• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyna droga oferta na autobusy dla Gdyni przekracza budżet o 16 mln zł

Patryk Szczerba
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek. Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek.

Tylko jedną ofertę złożono w przetargu na zakup 55 autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała za pojazdy 92,6 mln zł brutto. To o 16 mln zł więcej, niż planuje wydać Gdynia. Niewykluczone, że potrzebny będzie kolejny przetarg.



Co powinna zrobić Gdynia?

Budżet przygotowany przez Gdynię na inwestycję z dofinansowanym unijnym wynosi łącznie 76 579 800 zł brutto. Zadanie podzielono na dwie części:

  • na zakup 32 autobusów przegubowych zarezerwowano 49 987 200 zł brutto,
  • na zakup 23 autobusów standardowych zarezerwowano 26 592 600 PLN brutto.


Na udział w postępowaniu zdecydowała się jedna firma: MAN Truck & Bus Polska. Przedsiębiorstwo zaoferowało łączną cenę na poziomie 92 692 504 zł brutto:

  • Na zakup 32 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G oferta opiewa na kwotę 59 787 840 zł brutto
  • Na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto


Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów okazały się kluczową kwestią, przez którą cena jest tak wysoka.

Wyśrubowane wymagania spełniła jedna firma



Ponadto, w przypadku "przegubowców" oferenci musieli wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat mieć w CV dostarczenie minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosiło 820 tys. zł.

Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa wynosiła 10 mln zł. Wymagane było też dostarczenie w ciągu ostatnich 3 lat m.in 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.

Skomplikowana sytuacja



Przypomnijmy, że oferty przekraczające budżet kupującego komplikują sprawę także przetargu na kupno 16 przegubowych trolejbusów oraz 14 standardowych pojazdów, wraz z bateriami litowo-jonowymi.

Pod koniec listopada okazało się, że jedyna oferta (złożona przez Solarisa) na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów wynosi 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzała przeznaczyć na ten cel Gdynia.

- Oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami - zastrzegł Tomasz Labuda, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, po zapoznaniu się z tą ofertą.

Co zrobi Gdynia?



Możliwości są dwie: unieważnienie zamówienia na autobusy i szukanie szans w kolejnej próbie. Niewykluczone jednak, że miasto zdecyduje się dołożyć potrzebną kwotę, czyli ponad 16 mln zł, by sfinansować ofertę zaprezentowaną przez MAN.

Decyzje zapadną w ciągu kilku dni.

- Trwa przewidziana przepisami analiza oferty. Po zakończeniu tych czynności zostanie ogłoszona decyzja komisji przetargowej - wyjaśnia Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • Więcej lotnisk w Gdyni! setki milionów żeby biznesmeni mogli sobie polatać awionetkami. (2)

    więcej estakad rowerowych znikąd do nikąd za 10 milnów! Dalej z obłuża nie da się przejechać na Morską ale co tam! Można pchać przez tory!

    • 12 1

    • Typowe

      • 0 0

    • Oczami wyobrazni widze tych rekinow biznesu, tych "enterpreneur" w limuzynach

      .... na Puckiej....

      • 2 0

  • 16 milionow na kielbase wybircza ze szczura?

    Pomysl byl prosty, oglosic przetarg i odebrac autobusy tuz przed wyborami samorzadowymi. Nie ma innych sukcesiw to chociaz bedzie mozna sie pochwalic nowymi autobusami. Niestety, do tego zalosnego planu brakuje 16 milionow.... czy szczur z ferajna pojda na rympal i dofinansuja swoja kampanie wyborcza 16 milionami pln z kieszeni gdynian?

    • 9 1

  • Trole (1)

    Niewątpliwym błędem jest finansowanie z publicznych pieniędzy przestarzałych rozwiązań jakim są trolejbusy. Fatalna decyzja polityczna o kontynuowaniu projektu pociągnie na dno komunikację w Gdyni. Dlaczego? Znawcy znają odpowiedź a reszta niech odpowie na pytanie ile miast w Polsce i na świecie finansuje takie rozwiązania i dlaczego tak mało. To nie XlX wiek...

    • 8 4

    • Wprowadzić więcej lini trolejbusowych

      w miejsce autobusowych. Będzie ciszej i czystsze powietrze. Za kilkanaście lat będzie brakowało paliw kopalnych i komunikacja elektryczna będzie potrzebna. Trolejbusy hybrydowe (te z bateriami) są zalążkiem tych rozwiązań. Będą ładować baterie w czasie pracy.

      • 1 2

  • prawde ci napisze yo

    Obniżcie Koszty biletów i tyle dla dobra samych

    • 1 1

  • W Gdańsku 560 mln w Gdyni 76,5 mln. Czy Gdańsk jest ponad 7 razy większy od Gdyni? Na co idzie te 1,7 mln z budżetu Gdyni?

    • 3 1

  • Jakiez to wygodne:

    - oglaszamy, ze Gdynia zakupi/zrobi cos dla mieszkancow = trzy artykuly.
    - przygotowujemy przetarg = kolejny artykul o tym jak to Gdynia zrobi.
    - w przetargu podajemy tak niska cene, ze nie ma szansy na znalezienie oferenta mieszczczacego sie w budzecie = artykul o tym jakie drogie oferty I przez to komplikacje.

    Gdynia chciala, serce na dloni dla mieszkancow - ale sie nie dalo.

    Odwolujemy akcje zakupu, wolne srodki przesuwamy w strone czerwonej farby I MTM.

    • 9 2

  • Katastrofalny stan ulic. (1)

    Te nowiuteńkie cud będą jezdzić po gdyńskich wiejskich kocich łbach. Lepiej naprawcie lub wybudujcie nowe ulice. Te autobusy które aktualnie jeżdżą są ok. To jakiś przekręt znowu. Jak budowa parku w parku. (Skończyło się jak zwykle).

    • 2 3

    • Kto te autobusy utrzyma jak będą po dziurach jeździć?

      Części do nich są drogie, a zawieszenie będą padać jak muchy... Na nasze drogi trzeba ruskich autobusów!

      • 2 0

  • a gdzie solarisy??

    przeciz na pewno sa tansze od niemieckich MANow

    • 1 2

  • A czemu nie CNG tylko Diesel - czy to paliwo przestało być ekologiczne?

    ZKM się wyleczyło z tego paliwa? Czyżby przestało się to opłacić - dlaczego? A może nie ma dotacji, a z miejskich pieniędzy lepiej kupić mniej ekologiczne a tańsze?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane