- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (286 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (55 opinii)
- 3 Paraliż drogowy na północy Gdyni (104 opinie)
- 4 Chciała kupić Bitcoiny, straciła 200 tys. (53 opinie)
- 5 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (201 opinii)
- 6 Przestępca seksualny wpadł w porcie (93 opinie)
Jeden chętny do modernizacji tramwajów
Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.
W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.
Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.
Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.
Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.
- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".
Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.
Miejsca
Opinie (89) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-08 19:42
komunikacja osiedli z PKM
to może te mini i midi busy posłużą do skomunikowania osiedli górnego tarasu ze stacjami PKM bo to za daleko a dojeżdzają tam tylko z marnym skutkiem regularne liniowce, które spełniają inną funkcję niż objeżdżanie osiedli.
- 8 4
-
2016-05-08 20:00
(3)
Te niemieckie powinni zezłomować, rzadko jeżdżę tramwajami ale lepsze były te stare, germańskie to porażka, te siedzenia tyłem do kierunk jazdy to w ogóle lipa jak ktoś ma więcej niż 180cm to kolanami obija pasażera z naprzeciwka, podejrzewam że lepiej byłoby jezdzić drezyną jak bracia daltonowie.
- 23 17
-
2016-05-08 20:10
niemiec płakał jak sprzedawał
- 15 4
-
2016-05-08 22:31
(1)
One są dwukierunkowe więc zawsze któreś z siedzeń będzie przeciwnie do kirunku jazdy
- 9 3
-
2016-05-09 15:36
Nie tłumacz i tak nie zrozumie...
- 1 1
-
2016-05-08 20:19
Nawet Solbus, nawet MAZ nie startował?
- 10 2
-
2016-05-08 20:45
ee
Dobrze ustawimy przetarg
- 10 1
-
2016-05-08 20:49
Sprytna ta Unia, co to daje Polsce tyle pieniędzy. (7)
Unia daje Polakom pieniądze na tramwaje. Polacy kupują z kraju należącego do Unii stare tramwaje, które miały iść na złom i tym samym Unia ma z powrotem pieniądze, które dała i zarazem pozbyła się złomu nie ponosząc kosztów utylizacji. Czysty zysk dla Niemców. Polacy natomiast cieszą się jak głupki, że mają tramwaje dzięki Unii.
- 34 9
-
2016-05-08 20:54
Szkoda ze tak niewiele osób dostrzega unijną prawdę. Nikt nie daje kasy za darmo.
- 22 6
-
2016-05-08 21:13
unia nie daje na stare niemieckie tramwaje tylko na nowe z Bydgoszczy dała
- 9 7
-
2016-05-08 21:57
szkoda ze inni ludzie nie widza tego
UE a w szczgolnosci Niemcy NIKOMU NIC NIE DADZA ZA DARMO.......A jak w te bajeczki wierzycie to w zasadzie po co wam mozg????
To sa naSZE PIENIADZE Z WPLAT do UE za ktore sie buduje cokolwiek....- 13 3
-
2016-05-08 22:32
N8C nie były kupowane z pieniędzy unijnych
- 6 0
-
2016-05-08 22:37
(1)
Nie do końca rozumiesz, jak działają pieniądze, co?
- 6 2
-
2016-05-09 06:39
Otwórz oczy.
Każdy kraj wpłaca do Unii składkę czlonkowską. A Unia wspanialomyslnie rozdaje dotacje. Np. Polska wpłaca do kasy Unii 100 euro, a następnie w formie dotacji dostaje 85 euro. I wszyscy się cieszą, że Unia dała. Po czym ten, co dostał dotacje na biznes, kupuje maszyny w Niemczech.
- 3 5
-
2016-05-09 11:15
bo Polacy nie mają pieniędzy na nowe z polskich fabryk
niech Niemcy dadzą pieniądze Polakom to będziemy kupować polskie
- 0 0
-
2016-05-08 21:03
a kiedy modernizacja kierownikow w wrzeszczu (1)
- 15 1
-
2016-05-08 22:21
jak ciebie zwolnią
- 1 2
-
2016-05-08 21:58
hej , moza zaczniemy kupowac POLSKIE produkty , co???? (1)
Nawet i tramwaje.....moze juz dosyc nas UE wydymala i zlomowisko sobie u nas zrobila , co?
Moze zaczniemy znowu dostrzegac ze MY tez potrafimy zbudowac i to wcale nie gorzej......Moze zaczniemy O SOBIE myslec jako o narodzie bardziej wartosciowym niz pol arabskie UE?????- 15 11
-
2016-05-08 22:37
Po pierwsze kupujmy to co dobre. Polskie firmy niech starają się robić dobre rzeczy to będą one kupowane
- 7 2
-
2016-05-08 22:07
Najpierw powinni modernizować kulturę ludzi! (2)
Wsiadam do tramwaju linii 8,kierunek stogi,ostatni wagon a tam jakis młody fagas przesuwa zdjęcia w ajfonie swoją fujarą!
- 8 1
-
2016-05-08 22:17
A co w tym złego? (1)
Mógł przesówać fujarką, fletem czy harmonijką, czepiasz się normalnych ludzi z nietypowym hobby
- 8 2
-
2016-05-08 23:01
marzena miała za złe ze jej nie zauwazył
i nie poprzesuwal swoja fujarą
A przeciez wracała z solarki i miala nowe tipsy wiec sie zdziwiła- 6 4
-
2016-05-08 22:41
po lewej tramwaj który powinien pójśc na złom
114Na to największy szrot który trzęsie sie w góre i dół podczas jazdy że można sie zrzygać. jednemu czy tam dwóm pozamieniali przód i tył jak Duwagom że niby remont a to dalej ten sam trzęsący się rupieć, teraz zrobią kolejnego...
a Duwagi psują się co 5 minut tak w ogóle ale dobra. Ile razy widziałem awarię tramwajów to zawsze zepsuty Duwag...- 14 3
-
2016-05-08 23:03
bardzo dobrze ze citadisy zostaną przy swoim wygladzie
dobra decyzja o rezygnacji z wymiany czół i tyłow wagonów, bo są to najładniejsze tramwaje w Polsce, maja swoj styl, szkoda to zmarnowac. Oby po naprawie słuzyły jeszcze z 50 lat
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.