• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jednokierunkowa Świętojańska: jak radzą sobie kierowcy?

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na wjeździe na Świętojańską zamontowano tablicę zakazującą wjazdu samochodom. Na wjeździe na Świętojańską zamontowano tablicę zakazującą wjazdu samochodom.

Minął miesiąc od zmian w ruchu na ul. ŚwiętojańskiejMapka, którą od początku lipca autem można jechać tylko w kierunku al. PiłsudskiegoMapka. Wciąż nie wszyscy kierowcy stosują się do nowych zasad. - Najpierw pouczaliśmy, a od połowy lipca wystawiamy mandaty. Bywa ich nawet pięć dziennie - informują gdyńscy policjanci.



Jak oceniasz wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Świętojańskiej?

Przypomnijmy:

  1. Od 4 lipca ul. Świętojańska jest jednokierunkowa na odcinku od skweru KościuszkiMapka do al. PiłsudskiegoMapka
  2. Trolejbusy i rowery mogą jeździć w obydwie strony.
  3. Przez to, że zniknęła ciągła linia, parkować można nadal po obydwu stronach ulicy.

Początkowo wprowadzenie jednego kierunku ruchu wywołało duże zamieszanie. Na tyle spore, że przez pierwsze dni porządku na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego musieli praktycznie przez całą dobę pilnować policjanci i strażnicy miejscy, pouczając kierowców o nowych zasadach jazdy.

Policjanci i znaki ostrzegające kierowców



Podczas weekendu, po wprowadzeniu zmian, patrol stał także przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej. Do 20 lipca pas do jazdy na wprost przez skrzyżowanie z al. Piłsudskiego w kierunku ul. 10 Lutego był wygrodzony, a tydzień wcześniej zniknęło wygrodzenie mające blokować chcących jechać Świętojańską w dół.

Obecnie kierowcom o zmianach w ruchu przypomina dodatkowa tablica z informacją o jednokierunkowej ul. Świętojańskiej.

Rowerzyści pojawili się w większej liczbie na ulicy, choć wielu nadal wybiera jazdę chodnikiem. Rowerzyści pojawili się w większej liczbie na ulicy, choć wielu nadal wybiera jazdę chodnikiem.
Efekty? Te pozytywne to większa liczba rowerzystów, którzy zdecydowali się zjechać z chodników, i mniej hałasu przy ulicy. Negatywne, o których piszą sami kierowcy, to częste nietypowe manewry próbujących zaparkować na miejscach "pod prąd" lub z nich wyjechać oraz trudności w wyprzedzaniu cyklistów podczas jazdy w kierunku urzędu miasta.

Wciąż sporo pracy mają policjanci z wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdyni, którzy przyznają, że samochodów jeżdżących "pod prąd" wciąż jest dużo. Kierowcy wyłapywani są najczęściej podczas regularnych objazdów patroli.

Nawet pięć mandatów dziennie



- Do połowy miesiąca stosowaliśmy pouczenia, ale obecnie karzemy już kierowców mandatami. Najczęstsze sytuacje wjazdu "pod prąd" na ul. Świętojańską nie dotyczą skrzyżowania przy UM, ale skrętów z bocznych ulic. Dziennie wystawiamy nawet cztery-pięć mandatów - informuje asp. sztab. Jarosław Biały, naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Władze miasta deklarują, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Planowane są jedynie drobne korekty w zakresie oznakowania zatok postojowych.

Piesi nie muszą czekać na "zielone"



Wciąż nie będzie czynna sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Świętojańskiej.

Na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej nadal pozostaje wyłączona sygnalizacja świetlna. Na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej nadal pozostaje wyłączona sygnalizacja świetlna.
- Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej z ul. Armii Krajowej została wyłączona pilotażowo. Zmiana ta związana jest z projektem pn. "Klimatyczne Centrum", którego jednym z priorytetów jest m.in. poprawa warunków ruchu dla pieszych i rowerzystów. Dzięki wyłączeniu sygnalizacji piesi nie muszą oczekiwać na sygnał zielony - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

W początkowym okresie porządku na Świętojańskiej pilnowały służby porządkowe

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Kierowcy sobie poradzą, pytaniem jest, jak sobie poradzą najemcy lokali przy Świętojańskiej i właściciele (26)

    nieruchomości, które z każdą decyzją UM w Gdyni tracą na atrakcyjności, per saldo na swojej wartości. Na co komu lokal, pod który będzie niebawem można dojść tylko pieszo, lawirując między rozpędzonymi rowerzystami?

    • 339 97

    • Radzimy sobie niezbyt fajnie (9)

      tym bardziej, że szaleje korona i rząd wrzuca cały czas g*wniane restrykcje.

      • 31 8

      • Być może to działania celowe, aby zmusić prawowitych właścicieli nieruchomości, aby sprzedali (8)

        je za bezcen miastu, które musiało je im oddać. Stąd pomysły na jednokierunkową Świętojańską, kolejnym ruchem będzie zakaz ruchu pojazdów, zrobienie z niej deptaka, a najbliższe parkingi będą oddalone na tyle, że nikomu nie będzie chciało się do Gdyni już przyjeżdżać na zakupy. Wtedy miasto zmusi właścicieli nieruchomości do ustępstw i szybko przywróci ruch samochodów na Świętojańskiej. Wspomnisz moje słowa...

        • 30 32

        • Jak już nie będzie samochodów. (6)

          To Gdynia zapełni się pieszymi i rowerzystami, jak na prawdziwe miasto przystało.
          Zyskają wszyscy, no może poza przyspawanymi do kierownicy.

          • 48 53

          • Chłopie odstaw zioło bo ci szkodzi (5)

            • 32 32

            • Rzeczywiście masz rację (4)

              Przecież taki Monciak w Sopocie czy Długa w Gdańsku - jakby tam przywrócić ruch to od razu handel i usługi by rozkwitły, nie to co teraz, marazm i brak klientów bo właściciele lokali nie mogą dojechać i ich zaopatrzyć.

              • 52 14

              • (1)

                Osobiscie nie lrzeszkadza mi takie coś na świętojańskiej. Ale mam zastrzezenie co do Sopotu, tam droga prowadzi prosto na morze, u nas jest to poprzeczna ulica, ktora dojdzie sie do komendy głównej, tez mi atrakcja:)

                • 17 11

              • Długo już mieszkasz w Gdyni?

                Dwa lata będzie?

                • 1 3

              • (1)

                Haha porównanie Długiej i Monciaka do Swiętojańskiej dawno mnie nic tak nie rozbawiło

                • 20 14

              • Gdynia to stan umysłu, zapomnieli tylko że w tym mieście po sezonie po 18:00 to wiatr hula w Śródmieściu

                i to jest to klimatyczne Śródmieście gdzie po 22:00 nie zamówisz jedzenia

                • 27 5

        • Marcin

          Witam
          Ja z chęcią kupił bym na świętojańskiej kilka kamienic w szczególności jak będzie tam zakaz wjazdu samochodów ;) oczywiście zakaz jeżeli byłby to w godzinach od ~8-20.
          Pamiętajmy że zakaz nie powinien dotyczyć mieszkańców najemców czy komunikacji miejskiej. Moim zdaniem świętojańska powinna być wolna od samochodów, zwiększy to atrakcyjność tej ulicy.

          • 1 0

    • Na całym świecie (4)

      Piesi i rowerzyści zostawiają więcej kasy w lokalach niż kierowcy. Ba, jak nie ma samochodów pod lokalem, to klientów jest więcej! Na zmianach zyskają przede wszystkim najemcy, a może i puste lokale się wypełnią (na pewno by tak się stało, jakby całkiem wyrzucić samochody).

      • 42 35

      • Zwłaszcza w marketach budowlanych! (3)

        • 12 28

        • takich było na Świętojańskiej od zawsze bardzo wiele

          to było główne źródło dochodów właścicieli położonych tam nieruchomości

          • 32 1

        • Przyznam, żejeszcze nie jadłem obiadu z rodziną w markecie budowlanym w cenrum miasta.

          Daj jakieś namiary gdzie tak można.

          • 6 1

        • Do marketu czy centrum handlowego idziesz zupełnie po inny typ zakupów,

          Na takie ul jak Świętojańska to raczej dla relaksu. Przykładem jest odcinek A.Abrahama w Gdyni gdzie jest ruch samochodów znacznie spowolniony również miejsc parkingowych jest znacznie mniej, przede wszystkim jest ciszej ale i knajpki się nowe otworzyły no i się zapełniły :) kiedyś ten odcinek ul był pusty nieatrakcyjny

          • 2 0

    • Tak jak na Monte Cassino w Sopocie

      Ale powinni zrobić deptak a nie jeden kierunek

      • 25 4

    • chyba pozostałeś na etapie lat 90 (1)

      wtdy wszyscy głośno krzyczeli, że to zabije ich biznesuy

      a potem okazało się, ze chcą i to bardzo zamkniecia ulicy, bo to nie samochody generują im dochody

      • 30 8

      • trzech trollów od minusów odsyłam do sklepikarzy

        jak nie wiecie, to sie dowiedźcie, a nie minusujcie bez sensu

        • 9 14

    • (2)

      Cóż. Póki co - otworzyły się 4 restauracje i Pierre Cardin.

      • 7 2

      • Zaraz się zamkną. (1)

        Ty chyba jesteś nowy w Gdyni?

        • 2 1

        • wróć do olsztyna kolego i za kilka lat do gdyni ponownie zapraszam

          • 1 0

    • A wcześniej to nie było lawirowania pieszych (1)

      wśród samochodów ?

      I chyba przejść dla pieszych nie zlikwidowano, więc poza nimi piesi pierwszeństwa nie mają.

      • 4 0

      • A o to chodzi żeby mieli bo to nie obwodnica.

        • 2 2

    • A nie można z ,, buta"

      • 3 0

    • Co ty za pierdoły napisałeś?
      A na Monciak w Sopocie wjedziesz?
      A na Piotrkowską w Łodzi?

      To może ożywić Świętojańską i zwiększyć jej atrakcyjność.

      • 0 1

    • Tak jak w Poznaniu

      W Poznaniu nie poznałem centrum miasta - po prostu wymarło po wprowadzeniu zakazu ruchu na głównej ulicy Św. Marcina. reszta ulic - jednokierunkowe. Restauracje, banki sklepy świecą pustkam i to jeszcze pandemii nie było. Oczywiście można tam dojechać rowerem tramwajem ale to nie przysporzyło miastu korzyści.

      • 0 0

  • Następny etap: zamknięcie dla ruchu całej Gdyni i wprowadzenie powozów konnych. (2)

    Nie dotyczy gdyńskich urzedasów idio.tów

    • 91 15

    • suchar, niewarty polemiki

      • 2 3

    • Bredzisz.

      • 2 1

  • (3)

    Niestety kolejny absurd z UM po betonowych donicach na Skwerze Kościuszki,
    Miasto zabetonowane a zamykana jest jedna z 2 głownych ulic miasta. Proszę zobaczyć wybudowany ogromny budynek kolo przychodni na Armii Krajowej czy na koncy Placu Kaszubskiego. Więcej budynkow a wprowadzamy kolejne ograniczenia ruchu, które i tak nie zmienią za wiele, a na pewnie nie ekologicznego podejścia. Przecież i tak ruch będzie odbywał sie Władysława IV. Przeciez sporo lokali kolo UM jest pustych a wynajete lokalt =wyższy podatek od nieruchomosci do budzetu miasta.
    Nie przesadzajmy z deptakiem na Świętojańskiej nie jestesmy kurortem rangii Zakopanego lub Sopotu !

    • 77 9

    • Jesteśmy miastem rangi Krakowa (1)

      W którym od 30 lat w centrum jest zakaz wjazdu. A gdzie jest dzisiaj Kraków, a gdzie Trójmiasto?

      • 2 11

      • Masz w Gdyni uliczki jak w Krakowie?

        • 7 2

    • Bredzisz. Po to Władysława IV ma 2, 3 pasy

      ruchu, aby tą ulicą jeździć, a nie Świętojańską.

      I Władysława IV zapewnia dojazd do tych nowych budynków na Pl. Kaszubskim.

      • 0 2

  • Właśnie oglądam zdjęcia ulicy Świętojańskiej z lat 3o-tych ubiegłego wieku. Ulica była dwukierunkowa, (9)

    jezdnię przedzielały eliptyczne wysepki, okolone kostką brukową, a pośrodku nich posiano trawę. Wyglądało to bardzo estetycznie, chodniki były dość szerokie. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło przy Świętojańskiej, szerokość została ta sama i można bez problemów utrzymać i chodniki i ruch dwukierunkowy i znajdą się miejsca dla samochodów.

    • 84 9

    • pokaż jeszcze statystyki uzależnienia mieszkańców od samochodów w latach 30-tych (7)

      ile samochodów było zarejestrowanych wówczas w Gdyni? Bardzo jestem ciekaw.

      • 6 8

      • Proszę bardzo. W 1936 roku Gdynia miała (6)

        ok 120.000 mieszkańców. Zarejestrowanych w samej Gdyni było 600 samochodów prywatnych, wszystkie urzędy były zmotoryzowane. W Gdyni było 6 salonów dealerów samochodowych, w tym Mercedes, Opel, a nawet amerykański Buick. Relatywnie, porównując tamte czasy, to było bardzo dużo. W okresie letnim samochodów przybywało, gdy zjeżdżali się letnicy. Jak myślisz, czy wówczas miasto ograniczało ich przyjazd podnosząc opłaty parkingowe, likwidując parkingi i utrudniając życie kierowcom? Nie. Zachęcano, by ludzie przyjeżdżali do Gdyni. Na marginesie jedynie dodam, że jednym z wlascieli salonu aut był Jan Skwiercz, którego rodzina niedawno odzyskała Skwer przy Topolowej, z której robi się ścieżkę rowerową, wbrew woli prawowitych właścicieli tego gruntu. Jeszcze chcesz coś wiedzieć?

        • 10 3

        • Brawo !

          Wiedzą i prawdą trzeba i można walczyć z hołotą, również tą urzędniczą.
          Niestety dzisiaj, władza wygrywa z prawdą, ale do czasu, jednak wiele ludzi ucierpi.

          • 5 2

        • Tak, będą ścieżki rowerowe. A powrotu (1)

          do pełni dwukierunkowej Świętojańskiej nie będzie.

          I bredzisz totalnie nie zdając sobie sprawy z realiów roku 1936 do obecnych.

          • 2 3

          • Wyrzuci się z UM id.iotów to wszystko można zmienić i przywrócić!

            Wystarczy tylko odsunąć ich od władzy, której nigdy nie powinni sprawować.

            • 0 1

        • bardzo dziękuję za pracowitość. Pracowitość w udowadnianiu przyjętej z góry tezy oceniam na 5 (2)

          w 5 punktowej skali. Ocena jakości refleksji na takiej skali jednak dużo niższa. Gdyby miasto przed wojną wprowadzało opłaty parkingowe, to koszty zarządzania strefą płatnego parkowania byłyby wyższe niż wpływy z opłat - byłby to ekonomiczny nonsens. Zachęcanie ludzi do przyjazdu do Gdyni obecnie ma nadal sens - ale nie ma sensu zachęcanie ich, by robili to samochodem. Miejsc do parkowania za darmo nie starczyło by nawet dla mieszkańców. Warto odróżnić zachęcanie ludzi do przyjazdu w ogóle od zachęcania ludzi do przyjeżdżania samochodem. Wiele dobrze zarządzanych miast zachęca ludzi do przyjazdu poprawą warunków poruszania się po nich pieszo lub rowerem, zniechęcając mieszkańców i przyjezdnych do poruszania się po nich samochodami - tak jak zaczyna to robić Gdynia metodą zwaną przez Anglików willy nilly (chcąc - niechcąc). Coraz więcej przyjezdnych i mieszkańców zaczyna rozumieć sens takiej polityki i rezygnuje z korzystania z samochodu wybierając się do centrum Gdyni. Wszyscy na tym zyskują, nawet Szanowny Przedpiśca, któremu jeszcze raz dziękuję za pracowitość.

          • 0 1

          • Skoro co raz więcej przyjezdnych to rozumie, to dlaczego ich nie ma, gdzie oni są? (1)

            Bulwar świeci pustkami.

            • 0 1

            • Leniom sie w glowach poprzewracalo.

              Bulwar swieci pustkami? Chyba nie byles w Gdynii na bulwarze... zamiast opowiadac glupoty rusz sie i sprawdz. Do Warszawy czy Lodzi (czy jakiegokolwiek innego duzego miasta) tez sie nie jezdzi samochodem, bo nie ma miejsc parkingowych i poruszanie sie po miescie ma sens tylko komunikacja miejska.

              • 0 1

    • Świętojańska jeden kierunek.

      Nie można robić nic normalnie.Trzeba robić i**otyczne pomysły za pieniądze podatników.Powinni płacić za swoje błędy.Jest problem w tym,że gdyby ci wszyscy rządzący mieli płacić za swoje i**otyzmy to nie będzie gdzie ich zamknąć.

      • 0 1

  • Nawet 5 mandatow dziennie? Chyba kontroluja 5 min na dobe

    • 36 4

  • Jazda blachoszrotem ma byc utrudniona maksymalnie!!To zmniejszy popularnosc tych złomów trujacych spalinami. (9)

    • 21 85

    • Chory? (7)

      Do lekarza...

      • 20 8

      • chory to ty jests ale z braku mózgu to są rozwiazania z państw zachodnich (4)

        • 7 17

        • (1)

          Wszystko chcesz małpować z zachodu?

          • 6 5

          • A tak, z normalnych krajów komunisto,

            siedzący gdzieś w erze Gierka, co chciał zapewnić każdej polskiej rodzinie samochodzik.

            • 2 2

        • (1)

          Wszystkiego zakazać. Wtedy będzie idealnie.

          • 3 3

          • nawet komuniści nie zakazywali wszystkiego

            Wprowadzanie opłat za parkowanie to nie jest zmuszanie do korzystania z komunikacji miejskiej. Wprowadzanie zakazu korzystania z samochodu na wybranych ulicach to może być sensowne posunięcie. W wielu miastach niekomunistycznych stosowane z powodzeniem, z korzyścią dla wszystkich (może oprócz tych, którzy za komuny już mieli samochód jako członkowie nomenklatury i wierzyli, że kiedyś Gierek zapewni każdemu małego fiata, a okazało się, że teraz mają małego knuta.

            • 0 1

      • Niestety to jest fobia. (1)

        I to widać z tendencją do pogłębiania się.

        • 9 4

        • u ciebie bez przerwy występuje od wielu tygodni cyklofobia, Kwaku

          być może także połączona z pieszofobią. Może się przerodzić w arteriosklerozę, uważaj. Codzienna forma aktywności fizycznej zalecanej przez WHO to 30 minut dziennie (szybki marsz wystarczy).

          • 1 1

    • Uluca

      Tylko te blachy trują teraz ul Władysława i ludzi tam mieszkających!

      • 0 0

  • święto (3)

    Miasto to nie tylko świętojańska, ale także ludzie którzy żyją w tym miejscu i okolicznych ulicach.
    Dla urzędników oni nie istnieją bo nie wiedzą, że dojazd do pracy wydłużył się i to znacznie, spalamy więcej paliwa i zatruwamy środowisko (o które dba Urząd Miasta). Szkoda, że Auto stojące przed UM
    może zaśmiecać środowisko i nie przestrzegać przepisów. Przepraszam - pozwala na to Uchwała Rady Miasta. Jak długo jeszcze.

    • 64 15

    • Pseudo inteligencie ze złomuj ten złom którym zatruwasz ludzi w miescie i srodowisko

      i zacznij jeździć komunikacją miejska jak tysiące ludzi w mieście to przestaniesz w końcu być szkodnikiem!

      • 6 15

    • Nosił wilk razy kilka...

      Mieszkancy centrum najchętniej postawiliby szlabany dla reszty ludzi i nie wpuszczali do środka, bo to ich terytorium i nie chcą intruzów. A tu nagle takie utrudnienie dla nich i zaczyna się lament. Centrum miasta jest dla wszystkich i warto o tym pamiętac kupując tam mieszkanie.

      • 2 1

    • Bredzisz. Dojeżdżam do centrum w takim

      samym czasie jak przed 4 lipca.

      • 2 1

  • jeżdżę pod prąd (1)

    dziś nawet skręcałem przy patrolu drogówki i na luzaku przejechałem. Olać ten nakaz i bojkotować decyzję UM

    • 39 18

    • Na wrotkach wolno

      • 7 4

  • Gdynia

    Wylaczenie świateł na Armii Krajowej powoduje to, że nie na skrzyżowaniu z 10 lutego robi się korek.

    • 30 5

  • To nie jest jednokierunkowa

    skoro autobusy jeżdżą w dwie strony.
    Słabe rozwiązanie, albo prawdziwie jednokierunkowa albo wcale

    • 51 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane