- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (196 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (271 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (96 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (298 opinii)
Jechaliśmy autem do e-kontroli. W czwartek wyjedzie na ulice Gdańska
W czwartek, 4 listopada, na ulice Gdańska wyjedzie pojazd wyposażony w kamery sczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych na wyznaczonych miejscach postojowych. Udało nam się przejechać nowym pojazdem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i zobaczyć od środka, jak działa system, który w ciągu dnia skontroluje nawet kilka tysięcy samochodów.
Jak system wygląda od środka?
W środę, jako pierwsi, przejechaliśmy ulicami Gdańska i przekonaliśmy się, jak system sprawdza się w praktyce. A działa on banalnie prosto. Kamery zainstalowane na dachu sczytują tablice nawet przy prędkości 60 km/h, choć są i tacy, którzy twierdzą, że kamery mogłyby odczytać numery rejestracyjne także aut pędzących Obwodnicą Trójmiasta.
Za kierownicą siedzi pracownik GZDiZ i były kontroler SPP z 10-letnim doświadczeniem. O płaceniu i niepłaceniu za parkowanie wie więc sporo. Zna miejsca, w których kierowcy próbują unikać opłat, rozpoznaje też metody i próby obejścia systemu.
Czy e-kontrola parkowania w SPP rozczaruje? Kierowcy mają sposób na ominięcie opłat
- Zdarzają się sytuacje, że auto nie tylko nie ma tablic, ale i naklejki na przedniej szybie. Kierowca myśli, że w ten sposób uniknie opłaty, ale przynosi to skutek odwrotny od zamierzonego, bo takie auto jeszcze bardziej zwraca na siebie uwagę kontrolerów, straży miejskiej czy policji. Można mieć wówczas większe kłopoty, niż się wydaje - opowiada.
Opłata dodatkowa przyjdzie pocztą
Auto na ulice będzie wyjeżdżać codziennie na kilkanaście godzin. Kamery, sczytując tablice, robią im zdjęcia, które do weryfikacji (czy kierowca zapłacił za postój) trafią po dwóch dniach. Dlaczego muszą odczekać 48 godzin?
- Zdarza się, że opłaty za postój wnoszone przez aplikacje mobilne księgowane są z jedno-, a czasem dwudniowym opóźnieniem - mówią urzędnicy. - Po weryfikacji, jeśli okaże się, że kierowca nie zapłacił za postój, wysyłamy zapytanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców o dane takiego kierowcy. Na odpowiedź zazwyczaj czeka się ok. 2-3 dni. Następnie sporządzamy wezwanie do wniesienia tzw. opłaty dodatkowej i wysyłamy je kierowcy drogą pocztową. Cały proces może więc początkowo trwać ok. 2-3 tygodni, ale z czasem, gdy dotrzemy procedury, pewnie uda się go skrócić - dodaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.
Najpierw usprawnienie systemu, teraz uszczelnienie
Prace nad uszczelnieniem i uproszczeniem systemu kontroli opłat wnoszonych w strefach płatnego parkowania trwały ok. dwóch lat. Z jednej strony kierowcy zyskali możliwość płatności za parkowanie nie tylko w parkometrach (gotówką i kartą), ale też mobilnie (przez aplikacje albo BLIKIEM). Skrócono też i uproszczono procedurę odwoławczą od wystawianych opłat dodatkowych - teraz wszystkie formalności można załatwić przez internet.
Teraz przyszła kolej na drugi etap - poprawę wydajności przeprowadzanych kontroli w SPP. Od czwartku, 4 listopada, na ulice Gdańska wyjedzie pojazd wyposażony w kamery sczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych na wyznaczonych miejscach postojowych.
Testy dłuższe niż przypuszczano
Początkowo urzędnicy zakładali, że testy systemu potrwają kilka tygodni i e-kontrola ruszy od początku października. Proces trzeba było nieco opóźnić ze względu na czasochłonną wymianę identyfikatorów N+ dla osób niepełnosprawnych. Aby były one widoczne nie tylko dla kontrolerów, ale i pojazdu sczytującego tablice, ponad 400 dokumentów wyposażono w dodatkowe chipy.
- Obecnie strefy parkowania w Gdańsku kontroluje 10 osób, które w ciągu jednego dnia są w stanie sprawdzić tylko część zaparkowanych w strefach pojazdów. Teraz system uzupełni pojazd e-kontroli, który dziennie będzie w stanie skontrolować dodatkowo 4 tys. pojazdów. Oczywiście może i więcej, ale chodzi o to, by osoby, które będą weryfikować wykonane zdjęcia, były fizycznie w stanie obrobić te dane - mówi dyrektor Kotłowski.
6 proc. kierowców nie płaci za parkowanie
Obecnie w Gdańsku kierowcy w ramach SPP mają do dyspozycji ok. 7 tys. wyznaczonych miejsc postojowych, przy czym rotacja wynosi ok. 12 tys. aut na dobę. Spośród wszystkich kierowców ok. 6 proc. nie płaci za parkowanie.
Urzędnicy szacują, że pojazd e-kontroli przyniesie rocznie kilka milionów złotych. Zyski zostaną przeznaczone m.in. na zakup nowych parkometrów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-03 12:03
Jest taka krzywa Laffera (21)
która pokazuje zależność dochodów z podatków w zależności od pazerności nierządu. Generalizując im większe "opłaty" tym mniejsze przychody z nich a w przypadku ekstremalnym zerowe.
- 110 22
-
2022-03-29 12:58
Nie stać cię na parking to kup sobie bilet miesięczny i zapraszamy do komunikacji miejskiej.
- 0 0
-
2021-11-03 16:41
Coś tam słyszałeś (2)
Coś tam niby wiesz, a jednak bzdury wygadujesz. Krzywa Laffera to parabola. A opłata parkingowa to być może co najwyżej obciążenie parafiskalne choć i też nie. Celem nie jest osiąganie przychodu - ten jest efektem ubocznym
- 6 2
-
2021-11-04 08:33
Taaak. Nazywanie obecnych opłat w Gdańsku efektem ubocznym i założenie, że powiększanie stref (1)
nie jest celem osiągania przychodu, to jak plucie w twarz mieszkańcom korzystającym z własnych środków transportu.
- 2 3
-
2021-11-04 10:10
O Bosz, widzisz i nie grzmisz
"plucie w twarz"?? To może gwałt, albo okupacja? To takie modne słowa ostatnio
- 0 0
-
2021-11-03 16:03
Opłaty za parkownie to nie podatek.
Podatek to publicznoprawne, przymusowe, pieniężne, nieodpłatne i bezzwrotne świadczenie na rzecz Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego.
- 7 4
-
2021-11-03 15:22
Krzywa Laffera ma część wzrostową i część spadkową. Jeśli jesteśmy na części wzrostowej, a zapewne jesteśmy, to większe podatki przyniosą większe dochody. No ale żeby taki wniosek wyciągnąć, trzeba wiedzieć, jak ta krzywa wygląda, a nie tylko klepać ten sam bełkocik.
- 6 3
-
2021-11-03 14:44
pacz pan a opłaty rosnom i podatki rosnom . może zgłoś się icię zatrudniom
- 4 2
-
2021-11-03 13:53
tu chodzi raczej o rotację miejsc postojowych (3)
a nie o wpływy do kasy
- 12 14
-
2021-11-03 14:09
tu chodzi jedynie o wpływ do kasy (2)
"Państwo" ma nas gdzieś. Już od dłuższego czasu jest to twór teoretyczny i pasożytniczy, co istnieje dla siebie samego.
- 15 11
-
2021-11-04 10:44
nie, tu chodzi o rotację
- 0 0
-
2021-11-03 15:32
typowy wpis trolla przyspawanego do fotela samochodu
nie rozumiejącego pojęcia "wolności w granicach prawa" - "freedom under law", przypuszczalnie głosującego na *** lub nie chodzącego na wybory.
- 8 8
-
2021-11-03 13:48
(9)
w tym przypadku wysokość dochodów nie jest jedynym celem tej zabawy. bardziej chodzi o przymuszenie kierowców do myślenia na elementarnym choćby poziomie, że nie wszystko za darmo się należy itd.
- 14 18
-
2021-11-03 14:08
przekaz z góry oPiSuje coś zgoła innego (8)
nie robisz nic ... to dostajesz hajs+
pracujesz ciężko - to trzeba cie złupić!
dla pana PiSministra ... klasa średnia to oPiSowo każdy z pensją 6-8tys brutto - i trza burżuja łupić!- 17 12
-
2021-11-03 14:25
(6)
przecież 500+ biorą wszyscy, tzn, że młody inżynier z zoną lekarką też są wg Ciebie patologią? :D
- 8 4
-
2021-11-04 07:28
jeśli zabiorę ci 1000zł i potem oddam z tego tylko 500zł
... to w sumie dałem ci 500+ czy jednak prędzej ukradłem ci 500zł?- 1 0
-
2021-11-03 14:44
(4)
A stary inżynier z młodom pielęgniarkom?
- 8 1
-
2021-11-03 20:28
Z młodom napewno (2)
- 1 0
-
2021-11-04 09:14
ale "na pewno" pielęgniarkom
- 0 0
-
2021-11-04 09:13
On żartował ale ty jak chcesz już kogoś poprawiać to powinieneś na pewno upewnić się czy dobrze piszesz. .
- 0 0
-
2021-11-03 15:26
ja tutaj nic złego nie widzę xD
- 2 0
-
2021-11-03 14:11
standardowy przekaz l.emingowy
- 7 16
-
2021-11-03 12:30
Pracowałem z urządzeniem które sczytywało numery. (6)
Myliło się nagminnie i właśnie dlatego ja musiałem tam siedzieć. Być może była to kwestia niedoskonałości programu, ale nie wierzę aby uległ on jakiemuś poważnemu ulepszeniu. I dlatego czarno to widzę. Mandaty będą dostawać ci których tam nigdy nie było. Radzę dokumentować gdzie i kiedy się jest bo inaczej biada wam.
- 60 28
-
2021-11-03 21:35
Dostajesz mandat = dostajesz zdjęcie z widoczną tablicą. Czego nie rozumiesz? Co chcesz dokumentować?
- 2 1
-
2021-11-03 19:02
przecież to jest wręcz banalnie proste
jails program ma dobry algorytm
- 0 1
-
2021-11-03 15:55
(1)
Co się stanie, jak pojazd będzie poruszył się pasem innym niż prawy, a na prawym będą stać pojazdy oczekującej na skręt?
- 1 5
-
2021-11-03 22:35
nic się nie stanie
ten sprzęt jest taki mądry, że wykrywa uruchomione pojazdy. Musisz tylko start/stop wyłączyć...
- 0 1
-
2021-11-03 14:51
Ludzie będą zakładać tablice
Z pojazdu który stoi od miesięcy na parkingu. I g im zrobicie
- 7 6
-
2021-11-03 13:55
Programy ulepszane są nieustannie, więc nie kracz... Osoby spisujące numery ręcznie też robiły błędy (dlatego zaczęto fotografować auta bez kwitka parkingowego).
- 17 4
-
2021-11-03 12:03
Uważam, że w naszej dobrobytem opływającej ojczyźnie jest za mało kar i podatków (6)
należy wprowadzić jeszcze 30 tysięcy podatków, kar oraz 20 tys. urzędów nad tym dumających.
Jak zwykle zapłaci mandat jakaś ofiara zepsutego parkometru, a cwaniacy sobie poradzą.
Ciekawe kiedy tęgie urzędnicze głowy wymyślą sposób na rozjeżdżanie lasów, plaż i wydm w pasie nadmorskim.- 84 27
-
2021-11-03 12:29
(5)
no albo zrobmy darmowe parkowanie i darmowe paliwo, aby tacy komentatorzy jak ty zamiast pracowac mieli za darmo wszystko. brajanek juz wykarmiony dza darmo? umie juz powiedziec "daj mnie"? ofiara zepsutego parkometru? mozna placic przez telefon, kazdy bank to ma, a jak nie to parkometr jest co kilkanascie metrow.
- 5 16
-
2021-11-03 12:41
za wszystko płacę sam, nikt mnie nie chce dotować. (4)
ale wracając do sedna. Sensem mojej wypowiedzi jest to, że Polska staje się, już się stała krajem opresyjnym, jedyne co mogą zaproponować to nowe podatki, kary.
Nie ma od 30 lat wspólnego biletu i dobrej oferty komunikacyjnej. Generalnie urząd patrzy co sprzedać i z czego jeszcze wycisnąć.
Z drugiej strony gdy kasa leży i czeka, żeby ją pobrać od parkujących na trawnikach to niedasie.- 14 2
-
2021-11-03 15:08
Od 30 lat ty nie masz wspólnego biletu bo nie chcesz mieć. (3)
W tym samym trójmieście ja od dawna mam wspólny bilet miesięczny na wszystko co jeździ od Pruszcza po Wejherowo, podpowiem, nazywa się bilet metropolitalny, są miesięczne i dobowe, mi wystarcza. Jednorazówki nie wiem po co miałbym mieć zintegrowane, jak jadę do Warszawy też nie oczekuję, że skasuje ten sam bilet co w Gdańsku i tak samo nie oczekuję że w pociągu będę kasował bilet z autobusu.
- 2 9
-
2021-11-03 15:26
nie wprowadzaj w błąd (2)
bilet metropolitalny to bilet sumujący ceny organizatorów. To żadna wspólna oferta.
Komunikacji wspólnej nie ma także, każde miasto sobie. Całe połacie miasta bez sensownych połączeń. Pierwszy z brzegu przykład. Dlaczego pojazdy kończące w Sopocie na Reja nie mogą dojechać do Oliwy czy Przymorza? Obsłużyć biurowce i jednocześnie pozwolic się wygodnie przesiąść na inne środki komunikacji. To tylko jeden przykład...- 10 1
-
2021-11-04 07:35
a ty byś nie chciał sumowania cen biletów ... tylko co?
kolejny wyborca dojnej zmiany co mu się wszystko za darmo+ należy
- 0 0
-
2021-11-03 16:01
Popieram
S,21 itp mogły by chociaż na zabianke podjechać a tak to h..
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.