• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Krzysztof Koprowski
8 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans. Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans.

Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.



Czy ZKM Gdańsk dobrze dba o stan techniczny tramwajów?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku ogłosił przetarg na modernizację jednego tramwaju Konstal 114Na z 1997 r. oraz czterech pojazdów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r.

W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.

Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99. ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.

Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.

Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.

- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".

Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.

Miejsca

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • lisickiego firma zrobi

    • 0 0

  • (9)

    Tylko żeby skóry na siedzeniach były

    • 38 15

    • Skóra? To jest swinstwo i po jakims czasie smierdzi.

      • 0 0

    • (4)

      Jeszcze jakieś życzenia ,to niewiele.

      • 5 4

      • i antenka na dachu ;)

        • 1 0

      • I jeszcze tłumiki, buczące tłumiki to podstawa.

        • 12 2

      • Ja tak nieśmiało bym poprosił o jakiś chip tuning. i może karbonowe klamki? prosze...

        • 14 1

      • Jeszcze alufelgi i spoilery.

        • 16 2

    • skora

      Bedzie od pasjb b5. Moze zrobia przy okazji cip tuning hehe

      • 0 0

    • (1)

      mówi się - żeby tramwaj "był w skórze"

      • 12 1

      • Wersja

        Ja poproszę w hajlajnie w tedei :D

        • 4 0

  • jak będą jeżdziły tak jak teraz to będzie porażka z tą modernizacją::( (2)

    • 46 23

    • Nie nazekaj, Wujek Pawel to zaradny czlowiek i wie co robi (1)

      innaczej by go ciagle nie wybierali i by nie mial tylu mieszkan.

      • 11 6

      • Narzekaj a nie nazekaj, Kasiu bo

        tata sie za ciebie wstydzi w Brukseli.

        • 0 0

  • Linia 100 i pozostałe

    Kupując nowe mamy nadzieję że sprzęt będzie służył wiele lat. Patrząc na obecny stan tramwajów tych nowszych mam wiele wątpliwości czy dojadę do kolejnego przystanku. Zgłaszane usterki nie są naprawiane następnego dnia kto inny dostanie skład i inne usterki wpisze a te z poprzedniego? Autobusy katastrofa brudne i śmierdzące siedzenia w każdym coś tłucze i wali. Hałas zwłaszcza w tylnej części jak w czołgu(gliździe może pasuje był trepem i lubi odznaczenia). Awaria wietrzenia, awaria sterowania silnikiem, awaria układu hamulcowego ebs abs, urywajace się drzwi. I tak się dba o nowy tabor. Kierowników dyspozytorów i reszty od powielania papierków za szczelnie zamkniętymi drzwiami na zajezdniach wiecej niż mechaników. Pozdrawiam byspozytorów na hallera wiecznie grających w gry na firmowych komputerach.

    • 1 0

  • Brudne tramwaje. (1)

    Tramwaje bywają często bardzo brudne ,siedzenia oblepione starym brudem, uchwyty do trzymania są klejące ,świadczy to o tym że tramwaje nie są dokładnie sprzątane. Sprzątanie powinno polegać na usuwaniu brudu. Mieszkam przy linii tramwajowej ,zdarza się usłyszeć też takie tramwaje które mają chyba kwadratowe koła ,tak bardzo hałasują .

    • 2 0

    • Myj sie przed wejsciem do tram nie bedziesz brudzil

      • 0 0

  • (12)

    Z nowoczesnością obecnych składów nie da się dyskutować. Ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że stare 105 były bardziej przestronne.

    • 115 16

    • (6)

      W nowych jest za mało foteli, ludzie stoją zamiast siedzieć

      • 30 5

      • To gdzie jeszcze byś chciał te fotele? Na dachu? (5)

        Jak chcesz zawsze siedzieć w tramwaju to se zostań motorniczym.

        • 21 26

        • To porównaj sobie wnętrze Pesy i Bombardiera, będziesz wiedział gdzie mogą być te fotele.

          • 1 0

        • Jak nie mogę siedzieć w tramwaju zawsze mogę (3)

          w swoim samochodzie.
          Może przed ofensywą modernizacyjną i budową nowych odcinków trzeba było pomyśleć o szerszej skrajni jak zrobili w Olsztynie?
          Może rozwiązanie tramwaju 32m który ma aż 4 przeguby nie jest najlepsze? Zobacz tramwaje twist - dłuższe i mniej członów.
          Może trzeba pokombinować a nie myśleć że się nie da?

          • 21 1

          • Kolejne kupowane tramwaje mają być dwuczołowe i mieć długość 42 metry.

            • 0 1

          • (1)

            W innych miastach sie da. W Krakowie jezdzi tramwaj jaki ma 100 miejsc siedzacych, a nie 40 jak w Gdansku

            • 4 2

            • To był pociąg.

              Nie zwróciłeś uwagi przy wsiadaniu.

              • 5 4

    • Bo są bardziej przestronne, przynajmniej jeśli porównać z Swingami (4)

      Niestety Swingi w porównaniu z Jazzami Duo wyglądają jak prototypy przy finalnym produkcie. Swingi mają zwykłe wózki, co wymusza zabudowanie części wnętrza i to niewygodne ustawienie krzeseł pod kątem, co ogranicza przestrzeń. Jazzy mają wózki bezosiowe, dzięki czemu jest więcej miejsca. Jeszcze mocno pochyła podłoga na przegubach, podczas gdy w Jazzach jest ona prawie płaska i niepraktyczne rozmieszczenie niektórych poręczy, choć w Jazzach też idealnie nie jest, bo nadal górne poręcze są za wysoko dla ludzi średniego wzrostu.

      • 22 1

      • czego się czepiasz (3)

        gdzieś ta myśl inżynieryjna musi powstawać - przecież nie na korpo-mitingach, tylko właśnie po takich smutnych doświadczeniach, że w starej 105-tce siadało więcej narodu, niż w nowoczesnym swingu. swingi świetnie wyglądają z zewnątrz i łamią serca na prezentacjach w powerpoincie, ale tak na codzień to ja wolałem kolebiące 105-tki

        • 15 3

        • (2)

          Mi najlepiej jeździ się Bombardierem :) Szkoda, że ich tak mało jest

          • 7 0

          • tramwaje PESY są najgrosze w całym taborze dla peunosprawnego pasażera (1)

            ergonomia na pałę!

            • 0 0

            • "Peunosprawnego" - Ty Misiu na serio?

              • 0 0

  • (8)

    Mam nadzieję, że będą to pierwsze składy z WC na pokładzie, niektóre trasy w Gdańsku są bardzo długie.

    • 32 52

    • z wagonami barowymi (3)

      • 30 0

      • tak, Wars musi byc

        • 1 0

      • (1)

        Wagon barowy z piwem i fast foodem juz masz w co drugim składzie.

        • 35 0

        • jestem za !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 0 0

    • oraz miejsca sypialne i kuszetki (1)

      • 37 1

      • Parę razy jechałem wieczorem na miejscu sypialnym

        Ale to w dawnych studenckich czasach. Ech, pętla na Stogach o 23 wyglądała tak romantycznie...

        • 2 0

    • w domu... (1)

      .. się wysikaj, a nie w tramwaju!

      • 6 2

      • E tam wysikaj, a jak dwojka wyskoczy?

        Od razu wszyscy by mieli niezapomniana podroz

        • 3 0

  • zezłomujcie PESY, to są tramwaje d*pą do pasażera

    siedzenia, okna wszystko do luftu.

    • 3 2

  • Nowy tramwaj kosztuje 8-10 milionów. Cena koszmarna. (2)

    Ciekawe skąd się biorą tak wysokie koszty produkcji?

    • 3 1

    • Zbuduj taniej (1)

      • 2 2

      • Nie masz nic do powiedzenia, ale odezwać się musisz.

        Ktoś pewnie byłby w stanie to uzasadnić i zaspokoić ciekawość. Trolom dziękuję...

        • 2 1

  • (3)

    Te niemieckie powinni zezłomować, rzadko jeżdżę tramwajami ale lepsze były te stare, germańskie to porażka, te siedzenia tyłem do kierunk jazdy to w ogóle lipa jak ktoś ma więcej niż 180cm to kolanami obija pasażera z naprzeciwka, podejrzewam że lepiej byłoby jezdzić drezyną jak bracia daltonowie.

    • 23 17

    • (1)

      One są dwukierunkowe więc zawsze któreś z siedzeń będzie przeciwnie do kirunku jazdy

      • 9 3

      • Nie tłumacz i tak nie zrozumie...

        • 1 1

    • niemiec płakał jak sprzedawał

      • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane