• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazz czy Tramino? Dwie oferty tramwajów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
1 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia. Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia.

Tylko dwie oferty, Pesy oraz Stadlera - Solarisa, wpłynęły w przetargu na zakup 15 fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska. Różnica między nimi wynosi zaledwie ok. 637 tys. zł, a przy wyborze brane będą również rozwiązania techniczne. Obie oferty przekroczyły jednocześnie zaplanowane wydatek GAiT na ten cel.



Który tramwaj będzie lepszym wyborem?

Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przetargiem ogłoszonym przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje będzie duże, ponieważ wpłynęło ponad 90 pytań dotyczących zapisów w dokumentacji. Jednak w piątek, kiedy upłynął termin składania ofert, pojawiły się propozycje tylko od dwóch przedsiębiorstw.

Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która proponuje miejskiej spółce zakup tramwaju serii Jazz Duo. Pięć pojazdów tej serii jest już eksploatowanych w Gdańsku od 2014/2015 r., a ich zakup był podyktowany rozbudową sieci o trasę na Piecki - Migowo (Morenę). Ponadto w taborze GAiT jest jeszcze 35 Pes Swing z wcześniejszego zamówienia.

Pesa za jeden tramwaj Jazz Duo oczekuje zapłaty ok. 9,323 mln zł. Do tego, zgodnie z przetargiem, bydgoska firma zaproponowała ok. 1,119 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, ok. 193 tys. zł za pakiet eksploatacyjno - naprawczy oraz ok. 2,715 mln zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez Pesę to ok. 143,878 mln zł brutto.

Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy. Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy.
Droższa oferta pochodzi od konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram (obie z siedzibą w Bolechowie k. Poznania). Solaris, znany w Trójmieście głównie z autobusów i trolejbusów, od kilku lat zajmuje się również produkcją tramwajów, a pierwsze kroki w tym zakresie wykonał współpracując w 2006 r. z Bombardierem przy przygotowaniu pojazdów szynowych m.in. dla Gdańska.

Stadler - Solaris proponują dostarczenie do Gdańska tramwaju serii Solaris Tramino. Pojazdy tego typu można spotkać w Poznaniu, Olsztynie, a także kilku miastach niemieckich.

W ofercie przetargowej produkcję jednego Tramino wyceniono na ok. 9,355 mln zł. Ponadto konsorcjum Stadler - Solaris proponuje: ok. 1,291 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, 2,842 mln zł za pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz 58,5 tys. zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez konsorcjum Stadler - Solaris to ok. 144,515 mln zł brutto.

Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna. Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna.
Wybór tańszej Pesy nie jest jednak oczywisty, ponieważ kryterium ceny jest decydujące w 60 proc. Pozostałe 40 proc. to rozwiązania techniczne - w tym m.in. okres udzielonej gwarancji, średnica kół, rozwiązania układu antykolizyjnego.

Wiadomo już, że pod względem gwarancji zdecydowanie lepiej wypada produkt Stadlera - Solarisa, który oferuje: 72 miesiące gwarancji od daty odbioru tramwaju przez GAiT, zaś Pesa 36 miesięcy.

Ponadto mazowieckie - wielkopolskie konsorcjum zapewnia: 12 lat gwarancji na perforację korozyjną struktury nadwozia, blach, poszycia zewnętrznego oraz poszycia dachu (Pesa 3 lata), 12 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze (Pesa 3 lata), 10 lat na wady masowe (Pesa również 10 lat) oraz 10 gwarancji na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji (Pesa 3).

Przekroczony budżet

Obecnie złożone oferty są badane pod kątem pozostałych kryteriów technicznych oraz spełnienia zapisów formalnych przetargu. Decyzję o wyborze producenta poznamy za kilkanaście dni.

Możliwy jest także scenariusz unieważnienia całego przetargu, ponieważ spółka GAiT na tramwaje planowała przeznaczyć niższą kwotę - 138,175 mln zł.

Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania. Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania.
Wyposażenie tramwajów

Zgodnie z zamówieniem wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami motorniczego po obu stronach, dzięki czemu będą mogły zawracać bez korzystania z pętli) oraz całkowicie niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wnętrze pojazdu będzie w pełni klimatyzowane oraz objęte systemem monitoringu. Fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a ponadto pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (telefon, tablet).

Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku. Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku.
Każdy tramwaj będzie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

1,5 roku na wyprodukowanie

Oba przedsiębiorstwa, które złożyły oferty w przetargu, deklarują dostarczenie tramwajów w ciągu 18 miesięcy od poinformowania ich przez miejską spółkę o uzyskaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Zapisy przetargu pozwalają GAiT rozszerzyć zakres zamówienia o kolejne 15 tramwajów od zwycięskiego producenta. Obecnie nie zapadły żadne decyzje w tym zakresie. Na ten cel zaplanowano wydać 132,84 mln zł.

Prezentacja Pesy Jazz Duo dla Gdańska z 2014 r.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • (17)

    Jazz nie nie jest zły i chyb lepiej mieć jednolitą flotę to zdaje się sprawia, że serwisowanie jest tańsze.

    • 84 77

    • Jazz jest beznadziejny (8)

      Tam nie ma miejsca dla pasażerów. Ciasne i wąskie.

      • 31 14

      • (6)

        Chyba mylisz Jazz Duo ze Swingami?!

        • 21 5

        • Piszę o Jazz Duo (5)

          Swing jest ok

          • 7 13

          • Pijany czy niespełna rozumu? (4)

            Trzeba mieć nie po kolei w głowie by czepiać się Jazzów zamiast Swingów. Druga konstrukcja to jest jakieś... nieporozumienie. mnóstwo pochyłości, miejsca siedzące pod skosem, brak uchwytów dla pasażerów stojących... Z punktu widzenia pasażera najgorsze tramwaje w Gdańsku.

            • 25 9

            • Jazz 28 miejsc siedzących

              Swing 40+4
              Ja tam wolę siedzieć pod skosem niż stać.
              Stare 2x105 tez maja 40 miejsc siedzących.
              Tak na prawdę to powinni kupić coś jak krakowiaki.

              • 19 0

            • Zamiast prowokować pyskowke (1)

              Napisz jakieś są zalety Jazz? Z punktu widzenia pasażera.

              • 9 0

              • Brak skosów na podłodze, cichsze w środku, więcej uchwytów dla pasażerów stojących. Odnośnie miejsc siedzących pod skosem, to są ogromną wadą swingów, bo nogi pasażerów, które w Jazzach nie zachodzą w obrys przejścia, w Swingach zajmują potencjalne miejsca stojące. A 28 miejsc Jazza bierze się z tego, że są dwukierunkowe, a drzwi z obu stron trochę miejsca zajmują.

                • 1 0

            • Re: Pijany czy niespełna rozumu?

              Czyli wolisz rozwaloną 105kę zamiast swinga. Gratuluję. Ja też jestem pasażerem gdańskich tramwajów i swing wcale nie jest beznadziejny.

              • 0 0

      • JAZZ !!!!

        Kabina motorniczego to porażka brak miejsca na nogi pozycja siedząca jak w T34 po 8 godzinach pracy drętwieją nogi , bóle kręgosłupa motorniczowie zgłaszają tą wadę kierownikowi i brak odpowiedzi . Zdrowie pracownika nieważne !!!

        • 16 0

    • Liso buski 1kwietnia

      • 1 0

    • (1)

      Chcemy Moderus GAMMA !!!

      • 8 0

      • Świetny jest

        • 0 0

    • Pesy mają fatalnie zapriojektowane wnętrza

      nie chodzi tylko o siedzenia a o to, że jest ciemno, są za grube profile, mało kto, nawet z siedzących, może wygodnie patrzeć przez okno. To absurd

      • 13 1

    • obywatel (1)

      Najlepsze są bombardiery i ostatni konstalu

      • 6 2

      • Re: obywatel

        Pierd***sz. Bombardiery nie mają nawet klimatyzacji. Porażka

        • 0 0

    • No tak

      Niech kupią Tramino bo po co wspierać własną gospodarkę jak można niemiecką. Tylko potem nie narzekajcie, że w Polsce bieda albo że na lekarza się długo czeka.

      • 3 2

    • Zgadzam się Żigolo

      To by było najrozsądniejsze rozwiązanie.

      • 0 0

  • (6)

    Solarisy lepsze i mniej awaryjne, ale ZTM pewnie będzie dążyć do ujednolicenia floty tramwajowej, dlatego wybór padnie na Pesy.

    • 89 19

    • (2)

      kryteria są kryteria - nie może sobie wybrać.

      • 13 5

      • (1)

        Pan się dopiero do Polski przeprowadził? Kryteria zawsze można "zmienić".

        • 24 4

        • Nie po otwarciu ofert.

          • 2 1

    • ZTM? (1)

      a co ZTM ma do ujednolicania floty?
      przetarg robiony przez ZKM czy jak się zwie teraz

      ludzie, tylko obecny rząd sobie pozwala na łamanie prawa i wmawia ludziom, że jest na prawie, a maluczkim (bo ZKM to mały Pikuś tak naprawdę) nie wolno zmieniać kryterium, jak wybiorą niezgodnie z prawem to druga strona (czy to Pesa czy ci drudzy) zwrócą się do KIO

      • 6 4

      • Szczęście, że ja kupując sobie telewizor lub pralkę nie muszę robić przetargów ...

        • 8 0

    • ZTM nie kupuje tramwajów ;)

      • 1 0

  • tylko solaris ! (6)

    • 65 32

    • (4)

      pamiętać aby wspierać polski przemysł, a nie jak zawsze wszystko z zagramanicy

      • 6 3

      • mamy kupowac byle co, byleby polskie? Jak kupujesz samochod albo komputer tez masz takie dziwne kryteria?

        • 5 4

      • Wspierać polski przemysł (1)

        "Solaris Tramino rodzina tramwajów, które są produkowane przez firmę Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania. Pierwszy prototyp powstał w lipcu 2009 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 2011 roku. Tramwaje z tej rodziny są eksploatowane w Niemczech (Brunszwik, Jena) i Polsce (Olsztyn i Poznań). Łącznie wyprodukowano 84 wagony, a kolejnych 14 zostało zamówionych."

        Z powyższej informacji wynika, że obydwie oferty są polskie.

        • 4 2

        • Nie ma takiego miasta jak Brunszwik

          • 0 2

      • Hmm. Czyli ty byś kupił malucha zamiast mercedesa żeby "wspomagać polski przemysł"

        • 0 0

    • Solarisy są bardzo ciasne

      W środku jest wyjątkowo mało miejsca, znacznie mniej niż w złomie z Niemiec, nie mówiąc o Pesach czy starszych polskich tramwajach. Plusem są (w Olsztynie, bo tam je oglądałem) biletomaty, ale to mniej zależy od tramwaju, a bardziej od miejscowych wymagań.

      • 2 0

  • Warto było by (17)

    Zostawić pieniądze w Państwie i wesprzeć Pesę

    • 75 88

    • Solaris też jest polski (5)

      • 37 5

      • Już niedługo.

        • 5 4

      • Już niedługo

        Jest aktualnie w fazie przekształcania w polski oddział Stadlera,a wybrano tę drogę żeby się nasze urzędy nie dop***rzały.

        • 12 4

      • Dlatego nie chcieliśmy (2)

        jego autobusów.
        Patrz ostatnie przetargi - mercedesy.

        • 2 0

        • To solaris taką wystawił ofertę. (1)

          To że polskie to mamy płacić 30% więcej?

          • 3 1

          • Tak. Właśnie tak.

            • 1 2

    • (4)

      solaris jest polski !

      • 21 7

      • (3)

        Niestety ale oddział odpowiadający za tramwaje nie jest polski.
        Został wykupiony przez Stadlera.

        • 21 7

        • Oni współpracują

          Nikt nikogo nie kupował

          • 5 1

        • pół na pół. De facto Stadler i Solaris mają po 40% udziałów (1)

          wszystko dlatego, że zamiast rozdzielić zamówienia po polskich montowniach (nie oszukujmy się, mechanika i automatyka czy to w Pesie, Newagu, Konstalu czy Solarisie - jest produkowana poza Polską) to wszyscy się przymilali JarKacz-owi i pchali portfel zamówień do Bydgoszczy.

          • 7 2

          • stadler, stadler, wszedzie stadler

            Newag to stadler, tramwaje solarisa to stadler (wkrótce w całości), Konstal to Alstom.
            Naprawdę PESA to jedyny Polski producent w tym zestawieniu i rozwijali się długo, długo zanim Jarkacz doszedł do władzy. Ale polskojęzyczne lobby jak widać działa sprawnie.

            • 2 0

    • W dudzie mam pesę, chcę jeździć dobrym tramwajem (3)

      • 15 9

      • Pogadaj ze Slafkiem (2)

        Nowakiem on chetnie POkreci lody żebys jeżdził najlepszym !!

        • 7 12

        • (1)

          Ale ten Gdańsk jest zalany pełowską zarazą, 8 lat dymania ludzi a im ciagle mało !

          • 9 5

          • Wolisz pislamowską sekta i porąbanego hitlerka na czele. Gratuluję elektoracie 500+

            • 0 0

    • Mądry naród nie wspiera tandety. Solaris jest lepszy.

      • 7 7

    • Teraz Polska

      Solaris to polska firma

      • 1 2

  • a miały być 7 członowe (2)

    no i???

    • 28 5

    • 7-członkowe to był primaaprilisowy żart

      • 10 0

    • Człony to w zarzadzie :)

      • 13 0

  • U nas w planach jest zakup 20 autobusów i biletomaty:) (3)

    Mamy najnowocześniejszy tabor w tej części Europy:)

    • 20 57

    • pirma aprilis:).

      • 33 5

    • Część Europy między Kosakowem a Sopotem oczywiście

      • 33 5

    • w planach

      a realizacja przed wyborami jako opium dla szczurkowych mas

      • 5 1

  • Cena kosmos (10)

    Sztuka 9mln o ile dobrze zalapalam. Czyli rolss nowa sztuka kosztuje 1.5mln to tramwaj jest 6razy drozszy od mega topowego wozu... mega kwota,mercedes S kosztuje ok 300-500tys to taki tramwaj niemal 20razy wiecej. Celowo przedstawilam wyzej luksusowe auta. Niesamowita cena. Oby po wydaniu takiej sumki sie te tramwaje ani nie sypaly ani kasy nie wyciagaly procz kilowatow poprzez penatgramy...

    • 21 77

    • Jeny w jakim języku to jest napisane?!

      • 39 4

    • ale ewidentnie, nie masz zielonego pojecia o czym piszesz. więc daj se spokój.

      • 30 2

    • A dla porównania traktor 600 KM tylko milion kosztuje... taniocha, kupię dwa, drugim będziemy jeździć na zakupy.

      • 27 0

    • Pentagramy? xD chyba pantografy...

      • 17 0

    • IQ ponizej 50. Milego dnia :-)

      • 14 1

    • Penatgramy ?? A co to

      • 3 0

    • zbuduj taniej - obydwie firmy chcą po 9,400 tys zł/sztukę więc albo ustawka albo tyle to kosztuje

      ps.ustawka to założenie teoretyczne - Pesa i Solaris oględnie mówiąc niezbyt się lubią

      • 5 0

    • pantografy chyba

      • 1 0

    • 20 lat eksploatacji po 8 godzin dziennie (1)

      Moim zdaniem Pesa. Ten drugi ma niewielkie doświadczenie w produkowaniu tramwajów, a Jazzy mamy, i są naprawdę w porządku. Te tramwaje są przeznaczone na 20-25 lat eksploatacji, codziennie po 8 czy nawet więcej godzin. Ogromny nakład pracy. Poza tym nie są produkowane tak masowo jak auta, stąd też są droższe.

      • 0 1

      • tramwaj dziennie

        jeździ po ok.20h!!!(2 zmiany-każda po ok 8,5-10h)

        • 2 0

  • Skoro nie Gamma (3)

    to chociaż żeby był Tramino. Byłaby miła odmiana od Pesy.

    • 39 16

    • Gamma to protyp

      Gamma to prototyp, niesprawdzony. Niech sobie eksperymentują w Poznaniu. Nam awarii już wystarczy.

      • 11 2

    • (1)

      "Miła odmiana", a wiesz, co to są "synergie w kosztach eksploatacji"? Wiesz, po co Ryanair ma wszystkie samoloty takie same, jednego producenta, a biedny Lot ma dziwaczną składankę od czterech firm, którą od lat próbuje ogarnąć? "Miła odmiana", a niech wyższe koszty zapłaci podtnik?

      • 11 9

      • ale PESa jest dla bydła, to fatalna ergonomia, więc

        synergię niech zrobią wyprzedają bydgoski tabor na śmietnik, albo na Wschód

        • 11 3

  • I tak będą awarie trakcji więc wszystko jedno które kupią

    • 23 12

  • Nie ważne jakie (2)

    byle się psuły codziennie.

    • 26 20

    • Co ty z tym psuciem się tramwajów? (1)

      Masz natręctwa czy co? Ja bardzo często jeżdżę tramwajami i awarii doświadczyłam tak dawno temu,że nie pamiętam czy w ogóle miało to miejsce. Na pewno nie w tym roku.

      • 4 6

      • Milczenie lisicki

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane