• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie będzie Śródmieście Morskie Gdyni?

Michał Sielski
15 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
  • Zabudowa ul. Nowej Węglowej ma komponować się z inwestycjami w całym Śródmieściu.
  • Nowy kwartał zabudowy ma powiększyć centrum.
  • Zabudowa Międzytorza będzie trwała 10 lat. Rozpocznie się w 2017 roku.
  • Sercem projektu mają być efektowne dominanty.
  • Większość terenu zajmą inwestycje mieszkaniowe.
  • Tak wyglądać ma część hotelowa.
  • Przestrzeń ma być ogólnodostępna i przyjazna dla mieszkańców i spacerowiczów.
  • Na razie nie jest jeszcze jednak gotowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Gdyńskie Międzytorze, byłe tereny Stoczni Nauta i Dalmoru oraz nowa marina - ten obszar ma stworzyć nową, gdyńską dzielnicę: Śródmieście Morskie. Ile z planów wizjonerów uda się zrealizować i jak dużo czasu będzie potrzeba, by mieszkańcy Trójmiasta mogli zyskać atrakcyjne przestrzenie do mieszkania, odpoczynku i pracy?



Ostatnio pisaliśmy o wyborze inwestora gdyńskiego Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. Inwestycji za ok. 700 mln euro dokona tam deweloper Semeko. Przeważającą funkcją będzie zabudowa mieszkaniowa, ale będzie też handel, usługi, biura oraz zabudowa hotelowa. Inwestycja powinna zostać zakończona do 2026 roku, a ruszy już w 2017 roku. Przy dworcu PKP najpierw pojawią się lokale handlowe i mieszkaniowe. Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa może wynieść nawet 345 tys. m kw.

- Jesteśmy świadkami narodzin nowej dzielnicy Gdyni - Śródmieścia Morskiego. Jest to niesamowity moment w historii, kiedy to tereny dotychczas wyłączone z życia miasta, zostają przez nie wchłonięte - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Nowa marina nie tylko dla żeglarzy

  • W nowej marinie zmieści się 120 jachtów
  • 80 proc. miejsc postojowych ma być wynajęta na stałe.
  • Nad brzegiem mają powstać efektowne budynki.
  • Dwie mariny będzie rozdzielał tylko pirs Molo Południowego.
  • Przy marinie powstanie też pełna infrastruktura.
  • Budowa części inwestycji już trwa.


Z pewnością życiem powinna też tętnić nowa marina, którą miasto zaplanowało w Basenie Prezydenta. Jest to możliwe dzięki "uwolnieniu" terenów Dalmoru, co pozwoli wszystkim korzystać z większej części nadmorskich nabrzeży.

- Gdynia zyskuje powierzchnię o unikatowym położeniu. Na całym świecie tereny na styku lądu i wody usytuowane w miastach w znaczący sposób podnoszą jego atrakcyjność i stają się jego sercem odwiedzanym licznie przez mieszkańców i turystów - zauważa prezydent miasta Wojciech Szczurek.

Nowa marina ma być gotowa w 2017 roku. Do tego czasu powstaną trzy pomosty z miejscami do cumowania 120 jachtów i żaglówek. 80 proc. miejsc ma być wynajęta na stałe, reszta czekać będzie na gości.

Mieszkania i usługi zamiast stoczni i Dalmoru

  • Widok Gdyni od strony morza ma się całkowicie zmienić.
  • Nowoczesna tkanka miejska ma diametralnie zmienić oblicze centrum Gdyni.
  • Gdynia 2027?


Zmienią się też tereny po Dalmorze i Stoczni Nauta. Polski Holding Nieruchomości wraz ze spółką mLocum już rozpoczął prace, polegające na diametralnej zmianie nabrzeża niegdyś przemysłowego na nadmorską strefę prestiżu, z której miasto ma być dumne. Zabudowa ma tu rosnąć wraz z oddalaniem się od linii brzegowej.

W pierwszym etapie powstanie sześć budynków mieszkalnych oraz marina. Na 11,7 tys. m kw. zbudowanych zostanie ok. 170 mieszkań w czteropiętrowych budynkach z usługami na parterze. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na pierwszy kwartał 2016 roku. Pierwsi mieszkańcy wprowadzą się rok później.

Zobacz śródmieście Gdyni z wysokości żurawia.

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Jacy architekici,planiści i wizjonerzy takie efekty

    Należałoby w ich miejsce zatrudnić z lepszym spojrzeniem na przyszłość

    • 9 2

  • (2)

    Koniecznie nowy obszar musi być wykonany zgodnie z elementarzem polityki komunikacyjnej (rozdział kierunek - szacunek). Infrastruktura nie powinna wcale przewidywać ulic, tego elementu, który potwornymi sznytami tnie zrównoważoną tkankę miejską. Nie pozwólmy miastu podzielić się na getta. Miasto dla ludzi a nie dla mieszkańców.

    • 6 4

    • ;)

      • 2 0

    • Matka wie że ćpiesz?

      • 2 1

  • ?

    To Gdynia jest "morska"Bo w Polsce gadaja,że tam PSL orze jak może....

    • 10 7

  • śp. E. Kwiatkowski pewnie w grobie się przewraca! (12)

    Mieszkania i usłigi zamiast stoczni i dalmoru?!

    Wie ktoś czy będzie tam kolejny infobox?

    • 35 10

    • (9)

      Myślę, że Pan Kwiatkowski miał jednak bardziej otwarty umysł niż wskazywałoby na to zabetonowanie jakiegoś terenu dla jednej ledwie żywej funkcji na wieki wieków. Trochę wiary w tego człowieka!

      • 6 6

      • port i miasto to jedno - e.kwiatkowski (8)

        nie bedzie portu, nie bedzie Gdyni.

        • 12 3

        • (7)

          A Dalmor to port?!

          • 2 9

          • tak ignorancie! (6)

            podobnie jak twoi koledzy z UM nie masz bladego pojęcia o branży TSL, ale się wypowiadasz. Takie czasy, ze małpy dostają zegarki.

            • 9 4

            • (5)

              Po pierwsze proszę mnie nie wyzywać.
              Po drugie proszę sobie swoje domysły zostawić dla siebie. Nie mam nic wspólnego z UM.
              Po trzecie jeśli Dalmor pełni wg ciebie funkcję portu, to proszę mi przedstawić wiarygodne dane, które to potwierdzą - ile i jakich przeładunków było tam w zeszłym roku czy dwa lata temu?

              • 1 3

              • ignorant to nie wyzwisko, ignorancie (4)

                lecz zupełnie dopuszczalne określenie osoby wykazujacej się skrajną niewiedzą lub niekompetencja 0 wypisz wymaluj ty

                • 4 2

              • Ale doczekam się tych konkretów, czy tylko kalumnii i jadu?

                • 1 2

              • Naprawdę kultury Tobie brakuje i wyczuwam jakąś taką pychę i wyniosłość u Ciebie.. (2)

                Mam wrażenie, że uważasz się za lepszego, wszystko wiedzącego i na każdy komentarz musisz odpisać, po prostu nie przepuścisz żadnej okazji.

                • 1 1

              • Jedyną drogą do pokonania ignorancji jest nauka. (1)

                • 0 1

              • Ale dasz te konkrety, czy będziesz zaklinał rzeczywistość, ignorancie o małym rozumku? Wiesz czym charakteryzuje się port? Stałym przyrostem ilości przeładunków.

                Czekam - jakim portem jest Dalmor wg ciebie i ile przeładunków jakiego typu robi rocznie, dyletancie?

                • 0 0

    • fakt

      • 0 0

    • A będzie tam gdzie parkować?

      • 0 0

  • Ile będzie Biedronek a ile Lidlów ?

    • 20 1

  • Jak dla mnie rewelacja !!!

    • 6 9

  • Stocznie czy Dalmor zniszczył rząd a nie Szczurek (13)

    na szczescie miasto teraz ożywia te tereny na ktorych dawno nic nie ma

    • 11 17

    • Tereny po Dalmorze zostały wyłączone z granic portu dzięki działalności Szczurka, kłamco. (12)

      • 12 3

      • czyli bardzo dobrze, sam piszesz po Dalmorze (11)

        czyli juz go nie bylo zostaly tereny w ktore miasto inwestuje

        a Dalmor zamykał rząd

        • 2 7

        • Zbyt dużo ważnych ludzi wzięło do kieszeni, żeby historia wyjęcia terenów Dalmoru z granic portu (9)

          ujrzała światło dzienne.

          Historia dopiero pokażę jaka rolę odegrał w zamordowaniu Gdyni W. Szczurek. Alę tę historię napiszą gdzie indziej, bo Gdyni jaką znamy już nie będzie.

          • 7 3

          • Apokalipsa wg. św. Gdyniana (8)

            I wyjdzie z otchłani Bestia, Szczur, któremu śledź siedmiogłowy przekaże władzę nad światem. I spłonie trzecia część portu,trzecia część Dalmoru i trzecia część Świętojańskiej. Rybak powstanie przeciw rybakowi, a majtcy przeciw kapitanom swoim. I każdy dostanie znak Bestii w postaci naklejki na zderzak "Uśmiechnij się,jesteś w Gdyni!"

            • 12 2

            • PR wg Urzędu Miasta (7)

              Obracaj zarzuty w absurd, a przy odpowiednio dużym nasileniu propagandy (w końcu kasa jest!) z każdego można zrobić oszołoma albo hejtera.

              Nigdy nie odpowiadaj merytorycznie
              Zawsze wskazuj, że to Gdańsk podburza
              Samorządność to nie partia, a Szczurek to nie polityk.

              • 13 0

              • Znajdź mądrolo inwestora na te tereny do rozkręcenia gospodarki morskiej, to pogadamy. (6)

                • 1 9

              • Zarząd Morskiego Portu Gdynia, ul. Rotterdamska (5)

                nie ma za co.

                • 7 0

              • I jaki pomysł na te terany ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia??? (4)

                Nie słyszę o żadnej produkcji. Nie widziałem żadnej wizji rozwoju. WIęc do kogo pretensję , że po Dalmorze nic nie ma i nic nie będzie.

                • 0 6

              • Cynglu propagadnowy być może jesteś za młody aby pamiętać lata 90te (3)

                kiedy to ekipa gdyńskich włodarzy (w tym Szczurek) gimnastykowała się, aby port, który wobec terenu Dalmoru miał prawo pierwokupu i zagospdoarowałby go jako przynoszący miastu zyski pracę mieszkańcom terminal nie trafił broń Boże w ich ręce.

                Bo co by z tego mieli sprytni włodarze?

                A tak szybki zysk dewelopera, który jest przyjacielem Urzędu i umie być człowiekiem wdzięcznym zamieni się w zysk ludzi otwartych na interesy w nowym wspaniałym stylu.

                Co prawda kosztem przyszłości miasta, ale Pana Raka przyszłość nie obchodzi.

                • 6 1

              • Trafnie to ująłeś.

                • 1 0

              • Napisz to jeszcze raz, po polsku, Sam. (1)

                • 0 3

              • TO było po polsku, tyle, ze przy użyciu zdań złożonych. Dla maturzystów XXI wieku to rzeczywiście może być problem.

                • 2 0

        • A kto miał zamknąć? Eskimosi?

          • 2 3

  • Je suis Port Gdynia (1)

    • 15 2

    • Jezusa w to nie mieszaj...

      • 1 5

  • Nowobogacze z przekrętów sobie apartamenty postawią

    buah

    • 14 4

  • warto, by czerpać wzorce z Kopenhagi a nie z Houston (4)

    Całe szczęście, że jest czas na refleksję: warto dowiedzieć się, jak w Kopenhadze rewitalizowano okolice waterfrontów oraz jaką politykę zarządzania popytem na transport stosuje się w tym mieście. Jako pierwszą inwestycję komunikacyjną proponuję zwodzoną kładkę pieszo rowerową łączącą plac Gombrowicza z ulicą Admirała Wagi na Oksywiu.
    Przebudowa Starowiejskiej na deptak z dopuszczeniem dostawczaków i podobna przebudowa Świętojańskiej wypromuje Gdynię na miasto wysokiej jakości życia: tak jak to osiągnięto w Kopenhadze.

    • 12 14

    • Kolejny pedalarz zapomniał o łykaniu tabletek (1)

      Smutne...

      • 10 6

      • koleś podaje fakty, a ty go obrażasz, nie mając swoich

        spróbuj przedstawić jakieś argumenty za lub przeciw. Pedalarze jak mniemam to ludzie korzystający z samochodów bez automatycznej skrzyni: mają do dyspozycji aż trzy pedały.

        • 3 4

    • zapomniałeś podpisać się jako bezstronny, marych albo joanna

      • 8 1

    • Pomysł z kładką jest piękny.

      Do tego jakiś mądry plan zagospodarowania dzielnic północnych - chyba najbardziej atrakcyjnie położonych. Nie niszczyć ich lotniskiem! Nie straszyć ludzi!

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane