• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda pod prąd dozwolona

Katarzyna Moritz
23 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy zwolnią, a rowerzyści pojadą pod prąd
Kierowcy aut parkujący na Ogarnej  tak je ustawiają, że  blokują utworzony pas dla rowerzystów. 
Kierowcy aut parkujący na Ogarnej  tak je ustawiają, że  blokują utworzony pas dla rowerzystów.

Na ulicy Ogarnej otwarto pierwszy pas ruchu w Gdańsku, którym rowerzyści mogą bezkarnie jeździć "pod prąd". Ale teraz nie fani dwóch kółek będą otrzymywać tam mandaty, a kierowcy, którzy źle parkują i blokują drogę rowerom.



Parkowanie powinno być równoległe do krawędzi jezdni, a nie skośne. Parkowanie powinno być równoległe do krawędzi jezdni, a nie skośne.
Otwarcie kontrpasa odbyło się we wtorek, kiedy w Europie, a także w Trójmieście, obchodzony był dzień bez samochodu, promujący alternatywne środki transportu.

Rowerzyści, gdy teraz wjadą na ul. Ogarną na jej jednokierunkowym fragmencie, zobaczą wymalowany białą farbą pas po prawej stronie jezdni, którym mogą się poruszać pod prąd.

Utworzenie go to z jednej strony uzupełnienie brakującego połączenia wschodnich dzielnic Gdańska ze Śródmieściem i przedłużenie drogi rowerowej, biegnącej z dzielnicy Stogi oraz tranzyt dla ruchu rowerowego z dzielnicy Rudniki.

Był też kolejny, raczej mniej przyjemny aspekt braku pasa na tej ulicy. Rowerzyści, którzy nie patrzyli na znaki, często dostawali tam mandaty za jazdę pod prąd.

Obecnie pojawił się nowy problem. Kierowcy aut parkujący na Ogarnej źle je ustawiają, przez co część samochodów wystaje i blokuje utworzony pas dla rowerzystów.

- Kontrpas jest nowym zjawiskiem i część kierowców jeszcze się nie dostosowała do oznakowania i nie zwróciła uwagi, że powinni parkować równolegle do krawędzi jezdni, a nie skosem. Zapewniam, że straż miejska będzie nad tym czuwać - zapowiada Remigiusz Kitliński , oficer rowerowy w Gdańsku, który od maja jest odpowiedzialny za sprawy rowerowe w mieście.

To właśnie dzięki jego inicjatywie powstał na Ogarnej kontrpas dla rowerzystów. Zapowiada, że kolejny ma się wkrótce pojawić na ulicy Garncarskiej w Gdańsku.

Oficer rowerowy zapowiada także nowe wydzielone drogi rowerowe w Gdańsku w tych miejscach, gdzie brakuje odcinków do połączenia sieci ścieżek w całość.

- Priorytetem w najbliższym czasie będzie ulica Kartuska, wjazd na Morenę, ulica Rakoczego, Nowolipie. Drogi powstaną tam w ciągu dwóch lat w ramach projektu unijnego. Kolejne takie miejsce to: ulica Kliniczna, gdzie połączymy istniejącą drogę rowerową z ulicą Marynarki Polskiej z Hallera - zapowiada Kitliński.

Opinie (298) 7 zablokowanych

  • Kiedy (1)

    odbył się konkurs na OFICERA rowerowego miasta?

    • 6 0

    • Też chciałbym to wiedzieć.
      Poza tym gdzie można znaleźć mail do oficera żeby zgłaszać swoje uwagi.

      • 3 0

  • Gdańsk jest SUPER DLA ROWERÓW, za to Gdynia jest do BANI

    GDYNIA-MIASTO NIE DLA ROWERÓW.

    • 5 1

  • Czy to było potrzebne (3)

    Czy tak naprawdę ten kontrapas był potrzebny.
    Może wystarczyło przykręcić tabliczkę że zakaz ruchu w tym kierunku nie dotyczy rowerów. Samochody ,mogłyby parkować jak kiedyś a rowerzyści nie dostawaliby mandatów i z pewnością poradzilby sobie bez tej lini zwłaszcza że wczoraj widziałem jak rowerzysta jechał kontrapasem ale w drugą stronę.

    W sezonie turyści i miejscowi rowerzyści na ogarnej otrzymywali mandaty, a teraz nastąpił cód i można bezkarnie jeździć w dwie strony. Czy nie jest to troche dziwne i niesprawiedliwe, mam wrażenie że porócz madatu jest alternatywne pouczenie.

    • 11 3

    • Powinno byc alternatywne pouczenie, równiez na Długiej-tym bardziej,że znaki oznaczajace, ze jest to trakt dla pieszych nie zawsze sa czytelnie ustawione.
      Przed Złota Brama nie ma go np w ogóle, jest ZA wejściem na bocznej scianie, ale nie kazdy go dojrzy. Sama w lecie informowałam turystów, ze nie wolno po Trakcie jezdzic bo Sm wlepi im mandat.

      • 2 0

    • cód

      co to za wyraz????

      • 0 0

    • Kontrapas jest tam bardzo potrzebny.

      Jazda pod prąd tuż za tyłami parkujących skośnie samochodów nie była by bezpieczna. Kierowca przy wyjeżdżaniu z pomiędzy innych pojazdów mógł by nie zauważyć zbliżającego się rowerzysty i wjechać tuż przed jego przednie koło.

      Gdy samochody parkują równolegle to niebezpieczeństwo jest o wiele mniejsze. Wszyscy maja lepsza widoczność a wymalowany pas dodatkowo będzie przypominał kierowcom, że mogą się spodziewać jadącego pod prąd roweru.

      Jedyna wada tego rozwiązania to mniejsza niż dotychczas liczba miejsc parkingowych.

      • 0 0

  • PARKUJESZ - ZDRAPUJESZ

    Chyba będę musiał się tam przejechać z naklejkami typu 'Parkujesz? - Zdrapujesz!'. Może gamonie się nauczą ...

    • 5 4

  • 3-poziomowe skrzyżowanie dla rowerzystów

    Kiedy powstanie dla rowerzystów 3-poziomowe bezkolizyjne skrzyżowanie dla rowerzystów przy węźle Adamowicza (Kliniczna)?
    Jadąc w kierunku Brzeźna rowerzyści zderzają się z rowerzystami jadącymi w kierunku Nowego Portu lub Starego Miasta!
    To skandal że jeszcze nie ma takiego skrzyżowania a będę budować obwodnicę południową lub Słowackiego dla samochodziarzy

    • 2 4

  • CO ZA BZDURA! (3)

    Normalnie jestem za wszelkimi inicjatywami pro-rowerowymi, ale to jest idiotyczne!
    Wystarczyłaby tabliczka "Nie dotyczy rowerów" na zakazie wjazdu i załatwiłoby to sprawę!
    Teraz zmusza się kierowców do parkowania równoległego, co sprawia że mniej aut zmieści się na tym samym odcinku jezdni. Dziękuję za takie "ulepszenia".

    • 11 3

    • Dla kasy! (1)

      Jestem rowerzystą sporo jeżdżącym po lasach, jednak nie w mieście. Nie cierpię tej chorej propagandy o gdańskich pseudo ścieżkach rowerowych. W Gdańsku jeżdżenie rowerem jest bardzo niebezpieczne, ścieżki za wąskie, sam miałem kolizję z pieszą niedawno, właśnie z tego powodu. Namalowanie kontrpasa służy jednemu:
      Wyłudzaniu mandatów od kierowców, którzy nie mają absolutnie gdzie stawiać aut w centrum! Parkowanie w centrum Gdyni jest 2 razy tańsze? DLACZEGO RADO MIASTA?
      Namalujcie więcej linii!!! Koście kasę za mandaty!

      • 4 4

      • Ty może nie korzystasz ale wiele ludzi jednak jeździ i wcale nie uważa tego za aż tak niebezpieczne.

        Rozumiem pewną niechęć do władz miasta i ich propagandy ale akurat gdańskie ścieżki rowerowe są na całkiem niezłym poziomie.

        Oczywiście nie ustrzeżono się wielu błędów i dużo trzeba jeszcze zrobić. Ale faktem jest też, że nasze ścieżki i tak są uznawane za wzór do naśladowania.

        Uważasz, że są za wąskie? To jakiej szerokości potrzebujesz do bezpiecznej jazdy?

        A może czasem trzeba trochę zwolnić jak warunki nie pozwalają jechać szybciej, ustąpić pieszemu...

        Prawdą jest też, że jeżdżąc po mieście trzeba cały czas być bardzo czujnym ale wynika to przede wszystkim z nagminnego łamania przepisów, ciągłego pośpiechu i braku wyraźni wszystkich użytkowników naszych dróg nie wyłączając rowerzystów.

        Parkowanie w centrum to już zupełnie inny i poważniejszy problem.

        Te kilka miejsc mniej nie jest dobra wiadomością ale za to w końcu możliwy będzie w miarę bezpieczny i szybki przejazd rowerem przez główne miasto. Mi to rozwiązanie bardzo odpowiada. Mam też nadzieje, że SM nauczy niepokornych kierowców prawidłowego parkowania i to nie tylko na tej ulicy.

        • 2 1

    • Żeby było bezpiecznie to sama tabliczka by nie wystarczyła.

      Jazda pod prąd tuż za tyłami parkujących skośnie samochodów nie jest bezpieczna. Kierowca przy wyjeżdżaniu z pomiędzy innych pojazdów mógł by nie zauważyć zbliżającego się rowerzysty i wjechać tuż przed jego przednie koło.

      Gdy samochody parkują równolegle to niebezpieczeństwo jest mniejsze. Widoczność jest lepsza a wymalowany pas powinien przypominać kierowcom, że mogą się spodziewać jadącego pod prąd roweru.

      Pewnie z tego powodu wybrano takie rozwiązanie i niestety liczba miejsc do parkowania musiała się zmniejszyć.

      • 0 0

  • Znak znakiem

    A kto tak debilnie zaprojektował wjazd do zatoki przeciez powinien być taki aby umożliwiał dostosowanie sie do znaku.To chyba oczywiste.Takie samo wariacwo zaprojektowano na biegańskiego koło sklepu zatoki.Taki sam znak i brak możliwości dostosowania sie poprzez zabudowę wjazdu.Czy w tym ZDiZ ktoś myśli.?

    • 4 0

  • ADAMOWICZ TO TWOJA OSTATNIA KADENCJA!!!!!!!

    PREZYDENT SIE NADAJE NA SMAR DO ARMATY,SCIEZKA DLA ROWERÓW A ...
    A MIESZKANCOW KTORZY GO WYBIERALI MA W DUPIE...CIEKAWE CZY TURYSCI KTORYM TAK WCHODZI JAK W MASLO GO WYBIORA!!!!
    NIECH WYBUDUJE SCIEZKE W LASACH W KIEŁPINIE KTORE MA KUPIONE NA RODZINE ŚMIESZNOSC PODEJMOWANYCH DECYZJI W OSTATNICH MIESIACACH DOGONILA GŁUPOTE BRAVO !!!!!!!

    • 5 3

  • A kiedy te d.bilne urzędasy pomyślą o parkingach w centrum ? !!!!! (1)

    A później wszyscy płaczą ,że starówka i centrum umiera ! Nikt z biznesmenów na rowerze nie jeździ,a jak nie może dojechać to ma w d..ie.
    Ostatnio na Łostowickiej zrobili piękną drogę dla rowerów, dwa razy szerszą niż chodnik, tylko żaden urzędas czy projektant nie spędził tam ani godziny, bo by wiedział , że rowerzyści omijają tę ulicę szerokim łukiem.
    Na dodatek droga rowerowa prowadzi prosto przez przystanek autobusowy !!!
    Ale dopóki będzie chodzić o wyPOmpowanie pieniędzy z kasy miasta ewentualnie trochę UE to takie 'drogi dla rowerów' będą POwstawać .
    POzdrawiam 'decydentów'

    • 8 0

    • Ja tam Łostowicką śmigam, widuje też cyklicznie innych "zagubionych". A gdy się sensoweni zrobi odcinek Łostowicka nowolipie to już masz połączone dwa osiedla (chełm z moreną) i nie bedziesz jeździć na około z Chełmu przez Gdańsk lub Wrzeszcz.

      PS: za poprowadzenie ścieżki przez przystanek inżynier powinień zapłacić odszkodowanie... niestety czasem nauka i zdrowy rozsądek idzie w las:((

      • 1 0

  • Ciekawostka z której tylko nieliczni zdają sobie sprawę: jeśli znak wyraźnie nie mówi inaczej, parkować na chodniku wolno tylko równolegle.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane