• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie będzie Śródmieście Morskie Gdyni?

Michał Sielski
15 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
  • Zabudowa ul. Nowej Węglowej ma komponować się z inwestycjami w całym Śródmieściu.
  • Nowy kwartał zabudowy ma powiększyć centrum.
  • Zabudowa Międzytorza będzie trwała 10 lat. Rozpocznie się w 2017 roku.
  • Sercem projektu mają być efektowne dominanty.
  • Większość terenu zajmą inwestycje mieszkaniowe.
  • Tak wyglądać ma część hotelowa.
  • Przestrzeń ma być ogólnodostępna i przyjazna dla mieszkańców i spacerowiczów.
  • Na razie nie jest jeszcze jednak gotowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Gdyńskie Międzytorze, byłe tereny Stoczni Nauta i Dalmoru oraz nowa marina - ten obszar ma stworzyć nową, gdyńską dzielnicę: Śródmieście Morskie. Ile z planów wizjonerów uda się zrealizować i jak dużo czasu będzie potrzeba, by mieszkańcy Trójmiasta mogli zyskać atrakcyjne przestrzenie do mieszkania, odpoczynku i pracy?



Ostatnio pisaliśmy o wyborze inwestora gdyńskiego Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. Inwestycji za ok. 700 mln euro dokona tam deweloper Semeko. Przeważającą funkcją będzie zabudowa mieszkaniowa, ale będzie też handel, usługi, biura oraz zabudowa hotelowa. Inwestycja powinna zostać zakończona do 2026 roku, a ruszy już w 2017 roku. Przy dworcu PKP najpierw pojawią się lokale handlowe i mieszkaniowe. Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa może wynieść nawet 345 tys. m kw.

- Jesteśmy świadkami narodzin nowej dzielnicy Gdyni - Śródmieścia Morskiego. Jest to niesamowity moment w historii, kiedy to tereny dotychczas wyłączone z życia miasta, zostają przez nie wchłonięte - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Nowa marina nie tylko dla żeglarzy

  • W nowej marinie zmieści się 120 jachtów
  • 80 proc. miejsc postojowych ma być wynajęta na stałe.
  • Nad brzegiem mają powstać efektowne budynki.
  • Dwie mariny będzie rozdzielał tylko pirs Molo Południowego.
  • Przy marinie powstanie też pełna infrastruktura.
  • Budowa części inwestycji już trwa.


Z pewnością życiem powinna też tętnić nowa marina, którą miasto zaplanowało w Basenie Prezydenta. Jest to możliwe dzięki "uwolnieniu" terenów Dalmoru, co pozwoli wszystkim korzystać z większej części nadmorskich nabrzeży.

- Gdynia zyskuje powierzchnię o unikatowym położeniu. Na całym świecie tereny na styku lądu i wody usytuowane w miastach w znaczący sposób podnoszą jego atrakcyjność i stają się jego sercem odwiedzanym licznie przez mieszkańców i turystów - zauważa prezydent miasta Wojciech Szczurek.

Nowa marina ma być gotowa w 2017 roku. Do tego czasu powstaną trzy pomosty z miejscami do cumowania 120 jachtów i żaglówek. 80 proc. miejsc ma być wynajęta na stałe, reszta czekać będzie na gości.

Mieszkania i usługi zamiast stoczni i Dalmoru

  • Widok Gdyni od strony morza ma się całkowicie zmienić.
  • Nowoczesna tkanka miejska ma diametralnie zmienić oblicze centrum Gdyni.
  • Gdynia 2027?


Zmienią się też tereny po Dalmorze i Stoczni Nauta. Polski Holding Nieruchomości wraz ze spółką mLocum już rozpoczął prace, polegające na diametralnej zmianie nabrzeża niegdyś przemysłowego na nadmorską strefę prestiżu, z której miasto ma być dumne. Zabudowa ma tu rosnąć wraz z oddalaniem się od linii brzegowej.

W pierwszym etapie powstanie sześć budynków mieszkalnych oraz marina. Na 11,7 tys. m kw. zbudowanych zostanie ok. 170 mieszkań w czteropiętrowych budynkach z usługami na parterze. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na pierwszy kwartał 2016 roku. Pierwsi mieszkańcy wprowadzą się rok później.

Zobacz śródmieście Gdyni z wysokości żurawia.

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Jeszcze szczurodromu w Kosakowie nie zbudował a się bierze za następny temat? Po co? I tak to nie wyjdzie z fazy makietek i rysuneczków. To wszystko na co go stać. Omamy chorego umysłu. Najpierw niech drogi wyremontują

    • 10 1

  • łosoś w sosie szpinakowym w towarzystwie lorda

    marzenia osobnika pracujacego na zmywaku. Smutne

    • 2 0

  • Morska Gdynia (15)

    Panie redaktorze dawniej Gdynia to było miasto ludzi morza - rybaków, marynarzy, stoczniowców, teraz miasto odwróciło się od morza. Dotyczy to też architektury, kiedyś Gdynia znana była jako "białe miasto" dzisiaj niechaj Pan popatrzy ohydne Sea Towers i inne dziwaczne budowle. Lepiej zamiast opowiadać dyrdymały niech władze miasta zbudują kanalizację w tych dzielnicach Gdyni gdzie jej nie ma. Dzisiaj Gdynia to miasto w większości ludzi biednych.

    • 126 31

    • i sledziem czuc

      • 1 0

    • ??

      Dawniej Gdynia bała miastem ? Chyba od niedawna jest miastem .

      • 0 0

    • (9)

      Odwróciła się od morza w architekturze, bo budynki nie są białe? No naprawdę trudno o lepszy żart z rana. To istnieje jakaś doktryna architektoniczna białe = morskie? :D

      • 13 40

      • (8)

        nie ma żadnych zasad w architekturze , białe nie znaczy morskie to oczywiste. tu chodzi o coś innego, w latach dwudziestych ubiegłego wieku kolor biały budynków
        Gdyni był standardem , nadawał charakter miastu. gdy wpływało sie do Gdyni to widać było kolorystykę budynków, widac było specyficzny inny od wszystkich charaktewr miasta. A to , że Gdynia odwróciła się od morza to fakt : nie ma stoczni Gdynia, nie ma Dalmoru, stocznia Nauta praktycznie nie istnieje, stocznia marynarki wojennej ledwie daje sobie radę a wszystko to przenosi się na miasto, na mieszkańców

        • 32 4

        • (1)

          trzeba żyć przyszłością a nie przeszłością. A Gdynia niech sie buduje.

          • 2 8

          • a przyszłość można opierać na racjonalnych oczekiwaniach czy tak ja w Gdyni

            na chciejstwie i oszukwianiu ludzi?

            • 4 0

        • (4)

          W porządku. Tylko co to ma do lamentu, że "miasto odwróciło się od morza"? Chodziło mi o łączenie zupełnie dwóch niepołączonych spraw w jakimś zaklęciu.

          • 3 13

          • (3)

            to znaczy, ze nie chce sie wykorzystac szansy jaka jest polozenie na brzegu morza.

            • 13 1

            • (2)

              I znów: co to ma do "białej" architektury?!

              • 2 8

              • (1)

                czy wiesz co to jest co znaczy okreslenie ; habitat? to jest odpowiedz na twe watpliwosci

                • 3 1

              • To bardzo ciekawe, jak takie hasełko rzucone od czapy, które jest monstrualnie szerokim pojęciem, w dodatku nijak nie odnoszącym się do "białej" architektury i rzekomej utraconej razem z nią szansy w położeniu nad brzegiem morza, mogłoby być odpowiedzią?

                Chyba tylko na zasadzie "rzucę jakieś mądre hasło i wyjdzie na moje".

                • 3 10

        • Mówisz o tej Naucie co ma wielomilionowych kontraktów na kilka lat do przodu?

          • 3 3

    • żałosne (1)

      śmiać mi się chce jak czytam taki głupot że "miasto odwróciło się od morza"
      Przecież nikt was tu nie trzyma...! haha sami krytycy jak zawsze a za 10-15 lat bedą szukać w tych ohydnych budynkach pracy....

      • 1 10

      • pewnie będą ale ilu z tysięcy portowców zdoła sie przekwalifikować na sprzątaczki to nie wiadomo.

        • 4 0

    • z Sea Towers to popieram, Mariott też ciemny i szary - beznadzieja, Centrum Kwiatkowskiego też nie zachwyca, skończyło się na Batorym który był fajnym pomysłem.
      Nie rozumiem dlaczego nie pielęgnuje się gdyńskiego charakteru architektury, nie trzeba być 'znawcą' żeby zobaczyć że idziemy w złą stronę

      • 3 0

  • warto, by czerpać wzorce z Kopenhagi a nie z Houston (4)

    Całe szczęście, że jest czas na refleksję: warto dowiedzieć się, jak w Kopenhadze rewitalizowano okolice waterfrontów oraz jaką politykę zarządzania popytem na transport stosuje się w tym mieście. Jako pierwszą inwestycję komunikacyjną proponuję zwodzoną kładkę pieszo rowerową łączącą plac Gombrowicza z ulicą Admirała Wagi na Oksywiu.
    Przebudowa Starowiejskiej na deptak z dopuszczeniem dostawczaków i podobna przebudowa Świętojańskiej wypromuje Gdynię na miasto wysokiej jakości życia: tak jak to osiągnięto w Kopenhadze.

    • 12 14

    • Kolejny pedalarz zapomniał o łykaniu tabletek (1)

      Smutne...

      • 10 6

      • koleś podaje fakty, a ty go obrażasz, nie mając swoich

        spróbuj przedstawić jakieś argumenty za lub przeciw. Pedalarze jak mniemam to ludzie korzystający z samochodów bez automatycznej skrzyni: mają do dyspozycji aż trzy pedały.

        • 3 4

    • Pomysł z kładką jest piękny.

      Do tego jakiś mądry plan zagospodarowania dzielnic północnych - chyba najbardziej atrakcyjnie położonych. Nie niszczyć ich lotniskiem! Nie straszyć ludzi!

      • 1 5

    • zapomniałeś podpisać się jako bezstronny, marych albo joanna

      • 8 1

  • Super, czekam kiedy wjedzie spychacz na międzytorze.... (2)

    • 43 20

    • Czekaj czekaj. (1)

      Lotnisko było budowane z myślą o warszawiakach którzy będą kupowali tam mieszkania. Wszystko co się robi w Gdyni to robi się dla bogaczy. Misski sadziły rajskie jabłobonie a dziś je się przesadza bo znów się coś buduje!

      • 10 2

      • a co mają budować w centrum? budynki socjalna czy osiedla cygańskie?
        jak coś jest nowe, ładne i w centrum to musi być drogie

        • 3 5

  • Już dziś bardzo dużo ludzi musi jeździć za pracą do Gdańska

    I co robi Szczurek? Zabiera tereny rozwojowe dla poru i oddaje deweloperom. Niech budują bloki. Tym sposobem Gdynia sama z prężnego miasta zredukuje się do roli sypialni.

    PS Szczurek zapamiętaj sobie ludzie będą się zawsze przeprowadzać tam gdzie jest praca i to o dobre miejsca pracy dla mieszkańców trzeba dbać w pierwszej kolejności, a nie o interes deweloperów. Inaczej zostaną tu sami emeryci, a kiedyś nawet ich zabraknie

    • 13 1

  • Wszyscy inwestują w infrastrukturę kolejową... (21)

    U nas bezpowrotnie się ją niszczy. Za 10-20 lat okaże się, że transport drogowy z portu nie wyrabia i co wtedy? Wszyscy będą jechać Polską i Janka Wiśniewskiego TIRami i nawet TRISTAR nie da rady.

    • 89 21

    • dlatego wydaje sie 9mld zlotych na remont Warszawa - Gdynia

      Dlatego wlasnie remontowana jest linia koscierska, linia do portu Gdanskiego z Pruszcza i budowana PKM.

      Tak, na Pomorzu niszczy sie kolej.

      • 2 0

    • wtedy port w gdyni się zamknie, a cały ruch przekieruje do dużo większego i lepiej skomunikowanego portu w Gdańsku (19)

      a w Gdyni zostanie tylko wizja i telewizja..Polsat

      • 32 8

      • tak wszyscy tu narzekacie (5)

        To jakim cudem obecna władza deklasuje przeciwników? 80 procent z was popiera zamykanie stoczni, upadek portów. Za to macie projekty i rysunki

        • 6 17

        • a dlaczego organizm karmi komórki rakowe, które go zabijają? (2)

          • 15 0

          • ... (1)

            Bo komórki rakowe to de facto komórki tegoż organizmu, w których został zaburzony mechanizm podziału.

            Słabe porównanie świadczące o braku podstawowej wiedzy.

            • 0 8

            • właśnie uważam że świetne.

              • 6 0

        • Twoim zdaniem ratowanie stoczni i portów to pompowanie publicznych pieniędzy do tych zakładów?

          • 1 0

        • Bo to kraj lemingów,nie myślą logicznie tylko robią to co im karze no i oczywiście wszyscy wszystkiemu winni łącznie z kosmitami tylko nie rząd.

          • 4 3

      • Podaj definicję co to znaczy "dużo większy" i "lepiej skomunikowany"? (12)

        Pustosłowie, żeby się tylko wypowiedzieć.

        • 9 13

        • "Pustosłowie, żeby się tylko wypowiedzieć." otóż to...ale o Twoim poście (11)

          spójrz proszę na mapę i do rocznika statystycznego - i wszystko jasne

          • 8 6

          • Poproszę o konkretne dane. (8)

            • 1 0

            • Dane za pierwsze półrocze 2014 - łączne przeładunki (7)

              Gdańsk 15,4 mln ton, Gdynia 9,5 mln ton. Linka nie wrzucam, bo ten upośledzony portal i tak ich nie parsuje.

              Co do skomunikowania to do niedawna lepsze było w Gdyni, z uwagi na dużo lepszą sieć kolejową, ale jak widać szczury pracują wytrwale nad zmianą stanu rzeczy...

              • 6 1

              • tak, Gdańsk jest pod względem dostępu i zaplecza w dużo lepszej syutacji (6)

                niestety miasto Gdynia zamiast pomagać, jeszcze pogarsza sytuację portu Gdynia.

                • 9 0

              • Tak się składa ze Port się rozbudowuje ale w zachodniej części. (5)

                Zmienia się charakter przeładunków to i Port się dostosowuje do zapotrzebowania.

                • 1 6

              • tak się składa, ze port zachodni po ukończeniu (4)

                nabrzeża zamykającego i terenów logistycznych wykorzystał ostatnią rezerwę terenową jaką posiadał, więc nie będzie się tam juz rozwijał.

                • 12 0

              • Będzie, będzie sie rozwijał (3)

                Mało masz terenow miedzy Cisowa i Pogórzem, Dębogórzem? Az do Rumi:)
                Wystarczy przedłużyć Wiśniewskiego i może Unruga , a do tego dołożyć OPAT i bedzie pieknie skomunikowany Port

                • 1 9

              • aaa, jesteśmy w domu - znowu przedstawiciel Urzędu Miasta (2)

                który nie wie (bo skąd, port zna z konferencji unijnych), ze usługi logistyczne oddalone od nabrzeża czynią porty kosztowo niekonkurencyjnymi.

                • 7 0

              • wcale ze nie z UMG :P (1)

                Nie jest az tak daleko...zreszta czesc usług logistycznych i innych działalności teraz pracujacych blizej portu tam by se spokojnie poradzilo i moglo sie skutecznie rozwijac... tak jak sie to dzieje chociaz na Hutniczej.
                Jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co sie ma:) ...a Port albo nawet przemysl w Gdyni ma tylko ta opcje (ew. tereny po stoczni marynarki wojennej)
                Na terenie miedzytorza ktory chca zabudowac w UMG jest tylko jeden tor prowadzacy do dawnego dalmoru- wiec nie usuwaja sieci kolejowej w niewiadomo jakim stopniu...
                Teren pod inwestycje jest oddzielony od portu właśnie obszernym terenem PKP na którego terenie sa rozjazdy kolejowe a jedyne połączenie to Jana z Kolna(ulica centrum miasta) i potem Węglowa/Portowa...wiec niewiele łączy te teryny z portem
                Dodatkowo skomunikowanie terenów na zachód od portu pomogłoby odkorkować Kwiatkowskiego

                • 0 3

              • Masz, według mnie, sporo racji, głównie w sprawie możliwego kierunku rozwoju portu i poprawienia jego dostępności drogowej (o czym zresztą sam nieraz tu pisałem), co nie znaczy, że nie należy zabezpieczyć możliwości jego rozwoju po stronie południowej, na którą nie musi wpychać się miasto z budownictwem mieszkaniowo - biurowym. Jak na razie nie jest przesądzone, że port nie będzie budował też terminala na zatoce (niestety drogiego) i wtedy tereny obecnego torowiska i jego bezpośredniego otoczenia stanowiłyby jego logistyczne zaplecze.
                Zabudowa tzw. międzytorza mieszkaniówką spowoduje kolejną presję na zmniejszanie obszaru portu obciążającego komfort mieszkańców tego międzytorza itd.

                • 1 0

          • To jak tę informację o lepszym skomunikowaniu wyczytujesz z rocznika statystycznego? (1)

            • 1 0

            • Do portu w Gdańsku prowadzi,oprócz kolei,nowa trasa w kategorii drogi krajowej,oraz wkrótce otwarty zostanie tunel wiślany. Do portu w Gdyni,oprócz kolei z jednopoziomowymi skrzyżowaniami drogowymi, prowadzi wiecznie sypiąca się i zatłoczona,bo łącząca dwie połowy miasta estakada w kategorii drogi powiatowej.

              Nie jestem złośliwy, stwierdzam fakty. Uważam,że Gdynia powinna mieć tunel pod Pucką,początkowy odcinek OPAT w śladzie Północnej do Hutniczej,oraz Estakadę w kategorii drogi krajowej,jako przedłużenie DK20.

              Ale jest,jak jest,i trzeba to zmienić. Akurat tereny dalmorowskie to nie najgrubszy temat, gdzie jest Sea Towers,a gdzie BCT...

              • 2 1

  • Prezydencie Szczurek! (4)

    Mieszkaniówkę to sobie stawiaj w okolicy swojej chałupy, a nie w Porcie!

    • 14 6

    • Jakim porcie....czy tym składowisku węgla ? (3)

      • 1 9

      • to jest właśnie myślenie dzieciaczka siedzącego pod kloszem i grającego na konsoli (2)

        Urząd Miasta uśmiecha się za każdym razem, gdy uda mu się takiego wyborcę wyprodukować.

        A jak rodzicom dzieciaczka z powodu utraty pracy nie wystarczy na czynsz w Orłowie, to won "pod Lębork" szczaw zbierać, albo do Anglii na białego murzyna, choć za dużo lepszą niż w Polsce stawkę.

        • 7 3

        • Z takim rasizmem to ty do Anglii się nie pchaj, bo będzie litygejszyn za hejt krajm,albo nawet dostaniesz black eye. (1)

          • 1 7

          • blek aj to mogą ci tu zrobić twoi utrzymywani z budżetu kibole
            tam takich problemów nie ma

            • 4 0

  • Reprezentacyjny... (1)

    ...basen portowy w Gdyni zostanie zdegradowany do poziomu mariny dla jachcików, do tego pobliskie bloki z cenami mieszkań tylko dla bogatych, zostaną otoczone płotami i szlabanami z pilnującymi ich cieciami...no to faktycznie, wszystko dla ludzi. Mieszkania zostaną wykupione przez bogatych i wynajmowane bogatym, będzie tak jak w sitałers, co drugie piętro to domówka albo agencja towarzyska!

    • 16 3

    • raczej miernej przystani nie mariny...
      bo poza zacumowaniem jachtu nic tam nie będzie można zrobić...

      • 4 1

  • Moja Gdynia (2)

    Smutasy.....zanim coś lub kogoś skrytykujesz zacznij od siebie....kim jestem,co osiągnołem ??? bo nie wszystko i wszyscy są be,a ja cacy (to moja wnusia)
    Cieszę się bardzo,że Gdynia tak się rozwija

    • 3 15

    • zainwestuj w słownik zanim zaczniesz klaskać...

      • 4 1

    • Kiedyś, cynglu, spojrzysz w lustro i zobaczysz, ile te wszystkie kreatywne kłamstwa

      cię kosztowały. Ale to dopiero za jakis czas.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane