- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (278 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (217 opinii)
- 3 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (78 opinii)
- 4 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (20 opinii)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (114 opinii)
Jakie inwestycje w tej kadencji? Gdańsk podsumowuje i mówi o planach
Ponad 3 mld zł mimo kryzysu wywołanego koronawirusem planuje wydać na inwestycje do końca 2023 r. Gdańsk. W czwartek władze miasta podsumowały, co w zakresie polityki inwestycyjnej udało się zrobić przez dwa ostatnie lata i poinformowały o planach w tym zakresie do końca kadencji.
W październiku zdano raport z obszaru edukacji i polityki społecznej. Teraz przyszedł czas na politykę inwestycyjną. W czwartek podsumowano dwa lata działalności oraz przedstawiono plany na kolejne lata w obszarze inwestycji.
Na konferencji prasowej poinformowano, że szacowane wydatki na inwestycje do końca 2023 r. to ponad 3 mld zł. Jeśli chodzi o dotychczas wydane na ten cel pieniądze, to kwota od początku kadencji jest podobna.
Czytaj też: Duże zmiany w "COVID-wym" budżecie Gdańska
- Inwestycje w mieście to nie tylko te realizowane bezpośrednio przez miasto i jego jednostki, ale także spółki miejskie. Suma inwestycji między 2018 i 2020 r. to niemal 3,4 mld zł. To pieniądze wydane przez miasto i spółki - powiedziała prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W coraz trudniejszych budżetach, które co roku przedstawiamy Radzie Miasta, staramy się pilnować, żeby w każdym ok. 20 proc. stanowiły wydatki inwestycyjne.
Wydatki na inwestycje bezpośrednio z budżetu Gdańska:
- 600 mln zł na inwestycje rozpoczęte przed i po październiku 2018 r. i zakończone do października 2020 r.,
- 1 mld 242 mln zł na inwestycje rozpoczęte po październiku 2018 r. i trwające.
Co miasto ma w planach?
Jak mówił Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent miasta, plany inwestycyjne na trwającą kadencję są powiązane m.in. z nową perspektywą unijną. I wymienił najważniejsze planowane projekty.
- Wśród nich jest ul. Nowa Warszawska. Liczymy, że wkrótce poznamy wykonawcę. Chcemy zacząć w tej kadencji chociaż pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej, niezależnie od dofinansowania. W planach mamy też budowę trasy Gdańsk-Południe - Wrzeszcz, czyli Nową Politechniczną, inwestycje w pasie nadmorskim, zagospodarowanie przestrzeni na Dolnym Mieście, modernizację sortowni na Szadółkach czy zakup 40 sztuk taboru autobusowego - wymieniał Aleksandrowicz.
Inwestycje miejskich spółek
Urzędnicy wymieniali, co przez ostatnie dwa lata udało się zrealizować w temacie inwestycji. Poinformowali, że wartość inwestycji realizowanych przez spółki miejskie to 1 mld 542 mln zł.
Nakłady na inwestycje miejskich spółek:
- Port Czystej Energii, czyli spalarnia - 565 mln zł,
- Port Lotniczy - 340 mln zł,
- GAiT - 288,5 mln zł (modernizacje i nowy tabor),
- TBS Motława - 87 mln zł (226 mieszkań),
- Zakład Utylizacyjny - 67,7 mln zł inwestycje (najwięcej na kompostownię),
- Gdańskie Wody - 45,8 mln zł (Lastadia),
- GTBS - 38,4 mln zł (124 mieszkania).
Zobacz też: Odnowione budynki przy Lastadii oficjalnie otwarte
Kluczowe zrealizowane inwestycje
Na konferencji wymieniono najważniejsze zrealizowane inwestycje. Wśród nich m.in. budowę mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską, al. Pawła Adamowicza z tramwajem na Ujeścisko, centrum edukacyjne na Jabłoniowej czy przebudowy torowiska na Stogach.
Nowa szkoła na Jasieniu z lotu ptaka. Film z 2019 r.
Wiele ważnych inwestycji jest w realizacji
Wśród ważnych inwestycji nadal realizowanych władze Gdańska wymieniały m.in:
- rozbudowę ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do u. Nowatorów za 58,5 mln zł,
- zagospodarowanie Domu Zdrojowego w Brzeźnie za 26,7 mln zł,
- budowę palmiarni w Oliwie za blisko 20 mln zł,
- przebudowę Wielkiego Młyna, w którym będzie muzeum bursztynu za 20 mln zł.
Wielki Młyn - nowa rola
Rozbudowa Kartuskiej. Film z września tego roku
- Kluczową inwestycją w trakcie budowy jest wiadukt Biskupia Górka za ponad 173,6 mln zł, ale to też budowa spalarni na Szadółkach i rozbudowa portu jachtowego w Górkach Zachodnich - wskazywali.
Wszystko o budowie wiaduktu Biskupia Górka
Alan Aleksandrowicz poinformował, że niebawem ruszy realizacja budowy mostu Stągiewnego w ramach inwestycji prowadzonych w partnerstwie publiczno-prywatnym na Wyspie Spichrzów.
Wszystko o inwestycjach na Wyspie Spichrzów
- To partnerstwo to największy tego typu projekt, jeśli chodzi o inwestycje. Jest wart w sumie ok. 400 mln zł, z tego wartość samych celów publicznych to ok. 34 mln zł - powiedział.
Kładka na Wyspę Spichrzów otwarta (1 sierpnia 2020)
Opinie (149) 7 zablokowanych
-
2020-11-05 17:03
Opinia wyróżniona
Problemem miasta jest brak rozwiązywania małych problemów
Nie rozumiem czemu miasto konsekwentnie nie rozwiązuje "drobnych" problemów typu budowa ronda na skrzyżowaniu niepołomnickiej/starogardzka ? Poprawi to bezpieczeństwo i ludziom będzie się żyło lepiej. Mnóstwo jest niebezpiecznych miejsc w gdańsku gdzie naprawdę drobnym kosztem dla miasta polepszy się życie ludzi. Tak samo lewoskręt z Havla na Armii Krajowej. Takie sprawy miasto powinno rozwiązywać a nie wrzucać problem do budżetu obywatelskiego i niech ludzie się cieszą...
- 25 3
-
2020-11-05 17:29
Opinia wyróżniona
Planów w Gdańsku nie zabraknie to pewne.
Jeżeli chodzi o realizacje to obstawiam, że te, które mieszkańcy wskazaliby za najbardziej istotne będą zrealizowane za jakies 5-6 lat.
- 10 7
Wszystkie opinie
-
2020-11-07 14:32
Czy uwzgledniono łapuwy za niedotrzymane terminy ????
- 0 0
-
2020-11-05 15:48
Same inwestycje na południu (8)
Czemu w planach są same inwestycje na południu?
Ludzie pokupowali tanie mieszkania bez infrastruktury, a teraz wymagają od miasta, żeby poprawić sobie byt?!
Co ze "starymi" dzielnicami w Gdańsku? Czyżby wyborców było tam za mało?- 78 68
-
2020-11-07 11:02
Przejedź się rowerem w południowej części Gdańska, to zobaczysz, dlaczego tyle tam potrzeba inwestycji.
- 1 0
-
2020-11-05 15:53
Zrównoważony rozwój (3)
Zarówno dla starych dzielnic ale i tych nowych. Miasto powinno zadbać za infrastrukturę przed inwestycjami. U nas jest odwrotnie - bo jak zwykle brakuje zawczasu kasy.
- 9 3
-
2020-11-05 21:51
To trzeba ograniczać powstająca zabudowę lub wymagać od inwestora. Bo później jest tylko drożej i trudniej. (2)
- 3 0
-
2020-11-06 12:39
Inwestor buduje drogi lokalne
Trudno wymagać, żeby budował drogi gminne, co jest zadaniem miasta. Ciekawe ile wtedy kosztowałby m2 mieszkania?
- 2 0
-
2020-11-06 00:38
..
- 0 0
-
2020-11-05 17:46
Zgadzam sie z tą opinią
Pani dulkiewicz ma wywalone w mieszkanców biedniejszych dzielnic drogi do remontów , budynki ktore sie zaraz zawalą , ale głowny gdańsk wazniejszy
- 5 2
-
2020-11-05 16:09
w Gdansku inwestycje zawsze tam gdzie deweloperka
Potem mieszkań można się nie doliczyć;)
- 16 5
-
2020-11-05 15:55
Miasto wychodzi z zalozenia, ze sa dzielnice za pisem i tam im sie nic nie oplaca robic. Chyba, ze jest jakas zabytkowa kamienica do przytulenia czy samozaplonu to co innego.
- 8 7
-
2020-11-07 08:05
turysta
Najwiekszy obciach kwartal grodzka targ rybny sukiennicza dylinki rycerska obraz nedzy i rozpaczy zniszczone budynki nawirzchnie chodniki dymiace kominy tak wyglada centrum miasta aspirujacego do stolicy pomorza wstyd
- 0 0
-
2020-11-06 19:02
Olszynka (1)
Co wodociągiem i kanalizacją na Olszynce. Przepraszam że poruszam ten wstydliwy i zaniedbany
temat.- 2 0
-
2020-11-06 19:52
proszę nie pytać! to wstyd !!
;-)
- 1 0
-
2020-11-05 22:22
skandal!!! 87 mln zł za 226 mieszkań???? (1)
wychodzi 385 tyś za mieszkanie. Przy średniej powierzchni 55m2 to daje 7000 zł/m2.
Nieruchomość GTBS ma od miasta, więc to jest koszt wybudowania. Tak drogo nie buduje nikt. Tam są jeszcze oczywiście schowane koszty administracyjne itp. ale to ogromnie dużo.- 7 1
-
2020-11-06 17:46
NIe po to idę do koryta żeby tam co dokładać
- 0 0
-
2020-11-05 15:49
Niepołomicka/Starogardzka (6)
A gdzie jest rondo na skrzyżowaniu Niepołomickiej/Starogardzkiej? Miało być zbudowane w tym roku, a na razie kompletna cisza. To jest kluczowe dla bezpieczeństwa drogowego w tej okolicy ...
- 69 11
-
2020-11-06 16:16
Tam nic nie ma.
Ani ronda, brak chodników. Tylko czekać na jakąś tragedię. Gdyby nie ten lidl tam by nie powstało nic, kompletnie nic.
- 2 0
-
2020-11-05 20:18
Nadal na zachodzie odwrotnie niż u nas....niech się nauczą jak budować drogi :)
Nie rozumiem jak można dawać zezwolenia deweloperom gdyż ulica Świętokrzyska jest nadal tą samą ulicą jeden pas w jedna stronę...nie mówiąc o lokalnych ulicach dochodzących do niej. U nas nadal jak za komuny trzeba czekać aż ci wybudują...po 15-20 latach od zamieszkania.Nic się nie zmieniło włodarze.
- 4 0
-
2020-11-05 16:45
no pobudowali lidla to teraz masa ludzi do niego jeździ... (2)
- 4 0
-
2020-11-05 17:33
(1)
Źle CI się wyjeżdża ? I tak lepiej samochodem niż pieszo, bo tam nawet chodnika nie ma...
- 9 0
-
2020-11-05 17:57
Do niedawna to nawet lamp nie było.
- 6 0
-
2020-11-05 17:00
to jest problem tego miasta
Rozwiązywanie drobnych problemów by żyło się lepiej i bezpieczniej... Na to się nie patrzy. A szkoda
- 4 0
-
2020-11-06 16:13
Ponad 384000zl za jeden TBS
Jeżeli miasto tyle wydało na TBS to taniej tym ludziom by było kupić mieszkania za gotówkę na południu. To jest kpina
- 2 1
-
2020-11-06 14:06
ulica Kielnienska
Paani Prezydent uwazam,ze robi Pani bardzo duzo dobrego dla Gdańska, ulica Kielnienska jest dojazdową do Oliwy oraz do obwodnicy dla mieszkancow ,Chwaszczyna i następnych miejscowosci a takze jest drogą tranzytową w kierunku tych miejscowosci ,kontynuuje Pani prezyndenturę Pana Adamowicza. Mam pytanie kiedy bedzie remont ulicy Kielnienskiej poniewaz jest w okropnym stanie a przeciez jest tak ważna.Zaznaczam,ze gmina Żukowo zrealizowala drogę do granicy z Gdanskem.. Liczymy na realizację tej drogi tj.zaledwie ok. 3 km.
- 2 1
-
2020-11-06 07:44
Czekamy na łącznik (1)
Niepołomicka - Lucznicza, płyty betonowe
- 2 0
-
2020-11-06 12:35
Słusznie prawisz
Miasto ma plany, plany, plany za miliardy, a tam gdzie potrzeba naprawdę niewiele, żeby ułatwić życie mieszkańcom, to oczywiście - "niedasię".
- 0 0
-
2020-11-05 15:50
Coś tam się robi (2)
Ale bardzo bardzo bardzooooo wolno.
- 46 13
-
2020-11-06 08:35
(1)
Nie tyle robi, co przepala środki z UE. Przykładem Adamowicza czerpiąca garściami z takich koszmarów jak Słowackiego i Havla. To wszystko jest potrzebne, ale nie w takim stylu.
- 2 0
-
2020-11-06 12:32
A co jest nie tak z Havla?
Są 2 pasy i tramwaj. Co Ci nie leży? Może lepiej było w czasach gdy jeździło się jednopasmową Łódzką - zakorkowaną na całej długości?
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.