• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Krzysztof Koprowski
8 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans. Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans.

Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.



Czy ZKM Gdańsk dobrze dba o stan techniczny tramwajów?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku ogłosił przetarg na modernizację jednego tramwaju Konstal 114Na z 1997 r. oraz czterech pojazdów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r.

W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.

Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99. ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.

Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.

Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.

- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".

Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.

Miejsca

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • komunikacja osiedli z PKM

    to może te mini i midi busy posłużą do skomunikowania osiedli górnego tarasu ze stacjami PKM bo to za daleko a dojeżdzają tam tylko z marnym skutkiem regularne liniowce, które spełniają inną funkcję niż objeżdżanie osiedli.

    • 8 4

  • (3)

    Te niemieckie powinni zezłomować, rzadko jeżdżę tramwajami ale lepsze były te stare, germańskie to porażka, te siedzenia tyłem do kierunk jazdy to w ogóle lipa jak ktoś ma więcej niż 180cm to kolanami obija pasażera z naprzeciwka, podejrzewam że lepiej byłoby jezdzić drezyną jak bracia daltonowie.

    • 23 17

    • niemiec płakał jak sprzedawał

      • 15 4

    • (1)

      One są dwukierunkowe więc zawsze któreś z siedzeń będzie przeciwnie do kirunku jazdy

      • 9 3

      • Nie tłumacz i tak nie zrozumie...

        • 1 1

  • Nawet Solbus, nawet MAZ nie startował?

    • 10 2

  • ee

    Dobrze ustawimy przetarg

    • 10 1

  • Sprytna ta Unia, co to daje Polsce tyle pieniędzy. (7)

    Unia daje Polakom pieniądze na tramwaje. Polacy kupują z kraju należącego do Unii stare tramwaje, które miały iść na złom i tym samym Unia ma z powrotem pieniądze, które dała i zarazem pozbyła się złomu nie ponosząc kosztów utylizacji. Czysty zysk dla Niemców. Polacy natomiast cieszą się jak głupki, że mają tramwaje dzięki Unii.

    • 34 9

    • Szkoda ze tak niewiele osób dostrzega unijną prawdę. Nikt nie daje kasy za darmo.

      • 22 6

    • unia nie daje na stare niemieckie tramwaje tylko na nowe z Bydgoszczy dała

      • 9 7

    • szkoda ze inni ludzie nie widza tego

      UE a w szczgolnosci Niemcy NIKOMU NIC NIE DADZA ZA DARMO.......A jak w te bajeczki wierzycie to w zasadzie po co wam mozg????
      To sa naSZE PIENIADZE Z WPLAT do UE za ktore sie buduje cokolwiek....

      • 13 3

    • N8C nie były kupowane z pieniędzy unijnych

      • 6 0

    • (1)

      Nie do końca rozumiesz, jak działają pieniądze, co?

      • 6 2

      • Otwórz oczy.

        Każdy kraj wpłaca do Unii składkę czlonkowską. A Unia wspanialomyslnie rozdaje dotacje. Np. Polska wpłaca do kasy Unii 100 euro, a następnie w formie dotacji dostaje 85 euro. I wszyscy się cieszą, że Unia dała. Po czym ten, co dostał dotacje na biznes, kupuje maszyny w Niemczech.

        • 3 5

    • bo Polacy nie mają pieniędzy na nowe z polskich fabryk

      niech Niemcy dadzą pieniądze Polakom to będziemy kupować polskie

      • 0 0

  • a kiedy modernizacja kierownikow w wrzeszczu (1)

    • 15 1

    • jak ciebie zwolnią

      • 1 2

  • hej , moza zaczniemy kupowac POLSKIE produkty , co???? (1)

    Nawet i tramwaje.....moze juz dosyc nas UE wydymala i zlomowisko sobie u nas zrobila , co?
    Moze zaczniemy znowu dostrzegac ze MY tez potrafimy zbudowac i to wcale nie gorzej......Moze zaczniemy O SOBIE myslec jako o narodzie bardziej wartosciowym niz pol arabskie UE?????

    • 15 11

    • Po pierwsze kupujmy to co dobre. Polskie firmy niech starają się robić dobre rzeczy to będą one kupowane

      • 7 2

  • Najpierw powinni modernizować kulturę ludzi! (2)

    Wsiadam do tramwaju linii 8,kierunek stogi,ostatni wagon a tam jakis młody fagas przesuwa zdjęcia w ajfonie swoją fujarą!

    • 8 1

    • A co w tym złego? (1)

      Mógł przesówać fujarką, fletem czy harmonijką, czepiasz się normalnych ludzi z nietypowym hobby

      • 8 2

      • marzena miała za złe ze jej nie zauwazył

        i nie poprzesuwal swoja fujarą

        A przeciez wracała z solarki i miala nowe tipsy wiec sie zdziwiła

        • 6 4

  • po lewej tramwaj który powinien pójśc na złom

    114Na to największy szrot który trzęsie sie w góre i dół podczas jazdy że można sie zrzygać. jednemu czy tam dwóm pozamieniali przód i tył jak Duwagom że niby remont a to dalej ten sam trzęsący się rupieć, teraz zrobią kolejnego...
    a Duwagi psują się co 5 minut tak w ogóle ale dobra. Ile razy widziałem awarię tramwajów to zawsze zepsuty Duwag...

    • 14 3

  • bardzo dobrze ze citadisy zostaną przy swoim wygladzie

    dobra decyzja o rezygnacji z wymiany czół i tyłow wagonów, bo są to najładniejsze tramwaje w Polsce, maja swoj styl, szkoda to zmarnowac. Oby po naprawie słuzyły jeszcze z 50 lat

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane