• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyna droga oferta na autobusy dla Gdyni przekracza budżet o 16 mln zł

Patryk Szczerba
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek. Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek.

Tylko jedną ofertę złożono w przetargu na zakup 55 autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała za pojazdy 92,6 mln zł brutto. To o 16 mln zł więcej, niż planuje wydać Gdynia. Niewykluczone, że potrzebny będzie kolejny przetarg.



Co powinna zrobić Gdynia?

Budżet przygotowany przez Gdynię na inwestycję z dofinansowanym unijnym wynosi łącznie 76 579 800 zł brutto. Zadanie podzielono na dwie części:

  • na zakup 32 autobusów przegubowych zarezerwowano 49 987 200 zł brutto,
  • na zakup 23 autobusów standardowych zarezerwowano 26 592 600 PLN brutto.


Na udział w postępowaniu zdecydowała się jedna firma: MAN Truck & Bus Polska. Przedsiębiorstwo zaoferowało łączną cenę na poziomie 92 692 504 zł brutto:

  • Na zakup 32 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G oferta opiewa na kwotę 59 787 840 zł brutto
  • Na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto


Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów okazały się kluczową kwestią, przez którą cena jest tak wysoka.

Wyśrubowane wymagania spełniła jedna firma



Ponadto, w przypadku "przegubowców" oferenci musieli wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat mieć w CV dostarczenie minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosiło 820 tys. zł.

Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa wynosiła 10 mln zł. Wymagane było też dostarczenie w ciągu ostatnich 3 lat m.in 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.

Skomplikowana sytuacja



Przypomnijmy, że oferty przekraczające budżet kupującego komplikują sprawę także przetargu na kupno 16 przegubowych trolejbusów oraz 14 standardowych pojazdów, wraz z bateriami litowo-jonowymi.

Pod koniec listopada okazało się, że jedyna oferta (złożona przez Solarisa) na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów wynosi 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzała przeznaczyć na ten cel Gdynia.

- Oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami - zastrzegł Tomasz Labuda, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, po zapoznaniu się z tą ofertą.

Co zrobi Gdynia?



Możliwości są dwie: unieważnienie zamówienia na autobusy i szukanie szans w kolejnej próbie. Niewykluczone jednak, że miasto zdecyduje się dołożyć potrzebną kwotę, czyli ponad 16 mln zł, by sfinansować ofertę zaprezentowaną przez MAN.

Decyzje zapadną w ciągu kilku dni.

- Trwa przewidziana przepisami analiza oferty. Po zakończeniu tych czynności zostanie ogłoszona decyzja komisji przetargowej - wyjaśnia Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • Kupcie autobusy w wersji BIEDA

    Bez klimatyzacji, wyświetlaczy, kamer, przyklęków.. itp. To wam starczy.

    • 19 4

  • Jeżeli kryteria spełnia tylko jeden dostawca to chyba mamy problem...

    ... Na tak wysoce konkurencyjnym rynku - gdzie wsród najwiekszych europejskich producentów poziom jest praktycznie identyczny - do przetargu za takie pieniądze zgłasza sie tylko MAN, to albo ktoś kto pisał przetarg, wcześniej go przygotował z dostawcą albo jest technicznym ignorantem (w co watpię). Tak czy inaczej ktoś próbuje nas okraść.

    • 38 2

  • "20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla o długości 17-19 metrów" (1)

    Duże te silniki, to i cena wysoka...

    • 21 2

    • A przecinki widać dokładnie. Sprawdż.

      • 0 0

  • Oferta jest jedna bo termin dostawy jest nierealny. Autobusy muszą trafic do Gdyni przed wyborami, żeby ekipa Szczura przypisala sobie sukces. Szczur jedzie z Łucykiem i Stępą nowym przegubowcem i rozdają dzieciom cukierki i baloniki tzn.Łucyk biegnie przed autobusem :)

    • 38 2

  • Diesel? (2)

    A to nie miały być przypadkiem autobusy zasilane CNG?? i dlatego pojawił się tylko MAN? Bo są sprawdzone pod tym względem?

    • 15 1

    • Byla tez mowa o hybrydach.

      • 4 1

    • Nie, już w CNG Gdynia nie idzie. I dobrze.

      • 1 3

  • cały ten przetarg to LIPA i wszyscy o tym wiedzą.

    tak to jest jak się banda kretynów chce wykazać. wielcy prezesi co biorą po 20 tyś. miesięcznie. w PKA prezes Żurek jak jest w pracy 10 godzin tygodniowo to wszystko. mam nadzieję , że dobra zmiana się tym zajmie.

    • 33 2

  • (1)

    A gdzie Solaris, a gdzie Mercedes, a gdzie Volvo ?
    Cos podejrzany ten przetarg ...

    • 21 3

    • Poczytaj sobie swiz! To będziesz wiedział czemu solaris niestartowal

      • 2 1

  • Potrzebne są w dzisiejszych czasach te busy?

    Przecież dziś wszyscy mają samochody. Jakieś busy owszem, dla dzieci co jeżdżą do szkoły, dla emerytów co już sami nie mogą prowadzić, dla kobiet, ale kilka sztuk, nie za dużo i nie za drogo.

    • 4 15

  • przyjęcie oferty to ograbienie nasz wszystkich! (2)

    Jeżeli miasto zdecyduje się na dołożenie brakującej kwoty to Gdynia będzie miała najdroższe w Polsce autobusy (łatwo to sprawdzić po wynikach innych dużych przetargów)! Czy stać na to miasto w którym od lat nie wybudowano żadnej nowej drogi a stan pozostałych jest katastrofalny? Rozpisać nowy przetarg z dłuższym terminem - nie będzie ich przed wyborami - trudno :)

    • 27 2

    • a po polsku was tam w Moskwie nie nauczyli pisać? (1)

      • 0 4

      • Kogoś poucza, a sam o ortografii i interpunkcji zapomina.

        • 2 0

  • Takie cuda tylko w Gdyni bo tutaj do biznesu przezuca się byłych radnych Stasiak i żurek myślą jak zrobić dobrze wlodarzom tylko przekombinowali. Konieczny jest drugi przetarg o ile dotacja nie ucieknie.

    • 25 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane