant z Zespołu Transportu BRG.
Ulica Pstrowskiego. Za domami po prawej będzie mogła powstać nowa zabudowa, oddzielona od istniejącej szpalerem drzew. Ulica Pstrowskiego. Za domami po prawej będzie mogła powstać nowa zabudowa, oddzielona od istniejącej szpalerem drzew.
Mieszkańców domów przy ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska najbardziej niepokoi jednak zbliżenie nowej zabudowy do ich działek. Obawiają się również uszkodzeń ich budynków w trakcie prowadzenia prac budowlanych.

Odpowiedź BRG: inwestor musi prowadzić prace zgodnie z prawem i nie dopuścić do uszkodzenia przyległych nieruchomości, zaś przed nową zabudową musi być wykonany szpaler drzew z odpowiednim odsunięciem nowej zabudowy.

Warto pamiętać, że nawet brak planu zagospodarowania nie wstrzyma zabudowy na tym obszarze.

Zgodnie z polskim prawem, budować można wówczas w oparciu o tzw. warunki zabudowy. Te z kolei są wydawane na podstawie parametrów okolicznej zabudowy - w tym przypadku maksymalną wysokość można ustalić nawet na poziomie bloków Zaspy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Rozbiórka dawnego Polmozbytu pod budowę kolejnego etapu osiedla Robyg. Materiał z lutego br.


Uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu podjęto w maju 2015 r. Od tego czasu wciąż trwa przygotowanie ostatecznej wersji planu. Czy zatem do jego uchwalenia grozi nam wydanie nieprzemyślanych "wuzetek" m.in. dla dewelopera Robyg, który już realizuje tutaj pierwszy etap swojego osiedla?

- W wyniku współpracy i konsultacji Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego z Biurem Rozwoju Gdańska, szczegółowe ustalenia projektu planu znajdują już odzwierciedlenie w wydawanych decyzjach o warunkach zabudowy - zapewnia Edyta Damszel-Turek.
Projekt planu dostępny jest na na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do projektu planu "Wrzeszcz Dolny rejon ulic Hallera i Grudziądzkiej" i związanej z nim prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 kwietnia.

Kontrowersyjny projekt planu dla VII Dworu

Sporo kontrowersji budzi, będący również w procedurze wyłożenia do publicznego wglądu, projekt planu zagospodarowania dla VII Dworu w rejonie ul. Norblina i Orłowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Niespełna dwa tygodnie temu negatywnie zapisy projektu planu oceniła Rada Dzielnicy VII Dwór.

Jej zdaniem, wprowadzenie zabudowy w obszar Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie negatywnie wpłynie na odprowadzenie wód opadowych, doprowadzi do destabilizacji skarpy oraz naruszenia struktury istniejących budynków w trakcie robót budowlanych. Nowa zabudowa powstanie również w miejscu bytowania (siedliska) ropuchy szarej.

Zobacz pełną treść uchwały Rady Dzielnicy VII Dwór (pdf)

Z projektem tego planu zagospodarowania zapoznać można się tutaj.

Inwestycje

Zajezdnia Wrzeszcz

Zajezdnia Wrzeszcz

ROBYG

Gdańsk Wrzeszcz, ul. Grudziądzka Mapa

30 do 120.2 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (225) 7 zablokowanych

  • Plan budzi sprzeciw części mieszkańców? (2)

    Nie części tylko większości mieszkańców!

    • 26 10

    • (1)

      Większość to dalej jakaś część :)

      • 7 0

      • Część większościowa.

        • 4 1

  • Kolejne luksusowe getto jupi

    • 19 7

  • (3)

    Jest dobrze. Nie słuchalbym glosu ludu z kurnikow w tym przypadku.

    • 13 14

    • (1)

      Słoik wie lepiej bo przeczytał w Internecie XD

      • 5 1

      • Znam sie, wiec wypowiem sie.

        • 4 0

    • Napisał kogut z kurnika.

      • 3 3

  • 3500 nowych mieszkań, na tak małej przestrzeni... masakra... zabetonują wszystko. (2)

    Jedno jest pewne. Będą MEGA korki, a w godzinach szczytu dziurawa Hallera stanie.
    A latem jak te wszystkie "nowobogackie" ruszą swoimi SUVami na plażę w Brzeźnie, to... nawet nie chcę o tym myśleć.

    • 32 13

    • (1)

      3500 mieszkań to około 1500-2000 dzieci. Gdzie one pójdą do szkoły czy przedszkola?

      • 5 9

      • nie bój się

        przeciętne rodziny nie będą tam mieszkać, większość wynajem dla studentów i warszawka sezonowo

        • 8 4

  • Jak wysoki płot będzie odgradzał?

    to"luksusowe osiedle?"

    • 21 6

  • (14)

    Czytając komentarze stwierdzam, że większość ludzi to debile. Gęsta zabudowa jest jak najbardziej ok. Bardzo dobrze, że będą usługi w parterach, a parkingi pod ziemią. Jak dla mnie to osiedle urbanistycznie jest jednym z lepszych jakie powstają w Gdańsku (najlepszy chyba garnizon). To jest zabudowa miastotwórcza.

    • 22 38

    • (2)

      Ile tych parkingów, doczytałeś? Zabudowa raczej korkotwórcza.

      • 16 6

      • (1)

        1 miehsce na mieszkanie wystarczy. Jest komunikacja miejska

        • 6 3

        • Dlaczego

          Na Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa też kilkoma pasami jadą potoki samochodów. A mają przecież tramwaje, kolejkę, a nawet ścieżkę rowerową.

          • 2 0

    • (1)

      Samochody nowych mieszkańców, dla których nie zostały przewidziane miejsca parkingowe przy budynkach, będą zajmowały miejsca w okolicy, dewastując zieleń przyuliczną.

      • 17 5

      • Sm, laweta i wywozic az sie naucza

        • 6 1

    • dokładnie (4)

      ale januszom nie przetłumaczysz.
      wiesz wszędzie beton, złodziej deweloper itd

      • 15 3

      • Grażynko (1)

        do garów!

        • 1 4

        • Ferdek idź do pracy

          • 3 2

      • jakim januszom (1)

        co wy macie z tymi Januszami?dyskryminujecie osoby o tym imieniu.jakieś uproszczenia,generalizacje

        • 1 0

        • bo to prostak na pasku dewelopera za jego judaszowe srebrniki pisze komenty.

          • 0 0

    • Ale miejsca na parkingach podziemnych nie są obowiązkowo do wykupienia (1)

      czy są w gratisie do mieszkań? A, to co innego wtedy. Żyć nie umierać :)
      Tylko jakoś nie mogę o tym nigdzie doczytać.

      • 4 6

      • Sam jesteś gratis.

        Za darmo to można w ryj dostać.

        • 10 1

    • DK (1)

      Miasto już jest, a układ komunikacyjny już dawno osiągnął maksimum swojej przepustowości. To gdzie jest ta funkcja miastotwórcza? Gdzie nowe miejsca pracy dla kilku tysięcy ludzi? Czy ty wiesz jak dzisiaj projektuje się osiedla? 7 tys mieszkańców, a może i więcej na tak małym terenie to nie osiedle, a obóz.

      • 1 2

      • dokladnie.

        • 1 0

  • no to wiadomo. pozamiatane. jak zwykle developerka.

    Po co coś innego. nie dało się ciaśniej? więcej kaski spłynie do właścicieli tłustych sufików.

    • 17 5

  • bezsens

    kolejne blokowisko

    • 16 7

  • Wysokość (2)

    Maksymalna wysokość powinna być ograniczona do 5-6 pięter!!!

    Do tego inwestor powinien zapewnić odpowiednią infrastrukturę - pac zabaw, boisko oraz miejsca parkingowe dla przyszłych mieszkańców.

    • 13 7

    • a po co place zabaw?
      niech się miasto martwi w końcu wydają pozwolenie na tak lub nie

      • 0 3

    • Green fantasy

      Plac zabaw ma być tam gdzie stoi transformator. Czyż nie pięknie to brzmi?

      • 0 1

  • (4)

    Ta wizualizacja to jakaś kpina. Śmieli się ludzie, że Zaspa czy Przymorze to blokowiska, a teraz budują jeszcze gorszy syf.

    • 26 10

    • (1)

      Wymienione wcześniej osiedla to jest mega wypas i luksus w porównaniu do tego planowanego getta!

      • 14 7

      • No właśnie

        Przynajmniej mają place zabaw i boiska. Na Żabiance mają nawet fontanny latem. Tutaj jakoś o tym cisza.

        • 8 5

    • Co ty tu porównujesz? Osiedla olbrzymie powierzchniowo z mnóstwem zieleni i przestrzeni do klikunastu klocków na siłę stłoczonych na bardzo małej powierzchni? Żarty jakieś.

      • 9 5

    • To osiedle w labiryncie.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane