• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki ma być wyremontowany Żuraw? - pytanie do mieszkańców

Ewelina Oleksy
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kilkusetletni, zabytkowy Żuraw nad Motławą jest jednym z najważniejszych architektonicznych symboli Gdańska. Kilkusetletni, zabytkowy Żuraw nad Motławą jest jednym z najważniejszych architektonicznych symboli Gdańska.

Jaki ma być odnowiony Żuraw? To pytanie zada mieszkańcom Narodowe Muzeum Morskie, które zaprasza w środę, 12 lutego, na konsultacje społeczne w sprawie remontu jednego z najważniejszych symboli Gdańska.



Czy zwiedziłe(a)ś wnętrze Żurawia?

Narodowe Muzeum Morskie zaprasza na konsultacje społeczne dotyczące remontu i modernizacji wnętrz Żurawia do Ośrodka Kultury Morskiej przy ul. Tokarskiej 21/25. Spotkanie rozpocznie się o godz. 18 w najbliższą środę.

Żuraw to symbol Gdańska i jedno z najbardziej znanych miejsc na Pomorzu. Każdy wie, jak wygląda, ale nie każdy go odwiedził. Narodowe Muzeum Morskie chce to zmienić. W tym roku planuje pozyskać finansowanie oraz rozpocząć prace związane z przebudową i modernizacją wnętrz Żurawia.

Wielki Żuraw - galeria zdjęć



- Na konsultacje zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Wspólnie zastanowimy się, czego potrzebuje nasze miasto i jaką funkcję powinien spełniać Żuraw - mówi dr Robert Domżał, dyrektor NMM. - Muzeum z nowoczesną wystawą, a może miejsce sąsiedzkich spotkań i działań edukacyjnych? Zdecydujemy wspólnie. Liczymy się ze zdaniem gdańszczan, bo wychodzimy z założenia, że o ważnych sprawach w Gdańsku się rozmawia - dodaje.
Władze muzeum zapewniają, że wyniki konsultacji społecznych zostaną na pewno uwzględnione przy przygotowaniu ostatecznej koncepcji projektu.

Remont pochłonie ok. 18 mln zł



Szacunkowy koszt projektu "Konserwacja, remont i modernizacja Żurawia Gdańskiego - oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku wraz z utworzeniem nowej wystawy stałej" to 18 mln zł. O dofinansowanie prac placówka ubiega się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

- Rozpoczęcie trzyletniego projektu planujemy na koniec 2020 roku - informuje Szymon Kulas, zastępca dyrektora NMM ds. administracyjnych.

Czy ruszą koła w Żurawiu?



Jednym z poruszanych podczas konsultacji tematów ma być też to, czy w końcu uruchomić koła w Żurawiu.

Koła napędowe uruchamiane na specjalne okazje miałyby być dodatkową atrakcją turytyczną Żurawia.


Koła napędowe uruchamiane na specjalne okazje miałyby być dodatkową atrakcją turytyczną Żurawia.
O tym, że Żuraw może mieć ruchome koła napędzające mechanizm podnoszenia, mówiono już kilka lat temu. Ten pomysł nadal jest aktualny.

- Najważniejsze w Żurawiu są oczywiście koła i możliwość wprawienia ich w ruch. O tym też chcielibyśmy porozmawiać na środowych konsultacjach społecznych - zaznacza Szymon Kulas.

Wystawa stała w Żurawiu ma już 18 lat



Ostatni remont Żurawia, najstarszego zachowanego w Europie dźwigu portowego, przeprowadzono w 2007 roku. Odnowiono wtedy i uszczelniono elewację budynku, wymieniono dachówki nad częścią zadaszenia oraz wyprostowano drewnianą konstrukcję wyciągu, która się wówczas przechylała.

Wielki Żuraw widziany z Długiego Pobrzeża. Wielki Żuraw widziany z Długiego Pobrzeża.
W 2014 roku muzeum przeprowadziło ekspertyzę, która wykazała konieczność przeprowadzenia kompleksowego remontu i renowacji budynku, w tym m.in. pogłębienia piwnic, remontu instalacji.

- Wystawa stała w Żurawiu ma już 18 lat - to w latach muzealnych bardzo sędziwy wiek. Żuraw jest gdańską ikoną i jednym z najczęściej odwiedzanych oddziałów NMM oraz budynków historycznych w całym Gdańsku i zasługuje na nowoczesną, ale zaprojektowaną w zgodzie z prawdą historyczną ekspozycję - mówi wicedyrektor Kulas.
Dzisiejszy murowano-drewniany Żuraw różni się od pierwszego, całkowicie drewnianego dźwigu portowego zbudowanego w tym miejscu. Najstarsza wzmianka źródłowa o tej budowli pochodzi z 1367 r. Drewniany dźwig spłonął w 1442 r. Nowy wzniesiono w latach 1442-1444.

Podczas II wojny światowej Żuraw został zniszczony - konstrukcja drewniana spłonęła doszczętnie, a z części ceglanej pozostało 60 proc. Dokumentację rekonstrukcyjną opracowano w 1956 r., a następnie rozpoczęła się odbudowa. W 1962 r. Żuraw został przekazany Muzeum Morskiemu.

Wielkoformatowa projekcja na Żurawiu

Wydarzenia

Jaki ma być nowy Żuraw? (4 opinie)

(4 opinie)
spotkanie

Miejsca

Opinie (159) 6 zablokowanych

  • My, zwykli obywatele i tak nie mamy nic do gadania :) (1)

    Ostatnie słowo należy do konserwatora :)

    • 7 1

    • NIE

      • 1 0

  • Dać to Kozikowskiemu.

    • 2 1

  • istotny szczegół .

    Kilka lat temu u góry Żurawia widać było zblocze linowe z hakiem . Komu to przeszkadzało , że zostało usunięte . Odtworzenie tego to nie jest jakąś filozofią . Dla turystów , dzisiejszy wygląd Żurawia na pierwszy rzut oka jest mało wymowny .Taki dźwig portowy bez lin i haka to jak góral bez ciupagi .

    • 13 0

  • Po co pytać? Ma być taki jak na starych zdjęciach. Przecież nie tęczowy, ani brokatowy...

    • 7 0

  • i to mi się POdoba. (2)

    Unia Europejska wszystko sfinansuje pod warunkiem , że ten Żuraw będzie pomalowany na tęczowo .

    • 7 6

    • A ja bym jednak brokatem posypał..

      • 0 0

    • w sumie prawda, bo tęczowy kosciół ciagnie z unii az miło

      • 1 2

  • i tu słowa klucz "prawda historyczna" .typowa pisowska nowomowa

    • 5 2

  • Żuraw jest w Gdańsku (2)

    A jak w Gdańsku to obowiązkowo na górze napis konstytucja, a na dole napis Gdańsk na zawsze z KODem.

    • 7 7

    • A przy podstawie pomniki trzech braci bliźniaków (1)

      • 2 2

      • z kotem

        • 2 1

  • Ktoś napisał ....

    Ktoś napisał:
    Taki dźwig portowy bez lin i haka to jak góral bez ciupagi.

    Dodam, że jak żaglowiec bez żagli! Należy ten podstawowy element dźwigu do podnoszenia masztów na statkach i przeładowywania towarów uwidocznić - jako zwisający jak dawniej nad taflą wody.
    To dopiero pokaże funkcję dawnego dźwigu portowego.

    • 6 0

  • Czemu nie było konsultacji jak opylali wszystko developerom a potem zmieniali pzp

    Albo jak wydzielają spółki społeczki do zarządzania wszystkim osobno tory osobno tramwaje osobno autobusy osobno riksze i powozy i rydwany

    • 9 4

  • M być żurawisty i żarówiasty

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane