• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedna aglomeracja - trzy rodzaje ulg na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin... W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin...

Gdańsk i Gdynia, mimo że zrzeszone w jednym związku metropolitalnym, prowadzą zupełnie inną politykę zniżek dla pasażerów. Jeszcze bardziej skomplikowane przepisy obowiązują w SKM. Tracą pasażerowie, bo dostają mandaty za nieświadome łamanie przepisów.



Najważniejsza różnica, której ofiarami stają się nieświadomi niczego pasażerowie, dotyczy ulgi dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W Gdańsku mogą oni kupić bilet w niższej cenie do momentu, w którym ukończyli 24 lata, zaś w Gdyni do 31 grudnia roku, w którym osiągają wiek 24 lat. Ta z pozoru drobna różnica skutkuje mandatami dla tych, którzy na ogół korzystają z komunikacji miejskiej w Gdyni.

- Zaraz po wejściu do pojazdu na przystanku Brama Wyżynna skasowałem bilet ulgowy. Jestem uczniem szkoły policealnej i posiadam ważną legitymację uczniowską. Chwilę po tym, jak ruszył autobus, kontrolerzy zażądali biletu. Wręczyłem im legitymację szkolną, po czym usłyszałem, że będzie wystawiony mandat, gdyż ukończyłem 24 lata. Nie byłbym mocno zdziwiony, gdyby nie fakt, że 24 lata skończyłem w marcu i od tego czasu sprawdzano mi legitymację kilkudziesięciokrotnie - opisuje swoją niemiłą przygodę czytelnik Trojmiasto.pl, który najczęściej jeździ autobusami i trolejbusami w Gdyni.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przyznaje jednak, że jest to odosobniony przypadek - Takich sytuacji w ostatnim okresie nie odnotowaliśmy, mimo że faktycznie istnieje różnica w zapisach między ZTM Gdańsk a ZKM Gdynia w tym zakresie. Dążymy do ujednolicenia przepisów taryfowych w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, tak by uniknąć niepotrzebnego zamieszania w ulgach dla pasażerów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Podobną dobrą wolę integracji przepisów wykazuje również gdyński organizator komunikacji miejskiej. - Gdynia konsekwentnie dąży do ujednolicenia ulg i zwolnień z opłat za usługi gdyńskiej komunikacji miejskiej w skali całej metropolii. Przy ostatniej zmianie taryfy wprowadziliśmy szereg poprawek w przepisach taryfowych, nawiązujących do rozwiązań funkcjonujących w Gdańsku i Wejherowie - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Sęk w tym, że dobre chęci nijak się mają do czynów. Podczas ostatniej, czerwcowej podwyżki cen biletów, wprowadzono kolejne różnice w przepisach. I tak od 1 czerwca bilet ulgowy w Gdańsku kupią emeryci, którzy ukończyli 55 (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni). W Gdyni natomiast ten przywilej wciąż nie posiada ograniczeń wiekowych - wystarczy posiadać legitymacje emeryta.

Czy wiesz jakie ulgi przysługują ci przy przejazdach komunikacją miejską w Trójmieście?

Zdaniem ZTM Gdańsk decyzja o wprowadzeniu takiego zapisu zależała od radnych miasta, a nie od organizatora przewozów. Ze strony Gdyni natomiast można usłyszeć, iż wprowadzenie tej zmiany bez konsultacji z MZKZG sprawia, że dopiero teraz trwają dyskusje dotyczące tego zapisu i ewentualnego porozumienia między gminami.

Jednak gdańskie i gdyńskie przepisy w tym zakresie są niczym w porównaniu do kuriozalnej ulgi na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. SKM, będąca w myśl prawa przewoźnikiem kolejowym, stosuje zupełnie inny zakres zniżek, a bilet ulgowy nie oznacza, tak jak w Gdańsku i Gdyni, tańszego o 50 proc.

- Emeryci i renciści posiadają możliwość przejazdu pociągiem SKM dwa razy w roku z ulgą. Przejazdy te odbywane są na podstawie zaświadczeń wydanych przez czternaście różnych organów (m.in. jednostki Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów czy regionalne komisje emerytów i rencistów NSZZ Solidarność) - objaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W jaki sposób SKM weryfikuje czy dany pasażer wykorzystał już swoją ulgę w danym roku? Na zaświadczeniu znajdują się odpowiednie pola (data, nr biletu), które wypełnia kasjer na dworcu. Co ciekawe, emeryci i renciści mogą jednocześnie skorzystać z ulgi 50 proc., lecz przy nabyciu długookresowego biletu metropolitalnego. Żadna ulga nie przysługuje im natomiast przy biletach długookresowych wydanych i obowiązujących wyłącznie na miejską kolej.

Równie dużym stopniem kreatywnością musi się wykazać młodzież posiadająca Kartę Młodzieżową Euro 26. Ta nie obowiązuje w pociągach SKM, ale MZKZG umożliwia wraz z nią zakup biletu długookresowego ze zniżką 50 proc. Warunkiem musi być jednak wydanie jej poza granicami kraju.

Posiadacze innej międzynarodowej karty studenckiej ISIC powinni rozważyć, czy nie opłaca się im zakup biletu metropolitalnego, gdyż w tym przypadku kolejarze honorują z nią bilety tańsze o 51 proc (jednorazowe, jak i okresowe).

- Zniżka na przejazdy z kartą ISIC obowiązuje dla obywateli polskich, studiujących za granicą do ukończenia 26 roku życia. Tacy pasażerowie posiadają uprawnienie do nabywania ulgowych biletów na podstawie: legitymacji studenckiej wydanej przez polską szkołę wyższą albo wspomnianej już karty ISIC, okazywanej wraz z dowodem osobistym lub innym dokumentem umożliwiającym potwierdzenie tożsamości i wieku osoby uprawnionej - informuje Głuszek.

W Gdyni studenci z kartą EURO 26 lub ISIC muszą dodatkowo uważać do jakiego autobusu wsiadają. Na liniach specjalnych (rozpoczynają się od 5xx) obowiązują dla nich bilety ulgowe, jednak pod warunkiem, że dokument ten został wydany poza granicami kraju. Dokument wydany w Polsce uprawnia wyłącznie do przejazdu pełnopłatnego (w sytuacji, gdy student nie posiada lub zapomniał zabrać legitymacji polskiej uczelni).

Ciekawostką jest, że zarówno w Gdyni, jak i w Gdańsku nie ma limitu wieku dla studentów. Wystarczy wyłącznie legitymacja studencka, by nabyć bilet ulgowy. W SKM natomiast takie osoby nie mogą mieć więcej niż 26 lat (interpretacja ukończenia 26 lat "po gdańsku"), zaś ulga wynosi 51 proc.

Warto także zwrócić uwagę, że kolejarze już inną miarą traktują uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych do ukończenia 24 roku życia. W przeciwieństwie do studentów, im przysługuje zniżka tylko 37 proc. na bilet jednorazowy oraz 49 proc. na okresowy.

Dlaczego chociaż w tym zakresie SKM nie ujednolici przepisów? Przecież osoby młode to jedna z najbardziej mobilnych grup społeczeństwa, która ponadto korzysta z transportu miejskiego przy codziennych dojazdach do szkół. - PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jako spółka, która podlega pod Skarb Państwa, musi jednocześnie honorować ulgi zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Z tego powodu na każdą inną ulgę niż wymienioną w ustawie nie dostalibyśmy dofinansowania - stwierdza dyrektor ds. marketingu SKM Trójmiasto.

Ponadto Gdańsk jako jedyny wprowadził dodatkowo możliwość przejazdów bezpłatnych dla pewnych grup - za darmo mogą podróżować osoby bezrobotne poszukujące pracy, osoby pobierające zasiłek stały z pomocy społecznej, rodziny wielodzietne (tzw. karta dużej rodziny) oraz honorowi obywatele miasta.

Na koniec warto wspomnieć o jednej uldze, która obowiązuje we wszystkich środkach transportu Trójmiasta, jak i całego kraju - bezpłatnych przejazdach dla posłów i senatorów. Pozostaje zadać otwarte pytanie - czy tego typu jasnych i przejrzystych przepisów nie można wprowadzić dla innych grup obywateli?

Opinie (173) 4 zablokowane

  • . (1)

    Zgadza się - wprowadzają zmiany na lepsze, ale dla siebie. Kanalie jedne.

    • 121 11

    • Powinno się dokładnie identyfikować patologię urzędzniczą i osoby winne

      natychmiast wywalać z pracy. Banda nierobów i nieuków. Nie potrafią zorganizować prostej rzeczy

      • 4 1

  • To jakaś paranoja... (8)

    Powinny być bilety ważne w Gdańsku, Sopocie i Gdyni... Idiotyzmem jest ze nikt się do tej pory za to nie zabrał... Nie wspomnie o tym ze taki bilet powinien tez upoważniać do jazdy SKM... Bilet ważny 2 godziny i problem z głowy.

    • 179 2

    • ważne że "św" trójca dożywotnich włodarzy jest regularnie dzięki prostackim kampaniom propagandowym wybierana na urząd
      bilet jest niewazny
      ważne ze koledzy nie stracą stolkół
      i lokalne uklady pozostaną bez zmian

      • 32 6

    • żadna paranoja a tylko rachunek ekonomiczny (3)

      ...paranoją,natomiast jest to,że mieszkańcy Gdańska musza płacić za zachciewanki szczurkolandii.....

      • 14 26

      • Pomyśl trzy razy nim coś jeszcze głupszego napiszesz.

        Chociaż wątpliwe czy Ty w ogóle posiadasz coś do myślenia...

        • 12 6

      • I zapewne właśnie dlatego (1)

        w Gdyni podwyższono ceny biletów ZKM, żeby były takie same, jak w Gdańsku?

        :->

        • 8 1

        • ceny biletów podniesiono bo w Wejherowie się o to starali...

          Via Toll

          • 6 1

    • Dokladnie! (2)

      Dokladnie! W przypadku np czestych awarii SKM pasazer moze swobodnie zmienic srodek transportu na autobus nie ponoszac przy tym straty za zakup dodatkowego biletu

      • 9 1

      • jaja se robisz? (1)

        chyba nie jeździsz tym badziewem..

        • 1 1

        • Gro ludzi korzysta

          • 1 0

  • Jest artykuł(dobry), jest świadome społeczeństwo tylko niestety (2)

    nikt nic z taką sytuacją nie robi i tu całe nieszczęście.

    • 87 2

    • Jest......RENOMA (1)

      Oni są z tego bałaganu zadowoleni i wcale nie narzekają, tylko mandaty wszystkim wystawiają , im taka sytuacja jest na rękę, a co tam za problem z podróżnego debila zrobić, płać frajerze, płać.........

      • 1 0

      • podejrzewa sie powszechnie ze to ci bandyci sabotuja wszelkie proby ujednolicania taryf.

        Tuśku, same zarządy miast nie uzgodnią taryf. Tylko inicjatywa odgórna, rządowa, może z Trójmiasta zrobic jedno miasto, tylko rzad morze rozpirzyc podzial SKM ZKM ZTM. Za trwanie tego podzialu zaplacicie przy nastepnych wyborach. Moze sie okazac ze enklawa Platformy, Trojmiasto, wybierze Przeciwnika...

        • 1 1

  • A ja po trójmieście latam swoim prywatnym odrzutowcem i mnie ulgi mało obchodzą. (4)

    • 44 22

    • bardzo zabawne

      .

      • 11 0

    • (1)

      Tusk to ty?

      • 17 2

      • HAHA wygrałeś :D

        • 1 0

    • Wiemy Donald.

      Tusk też czyta tutaj artykuły.

      • 4 0

  • Metropolia (11)

    Po co dalej utrzymywać fikcję o metropolii, kiedy od dawna wiadomo, że drogi Gdańska i Gdyni się rozeszły?
    Nie lepiej wprowadzić wizy i szlaban na granicy Gdyni z Sopotem?
    Tak na otrzeźwienie.

    • 135 11

    • (5)

      a sopot to niby cześć jakiegoś waszego budyniowego reichu ?

      • 9 22

      • (2)

        Rzecz w tym, że Sopot z Gdańskiem się dogaduje.

        • 40 7

        • Chyba pod stołem się dogaduje (1)

          w tym są dobrzy cacusie

          • 9 22

          • a potem dymie gdansk

            patrz wspólna hala

            • 2 0

      • Kamienny Potok

        Przed wojną na Kamiennym Potoku była granica ....;-)

        • 15 3

      • No wy macie swoje "trójmiasto kaszubskie" Z Rumunią i innymi wioseczkami.

        Zrozum w końcu, że każdy musi znać swoje miejsce w szeregu.

        • 19 12

    • Widać,że nie...

      wszyscy zrozumieli,zwłaszcza Ci od Szczurka skrót WMG....może rozwinięcie cos im powiem...Freie Stadt Danzig i wszystko jasne.Sopot był w granicach tego obszaru....A metropolia w naszych polskich realiach to fikcja bo bogatsze miasto musi ciągnąc i dotować tych pożal się Boże kandydatów metropolitalnych...

      • 4 4

    • Z geograficznego i socjologicznego punktu widzienia, to jest metropolia. (2)

      Wiadomo ze niejedna dzielnica duzego miasta w glebi Polski byla jeszcze kilkadziesiat lat temu oddzielna miejscowoscia. Oliwa nia byla prawie do wojny... Ale nie zawsze tak sie da zrobic. Poszczegolne miasta naszej aglomeracji maja silny patriotyzm lokalny.

      • 3 1

      • (1)

        patriotyzm lokalny wynikajacy z glupoty

        zeruja na nim okupujacy stolki w 3 zarzadach miast

        i kibole

        • 5 1

        • Niewiele by to zmienilo. W Warszawie i Nowym Jorku poszczegolne dzielnice maja swoje urzedy

          ktore sa czyms porownywalnym z ratuszami. Zeby interesanci mieli blisko. Mimo ze Nowy Jork ma, prawdopodobnie, najbardziej rozlegle metro na swiecie. I jest jednym z zaledwie trzech calodobowych na globie.

          • 0 0

    • Jaka metropolia?

      No i było by bardzo dobrze, żeby odgrodzić sie wreszcie od tej hołoty z Gdyni! Gdańsk i Sopot wraz z Pruszczem, Pszczółkami, Krynicą powinny znów utworzyć jeden organ państwowy tak jak przed wojną! Formalnie WMG nadal istnieje. Tylko trzeba było by wprowadzić korektę Konstytucji WMG i wpisać punkt mówiący, że państwo WMG będzie stowarzyszone z Polską i że językiem urzędowym będzie język polski. To było by bardzo dobre posunięcie. Nareszcie bysmy odczepili się od wszechwładnej warszawki! (specjalnie z małej litery- na znak pogardy).

      • 0 1

  • Zaledwie 3, a wlasciwie 2 miasta i nie mozna sie porozumiec....!? (5)

    Coz za problem aby wlodarze miast oplacani z naszych podatkow usiedli przy jednym stole i ustalili wspolne zasady korzystania z transportu miejskiego? 3 miasta sa jednym organizmem komunikacyjnym i tez jedne zasady trzeba ustalic. Utrzymujemy Was po to aby upraszczac zycie mieszkancow i turystow!

    • 72 7

    • tak to jest gdy dwóch ludzi...

      zamiast współgrać ze sobą od lat porównuje kto ma większego wacka...

      • 24 1

    • (3)

      Gdynia ma zawsze jakiś problem. Miała być Metropolia Gdańska. Twór znany i kojarzący się w Europie. To Gdynia się zgodziła dopiero na nazwę Metropolia Zatoki Gdańskiej.

      • 11 9

      • Gdynia w ogóle nie zgodziła się na Metropolię Zatoki Gdańskiej (1)

        powołała własny twór pod nazwą Norda czy Nordycy, jakoś tak.

        • 8 3

        • Ogólnie Metropolia Zatoki Gdańskiej to porozumienie wszystkich samorządów od Wejherowa po Pruszcz oraz Żukowa. Natomiast Norda to porozumienie Gdyni oraz powiatu puckiego.

          • 10 0

      • Akurat Gdańsk miał problem, jak Gdynia zaproponowała likwidację związków komunikacyjnych i utworzenie jednego. Proponuję metodologię: pierw sprawdzamy fakty, a dopiero potem plujemy standardowym jadem...

        • 10 8

  • co zrobic jak w jednej rządzi wielkogłowy buc (1)

    a w drugiej zakompleksiały, gryzoniowaty megaloman

    • 128 11

    • a pośrodku specjalista od poddaszy

      • 55 6

  • (7)

    Zlikwidować ulgi, usrednic ceny. Jak komuś brakuje na życie, w tym bilety - pomagać.

    Bo niech mi ktoś powie - po c te ulgi? Bo zawsze były?

    • 21 31

    • (6)

      Ulga na komunikację służy promocji komunikacji. Ogólnie wpływy z biletów stanowią około połowy wpływów ZTM. Pozostała część to dotacja oraz ewentualne wpływy z reklam. Utrzymywanie komunikacji ma jednak ekonomiczny sens, gdyż bez niej zdecydowanie wzrósł by ruch uliczny i trzeba by wydać jeszcze większe środki na drogi.

      • 15 2

      • (5)

        ale u kogo chcesz promować?

        dzieci bez samochodu? emeryci?

        gdyby miało chodzić o promocję transportu publicznego zamiast samochodu, to ulga powina być na dowód rejestracyjny z danego miasta.

        • 5 4

        • U rodziców worzących dzieci do szkoły choćby. (2)

          Już i tak sporo ich jest.

          U studentów dojeżdżających na uczelnię itd.

          • 1 1

          • dzieci do szkoły i tak mają miesięczny. to inna sprawa.

            • 0 1

          • Studenci sa biedni z definicji. Dzieci nawet jesli nie, i tak nie maja prawa do prawka.

            Wiec dziekuje takiej promocji. Prawdziwa zacheta byloby aby dziecko w autobusie bylo tak bezpieczne jak w samochodzie mamy i taty. A do tego musialoby w ramach biletu otrzymac opieke emerytowanych komandosow. Wiec bede dalej wozil swoje potomstwo. Papa.

            • 0 3

        • (1)

          Może cię to zdziwi - ale istnieją też dorośli, pracujący ludzie, którzy nie mają samochodu z własnego wyboru.

          • 12 1

          • no brawo, tylko trochę nie na temat.

            dla nich też ulgę?

            • 2 3

  • Trójmiasto - jedna aglomeracja - trzech prezydentów miast (4)

    Mieliśmy wybory. Przed ostatecznymi wynikami już wiadomo było, że żegnając odchodzącą epokę - witaliśmy starą, dobrze nam znaną decydentów niemoc w tak wielu istotnych dla mieszkańców kwestiach jak ukształtowanie wspólnej polityki biletowej.

    • 54 5

    • (3)

      Potrzebne są zmiany, ale pozycje obecnych prezydentów wydają się być nadal niezagrożone. Mieszkańcom chyba to odpowiada. Gdańsk, Sopot i nieco niżej Gdynia to ścisła czołówka miast powiatowych, w których ludziom żyje się dobrze.

      Osobny temat to wyświetlacze w tramwajach, tu się dzieje:)

      • 12 0

      • Innym probleme jest brak konkurencji. (2)

        Starczy spojrzeć w Gdańsku, jedyny rozsądny kontrkandydat w końcu nie wystartował. a przy reszcie nawet Adamowicz wydawał się kompetentny.

        • 5 1

        • (1)

          Którego rozsądnego masz na myśli?

          • 1 0

          • Był taki działacz z dzielnic południowych.

            Robił na spotkaniu nie najgorsze wrażenie, ale wycofał się na dwa tygodnie przed wyborami. Nazwisko mi uleciało.

            • 3 0

  • (11)

    Najważniejsze, że posłowie i senatorowie jeżdżą za friko. Dobrze się np taki Śniadek ustawił. Niech teraz solidarnie zrzeknie się przywilejów.

    • 110 4

    • Niech teraz solidarnie zrzeknie się przywilejów.

      No to teraz przegiąłeś !! Jak to ? I być (jak) zwykłym obywatelem ? Tyle lat walki o " manie racji" ma iść w kocioł ? Nie odróżniać się od innych ? Przecież oni "służą" obywatelom, mówią im jak mają żyć, są najbardziej równymi z równiejszych...Ty wstrętny wrogu rewolucji - tfu, demokracji ( made in Poland)

      • 18 1

    • To nie poseł Śniadek "się ustawił" - bo tak piszesz (5)

      a posłowie z Sejmu (obecni i poprzedni) których SAM WYBIERAŁEŚ (lub nie wybierałeś-tym gorzej dla Ciebie) poprzez uchwalenie tego przepisu ustawy. Na przyszłość gdy coś napiszesz to najpierw głęboko się zastanów. I wszyscy ci którzy akceptują KCIUK KU GÓRZE. A poza tym taki zapis ustawy zatwierdził WYBRANY przez Naród nasz Prezydent. Pozdr

      • 6 5

      • a posłowie z Sejmu (obecni i poprzedni) których SAM WYBIERAŁEŚ (lub nie wybierałeś-tym gorzej dla Ciebie) poprzez uchwalenie teg (2)

        Proszę zauważyć, że przywileje to oni sobie ustawiają PO WYBORACH. Gdyby powiedzieli to przed ...to nikt by ich nie wybrał.

        • 9 1

        • Jakiś Ty (1)

          naiwny...

          • 2 2

          • naiwny...

            Być może, jak każdy uczciwy człowiek który szanuje swoje słowo.

            • 5 0

      • (1)

        Ale Śniadek najbardziej solidarny i czuły na losy ludu pracującego powinien dać przykład innym. Niech zachęci pozostałych posłów, niech się zrzekną diet poselskich i przywilejów dla dobra ludzi pracy.

        • 3 1

        • Walka

          Anka Grodzka syn Zygmunta też ma się zrzec?! Takiego wała! Nie PO to walczyła!

          • 3 4

    • No popatrz jaka niesprawiedliwość (2)

      Śniadek sobie załatwił darmowe przejazdy, a biedny poseł Sławku Nowak, posłanka Pomaska i inni muszą płacić z własnej kieszeni Nie wspomnę o pośle Donaldzie, ten nie tylko za tramwaj ale i za co tygodniowe wycieczki samolotem płaci z własnych oszczędności. Nie sprawiedliwości na tym świecie, oj nie ma.

      • 2 2

      • najgorsze, (1)

        że Karol się nie dostał do żłoba i dalej będzie opony smalił

        • 0 0

        • Nie bój, krzywda się Karolowi nie stała..
          Ale NAJlepiej mają Ci, z ul. M. Skłodowskiej - Curie 48, w Lubinie

          • 0 0

    • senatorowie i posłowie nie powinni miec ulg , bo i tak żyja na nasz koszt

      dlaczego emetyt z najnizszą emeryturą płaci za bilet a towarzystwo z Wiejskiej nie?
      to od razu świadczy jak kulawe prawnie jest to państwo i jak przywileje są ustawiane dla tych co to mają prawo stanowić !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane