- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (365 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (39 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (103 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (301 opinii)
Jedyna droga oferta na autobusy dla Gdyni przekracza budżet o 16 mln zł
Tylko jedną ofertę złożono w przetargu na zakup 55 autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała za pojazdy 92,6 mln zł brutto. To o 16 mln zł więcej, niż planuje wydać Gdynia. Niewykluczone, że potrzebny będzie kolejny przetarg.
- na zakup 32 autobusów przegubowych zarezerwowano 49 987 200 zł brutto,
- na zakup 23 autobusów standardowych zarezerwowano 26 592 600 PLN brutto.
Na udział w postępowaniu zdecydowała się jedna firma: MAN Truck & Bus Polska. Przedsiębiorstwo zaoferowało łączną cenę na poziomie 92 692 504 zł brutto:
- Na zakup 32 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G oferta opiewa na kwotę 59 787 840 zł brutto
- Na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto
Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów okazały się kluczową kwestią, przez którą cena jest tak wysoka.
Wyśrubowane wymagania spełniła jedna firma
Ponadto, w przypadku "przegubowców" oferenci musieli wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat mieć w CV dostarczenie minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosiło 820 tys. zł.
Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa wynosiła 10 mln zł. Wymagane było też dostarczenie w ciągu ostatnich 3 lat m.in 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.
Skomplikowana sytuacja
Przypomnijmy, że oferty przekraczające budżet kupującego komplikują sprawę także przetargu na kupno 16 przegubowych trolejbusów oraz 14 standardowych pojazdów, wraz z bateriami litowo-jonowymi.
Pod koniec listopada okazało się, że jedyna oferta (złożona przez Solarisa) na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów wynosi 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzała przeznaczyć na ten cel Gdynia.
- Oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami - zastrzegł Tomasz Labuda, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, po zapoznaniu się z tą ofertą.
Co zrobi Gdynia?
Możliwości są dwie: unieważnienie zamówienia na autobusy i szukanie szans w kolejnej próbie. Niewykluczone jednak, że miasto zdecyduje się dołożyć potrzebną kwotę, czyli ponad 16 mln zł, by sfinansować ofertę zaprezentowaną przez MAN.
Decyzje zapadną w ciągu kilku dni.
- Trwa przewidziana przepisami analiza oferty. Po zakończeniu tych czynności zostanie ogłoszona decyzja komisji przetargowej - wyjaśnia Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.
Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.
Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidem i systemem iOS).
Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.
Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.
Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.
Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl
Miłego korzystania!
Miejsca
Opinie (145) 5 zablokowanych
-
2017-12-12 10:38
(1)
Faktycznie, tabor autobusowy w Gdyni jest trochę przestarzały. Szczególnie dotyczy to zakładu PKM na Kaczych Bukach. Jak przyznał sam szef serwisu naprawy autobusów. Od przyszłych kandydatów na mechaników głównie wymaga się wyjątkowej tężyzny i sprawności fizycznej, a drugorzędną już sprawą jest doświadczenie....
- 14 3
-
2017-12-12 10:45
Gdzie?
Na jakich liniach jeżdżą te przestarzałe autobusy? Jak ostatnio byłam w Gdyni to podziwiałam, że mają takie nówki, bo w wielu bogatych krajach jeżdżą gorsze.
- 2 9
-
2017-12-12 10:56
Nowe autobusy? A może najpierw nowe drogi? Jakim cudem Kosakowo potrafiło wybudować w pół roku nową ulicę, żeby trochę rozładować korki, a w Gdyni tylko PR i coraz bardziej wydłużający się czas podróży, obojętnie czy samochodem czy autobusem? Dlaczego teraz z centrum Gdyni w szczycie wraca się na Oksywie godzinę? Wybudowali kawałek drogi naprzeciw terminalu promowego, ale komu ona służy? Gdynia to tylko PR-owa wydmuszka, a żyje się tu coraz gorzej.
- 19 3
-
2017-12-12 11:08
Lotnisko=Lodowisko
A nie lepiej na lotnisku zrobić miejskie lodowisko? Hala już jest.
- 12 3
-
2017-12-12 11:12
Ale mi problem..
Jak brakuje "kasy" na zakup autobusów w takiej akurat ilości, to kupić o kilka mniej i po problemie.
Za ten pomysł nie chcę ani złotówki. Tych przegubów 30 i ze 20 zwykłych.- 3 4
-
2017-12-12 11:16
zamiast nowych busów powinni załatać drogi...
- 6 3
-
2017-12-12 11:19
Po co te durnowate trajtki?! Lepiej kupić więcej autobusów!
Poza tym nie ładować kasy w nieprzydatne PPNT!!!! I Inne pierdoły typu kosmodrm i pomniki czy ozdoby świąteczne!!!
- 10 5
-
2017-12-12 11:29
Widać że przetarg robiony pod MAN-a. (2)
Dziwne że Solaris nie wystartował gdzie prawie wszędzie w Polsce jest czarnym koniem ze względu na proporcje ceny do jakości...
- 8 5
-
2017-12-12 13:37
Ech.
Rozumiem, że przeczytałeś od deski do deski SIWZ dotyczący zakupu autobusów dla Gdyni i zrobiłeś wnikliwą analizę porównawczą z innymi postępowaniami przetargowymi dotyczącymi zakupu taboru? Rozumiem także, że Twoje "widzenie, że przetarg jest robiony pod MAN'a" ma uzasadnienie.
- 2 4
-
2017-12-12 14:15
Inteligencję producent autobusu musiał być producentem silnika.i dla tego niema solarisa .i taka praktykę stosuje więcej przewoźników żeby nie było problemów z naprawami .jeden rodzaj silnika a nie w każdym autobusie inny silnik
- 1 2
-
2017-12-12 12:15
Gdynia przegina. W Gdyni to sprzątaczki mają wyższe wykształcenie. Kto za to zapłaci?
- 6 4
-
2017-12-12 14:36
rozumiem, że od nowego roku będę dalej jeździł starym Mercedesem, przeciekającym gdzie wiatr hula
- 5 3
-
2017-12-12 16:28
Może niech kupią więcej farby? Starowiejska np cała pomalowana w jakieś paski. niech namalują jeszcze autobus
Gdynianie to i tak łykną. To urodzone pelikany.
- 9 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.