• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jasny i czysty tunel przy dworcu w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nowy tunel wygląda bardziej estetycznie. Jest jaśniej, bardziej funkcjonalnie i bezpieczniej.
  • Trwają jeszcze prace przy kasach biletowych.
  • W tunelu pojawiły się m.in. nowe gabloty z rozkładami jazdy.
  • Zmieniła się też estetyka wejść na perony.
  • Niestety podróżni wciąż nie mogą korzystać z nowych schodów ruchomych i wind, które czekają na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
  • W ramach przebudowy w podziemnym przejściu zainstalowano dwie nowe windy.

Kolejny etap przebudowy stacji Gdańsk Główny za nami. Podróżni mogą już korzystać z odnowionego przejścia podziemnego między dworcem PKS a Podwalem Grodzkim. Tunel zyskał nową posadzkę, okładzinę ścian i sufitu oraz nowe oświetlenie i gabloty z rozkładami. Wcześniej powstały też schody ruchome i windy prowadzące na perony dalekobieżne, ale po pierwszym uruchomieniu są chwilowo nieczynne. Wciąż trwają prace wykończeniowe, brakuje systemu informacji pasażerskiej oraz kasy i biletomatów SKM.



Jak ci się podoba odnowiony tunel przy dworcu?

Od kilku dni pasażerowie mogą korzystać z odnowionego tunelu między dworcem PKS a Podwalem Grodzkim, który prowadzi zarówno na perony dalekobieżne (1 i 2) oraz perony SKM (3, 4, 5). W ostatnich tygodniach poruszanie się w tym miejscu było mocno utrudnione, ale przebudowa tunelu powoli dobiega końca.

- Przejście podziemne jest bardziej estetyczne i funkcjonalne. Odnowiono schody na cztery perony (nr 1, 2, 4 i 5) oraz schody na ul. Podwale Grodzkie - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Wymieniona została posadzka, która ma ścieżki naprowadzające dla osób niedowidzących. Są nowe okładziny ścian i sufitu, a jasne, energooszczędne oświetlenie ułatwia drogę.

Windy i ruchome schody czekają na pozwolenie



I rzeczywiście. Estetyka ciemnego i brudnego dotąd tunelu diametralnie się zmieniła. Nowe przejście ma być też bardziej funkcjonalne i przyjazne pasażerom - także z ograniczeniami ruchowymi oraz bezpieczniejsze. Na razie jednak trzeba na to poczekać, bo zarówno schody ruchome na perony, jak i nowe windy są nieczynne i czekają na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

- Dwie windy oraz dwie pary schodów ruchomych na perony nr 1 i 2 zostaną udostępnione po uzyskaniu wymaganych pozwoleń. Od grudnia, osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mają już dogodny dostęp na perony dzięki windom oraz schodom ruchomym w sąsiednim przejściu podziemnym, prowadzącym do budynku dworca kolejowego - tłumaczy Przemysław Zieliński.
Poza windami i ruchomymi schodami podróżni muszą poczekać też na system informacji pasażerskiej. Ze ścian wystają na razie same kable, brakuje informacji o odjeżdżających pociągach, nie ma też biletomatów SKM, które zostały przeniesione na peron nr 3. W remoncie są nadal kasy biletowe SKM. Na otwarcie czekają też schody prowadzące z tunelu na Podwale Grodzkie (na tyłach KFC).

16 wyświetlaczy z informacją pasażerską



- Przygotowywany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej. PLK zamierzają uruchomić w marcu na peronach nr 1 i 2 dwustronne wyświetlacze oraz zegary. Na peronach staną też infokioski. Dodatkowo 16 wyświetlaczy będzie przy wyjściach z przejść podziemnych. Na ekranach będą podane przyjazdy i odjazdy pociągów. System informacji pasażerskiej będzie zintegrowany z nowym nagłośnieniem - komunikaty głosowe i wizualne będą podawane jednocześnie - wyjaśnia Zieliński.
Warty ponad 62 mln zł remont tunelu jest elementem modernizacji peronów dalekobieżnych, który realizowany jest na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Od kilku miesięcy pasażerowie korzystają już ze zmodernizowanych peronów 1 i 2, które po remoncie zostały podwyższone i umożliwiają wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów.

  • Wykończenie niektórych drewnianych elementów m.in. balustrad pozostawia wiele do życzenia i przed ostatecznym odbiorem wymaga jeszcze poprawek.
  • W tunelu trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe.
  • Nowością są schody ruchome prowadzące na perony 1 i 2.
  • W pierwszej kolejności przebudowano perony 1 i 2.
  • W kwietniu budynek dworca ma zostać zamknięty a jego funkcję przejmie budowany tymczasowy obiekt z kontenerów.
  • Odnowiony tunel między dworcem PKS a Podwalem Grodzkim.
- Zabytkowy charakter stacji utrzymano dzięki nowym, lecz stylizowanym na historyczne lampom i ławkom. Odnowione zostały również wiaty. Nowe gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie gwarantują podróżnym dobrą orientację na stacji. Dla osób niewidomych i niedowidzących wzdłuż krawędzi peronów oraz w przejściach podziemnych zamontowano ścieżki naprowadzające z wypukłymi elementami - przypomina rzecznik spółki.
Niektóre elementy wykończenia przed ostatecznym odbiorem wymagać będą jednak poprawek. Wiele do życzenia pozostawia m.in. estetyka wykonania drewnianych balustrad przy schodach prowadzących na perony.

Remont budynku dworca do końca 2021



Równolegle odbywa się też remont samego gmachu dworca Gdańsk Główny. Tam prace trwać będą do końca 2021 roku. Wiosną pasażerowie będą musieli przenieść się do tymczasowego dworca z kontenerów.

Miejsca

Opinie (254) 7 zablokowanych

  • Efekt remontu moze sie podobac wylacznie w zestawieniu ze stanem sprzed remontu.

    Obiektywnie rzecz biorac wyglada teraz tandetnie, sprawia wrazenie kiepsko wykonczonego, materialy wydaja sie kiepskiej jakosci. Za kilka miesiecy, kiedy tunel opanuje na powrot fetor moczu i nieprzetrawionego alkoholu, wrocimy do polskiej normy wstydu.

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Odnowiony tunel przy Dworcu Głównym

    Tunel im. Adama P.

    • 1 0

  • Normalnie sukces!

    Remont który miał trwać max kilka miesięcy trwał ponad 3 lata a i jeszcze nie skończony i widać że odwalono fuszerkę. No ale projektant po ASP co by nawet porządnej ławki by nie zaprojektował - zarobił; ekypa remontowa z Kartuz - też; inżynierek budowy po podyplomówce co nosi raybany i strzyże brodę u barbera - również, oraz rzecz jasna urzędasy miejskie - wszyscy zadowoleni że projekt kosztował 400% rynkowej ceny i został zrobiony w tempie budowy elektrowni atomowej. Tylko znowu menele z trójkąta bermudzkiego PKP-SKM-PKS wszystko zasikają, wrócą badylarze od ulicznego handlu no i hipsterzy na hulajnogach. Piękne uczucie dobrze wydanych pieniędzy z moich podatków.

    • 9 0

  • Byłem dzisiaj

    Sciany juz sa brudne. Dramat

    • 3 1

  • Może jeszcze wpadliby na pomysł wspólnych wyświetlaczy dla wszystkich operatorów, a zwłaszcza dla skm i przewozów reg. Wielu pasażerów posiada bilety metropolitalne i taka informacja ułatwiłaby im decyzję, którym składem jechać.

    • 1 0

  • NIE wygląda ładnie

    Wygląda poniżej przeciętnej. Tylko tyle, że tynk na łeb nie spadnie, ale sam projekt mega tandetnie, jak za komuny. Ani krzty nowoczesności. Wystarczyło się przejechać po sąsiednich miastach i wziąć z nich przykład.

    • 2 1

  • To możliwe tylko w Gda

    Ludzie, warunki jak w kilkunastotysięcznym mieście w latach 90., jedzcie do Poznania, Warszawy czy Bydgoszczy, bo nie wiecie jak od 20 lat wyglądają przejścia i dworce!!!

    • 2 0

  • Dlaczego schody ruchome dzialaja odwrotnie?

    Wszak jesteśmy krajem o ruchu prawostronnym a nie wyspą UK lub kolonią francuską? Czy wszystko w tym kraju musi być na opak i bez żadnej logiki?!

    • 0 0

  • Czy ktoś dezynfekuje dworce?!

    Nowy a już jest zapluty przez bezdomnych zapchlonych.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Odnowiony tunel przy Dworcu Głównym

    ruchome schody

    Szanowni Gdańszczanie życzę aby schody ruchome wam się nie zepsuły tak szybko jak u nas na dworcu katowickim. To już taka tradycja. Na starym dworcu też się psuły. Nawet obchodziliśmy dwulecie nieczynnych schodów. Wstawili nowe zobaczymy jak długo będą działały

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane