• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyny taki wiadukt PKM powstanie na Zaspie

Krzysztof Koprowski
22 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.

Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa.



Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości. Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości.

W jaki sposób najczęściej śledzisz postępy na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Wiadukt będzie znajdował się w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu tory PKM będą ułożone po obu stronach torów dalekobieżnych, a ponieważ trasa PKM "skręca" w stronę al. Grunwaldzkiej, niezbędne jest, by tor PKM w stronę portu lotniczego pokonał górą bezkolizyjnie tory dalekobieżne.

Pierwotnie miało się to odbywać wiaduktem o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową, choć sama konstrukcja wizualnie nie będzie odbiegała znacznie od pierwotnego projektu.

- Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt. Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne.

- Termin posadowienia wiaduktu, oznaczonego jako WK2, zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK, aby wykonać wszystkie niezbędne do tego prace. Montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Jeśli, jak planujemy, wczesną jesienią wykonane zostaną wszystkie pozostałe elementy, to do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu - dodaje Konopacki.

Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu".

Materiał z 2013 r. prezentujący przebieg PKM. Miejsce, gdzie powstanie wiadukt (w filmie pozbawiony szczegółów arch.), widoczne jest w 50 sekundzie.

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • Gdańsk sam się wydymał hahahahahaha

    Na PKM najwięcej skorzysta Gdynia bo będzie mieała szybkie i bezpośrednie połączenie z lotniskiem, a Gdańsk zawsze minimum 2 przesiadki kolejowe plus inne tramwaje, chyba miał racje p. Adamowiz co do tramwaju na lotnisko

    • 0 2

  • Nieznacząca zmiana w projekcie (5)

    Ciekawe jak to załatwił wykonawca, taka zmiana na etapie ralizacji po mojemu wymagałaby odzielnego pozawolenia na budowę?! A administracja trwa....
    pachnie mi to korupcją na każdym szczeblu

    • 7 6

    • nope (2)

      z art. 35a ustawy "Prawo budowlane" wynika, że się mylisz ;-)

      • 0 0

      • (1)

        Zacznijmy od tego ze artykuł jest mało precyzyjny a w związku z tym wprowadza w błąd. Ustrój modny od poczatku projektowany był jako stalowy (dźwigary łukowe, poprzecznice) z żelbetowa płyta górna zespolona, nowy projekt zamienia tylko ustrój płyty na stalowa ortotropowa. Taka zmiana jest nieistotna w rozumieniu ustawy o PB

        • 0 0

        • Nosny a nie modny - autokorekta :)

          • 0 0

    • Jest to zmiana nieistotna z punktu widzenia Prawa Budowlanego Drogi Adamie. Dlaczego na każdym kroku węszycie podstęp korupcję i spiskową teorię dziejów. Dlaczego każdy sukces, mniejszy lub większy, w ocenie pewnych środowisk musi się odbywać nielegalnie. Co za zawistny i podejrzliwy naród.

      • 1 3

    • "Po twojemu"? LOL. Zacytuj przepis prawa budowlanego,albo sie przestań wymądrzać,Adasiu...

      • 1 2

  • A co z hałasem jadącego pociągu takim stalowym moście (16)

    Ciekawe na ile będzie niósł się odgłos jadącego pociągu po stalowej kostrukcji mostu. Już teraz nie do wytrzymania jest latem hałas pociągów dalekobieznych niosący się po blokach ustawionych jak muszla koncertowa. To teraz jeszcze dojdzie halas z mostu .... Sielanka

    • 28 38

    • a czy były badania środowiskowe ? (7)

      właściwie oddziaływania konstrukcji stalowej wchodzącej w rezonans podczas jazdy pociągów i stukotu i pisku kół na zakręcie.

      Co na to mieszkańcy Zaspy??

      • 3 13

      • konstrukcja w rezonans? (5)

        Człowieku jakby konstrukcja weszła w rezonans to by uległa zniszczeniu... rezonans to stan w którym amplituda rosnie do nieskonczonosci... konstrukcja jest tak projektowana aby czestosc drgań własnych była wyższa niż czestosc siły wymuszającej i aby nie doszło do rezonansu...

        • 13 3

        • bardziej mi tu chodziło o efekt akustyczny (4)

          I zachowanie się tego obiektu w codziennej mechanice i eksploatacji oraz oddziaływania na środowisko. Jako wspartej siły i jej odwzorowania. Co możemy jako pewniki odnaleść w mechanice klasycznej. Moment siły względem punktu i osi. Równoważność par sił jak i składanie par siła w tym ich redukcji jako układów. Ja mogę zrozumieć, że podstawowe stopnie swobody układu materialnego zostaną właściwie odebrane. Zapewne jak wiesz oddziaływanie tych sił jest czynne i bierne. Układy statycznie też wyznaczalne. I tu mi nie chodzi o drgania własne, wymuszone, tłumione itd. Chodzi o identyfikowanie w konstrukcji statycznej wyznaczalnych i przesztywnionych a także reakcji w konstrukcjach kratowych, belkowych i ramowych na przewidywania występowania obciążeń dynamicznych i zjawiska REZONANSU.

          Pomijając nawet tę konstrukcje tak czy owak on tam wystapi, i czy przewidywane są w tym miejscu ekrany akustyczne?

          • 4 6

          • ...

            Słowa dobrane nawet zgodnie z tematem, ale zdania nic nie znaczą. Bełkot w najczystszej postaci...

            • 2 0

          • O rany co za bełkot!

            Wiesz że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele! Kiedy ty się mechaniki uczyłeś?Chyba się trochę zapomniało,nieprawdaż?

            • 2 1

          • Jak się kupiło mieszkanie w pobliżu torów to potem trzeba sobie na własny koszt zamontować dźwiękoszczelne okna a nie mieć pretensje że pociągi hałasują i oczekiwać od wykonawcy, a pośrednio od miasta, tzn innych mieszkańców że będą z własnej kieszeni eliminować ten czynnik który został zdyskontowany w cenie mieszkania

            • 2 3

          • ..;/;/;/

            Po pierwsze to konstrukcja łukowa ze ściągiem... po drugie mieszasz pojecia doszukując się, ze ktoś coś zrobił źle... i pomyśl gdzie tam byś chciał wsadzić ekrany akustyczne?? jak niżej i tak pociągi będą jeździć. Efekt akustyczny o który Ci chodzi będzie zawsze... juz niewiadomo jakby sie starali i tak bedzie. Zmniejszaja go poprzez szlifowanie torów czy podsypke na obiekcie. Czego chciec jeszcze? Jak tak bardzo Ci chodzi o hałas to jedź na lotnisko i tam szukaj ekranów akustycznych:D

            • 9 1

      • Jedyny rezonans jakiego doświadczysz to jak pukniesz się w czoło.

        • 10 2

    • Wiadukt jest budowany nad koleją która sama w sobie generuje hałas

      • 0 0

    • Agi

      jedyne sensowne wyjscie z sytuacji.to sprzedac to mieszkanie i kupic w Borkowie.tam nie ma hałasu!

      • 5 2

    • Ale hałas dzwonów kościelnych Ci nie przeszkadza?

      • 6 2

    • nowe squady mają wózki między członami, nowe tory nie mają spawu, co tam ci ma hałasować

      to nie tory skm i nie ich "tabor" będzie, spokojnie. Wybierz się kiedyś do cywilizcji - na PKP Gdynia, gdzie jeżdżą marszałkowskie szynobusy i nowe składy, NIC nie hałasuje, - tylko słychać cichy szum jak jadę i mruczącą ja nówka diesel pracę silników, jak spalina.

      • 5 1

    • Poprzestawiaj bloki

      .. i tyle w temacie

      • 7 0

    • nie będzie hałasu

      zgodnie z dzisiejszymi wymogami wszystkie konstrukcyjne obiekty kolejowe jak mosty wiadukty itp. muszą być o jezdni zamkniętej to znaczy... pod torem musi być ułożona podsypka z tłucznia która nie emituje hałasu. Aby wykonać obiekt o jezdni otwartej trzeba mieć zgode właściwego ministra.... Wiec hałasu nie będzie bo bedzie wiadukt stalowy z pomostem na któym bedzie warstwa podsypki... a na to tory...

      • 10 2

    • życie jest twarde i niesprawiedliwe (1)

      Musisz o tym pamiętać

      • 25 2

      • i pełne zasadzek

        • 16 0

  • (1)

    Metody jak przed wojną. To już wolę te komunistyczne żelbety.

    • 8 57

    • Taaam gadanie, taki wiadukt bedzie sie idealnie komponował z zabytkowym juz wiaduktem stojącym na zaspie.

      • 0 0

  • w którym roku ma powstać przystanek PKM Zaspa? (10)

    Póki co trzeba będzie wsiadać we Wrzeszczu, ew. Strzyży.

    • 12 6

    • no co Ty, to jest słomiana inwestycja (1)

      a Urzędowi Marszałkowskiemu zależy, aby PKM woziła powietrze - wtedy dodatkowo zarobi na likwidacji tej linii.

      Bo jak można było ominąć tak wielką dzielnice jak Zaspa(40-tys. mieszkańców) oraz dobrze skomunikowane z nią Brzeźno, Przymorze itd.

      • 5 7

      • Jak niby Zaspa jest dobrze skomunikowana z Brzeznem? Samochod bierzesz do plecaka?

        • 3 0

    • (5)

      Nie powstanie, receptą na skrócenie drogi do najbliższego przystanku PKM byłaby budowa tunelu pieszo-rowerowego po prawej stronie SKM Zaspa, przy Loopys world

      • 5 1

      • (1)

        Do dzisiaj nie mogę zrozumieć dlaczego nie powstanie przystanek na Zaspie. Wobec braku tego przystanku, przejście pod torami to powinien być oczywisty ruch, tyle że ono powinno powstać właśnie teraz, przy okazji modernizacji lini i budowy PKM. Obawiam się, że ono jednak nigdy nie powstanie.

        • 8 3

        • a ja mogę zrozumieć

          najazdy tego powstającego wiaduktu będą się kończyć w pobliżu wiaduktu w ciągu ul. Lewoniewskich, do tego dolicz przejścia torowe. Przystanek zacząłby się 50 metrów na południe i - przy pożądanej długości 150 metrów - kończyłby się w pobliżu wiaduktów na Kościuszki. Czyli... prawie na Wrzeszczu.

          • 2 4

      • Przez brak przystanku Zaspa dla mieszkańców Zaspy całe PKM staje się zupełnie niepotrzebną inwestycją. To są tysiące ludzi którzy poza czasem dotarcia minimalnie 30 minut do najbliższego przystanku bez względu na środek transportu dodatkowo będą zmuszeni kupić jeden lub dwa bilety poza biletem na PKM. Jakiś urzędnik odpowiedzialny za to powinien być pociągnięty do odpowiedzialności. Tunel jest chybionym rozwiązaniem szczególnie w przypadku mieszkańców okolic szpitala na Zaspie i tylko przystanek PKM Zaspa jest rozwiązaniem. Brak przystanku PKM Zaspa to jak się może wydawać wpływ jakiegoś dewelopera na urzędników ?

        • 7 3

      • oby (1)

        kwestia kładki/tunelu jest niezbędna

        • 6 2

        • Chyba kwesta jest niezbędna,żeby zebrać fundusze na tunel?

          • 1 2

    • Wzorem krajów zachodnich, kolej winna (1)

      mieć przystanek co podwórko. A każdy kto chce ciut dalej, niech cierpi.

      • 6 0

      • Dokładnie. Nawet zachodnia nazwa przystanku - "stop" - wzięła się od długości "stu podskoków",gdyż

        co tyle powinny być przystanki (chodzi oczywiście o podskoki na jednej nodze)

        • 3 0

  • a propos kolei. Właśnie widziałem u nas Orient Express! (3)

    Przed chwilą koło Orłowa po torze w stronę Wejherowa przejechał pociąg z wagonami retro. Odnowionymi. Jakby Orient Express. Redakcjo, opowiadaj.

    • 8 0

    • To był...

      ...Sonderzug relacji Masuren-Konigsberg-Danzing

      • 2 0

    • Classic Courier

      Może to był Classic Courier? W zeszłym roku dwa razy widziałam jak przejeżdżał przez trójmiasto.

      • 0 0

    • Spokojnie , napiszą jutro, jak już będzie definitywnie po :)

      • 2 0

  • historia

    wybudowali tory byla 1 wojna swiatowa odbudowali te tory byla 2 wojna swiatowa odbudowywuja je na nowo szykuje sie 3 wojna swiatowa te tory to przeklenstwo

    • 9 0

  • ankieta

    A gdzie wariant odpowiedzi: "Nie śledzę wcale, bo i tak nie będę tym jeździł"?

    • 3 1

  • to nie mogl zrobić skrzyżowania i świateł (4)

    tyle kasy a w zimę pkm pod gurę nie pociągnie./PKM czyl pięć koni mechanicznych/

    • 1 2

    • Chyba górę a nie gurę - najpierw do szkoły, a potem zabierać głos.

      • 0 1

    • Może się nie znam, ale jeszcze nie słyszałem o żadnym środku lokomocji który by dawał radę pociągnąć pod "gurę"

      • 1 1

    • co ty (1)

      nie umiesz czytać ? PKM czyli pół konia mechanicznego

      • 2 0

      • Nie konia,tylko kopyta mechanicznego

        Czyli 1/8 konia...

        • 1 0

  • żelbetonowy byłby lepszy niż stalowy (2)

    bo stal bez konserwacji zgnije podobnie jak obok wiadukt na Zaspie co spadł częściowo na tory bo nikt go nie malował , a beton przetrzymałby i 100 lat

    • 8 5

    • Takie widzi świata koło, jakie tępymi zakreśla oczy.

      • 0 0

    • Tere fere. Poczytaj sobie o Hammersmith Overfly nt. tego,co się dzieje z betonowymi wiaduktami i to budowanymi "na bogato",a

      Ciekawe,jak chcesz konserwować wiadukt betonowy. Woda wsiąka w pęknięcia i niszczy pręty konstrukcji. W naszym klimacie wyszło by na to samo. Jakoś wiadukty stalowe na obwodnicy kolejowej się trzymają.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane