• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedno miejsce, różne lata: dworzec we Wrzeszczu

bra
6 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (77)
  • Pierwszy budynek dworca we Wrzeszczu, jeszcze nie w dzisiejszej lokalizacji. Ok. 1904 roku.
  • Budynek dworca w 1906 roku. Wówczas stał w takim miejscu, że był widoczny nawet z głębi dzisiejszej ul. Dmowskiego.

Pierwszy budynek dworca we WrzeszczuMapka powstał ponad 150 lat temu, ale na przestrzeni czasu niejednokrotnie zmieniał wygląd i raz miejsce. Obecnie trwa budowa kolejnego, nowego gmachu. Zobaczcie wcześniejsze budynki, które pełniły tę rolę.



Która wersja dworca najbardziej ci się podoba?

Pierwszy dworzec kolejowy we Wrzeszczu, który oddano do użytku 1 lipca 1870 roku, stał w miejscu gdzie dzisiaj biegną tory dalekobieżneMapka.

Budowa piętrowego obiektu z parterowymi skrzydłami trwała około roku.

Większy i nowocześniejszy budynek, w miejscu, w którym stoi dzisiejszy obiekt, miał powstać w 1914 roku, ale wybuch wojny pokrzyżował ten plany. Nowy dworzec nie powstał też w 20-leciu.

Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku. Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku.
Zniszczenia, jakie dokonały się pod koniec drugiej wojny światowej, sprawiły, że budynek nie nadawał się do dalszego użytkowania. Jednak na nowy gmach przyszło czekać aż siedem lat.

W 1952 roku, ekipa 55 pracowników PKP postawiła nowy, murowany budynek w rekordowo krótkim czasie 65 dni. Było to jednak rozwiązanie tymczasowe, które miało przetrwać do czasu budowy dworca z prawdziwego zdarzenia.



Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955. Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955.
Jednak zamiast zaprojektować i zbudować od zera odpowiedni dla Wrzeszcza gmach, postanowiono przerobić ten już istniejący. Budowla ruszyła w czerwcu 1967 roku. Budynek ukończono w październiku 1968, a oddano go do użytku 8 marca 1969 roku.

Powstał przeszklony pawilon rozbudowany w kierunku Oliwy, który zyskał dwa wejścia - jedno z frontu, drugie z boku.

Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat. Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat.
W takiej mniej więcej formie przetrwał do naszych czasów. Po drodze doklejano do niego kolejne dobudówki handlowo-usługowe. A kilka lat temu poddano liftingowi.

Pod koniec 2020 roku okazało się, że dni dworca są policzone. Mimo że kolejarze ogłosili przetarg na przebudowę, to w praktyce oznaczało budowę zupełnie nowego gmachu od podstaw.

Prace mają zakończyć się w połowie 2023 roku.

  • Obecnie w budowie jest zupełnie nowy budynek dworca.
  • Który docelowo ma tak się prezentować.

bra

Opinie (77) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (6)

    Tamten dworzec miał to coś ale czasy się zmieniają.Teraz będzie beton i szkło, byle nie zapomnieli o darmowych parkingach na 5000 aut.

    • 23 9

    • Coś (3)

      "Tamten dworzec miał to coś..." Czyli co?

      • 7 2

      • Tzw. klimat, czyli smrodek lokalnej żulerii

        • 4 7

      • To, czego tobie brak (1)

        • 2 6

        • Ale zapewne masz to ty.

          • 2 0

    • Nie zapomną o darmowych parkingach na 5000 rowerów.

      • 2 0

    • To poczytaj sobie Zeromskiego z tamych czasow .

      • 0 0

  • Ta wiata na peronie to akurat było lepsze rozwiązanie niż gołe ławki.

    • 24 1

  • I co na to konserwator zabytków? (4)

    Dlaczego konserwator zabytków nie nakazał odbudowy dworca ? Matce z niepełnosprawnym synem utrudnia codzienne życie nie pozwalając na zamontowanie rampy.

    • 40 17

    • Wlasnie co do rampy

      Znam ten temat od podszewki

      • 1 1

    • (1)

      Bo wtedy byś pierwsza mordę darła żę nakazał. To po pierwsze. Po drugie. Konserwator nie nie pozwala na montaż rampy tylko nie zgadza się na wykucie drzwi w ścianie. Nie pierwsza i nie ostatnia d**ilna przeszkoda z którymi muszą sie borykać osoby niepełnosprawne w tym "niby" przyjaznym niepełnosprawnym mieście.

      • 3 9

      • nie pozwala ci bo nie jesteś politykiem , nie chodzisz na ich rauty i imieniny , nie załatwiasz nic pod stołem

        to proste prawda?

        • 6 1

    • Odpowiedź jest prosta.

      Inwestorem dworca jest państwowe PKP. Konserwator też jest z państwowego nadania. Nie będzie swoim robił pod górę.

      • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Ten pierwszy dworzec był najładniejszy, i do tego te piękne drzewa, sama ulica przy dworcu wyglądała ładniej. (10)

    • 250 12

    • Przypomina (6)

      obecny budynek dworca w Oliwie. Przypadek czy taki sam projekt ?

      • 12 0

      • (1)

        Ten sam projekt.

        • 11 0

        • Prawda.

          Pewnie to były te same projekty, były funkcjonalne i miały ciekawą bryle. Wrzeszcz, Oliwa, Wejherowo i nawet dalej w Lęborku pięknie zrewitalizowany, to te same projekty.

          • 0 0

      • W Wejherowie (3)

        Dworzec w Wejherowie wygląda jak ten pierwszy, nieistniejący już, we Wrzeszczu.

        • 9 0

        • Oliwa, Wejherowo i ten z Wrzeszcza (2)

          to ten sam budynek. Pewnie mieli jeden projekt i budowali na całej linii ten sam dworzec.

          • 7 0

          • Bryła głównej części dworca w 90% taka sama.
            Z resztą te dworce budowano w tych samych latach. To ta sama linia kolejowa którą uruchomiono w 1870 roku.

            • 6 0

          • Chylonia tez

            • 0 0

    • i tak mało aut, i ludzie tacy szczęśliwi, takie to cudowne były czasy. szczególnie wspomina się z nostalgią rok 1914 i 1939

      • 6 8

    • Na nowym dworcu zniknął napis Gdańsk Wrzeszcz?

      • 0 0

    • I ludzie byli spokojni i schludni.

      • 1 2

  • Blacha falista na elewacji nowego dworca we Wrzeszczu (2)

    Wygląda to okropnie szpetnie. Na projekcie/wizualizacji jest zupełnie inne rozwiązania.
    No chyba, że ta falista blacha, to jeszcze nie docelowa"okładzina" ścian.

    • 51 2

    • (1)

      Racja. Jak dla mnie nowy dworzec przypomina jakiś dyskont za Kartuzami. Obciach i tyle.

      • 12 0

      • Dyskonty za Kartuzami wyglądają lepiej

        • 8 0

  • Dworzec we Wrzeszczu był do niedawna... (2)

    i jak widać będzie w przyszłości najbrzydszym dworcem w całym Trójmieście.

    • 46 6

    • przypuszczalnie ktoś próbował poprawić sobie nastrój

      • 0 1

    • Drugie miejsce - paskudny dworzec w Sopocie.

      Już ten odnowiony dworzec w Rumi ładniejszy, a ten w odnowiony dworzec w Redzie to perełka w porównaniu do Sopotu lub tego nowego wrzeszczańskiego.

      • 3 0

  • Nowy dworzec

    Ohyda! Kto zgodził się na coś tak nieprzystającego do otoczenia.

    • 34 5

  • Ta blacha już wygląda źle...

    ...a co dopiero będzie za kilka lat.

    • 32 2

  • Opinia wyróżniona

    Szkoda, że nie ma zdjęcia dworca z lat 70-tych (4)

    To był bardzo ładny projekt. Potem zaczęto dobudowywać do niego jakieś baraczki, budy i ładny budynek przerodzil się w koszmarek. Szkoda, że nie pokuszono się o przywrócenie jego oryginalnego kształtu. Nie dbamy o to co powstało w latach 60-tych i 70-tych.

    • 100 9

    • Kiczowate lata 90 (2)

      Urodziłem się w 1991, więc teoretycznie mogę niewiele pamiętać z tamtych lat. Jednak w mojej pamięci utkwiły stragany z disco polo puszczanymi z kaset, wszędobylski kicz, który nie szczędził nawet zabytkowych miejsc, jak dworzec główny. Lubimy narzekać na czasy w których żyjemy, ale teraz chociaż miasta wyładniały.

      • 18 3

      • kiczowate lata 2000 (1)

        Disco Polo zlikwidujesz "od ręki". Szpetne Forum zakrywające Kanał Raduni i panoramę Głownego Miasta czy wytwory Kozikowskiego z Wyspy Spichrzów pozostaną z nami na dekady...

        • 24 3

        • Forum

          Forum jest całkiem ok. A patrząc po frekwencji to dla większości mieszkańców nawet bardzo OK.

          • 3 11

    • tak wystarczyłby lifting

      Nie było potrzeby budować nowej fasady która też kontrowersyjna jest trochę poza tym można było to przerobić dodać duże okna czy coś I tyle I to by wystarczyło ale widocznie środki z Unii Trzeba wykorzystać już lepiej nowe pociągi by kupili bo wszystkie są z 1960-1970

      • 0 0

  • Ładny projekt

    To ma dworzec w Koszalinie. We Wrzeszczu to chyba będzie lipa

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane