• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Krzysztof Koprowski
8 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans. Po lewej tramwaj Konstal 114Na, który zostanie wkrótce wyremontowany, po prawej Duewag N8C po modernizacji wykonanej przez Modertrans.

Do modernizacji ponad 15-letnich tramwajów zgłosił się tylko jeden chętny. To wielkopolska firma Modertrans, znana z przebudowy tramwajów, które trafiły do Gdańska z Niemiec. Nikt nie był natomiast zainteresowany przetargiem na krótkie, 8-metrowe autobusy.



Czy ZKM Gdańsk dobrze dba o stan techniczny tramwajów?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku ogłosił przetarg na modernizację jednego tramwaju Konstal 114Na z 1997 r. oraz czterech pojazdów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r.

W ramach zadania przewidziano m.in. odnowienie wnętrz, w tym wymianę siedzisk, mechanizmów drzwi, oświetlenia, a w przypadku "stoczternastki" także montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących piasek pod koła tramwajów, zwiększając tym samym ich przyczepność do szyn.

Wygląd zewnętrzny tramwaju 114Na zostanie zachowany, a elementy jego wyposażenia będą przechowywane przez najbliższe 20-30 lat, aby w przyszłości służył jako pojazd historyczny. Ostatecznie zrezygnowano również z wymiany przodu i tyłu w tramwajach NGd99, choć pierwotnie planowano zlecić taką przebudowę.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

- W przetargu ofertę złożyła tylko firma Modertrans. Za modernizację czterech tramwajów NGd99 zaproponowała cenę 7 mln 40 tys. zł netto, zaś za modernizację tramwaju 114Na - 940 tys. zł netto - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99. ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99.
Oferta Modetransu będzie teraz sprawdzana pod kątem spełnienia kryteriów formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, a zaproponowana cena zyska akceptację ZKM-u, pierwsze odświeżone tramwaje ujrzymy jeszcze w tym roku.

Modetrans ma spore doświadczenie w modernizacji tramwajów dla Gdańska. To właśnie ta firma odpowiadała za przebudowę wagonów typu N8C sprowadzonych z Dortmundu oraz Kassel, a także za modernizację jednego z dwóch tramwajów Konstal 114Na.

Spółka-córka poznańskiego MPK wyprodukowała i przebudowywała również tramwaje dla Poznania, Szczecina, Elbląga, Wrocławia oraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Bez powodzenia zakończyło się natomiast postępowanie przetargowe na zakup dwóch krótkich - ok. 8-metrowych autobusów - tzw. minibusów. Żadna firma nie złożyła oferty.

- Jak najszybciej ogłosimy ponownie przetarg na zakup tych autobusów - zapowiada Mongird.
Oferty można jeszcze składać w trwających postępowaniach na zakup trzech autobusów o długości ok. 10 metrów (tzw. midibusów), dziewięciu 12-metrowych (autobusy o standardowej długości) oraz dziewięciu 18-metrowych "przegubowców".

Rozładunek pierwszego tramwaju N8C z Kassel po przebudowie przez Modertrans. Materiał z marca 2015 r.

Miejsca

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • Znowu zmodernizują tak że nie będzie można otwierać okien

    Bo będzie niby klimatyzacja a w zimie sauna zaserwowana przez ogrzewanie.

    • 8 0

  • Ten Konstal 114 po modernizacji będzie (1)

    bardzo brzydki. Tak jak ten drugi.

    "ZKM zmienił decyzję i nie będzie wymagał wymiany czoła i tyłu w tramwajach NGd99."

    Chociaż tu nie będzie psucia tramwaju. Te nowe "czoła" są okropne. Nie można było tych "Dortmundów" zmodernizować mechanicznie, a zachować ich wygląd. A tak to ohyda jeździ po torach.

    • 6 2

    • Wyglądają jak typowy Janusz - ciągle na coś zgenerwowany :)

      • 1 0

  • WmG

    8 mln= 5 mln dla budysia

    • 3 2

  • Nowy tramwaj kosztuje 8-10 milionów. Cena koszmarna. (2)

    Ciekawe skąd się biorą tak wysokie koszty produkcji?

    • 3 1

    • Zbuduj taniej (1)

      • 2 2

      • Nie masz nic do powiedzenia, ale odezwać się musisz.

        Ktoś pewnie byłby w stanie to uzasadnić i zaspokoić ciekawość. Trolom dziękuję...

        • 2 1

  • szkoda

    Małe autobusy to przyszłość - zwłaszcza na Żuławach !

    • 2 1

  • Fajny taki przetarg

    Czyli nie było zaostrzenia że przy jednej ofercie jest anulowany.... gratulujemy wygranemu che che

    • 2 1

  • Tramwaje

    Proponuje po modernizacji---- wc i barek z piwkiem kiełbaski i frytki do tego miła kobieca obsługa...

    • 1 0

  • A co ze starymi tramwajami linii 3 i 8?

    Jak w tytule

    • 2 3

  • zezłomujcie PESY, to są tramwaje d*pą do pasażera

    siedzenia, okna wszystko do luftu.

    • 3 2

  • Brudne tramwaje. (1)

    Tramwaje bywają często bardzo brudne ,siedzenia oblepione starym brudem, uchwyty do trzymania są klejące ,świadczy to o tym że tramwaje nie są dokładnie sprzątane. Sprzątanie powinno polegać na usuwaniu brudu. Mieszkam przy linii tramwajowej ,zdarza się usłyszeć też takie tramwaje które mają chyba kwadratowe koła ,tak bardzo hałasują .

    • 2 0

    • Myj sie przed wejsciem do tram nie bedziesz brudzil

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane